Vandaag gefietst.

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja

Re: Vandaag gefietst.

Bericht door NielsH » za 04 juli 2020 07:44

Alexander schreef:
ma 29 juni 2020 10:37
Wombcat schreef:
ma 29 juni 2020 10:10
Alexander schreef:
zo 28 juni 2020 22:56
Of dat echt afdalen zoveel meer moeite kost dan even van de fiets te stappen....
Ja.
Tijdens een afdaling moet je namelijk op blijven letten, sturen, remmen. Dat kost energie. Daarnaast zijn je mogelijkheden om te eten en drinken beperkter dan wanneer je relaxed op een stoeltje zit.
Ik mag denk ik wel stellen dat ik aardig ervaringsdeskundige ben op dit gebied. En mijn ervaring is dat het qua energieniveau bar weinig verschil uit maakt. Liever doe ik zo'n afdaling in het echt omdat dan je ritme veel minder gebroken wordt. Het enige verschil is dat het eten van een reepje iets makkelijker is. Maar als je dat afzet tegen bijna 2,5 uur achtereen klimmen op 85% FTP dan is het in mijn ogen vrijwel volstrekt nutteloos om daar de gehele rit op aan te hangen.
Ik ga mij niet mengen in de discussie wat onderaan de streep het meeste energie kost. Dat is van teveel factoren afhankelijk en dan met name ook persoonlijke/lichamelijke. Voor mij geldt dat ik op Zwift moet strijden en zwoegen voor de wattages die ik buiten zo uit mijn mouw schud. M.a.w. wanneer ik 2 uur lang 85% op mijn FTP moet rijden op Zwift, val ik van mijn fiets van oververhitting en veel te hoge hartslag. Wat ik buiten relatief makkelijk kan opbrengen. Het energievoordeel wat ik zou hebben in de afdaling (van mijn fiets afgestapt) staat in geen enkele verhouding tot de meer-inspanning die ik met het klimmen had.
Ik snap Alexander heel vaak niet (zo) goed als het gaat om de beleving van de wielersport. Maar ik doe zo'n rit hem niet (graag) na en al helemaal niet op deze intensiteit.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » za 04 juli 2020 09:13

Ik hield het dan ook iets meer dan 100 min vol. Daarna was het zwoegen en aftellen, en vooral veel gesop in de schoenen en in de broek wat je hoort bij elke pedaalomwenteling.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

NielsD91
Driewieler
Fiets: Trek 1.2 2015

Bericht door NielsD91 » di 07 juli 2020 12:42

NielsH schreef:
za 04 juli 2020 07:38
NielsD91 schreef:
ma 29 juni 2020 11:10
Toch even een mooi nieuw PR'tje gezet afgelopen zaterdag. Bekende organiseerde een Individual Corona Challenge. Mensen konden zelf kiezen wat ze wilden doen: fietsen, triathlon, lopen etc. Ik koos voor 90 km fietsen en inschrijfgeld ging naar het goede doel. Was eigenlijk een soort van tijdrit, maar heb flink mijn best gedaan... nog nooit zo hard solo gereden. Hard trainen betaalt zich uit, dus ik was trots op mezelf: https://www.strava.com/activities/3677863340
Als je dit 100% solo hebt gereden... Chapeau...
Thanks, ik heb dit echt 100% solo gereden.
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 07 juli 2020 21:24

https://strava.app.link/vZsNQXn3V7

Vandaagin ieder geval een rit waarbij het afdalen wel een dingetje was. Gravel waar je liever 40mm voor zou hebben. Plaatjes staan in de Stravalink. Heerlijke rit!
Afbeelding

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » di 07 juli 2020 21:54

Het is zomervakantie. Maar als je online lessen geeft vanuit huis, dan zie je je collega's niet. Dus zouden we vandaag met 4 collega's samen gaan lunchen. Gezellig. Uiteindelijk moesten er 2 afzeggen door privé-omstandigheden, maar de andere collega en ik hebben onze lunch gewoon door laten gaan.

Maar wat doe je als je gaat lunchen op 5km van je huis? Precies: je pakt je racefiets en maakt een omweg. 44km heen, 58km terug.

