25 juni - 1 juli: CTWT-reis naar L'Alsaccienne

Alle informatie over Cycling Team WielerToerist
MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Re: 25 juni - 1 juli: CTWT-reis naar L'Alsaccienne

Bericht door MEG » wo 03 juli 2019 19:32

Alexander schreef:
wo 03 juli 2019 19:08
Ik weet dat je nu Alsacienne gereden hebt en 2 jaar geleden Vosgiens ;-)

Binnenkort zak ik af naar het zuiden en rijd ik het eea op eigen gelegenheid. En omdat ik bovenstaande weet heb ik zo input voor de routes.

Ps. Ik had ook naar de ritten van Kaj kunnen kijken maar onze klimtijden komen wat meer overeen.
Nou, zo langzaam als ik afgelopen zondag de Petit Ballon ben opgereden, zal niet meer zo snel gebeuren (hoop ik).

Maar als je echt mooi wilt fietsen in de Vogezen moet je de Route de Cretes nemen.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 03 juli 2019 19:39

MEG schreef:
wo 03 juli 2019 19:32
Alexander schreef:
wo 03 juli 2019 19:08
Ik weet dat je nu Alsacienne gereden hebt en 2 jaar geleden Vosgiens ;-)

Binnenkort zak ik af naar het zuiden en rijd ik het eea op eigen gelegenheid. En omdat ik bovenstaande weet heb ik zo input voor de routes.

Ps. Ik had ook naar de ritten van Kaj kunnen kijken maar onze klimtijden komen wat meer overeen.
Nou, zo langzaam als ik afgelopen zondag de Petit Ballon ben opgereden, zal niet meer zo snel gebeuren (hoop ik).

Maar als je echt mooi wilt fietsen in de Vogezen moet je de Route de Cretes nemen.
Eerste deel van Vosgiens toch? Staat op de eerste dag op de planning inclusief de rest van het rondje tussen Gerardmer en Markstein. Leuk rondje om een beetje op gang te komen met klimmen in de Vogezen omdat deze klimmen wat korter zijn.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » do 04 juli 2019 19:36

Heeft even geduurd maar dan hier mijn verslag van de L’alsacienne cyclo.

Ik en mijn fiets maatje Guy zijn vrijdag afgereisd naar de Vogezen.
In Thann viel het meteen op dat het goed warm was. Gelukkig was het in het appartementen complex lekker koel, althans de beneden verdieping. Guy en ik kregen het appartement boven toegewezen, dat was prima voor elkaar. Alleen een paar graden warmer dan beneden.

Maar besloten om na de lange auto rit (uit de noordkop een uurtje of 8…) meteen te gaan fietsen. We zijn naar de start plaats Uffholtz gereden om vanaf daar de Col Amic op te rijden en weer af te dalen richting Willer-sur-Thur. Het eerste gedeelte van de klim liep voor geen meter, tweede gedeelte ging gelukkig wel beter wat waarschijnlijk kwam omdat de temperatuur een paar graden lager was. In de klim naar Col Amic zit een klein stukje afdaling, afdalen is al niet mijn sterkste kant maar als er dan ook nog gesmolten asfalt in de bochten ligt dan ben ik er snel klaar mee en ben ik maar in de safe modes gegaan. Doordat ik nog al geschrokken was liep de afdaling richting Willer-sur-Thur ook voor geen meter terwijl Guy gewoon met 75km/h naar beneden gierde :)

Zaterdagochtend lekker relaxed gedaan en rond een uurtje of 1300 richting camping Huttopia gereden om bij Rim een bakkie te doen en vervolgens ons startnummer op te halen, gelukkig bleef de temperatuur onder de 38°C… Wat een hitte.
Snel werd duidelijk dat het gebruikelijke cyclo geneuzel met wat trek ik morgen aan, achterwegen kon blijven..het antwoord: zo min mogelijk

Zaterdag avond de spullen in orde gemaakt, voeding in orde enz enz… nog even internet checken voor het slapen gaan en wat kan er dan nog gebeuren… F*@ck het laatste nieuws van de organisatie, de lange afstand is er uit gehaald. Dat is balen dan blijft de 90 en de 125 over.
Dat gaat dus de 125km worden, op papier een stuk makkelijker dan de 167km. Nadat de grootste teleurstelling over was en ik me er bij neer had gelegd dat de 125km ook leuk was. Dan maar de sprinters editie rijden..

