SPINNING

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris
CTWT-lid: Ja

SPINNING

Bericht door Ariën » di 11 september 2007 22:15

Vanavond ben ik voor het eerst naar een spinning-sessie geweest (van 45 minuten).

De afgelopen jaren trainde ik in de winter op hometrainers waarbij ik met een constant hoge trapfrequentie (RPM 100+) een wisselend wattage wegtrapte, een soort interval maar wel met een hoge trapfrequentie. Zo heb ik mezelf aangeleerd om in het toerfiets-seizoen relatief licht te trappen wat in mijn ogen zichtbaar tot prestatie-verbetering leidde wat ook bleek uit mijn fiets-cijfers. :D

Vanavond echter kreeg ik min of meer op mijn donder van de instructeur dat ik veel te snel trapte wat hij vertaalde als te licht waarbij hij me maande om de bekende knop aan te draaien zodat er meer weerstand op het wiel kwam. Hierdoor werd ik wel gedwongen een zwaar, in mijn ogen te zwaar verzet te trappen tijdens de spinning-sessie :-( Op een gegeven moment toen ik de knop bijna helemaal vast draaide en de benen even stilhield kreeg ik er zelfs geen beweging meer in...
Dit terwijl ik er wel van overtuigd was een heel wat zwaarder verzet te trappen dan de rest wat ik echter niet kon staven met een wattagemeter want die zit in tegenstelling tot een hometrainer niet op een spinningfiets :-?

Op zich vind ik de spinning wel een leuke training maar ik ben bang dat dit ten koste gaat van mijn lichte trapfrequentie tijdens het toerfietsseizoen. En dat is zeker niet de bedoeling! :evil: Het aanleren van een hoge trapfrequentie kost tijd en moet je in mijn ogen ook bijhouden in de winter :evil:
Heb het er na de training nog even met de instructeur over gehad maar ik kreeg al vrij snel in de gaten dat hij niet weet wat toerfietsen en het rijden van klassiekers inhoud, of in elk geval hier geen ervaring mee heeft.

Wat zijn jullie spinning-ervaringen?
En wat raden jullie me aan om toch de hoge trapfrequentie te behouden? Is spinning hiervoor schadelijk?

Alvast bedankt! :lol:
T = 145

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Re: SPINNING

Bericht door alstro » di 11 september 2007 22:23

tip:

doe je eigen ding met spinning als je daar voor komt, spreek van te voren met je spinning instructeur dit even door. Wat je bedoeling is en waarop je trainen wilt.

Maar even wat anders : zwaar trappen met rpm van 80 is toch een goede krachttraining?

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » wo 12 september 2007 07:53

Ik deed tijdens de spinningles ook mijn eigen ding.
De meeste deelnemers aan de les, komen er toch met een ander doel dan jij. Dus ik voerde gewoon binnen de les mijn eigen trainingen uit. Het is overigens ook handig om twee lessen achter elkaar te nemen, omdat een wel echt kort is voor een training.
Overigens ben ik op een gegeven moment helemaal gestopt met spinnen, want dat gedoe in een zweterig hokje en de benauwde kleedkamers gingen me op een gegeven moment wel erg tegenstaan.

havana

Bericht door havana » wo 12 september 2007 08:06

Dit is precies de reden dat ik mijn spinningtrainingen tegenwoordig solo afwerk op de losse spinningfiets die elders in de sportschool staan. Met mijn eigen muziek, vind ik ook echt veel fijner.

Om even te generaliseren: de meeste spinninginstructeurs zijn dol enthousiast en kennen veel mooie Amerikaanse termen maar weten in feiten geen zak van training af.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » wo 12 september 2007 08:18

Simon Neijkamp schreef:Dit is precies de reden dat ik mijn spinningtrainingen tegenwoordig solo afwerk op de losse spinningfiets die elders in de sportschool staan. Met mijn eigen muziek, vind ik ook echt veel fijner.