Die ene hele dikke hoosbui van vandaag, waar je niet in wilt fietsen, viel toen we in het restaurantje zaten. Ging wel zo hard dat we op het overdekte terras toch even bij een andere tafel zijn gaan zitten. We werden nat van het opspattende water...

Maar op de fiets was het heerlijk. Wel stevige wind. Daardoor wat fris, ik heb mn armstukken er bij aan gedaan. En tegen de wind in was zwaar. Flink afzien om met pijn en moeite 25km/h te rijden. Om daarna het laatste stuk zonder ook maar enige moeite te doen 33 te halen. Mét inspanning had dat nog veel harder gekund, maar de beentje waren er een beetje klaar mee, dus rustig toeren op 33 was ook wel prima :)

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 09 juli 2020 17:05

Zomervakantie, dus motor achterop de aanhanger en racefiets achterin de auto.
Met “iets” vertraging door autopech vanaf zaterdag tot dinsdagavond onderweg geweest voor we in Fieberbrunn Oostenrijk arriveerden.
Gisteren dan de motor (die gaat echt voor) en vandaag mijn Scott Addict gepakt voor fors ritje, althans voor mij dan.
Doel was de beruchte Kitzbüheler Horn als ‘hoogtepunt’.
Aantal malen afgevraagd ‘waarom’ en ben er niet uit. Deze klim is 1 vd heftigste ooit gereden op de racefiets en echt afzien. 9,5 km bij 13% gemiddeld met uitschieters 20%. Tempo net tegen de 6,5km/u (net geen zijwieltjes nodig).
Vlak voor top paar maal kramp, dus leek net op vroeger bij sommige marathons. Ik kan deze afstrepen, maar deze echt nooit meer. Wat een pokke klim. Oh ja, 90% wat er verder fietst zijn e-bikes.🤮
AFFEB39B-C076-441E-B9BE-E3BC8613797C.jpeg
67920630-8DFE-4574-9303-E9AE34770CE3.jpeg
107 km en iets meer dan 2.000 hm en dat meer dan genoeg.
https://www.strava.com/activities/3736224588
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 09 juli 2020 19:56

Weet nog een leuke steile voor je, Fred!
De Col de la Loze in een bekend Nederlands skigebied. Het is dat ik gewaarschuwd ben door mijn fiets maatje, anders was ik met 34-34 te voet gesteld. Plaatjes in de Strava link.
https://strava.app.link/UadKLP1gZ7
Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » do 09 juli 2020 21:22

prachtige foto's!

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 09 juli 2020 21:42

Pino schreef:
do 09 juli 2020 19:56
Weet nog een leuke steile voor je, Fred!
De Col de la Loze in een bekend Nederlands skigebied. Het is dat ik gewaarschuwd ben door mijn fiets maatje, anders was ik met 34-34 te voet gesteld. Plaatjes in de Strava link.
https://strava.app.link/UadKLP1gZ7
Meer koeien gescoord. :D
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Proeme

Bericht door Proeme » za 11 juli 2020 20:05

Vakantie. En dan ook nog weekend, dus ook mn zwager hoefde niet te werken. Onze beide vrouwen wel (tsja, zorg, dan telt "weekend" niet altijd) dus konden wij mooi samen fietsen.

Bij vertrek nog even armstukken aan, de wind maakte het fris. Na een uurtje gingen die uit, heerlijk weer. Eelde tot Ekehaar deed ik alleen, vanaf daar samen met mn zwager verder. Met een mooie bocht naar de VAM-berg en 2x omhoog. Eerst de "oude" route. Boos maken, knallen, stil vallen (voor mijn gevoel) op het laatste stuk en minuten lang op adem moeten komen. En achteraf op Strava zien dat dat een persoonlijk record was. Voor het eerst binnen een minuut naar boven :D
Daarna ook de kasseien-route naar boven nog even gedaan, maar dat ging niet zo rap meer.

Vanaf de VAM naar Ruinen om daar lekker te lunchen en weer terug naar de VAM. 3x omhoog. Niet meer zo snel als die ene poging, maar wel "gewoon" het tempo wat ik meestal heb op de VAM.