Zondag morgen vroeg eruit gegaan, toch proberen 2,5-3 uur voor de start te eten. Dit ging allemaal prima. Na het eten de bidons afgeleverd bij Ekko en Lianne en op naar de start.
Bij de start aangekomen moesten we door een soort van sluisje zodat de organisatie kon zien dat je echt geen zwart rijder was, daarna aansluiten bij de rest. Ondanks dat we best op tijd waren stonden we vrij achteraan. Wat ook niet helemaal klopte was dat het startschot precies om 0730 was, komt waarschijnlijk omdat dit deel van de Vogezen dichter bij Duitsland ligt dan de start plaats van L3B (waar je voor mijn gevoel altijd een kwartier te laat start).
Van af kilomter 0 is het meteen omhoog richting Col Amic/ Grand Ballon.
De beentjes voelde best aardig dus maar begonnen met een aardig temp omhoog te rijden. Guy reed iets voor me en was ik na een tijdje al kwijt in het gefriemel. Later kwam ik Rim en Kaj nog tegen. Het veld wordt door de klim wel behoorlijk uit elkaar geslagen waardoor er in de afdaling van Le Markstein kleine groepjes werden gevormd. Afdalen blijft nog steeds niet mijn ding, dus toen het in de afdaling iets afvlakte maar lekker begonnen met het kop over kop te rijden zodat ik weer wat tijd kon goed maken op mijn voorgangers.
Na de afdaling van Le Markstein volgde het volgende pukkeltje, Col de Bannstein. Deze mag eigenlijk geen naam hebben, 2km a 5%. Er op en er over dus om daarna kort te dalen en te beginnen aan Col du Firstplan (5,5 km a 6%). Ook deze klim liep wel goed, maar ik voelde hier de temperatuur al aardig oplopen. Later op strava zag ik dat de temperatuur hier opliep naarmate we hoger kwamen… raaar. Dan maar weer afdalen om naar de klim van de dag te rijden, Le petit Ballon. Voordat ik daaraan begon kwam ik eerst langs de CTWT verzorgings post die mij illegaal (De organisatie is keihard..) van verse bidons en eten hadden voorzien. Hartelijk dank Ekko en Lianne!!!
Dan dus de Petit Ballon, meteen begon het met twee loodzware stukken van ruim boven de 12% en om het nog een factor zwaarder te maken werd het ook warm, te warm. Kortom het was knokken tegen mezelf dit had ik echt nog nooit mee gemaakt. Wahoo gaf boven op de Petit Ballon een temperatuur van 32°C !
Gelukkig was het zwaarste gedeelt nu achter de rug dacht ik… Even afdalen en dan een lullig klimmetje omhoog richt Le Markstein, freewheelen richt het drempeltje die ze dan Grand Ballon noemen, stukje afdalen en dan de slotklim. Hoe moeilijk kan het zijn?
Ik zal het proberen te omschrijven maar het was moeilijk.

Na de Petit Ballon kwam de Platzerwasel, ik had er nog nooit van gehoord dus zo lastig kon het niet zijn. Ik kwam hier de man met de hamer tegen, verschillende keren omdat hij me gewoon kon blijven meppen omdat ik zo langzaam ging en niet omhoog te branden was (alhoewel de zon behoorlijk zijn best deed). Ik ging hier stuk, dit was het moment waarop ik dacht nog een behoorlijk klassementje te kunnen rijden achter me gelaten heb. Geen idee hoe het kwam maar de benen protesteerde aan alle kanten. Gelukkig kon ik de top bereiken om daarna het uitlopertje Breifirst, deze verliep rommelig en ik keek echt uit naar de verzorgingspost op Markstein.
Op Markstein aangekomen heel even gestopt en een fles water over me hoofd gegoten en gedronken, daar knapte ik echt van op. Even afkoelen kon geen kwaad want het was ruim boven de 30°C hier. Ik heb precies 5 minuten stil gestaan en de temperatuur op de Wahoo wees toen 40°C aan… Dit was een stilstaande fiets in de zon, maar dan heb je een idee hoe warm het was..
Na 5 minuten weer opgestapt en vol goed moet het laatste gedeelte in gegaan. Dit leek niet al te moeilijk. Toch kreeg ik op het stuk richting de Grand Ballon kramp. Zo erg dat ik even van mijn fiets moest. Totaal 2 minuten staan rekken en toen ging het wel weer. Kleine hupje richting de Grand Ballon voelde ik de kramp weer opkomen maar gelukkig kon ik het er dit keer uit trappen maar echt vertrouwen voor de slotklim gaf dit niet. De afdaling van de Grand Ballon liep prima en de aanloop richting de slot klim ging ook zonder problemen. De temperatuur liep hier op tot 37°C !.
Niet te harden deze temperatuur, gelukkig daalde de temperatuur later tot 32°C.
Dan de slotklim, daar valt niet veel over te zeggen. Stijl maar wel gelijkmatig dus wonder boven wonder liep het allemaal wel goed. Eenmaal over de mat was ik helemaal gesloopt. Nog steeds ruim boven de 30°C. De Mat was ook zo een beetje het enige wat er boven was. Chip werd van de fiets geknipt en ik was al lang blij dat ze niet mijn Di2 en remkabels ook ff in tweeën deelde… Er was alleen wat te drinken te krijgen. Meer niet, dus ff bijkomen en dan maar iets afdalen het bos weer in en wachten op de rest. Ik kon amper meer normaal ademen en als ik diep inademde moest ik meteen hoeste en kwam mijn maag inhoud ook zowat mee.