Om even te generaliseren: de meeste spinninginstructeurs zijn dol enthousiast en kennen veel mooie Amerikaanse termen maar weten in feiten geen zak van training af.
Je begrijpt dat er nu mensen zijn die bovenop jouw generalisatie springen en de nuance aan gaan brengen ? :lol:

Je hebt gelijk als je zegt dat ze geen zak van JOUW training af weten.......Zie opmerking Alstro.
Is trouwens ook mijn ervaring dan niet zozeer met spinning, als wel met krachttrainingen in de sportschool. De aldaar rondlopende instructeurs waren best geinteresseerd in wat de arno's ( hé smit ! gaan we weer in november ? ) nu precies aan het doen waren met die stepup en legpress en squats.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Martinello
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Martinello » wo 12 september 2007 08:19

Ariën schreef:
Wat zijn jullie spinning-ervaringen?
En wat raden jullie me aan om toch de hoge trapfrequentie te behouden? Is spinning hiervoor schadelijk?
Alvast bedankt! :lol:
Het idee van de meeste spinning lessen is dat je in de maat van de muziek trapt (of half of dubbel tempo).
Dat je hoge frequentie niet strookt met het idee van een bepaalde spinningles is dus heel goed mogelijk.

Zoals Alstro al suggereert is afwisseling met krachttraining op de spinningfiets heel nuttig.
Als je voor je gevoel niet genoeg op hoge frequentie hebt gereden, kan je na de les misschien een half uurtje solo doortrainen, toch ?

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » wo 12 september 2007 11:26

Martinello schreef:Het idee van de meeste spinning lessen is dat je in de maat van de muziek trapt (of half of dubbel tempo). Dat je hoge frequentie niet strookt met het idee van een bepaalde spinningles is dus heel goed mogelijk.
Dat de muziekkeuze bij een bepaalde spinningles niet strookt met een hoge trapfrequentie is dus ook heel wel mogelijk. Ik heb nog wel wat snelle drum & bass liggen. ;-)

Overigens hoef je niet altijd >100 RPM te trappen om je souplesse te behouden. Afwisselen met wat stoempen kan geen kwaad. Denk ik.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 12 september 2007 12:02

Ik doe tijdens een spinning-les ook mijn eigen ding. Althans ik doe qua oefeningen en 'intensiteit-variatie' mee met de groep, maar ik qua kadans en feitelijke inspanning vul ik dit zelf in. Ofwel de grote lijnen van de les volg ik, maar de precieze invulling laat ik leiden door mijn 'eigen' inzichten.
Zo'n spinning-instructeur ziet heus wel of je zelf goed weet waarmee je bezig bent. Dat soort zelfvertrouwen straal je automatisch zelf uit.

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » wo 12 september 2007 20:54

Bedankt weer iedereen! :D

Ik ga de volgende keer eens kijken wat de trainer zegt. Ga toch proberen zo licht mogelijk te trappen en na de les nog even een half uurtje hoge trapfrequentie trappen op de hometrainer.
Wat ik wel apart vond was het zweverige einde met rek- en strekoefeningen. Dat je dat bij een voetbaltraining doet alla, maar met fietsen?? Zal er wel bijhoren... :-?

En bevalt het me helemaal niet dan ga ik gewoon weer terug op de hometrainer waar ik zelf mijn wattage en trapfrequentie kan bepalen :lol:
T = 145

JohanF.
Fiets: Zannata Shadow Comp.

Bericht door JohanF. » wo 12 september 2007 21:08

Ik probeer wel zo veel mogelijk variatie aan te brengen in die 45 minuten. Op de muziek en met een aantal mensen gaat het allemaal wat makkelijker.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 12 september 2007 22:39

Spinning is leuk voor als je in de winter bezig wilt blijven, maar heb toch vooral niet het idee dat het ergens goed voor is.

Wil je gericht trainen in de winter, ga dan lekker in het weekend buiten fietsen en door de weeks op de tacx.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » wo 12 september 2007 22:42

Ariën schreef:Wat ik wel apart vond was het zweverige einde met rek- en strekoefeningen. Dat je dat bij een voetbaltraining doet alla, maar met fietsen?? Zal er wel bijhoren... :-?
Ik ben er ook te beroerd voor: rekken, strekken, etc. Stom van mij.

RBR
Fiets: Trek oclv

Bericht door RBR » wo 31 oktober 2007 14:24

kick

kun je met spinnen goede krachttraining doen of moet je dan echt de gewichten in? Er wordt hier getwijfeld aan het nut van spinnen en aangezien ik het deze winter wou gaan doen en vooral als opbouw/krachttraining wou gebruiken, naast langere ritten buiten is het natuurlijk wel belangrijk dat het nut heeft :D. Ik had het gevoel van wel aangezien ik vier keer tijdens de les naar hf 185 ging en over 50 minuten verspreidt gemiddeld hf van 164 had.