Vervolgens naar Beilen. Daar had Zwager z'n auto staan. Ik nam de trein terug naar huis. Met mondkapje. En je moet je fiets registreren voordat je er mee de trein in mag. En de NS zet op de site dat je bij de automaat een fiets-kaartje kunt kopen en op de automaat dat je dat online moet doen. :P

Vanaf station naar huis nog 8km er bij en in totaal een mooi 120km op de teller :D

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 13 juli 2020 07:46

Afbeelding
Sorry, eergisteren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 13 juli 2020 07:48

Afbeelding
Gisteren, Col de Tramouillon

Afbeelding

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 13 juli 2020 19:45

Vandaag een geweldig mooie rit in het Sauerland gereden. Op terugweg vanuit Oostenrijk nog even 4 dagen Winterberg waar we zondag eind vd middag aankwamen.
Vrouwlief op pad om te shoppen en kon ik lekker eind fietsen. Vooraf een lekkere route van zo’n 170 km uitgezet met “ kurviger.de” wat primair voor motoren bedoeld is, maar werkt perfect.
Onder ideale weersomstandigheden even na 09:00u vertrokken om voor 17:00u (borreltijd op terras) terug te zijn.
Heerlijk getrapt, niet zulke belachelijke stijgingspercentages zoals in Oostenrijk 4 dagen terug, maar vlak is het nergens. Que rijden puur genieten van omgeving en uitzichten.
Enige minpuntje aan het einde vd rit, want 2 redelijke klimmetjes om terug te komen bij Winterberg. Nadeel van WInterberg is dat het hoog licht, dus aan het einde altijd aan de bak moet.
Maar met bijna 175km/2260hm na 6:38u geen klagen.
https://www.strava.com/activities/3756154296

Paar plaatjes
045BBD34-E0F9-4E41-B815-734F3C670FD1.jpeg
73876BB2-544A-4EC2-AC98-F2D6F3F548DC.jpeg
DD5E0EB9-C804-4E64-BC4E-E822D63DBA2F.jpeg
66516904-EBE0-49F2-979E-D319F37750B2.jpeg
F168ED2A-23AC-4434-9891-7CAD7CAA791B.jpeg

ROnbrug
Fiets: Isaac Meson Di2

Bericht door ROnbrug » ma 13 juli 2020 20:15

Frank Baudet nog gezien?

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » di 14 juli 2020 07:00

ROnbrug schreef:
ma 13 juli 2020 20:15
Frank Baudet nog gezien?
Nee, had hem wel verwacht op het terras in het dorp na afloop.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 14 juli 2020 14:40

Afbeelding
Marmotten spotten!

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 14 juli 2020 14:43

Pino Agnello!
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme

Bericht door Proeme » do 23 juli 2020 22:40

op bezoek bij een vriendin in Soest en vervolgens op de fiets naar Arnhem, om daar de trein naar huis weer te pakken. Prima plan.

En de uitvoering was ook prima. Bezoek aan die vriendin was gezellig, hadden elkaar al te lang niet gesproken.
En dan op de fiets over de Utrechtse heuvelrug. Met de Ruiterberg (bij Doorn), de Amerongseberg, de Grebbeberg, veerpont van Randwijk naar Wageningen en daar dan de Wagningseberg op. Italiaanse weg bij Doorwerth.
En nog wat omhoog lopende wegen waarvan ik de naam niet weet.

In Amerongen gestopt bij fietscafé De Proloog. Dat leek me een prima plek voor een pauze tijdens een fietstocht (en de chocoladekoek smaakte dusdanig goed dat ik die café wel durf aan te raden).

