Gewenste vertraging/versnelling ?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Gewenste vertraging/versnelling ?

Bericht door Pino » do 25 mei 2006 20:59

Laten we het hier eens NIET gaan hebben op welke manier de verzetten gerealiseerd moeten worden (singlespeed, Rohloff, Nexus, SturmeyArcher, double, triple, compact, MTB, weg, baan), maar over de versnellingen die nodig zijn voor de modale fietstoerist.
Rijst natuurlijke de vraag: Wie is de modale fietstoerist.
Anecdote: Een fransman die laatst 4 minuten tekort kwam om de Ventoux 11 maal te beklimmen in 24 uur vanaf Bedoin, heeft als lichtste verzet 34x28.
Mijn schatting is dat hij rond het omslagpunt het dubbele vermogen zal leveren als de modale wielertoerist en 25% minder wegen.
De Ventoux is langere stukken 10%, soms 11%, nooit 12 (tenzij je een paar bochtjes binnendoor neemt).

Mijn analyse van bovenstaande gegevens:
Fietsenmakers en journalisten die recreanten wijsmaken dat je met de gangbare raceverzetten overal prettig bovenkomt LIEGEN.

Leo
Driewieler

Bericht door Leo » do 25 mei 2006 21:35

Eens vwb de laatste stelling.

De laatste 10 jaar kom ik regelmatig in Bédoin voor een voorjaars- en/of een nazomervakantie.
Voorjaar 2005 twee weken in een bungalowtje langs de MV-route gezeten. Diverse malen de Reus vd Provence beklommen.
O.a. enkele testritten gedaan tot Chalet Reinard met m´n fiets met PowerTap vermogensnaaf om te zien waar, welke vermogens geleverd worden en wat de haalbare cadans is. (Uiteraard voor mijn persoon en mijn capaciteiten.)
Ondanks het kleinste verzet van 28x26 kon de snelheid slechts met moeite boven de 10 kmh gehouden worden bij een cadans van ±70 rpm.
Het vermogen in die zwaarste km (km 22) was daarbij 250-270 Watt. Het gemiddelde vermogen van st Estève tot chalet Reinard bedroeg ± 230 Watt. De tijd was ongeveer 50 min.
Toch ben ik (voor een 60+) nog een redelijke klimmer.
De totale klim deed ik in 1u38min.
Als je het geleverde vermogen relateert aan m´n gewicht van 66 kg kom je over een periode van ± 1,5 uur aan ongeveer 3,5 Watt/kg.
Voor een klim van deze zwaarte heb ik dus een verzet van 1:1 nodig om een enigszins acceptabel traptoerental (dwz >70 rpm) te kunnen draaien.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Re: Gewenste vertraging/versnelling ?

Bericht door Dingo » vr 26 mei 2006 09:24

Pino schreef:Mijn analyse van bovenstaande gegevens:
Fietsenmakers en journalisten die recreanten wijsmaken dat je met de gangbare raceverzetten overal prettig bovenkomt LIEGEN.
Nee, Ik denk niet dat ze liegen maar dat het veel eerder voortkomt uit een stuk onwetendheid en een gebrek aan inlevingsvermogen ( no pun intended ).

Ik denk veel eerder dat de gemiddelde fietsenmaker niet de juiste vragen stelt maar meer aan het woord is dan dat ie luistert naar zijn klanten.

Dat begint met een hele simpele vraag op het moment dat een klant de fietsenzaak binnenstapt:

"Ik kom een racefiets kopen "
" Wat ga je ermee doen ? "

In vaktaal heet dat een foto van de klant maken. Wie is het, wat komt ie doen, wanneer heeft ie em nodig, hoe gaat ie em gebruiken, waar gaat ie em gebruiken etc etc.

De eerste vertegenwoordiger die bij mij binnenloopt met de opmerking: "Ik weet wat mijn klant wil" zonder dat ie dat GEVRAAGD heeft, vliegt eruit.

Wat de journalist betreft is dat eigenlijk hetzelfde verhaal met de nadruk op "waar je mee omgaat, wordt je mee besmet". Journalistje hoort van wielrenners welk verzet er geschakelt is en is onwetend van Vermogen, D3, MLSS, Omslagpunt etc en NEEMT AAN dat dat voor iedere fietser geldt.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 26 mei 2006 09:35

Leo schreef:Ondanks het kleinste verzet van 28x26
Leo, Jij hebt dus ook een aangepast crank. Bevalt zeker ook goed. Ik ken ook nog iemand anders met zoals ik een 26 en dat bevalt ook prima. Voordeel van zo'n klein voorblad is dat je mee kunt groeien op je voorblad, en je kunt altijd ook makkelijk je cassette aanpassen op het af te leggen parcours. Op dit moment heb ik nog 28 en 25 nodig maar als ik beter zou worden dan kan ik af met 23 als grootste en dan heb ik een cassette met mooie kleine overgangen.
Zelf denk ik dat dergelijke cranks de toekomst is voor wielertoeristen

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » vr 26 mei 2006 10:18

Pino schreef:Fietsenmakers en journalisten die recreanten wijsmaken dat je met de gangbare raceverzetten overal prettig bovenkomt LIEGEN.
'Prettig bovenkomen' doe ik alleen op het vlakke. :wink: Als het stijgingspercentage de 10% nadert, begint het gehark. Maar dit terzijde.