Dus hoe kun je spinnen nuttig laten zijn?
ben wakker....winterslaap voorbij, fietsseizoen kan beginnen

butch
Carbon Racefiets

Bericht door butch » wo 31 oktober 2007 15:55

RBr schreef:kick

kun je met spinnen goede krachttraining doen of moet je dan echt de gewichten in? Er wordt hier getwijfeld aan het nut van spinnen en aangezien ik het deze winter wou gaan doen en vooral als opbouw/krachttraining wou gebruiken, naast langere ritten buiten is het natuurlijk wel belangrijk dat het nut heeft :D. Ik had het gevoel van wel aangezien ik vier keer tijdens de les naar hf 185 ging en over 50 minuten verspreidt gemiddeld hf van 164 had.

Dus hoe kun je spinnen nuttig laten zijn?
voor opbouw heeft spinning volgens mij weiniog tot geen nut. te intensief en te kort van duur... krachttraining kan je misschien zelf toevoegen. ik weet niet hoe het daar juist zit, maar waar ik zat mocht je eigenlijk doen wat je wilde. ik ging vroeger vooral spinnen de dag na een intensieve training (als hersteltraining dus)

Twente
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Twente » wo 31 oktober 2007 16:05

In de wintermaanden ga ik ook naar de sportschool om te spinnen. Ga meestal 2 keer per week. Neem niet aan de lessen deel. Veel te veel onzinnige elementen (achter het zadel hangen, achteruit trappen, uitgebreid het bovenlichaam rekken en strekken etc.). Spin meestal 1 uur. Eerst 10 minuten infietsen. Dan 10 minuten intervallen: 1 minuut volle kracht (zware weerstand) - 1 minuut langzaam trappen op zelfde weerstand. Deze weerstand is gelijk aan de weerstand waarbij mijn benen met heel langzaam trappen stilvallen. Na 10 minuten 5 minuten op lage weerstand, dan weer 10 minuten interval. Daarna weer 5 minuten lage weerstand. Dan 15 minuten staand klimmen met oplopende weerstand, tot ik de trappers bijna niet meer rondkrijg. Dan 5 minuten uitfietsen en het uur zit er weer op. Of het allemaal erg zinvol is weet ik niet maar geeft me gewoon een goed gevoel en dat vind ik erg belangrijk. Ik kan na dat uur wel goed voelen dat ik iets gedaan heb.

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » vr 02 november 2007 08:16

Ik fiets zelf nogal veel en daarnaast geef ik 1* per week RPM. Ben dus ook wel eens op de cursussen geweest. Hou voor ogen dat RPM niet gericht is op wielrenners, maar op de doorsnee mens die een uurtje wil trainen en wat conditie opdoen. Je pakt dus alle faciliteiten van het fietsen mee en het rekken aan het einde hoort er nu eenmaal bij. Ook de dingen als met 1 been trappen (overigens ok voor wilerenners zeer goed) en achter het zadel horen daarbij. En inderdaad is het gros van de trainers zelf geen fanatiek fietser maar vaak een sportschoolinstructeur. Hen kun je dus niet aanrekenen dat ze naast het geleerde mbt de RPM/Spinning weinig van fietsen weten...

Bij de RPM zit trouwens wel de mogelijkheid in een paar nummers om flink op souplesse te rijden! daarnaast zit er veel klimwerk bij wat dus op een lage frequentie gaat.
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

opera
Carbon Racefiets
Fiets: Willier

Bericht door opera » vr 14 december 2007 17:03

Rob T schreef:Spinning is leuk voor als je in de winter bezig wilt blijven, maar heb toch vooral niet het idee dat het ergens goed voor is.

Wil je gericht trainen in de winter, ga dan lekker in het weekend buiten fietsen en door de weeks op de tacx.
Ben ik niet met je eens Rob :D
Als de mogelijkheden zich buiten voordoen zal ik de eerste zijn die buiten fietst ook door de week.
Ik ben deze winter ook veel in de sportschool te vinden om deel te nemen aan de spinninglessen.Meestal doe ik 2 lessen achter elkaar.De rek pauze na afloop gebruik ik om even te herstellen voor de volgende les,want ik geef mij 100% tijdens de les.

Een bijkomend voordeel bij spinninglessen is dat er ook nog enkel mooie bloempjes op de fietsen zitten,en dat mis je thuis op de spinningfiets of tax. ;-)
Proberen positief te blijven in de toekomst

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » vr 14 december 2007 17:08

opera schreef:
Rob T schreef:Spinning is leuk voor als je in de winter bezig wilt blijven, maar heb toch vooral niet het idee dat het ergens goed voor is.