Fietsen ging heerlijk. Mooi weer. Omhoog ben ik in het platte Groningen/Drenthe weinig gewend maar ging gewoon lekker voor mijn gevoel. Of dat in tijd ook zo is weet ik niet, want Garmin ligt plat (en dus kan mijn meting niet naar Strava). Maar laat Zuid-Limburg nu maar komen :)

Vanaf Arnhem met de trein weer naar het noorden. Mondkapje in de trein is een beetje stom, maar het went. Behalve als ze de verwarming in de trein aanzetten terwijl het eigenlijk wel warm genoeg is... Ik hoop wel dat iemand nog een eens mondkapje uitvindt waar je mee kunt eten en drinken terwijl hij toch gewoon veilig is... :P

Maar prima fietsdagje zo. :)

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » vr 24 juli 2020 09:58

Proeme schreef:
do 23 juli 2020 22:40
Ik hoop wel dat iemand nog een eens mondkapje uitvindt waar je mee kunt eten en drinken terwijl hij toch gewoon veilig is... :P

Maar prima fietsdagje zo. :)
https://www.businessinsider.nl/mondkapj ... en-israel/

Ik heb er ook een op social media voorbij zien komen , die met een touwtje een schermpje omhoog trok die een opening vrijmaakte waardoor hij kon eten.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » vr 24 juli 2020 10:15

ha, tof!

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » vr 24 juli 2020 16:15

Proeme schreef:
do 23 juli 2020 22:40
Of dat in tijd ook zo is weet ik niet, want Garmin ligt plat (en dus kan mijn meting niet naar Strava).
Kan ook anders:
je kunt altijd nog op de oldskool kabeltje-pc manier je ritten op Strava krijgen. Gewoon via een usb-kabel je Garmin computer aan je laptop/pc hangen en de .fit-file die je in de ‘activities’ map vindt er vanaf halen. Als je die vervolgens upload op Strava staan al je ritgegevens gewoon netjes in je profiel.
https://www.fiets.nl/2020/07/23/fikse-s ... ansomware/

Proeme

Bericht door Proeme » vr 24 juli 2020 16:26

ja, dit tip was ik vanmorgen ook tegen gekomen: https://www.strava.com/activities/3807205173

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 24 juli 2020 19:42

Een overheerlijke en lange gravelrit vandaag. Idee was om in het oosten vh land een ronde van 200 km te doen, dus redelijk op tijd in de auto. Alleen vlak voor Barneveld voelde ik me niet top in de auto en besloten om dan maar dichterbij te blijven en voor een combi van 3 gravelritjes met hetzelfde startpunt. Dan kon ik altijd eerder stoppen.
Dus vlak bij Veenendaal de auto geparkeerd en nog voor kwart voor 8 voor de eerste ronde. Lekker weertje tot zo'n 40 km en kwam de eerste motregen omlaag, op zich nog lekker, Maar later toch een paar echt buien op mijn dak.
In de 2e lus in de buurt van Lunteren een afsluiting en op 1 of andere manier "ruzie" met mijn GPS en wat zwerven.
Bij terugkomst van ronde 2 (zat toen op 135 km) hele forse bui en schuilen onder viaduct en twijfel of ik verder zou gaan. Paar minuutjes later droog en op pad voor ronde 3 en nog maar 1 buitjes onderweg.
Uiteindelijk kwam ik na 199 km terug bij parkeerplaats en kon het (natuurlijk) niet laten om even 2 km extra te pakken om er een 200'er van te maken. Inderdaad een tik van me, met die ronde getallen. https://www.strava.com/activities/3808079210
Hoewel alles relatief in de buurt toch weer stukjes Nederland ontdekt die ik niet kende en dat is altijd leuk.
Verder natuurlijk het "gravelen" op zich is heerlijk om te doen, maar plaatjes spreken hopelijk voor zich.
20200724_155655303_iOS.png
20200724_064633966_iOS.jpg
20200724_094230662_iOS.jpg
20200724_114504581_iOS.jpg
20200724_114534804_iOS.jpg

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » za 25 juli 2020 14:54

It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Proeme

Bericht door Proeme » za 25 juli 2020 17:42

vandaag maar weer eens met de jeugd uit de kerk op stap. Dit keer niet met een grote groep, maar met 4 tieners uit ons eigen groepje. Mountainbike-parcours van Diever dit keer.

Jammer van de regen. En de absolute beginners in de groep vonden het ook echt wel heel zwaar ("zwaarder dan in Appelscha"). Maar het was een geslaagde middag.

Plaats reactie