Ik dacht dat tegenwoordig dikwijls een triple of een compact wordt geadviseerd. Je ziet die ook steeds vaker 'af fabriek'.

Zelfs in het peloton geldt de 39x23 niet meer als norm. Voor 'Kronplatz' hadden vele Giro-coureurs iets lichters gemonteerd. En Heras' triple destijds op de Angliru is ook beroemd.

Trendbreuk?

DeRosa
Carbon Racefiets

Bericht door DeRosa » vr 26 mei 2006 10:22

Bruco schreef:Zelfs in het peloton geldt de 39x23 niet meer als norm. Voor 'Kronplatz' hadden vele Giro-coureurs iets lichters gemonteerd. En Heras' triple destijds op de Angliru is ook beroemd.

Trendbreuk?
Benoit Poilvet (Credit Agricole) reed woensdag zelfs met een triple, zo dacht ik toch op de beelden te zien.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » vr 26 mei 2006 11:03

Bruco schreef:Zelfs in het peloton geldt de 39x23 niet meer als norm.
En dan nog te bedenken dat het wielerpeloton toch vrij conservatief is: denk aan triathlonstuur. Het vervangen van de 42 door een 39 voor heeft toch ook meerdere jaren gekost. Dus misschien zien we over een paar jaar het peloton inderdaad wel met een triple rijden :?

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 26 mei 2006 11:56

Op Bikemotion vorig jaar zag ik beelden van Peter Winnen's zege op Alpe d'Huez. Die ging zwaar harkend naar boven, niet om aan te zien. Idem dito voor de grote namen uit de jaren zeventig (o.a. Zoetemelk).

De normen zijn veranderd: we (ja: "we") zijn veel lichter gaan rijden, met name bergop. Het wielrennen evolueert dus nog steeds, gelukkig maar.

Mensen die vasthouden aan het oude ("een triple/compact is voor watjes") zijn vastgeroest in oude denkpatronen :?
Querer es poder

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » vr 26 mei 2006 12:10

Bas schreef:(o.a. Zoetemelk)
Uit Bert Wagendorp, 'Jan Kal vs. Joop Zoetemelk: de mafketel en de coureur', De muur Nr.10, juni 2005:
[Over de Mont Ventoux] Op wat voor verzet ga je naar boven als je op zo'n berg rijdt?
44x23 ben ik mee naar boven gegaan.
Dat is heel klein. Rijden alle renners daarop?
De meesten wel, denk ik.
Dat is het kleinste dat je hebt?
Ja, natuurlijk. Je gaat niet met een 25 op de fiets zitten als je hem niet nodig hebt.

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » vr 26 mei 2006 12:38

Knuppeltje....hoenderhokje.....

Eerst trainen, dan je technische aanpassingen uitvoeren!!!
Als je met een compact (34/36 x 29) niet boven komt of met een standaard tripel schort er iets aan je trainingsinspanningen, niet aan je fiets.
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 26 mei 2006 12:47

beste daniel.

het gaat er niet om of je boven komt maar meer hoe je boven komt en of je een verzet kunt kiezen of noodgedwongen de kleinste maar moet gebruiken.
voorbeeld: bij de klim naar bivels afgelopen JNC besloot ik met mijn 1-na-kleinste omhoog te rijden. dit omdat de klim steil is en mijn benen koud. 26x25 (=30x29) ging perfect. het had ook wel met 26x23 gekund. ja dat zeker, maar nu kon ik in een lekker kadansje "warm" rijden. voor me zat iemand maar te harken en te stoempen en te doen. op de iets vlakkere stukken reed hij van mij weg maar zodra het steiler werd kwam ik weer rustig dichterbij.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Mont Ventoux

Bericht door Rob T » vr 26 mei 2006 19:53

Bruco schreef:
Bas schreef:(o.a. Zoetemelk)
Uit Bert Wagendorp, 'Jan Kal vs. Joop Zoetemelk: de mafketel en de coureur', De muur Nr.10, juni 2005:
[Over de Mont Ventoux] Op wat voor verzet ga je naar boven als je op zo'n berg rijdt?
44x23 ben ik mee naar boven gegaan.
Dat is heel klein. Rijden alle renners daarop?
De meesten wel, denk ik.
Dat is het kleinste dat je hebt?
Ja, natuurlijk. Je gaat niet met een 25 op de fiets zitten als je hem niet nodig hebt.
Mijn eerste Mont Ventoux in 2001 ging met een verzet van 44*24. En daarmee ben ik boven gekomen (vraag niet hoe).

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » vr 26 mei 2006 22:33

Daniel1975 schreef:Als je met een compact (34/36 x 29) niet boven komt of met een standaard tripel schort er iets aan je trainingsinspanningen, niet aan je fiets.
Dan schort er dus iets aan de trainingsinspanningen van deze wielertoerist? Misschien train ik te weinig (deze maand -mei- zo'n 2.500 km) of niet goed (te veel op kracht)?
Nu reed ik precies acht uur over mijn eerste (en voorlopig laatste) LM, zonder tapering o.i.d.: gewoon tot de dag voor LM lekker doortrainen en kilometers maken.

Derhalve zou ik dan als afgeleide van bovenstaand axioma stellen dat dat iedere man, die jonger is dan 40 jaar (mijn leeftijd), en gedurende zijn eerste LM langer dan acht uurtjes rondfietste LM (vanzelfsprekend zonder grote tegenslagen), onvoldoende in zijn training heeft geinvesteerd? :wink:

Plaats reactie