Gewacht in het bos totdat Rim en Guy er waren. Daarna afgedaald richting Cernay. Daar in de sporthal kon gegeten worden. Dat dus maar gedaan. Jammer dat er geen medaille uit gegeven werd.
Vanaf Cernay nog 7Km terug naar Thann, Föhn tegen en een temperatuur van 39°C ! Gekookt kwam ik aan in het appartement. Zo leeg dat ik het niet durfde om een koel biertje te nemen dat heeft nog 1,5 uur geduurd…..
Al met al geen super gevoel, 123km cyclo, en helemaal stuk. Niet zo zeer Fysiek maar de hitte vrat gewoon alle energie uit mijn lijf.
Uiteindelijk nog 58st geworden in mijn leeftijd en 198st scratch van de 730 gefinishte deelnemers. 124 uitvallers en de rest is denk ik gewoon niet komen opdagen. Al met al valt het resultaat nog best mee...

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » do 04 juli 2019 21:28

Mooi verhaal Ferry.

ibooij
Driewieler
Fiets: Red Bull Carbon SL

Bericht door ibooij » vr 05 juli 2019 12:45

Mooi verhaal en heel herkenbaar.

De hitte maakte één en ander zoveel zwaarder. Ik vraag me zelf af of ik misschien de afdaling van de finish naar Cernay misschien wel het zwaarst vond. Daar daalde je echt een warme benauwde deken in, met knallende koppijn en misselijkheid tot gevolg.

Rare hobby toch, dat fietsen!

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » zo 07 juli 2019 21:30

Jammer dat de hitte roet in het eten van het CTWT team (en alle andere deelnemers) heeft gegooid. Het roept bij mij de herinneringen op aan La Marmotte 2015, de enige cyclo ooit die ik vanwege fysieke problemen niet heb kunnen finishen vanwege de extreme hitte, niet alleen de dag zelf maar de hele week dat we daar toen waren. Ik kan me dus goed voorstellen hoe het gevoel moet zijn geweest.

Ik ben niet eens meer verbaasd, en dat zegt veel, dat de Fransen weer eens een pleurisbende maken van de organisatie. Geen reclame en deze cyclo rij ik dus hoogstwaarschijnlijk nooit.

Hopelijk kan bij iedereen gauw de knop om met andere mooie fietsdoelen in het verschiet!
T = 148

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » zo 07 juli 2019 21:33

ibooij schreef:
vr 05 juli 2019 12:45
...Ik vraag me zelf af of ik misschien de afdaling van de finish naar Cernay misschien wel het zwaarst vond. Daar daalde je echt een warme benauwde deken in, met knallende koppijn en misselijkheid tot gevolg...
Ook heel herkenbaar. Toen ik in La Marmotte de Croix de Der afdaalde op weg naar de Alpe (het was het jaar van de aangepaste route vanwege aardverschuiving bij Lac de Mizoen) wilde ik eerst nog voor finishen gaan. Eenmaal lager viel de hitte als een verstikkend deken op me neer en voelde ik mijn maag omdraaien. Toen wist ik dat ik niet zou finishen.
T = 148

Plaats reactie