Ben ik niet met je eens Rob :D
Als de mogelijkheden zich buiten voordoen zal ik de eerste zijn die buiten fietst ook door de week.
Ik ben deze winter ook veel in de sportschool te vinden om deel te nemen aan de spinninglessen.Meestal doe ik 2 lessen achter elkaar.De rek pauze na afloop gebruik ik om even te herstellen voor de volgende les,want ik geef mij 100% tijdens de les.

Een bijkomend voordeel bij spinninglessen is dat er ook nog enkel mooie bloempjes op de fietsen zitten,en dat mis je thuis op de spinningfiets of tax. ;-)
En wat is het trainingseffect van dit laatste? :oeps:

Voor de rest ben ik het wel met Rob eens; fietsen is in de eerste plaats een buitensport, en tot nog toe is het deze winter prima te doen.

colnago
Huis-, tuin- en keukenfiets

Bericht door colnago » za 29 december 2007 01:03

...en door de weeks op de tacx.
Waarom staan er eigenlijk geen Tacx' en in een sportschool. Een apart zaaltje met superdeluxe systemen met beeld en snelle webverbinding waar je rustig 2 uur kunt stampen zonder dat je last hebt van die andere typjes die om de 5 minuten en ander apparaat pakken.
don't fear the mountain, the mountain fears you...

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 30 december 2007 18:50

Vandaag heb ik mogen ondervinden dat 2uur spinnen een behoorlijk stuk zwaarder is dan 2uur fietsen.

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » zo 30 december 2007 19:00

Alexander schreef:Vandaag heb ik mogen ondervinden dat 2uur spinnen een behoorlijk stuk zwaarder is dan 2uur fietsen.
Dat vind ik vreemd.... Dat hangt er toch maar helemaal vanaf wat je aan het doen bent? 2 uur buiten fietsen kun je ook zo zwaar maken als je wilt.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » zo 30 december 2007 19:20

PFW schreef:
Alexander schreef:Vandaag heb ik mogen ondervinden dat 2uur spinnen een behoorlijk stuk zwaarder is dan 2uur fietsen.
Dat vind ik vreemd.... Dat hangt er toch maar helemaal vanaf wat je aan het doen bent? 2 uur buiten fietsen kun je ook zo zwaar maken als je wilt.
Als ik 2 uur Tacx heb ik toch ook zere poten waar ik een dag lang plezier van heb :-? ; 2 uur buiten trainen maakt me wel moe, maar da's toch anders. Ik denk toch dat met Tacxen of spinnen je meer vermoeid raakt, puur en alleen omdat je constant moet blijven draaien. Buiten houd je bewust of onbewust de benen af en toe eens stil wat toch telkens een recuperatiemoment is.

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » zo 30 december 2007 19:22

AJG schreef:
PFW schreef:
Als ik 2 uur Tacx heb ik toch ook zere poten waar ik een dag lang plezier van heb :-? ; 2 uur buiten trainen maakt me wel moe, maar da's toch anders. Ik denk toch dat met Tacxen of spinnen je meer vermoeid raakt, puur en alleen omdat je constant moet blijven draaien. Buiten houd je bewust of onbewust de benen af en toe eens stil wat toch telkens een recuperatiemoment is.
Maar je kunt op de tacx of bij het spinnen toch ook bewust of onbewust herstelmomenten inbouwen? Dat heb je toch zelf in de hand...

't is gewoon mentaal zwaarder omdat er geen fuck aan is...
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » zo 30 december 2007 19:59

PFW schreef:
Maar je kunt op de tacx of bij het spinnen toch ook bewust of onbewust herstelmomenten inbouwen? Dat heb je toch zelf in de hand...

't is gewoon mentaal zwaarder omdat er geen fuck aan is...
Ja, maar wie doet dat??? Je blijft toch doordraaien, tenminste ik doe dat.

Mentaal zwaarder, ja dat sowieso.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 30 december 2007 20:09

Het constant door blijven draaien geeft inderdaad de nodige vermoeidheid. Het lukte van de 1ste minuut al niet en dan is 2uur lang, zeker als het zeer warm is in de ruimte en de lessen pittig zijn te noemen. Ik was na 2uur volledig kapot, misschien wel meer kapot dan na 250km AGR of 190km Alpen.

Plaats reactie