Marathons, een nieuwe uitdaging?

Lekker in de bossen crossen.
Faxe
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Scott CR1 Team

Re: Marathons, een nieuwe uitdaging?

Bericht door Faxe » ma 16 juni 2014 20:52

Zaterdag in Willingen ook meegedaan. Voor mij wel de langste afstand. Ondanks dat ik iets hoger gefinished ben als afgelopen jaar en ook iets sneller was ging het niet heel lekker. Denk dat door de kou (gemiddeld was het 10 graden tijdens de wedstrijd) het motortje niet echt op stoom kwam. Had ook wat problemen met de fiets. Om de één of andere reden kon ik de op één na grootste tandwielen achter niet gebruiken. Gelukkig geen valpartijen voor mij. Wel een paar "spannende" momenten gehad maar omdat ik in verhouding niet zo hard naar beneden ga kon ik dat allemaal nog goed oplossen :lol:

Heb Fred na een kilometer of 12 in een klim ingehaald. Vlak voor de grasafdaling zat je volgens mij paar honderd meter achter mij. Op de meeste Strava segmenten mijn tijden wat scherper kunnen zetten, want ja dat is tegenwoordig natuurlijk ook erg belangrijk :lol:

Stond zondag morgen om 10.15 al weer aan de start voor de XC MTB wedstrijd die in Assen werd gehouden. Kon daarbij wel merken dat ik zaterdag wat gedaan had maar gevoelsmatig ging het beter als zondag.

Over 2 weken Amerongen en komen de Alpen marathons er weer aan 8)

Spatje
Carbon Racefiets
Fiets: Van Tuyl TICA
Contacteer:

Bericht door Spatje » di 17 juni 2014 06:08

28-6: RWP-Mountainbike Cyclo
13-7: Erbeskopf Marathon
24-8: Houffalize
30-8: Nordenau
13-9: Daun
5-10: BBC

Ben overigens van 2-8 t/m 16-8 in Zwitserland (Graubunden,Avers-Cresta). Aangezien ik nog niet helemaal thuis ben in de marathon wereld, is er dan toevallig daar iets te doen en waar kan ik dat vinden :)!?

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » di 17 juni 2014 07:09

Faxe schreef:Denk dat door de kou (gemiddeld was het 10 graden tijdens de wedstrijd) het motortje niet echt op stoom kwam.
Ik denk inderdaad dat dit bij mij (achteraf) ook het grootste probleem was. Hf extreem laag terwijl ik voor mijn gevoel voldoende uitgerust was.
Faxe schreef:Heb Fred na een kilometer of 12 in een klim ingehaald. Vlak voor de grasafdaling zat je volgens mij paar honderd meter achter mij.
Klopt, ik zag je regelmatig een stukje voor me rijden en bij dalende stukken liep ik wat in.

Achteraf toch blij dat ik het bij 2 ronden heb gelaten (nog wel "beetje" marathonafstand met 96 km / 2.600 hm) maar dat hier http://www.mtb-sport.nl/willingen-2014/ te lezen.
Komend weekend de pretmarathon van Rhens (droog, warmer en vooral weerzien met organisatie) en dan 2 weken laten vakantieuitje op de fiets met de Zillertal Challenge
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Faxe

Bericht door Faxe » di 17 juni 2014 08:37

Spatje schreef:Ben overigens van 2-8 t/m 16-8 in Zwitserland (Graubunden,Avers-Cresta). Aangezien ik nog niet helemaal thuis ben in de marathon wereld, is er dan toevallig daar iets te doen en waar kan ik dat vinden :)!?
Meeste marathons zijn wel te vinden op deze kalender: http://www.bikesight.nl/kalender-marathons/

Op de terugweg de Eiger Bike Challenge meepakken lijkt me de best oplossing: http://www.eigerbike.ch/

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 22 juni 2014 19:40

Vandaag de lang verwachte terugkeer naar Rhens waar ik vorig jaar nogal zwaar geblesseerd raakte. In het ziekenhuis in Koblenz al beloofd aan organisatie dat ik er dit jaar bij zou zijn en was hen "eregast". Rondom de MTB marathon de mogelijkheid gehad om aantal van mijn redders persoonlijk te bedanken en werd erg gewaardeerd en sommigen vonden het een wonder dat ik toch de 80 km / 2.000 hm MTB marathon had gereden.
Gelukkig was het parcours super droog en zo'n 220 deelnemers aan de langste afstand aan de start, dus niet overbevolkt.
Wedstrijd op zich ging lekker, al ga ik op sommige stukjes iets behoudender dan voorheen naar beneden. Ipv de vette bagger vorig jaar nu stof en scheelt een hoop qua snelheid.
Reed nu tegen de 20 km/u gemiddeld terwijl dat vorig jaar zo'n 17 km/u was.
Op iets meer dan 70 km de beruchte boomwortels van vorig jaar, maar stelt in feite niets voor maar dat had ik vorig jaar al gezegd.
Afbeelding

Toch meer blij dan anders na 4:06u over de finish en was uiteindelijk goed voor een 7e plaats (van de 37 masters 3) en P75 overall.
Rondje op Strava http://app.strava.com/activities/156618853

In ieder geval met goede moed op naar de volgende marathons met als zwaartepunt de Zillertal met 200 km / 9.800 hm (3 daagse, dat wel).
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Spatje
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Spatje » wo 25 juni 2014 06:58

Iemand bekend met het parcours van de RWP Cyclo van komende zaterdag? Doel op het type paden, zodat ik mijn bandenkeuze kan maken :D .

Faxe

Bericht door Faxe » wo 25 juni 2014 07:20

Redelijk goed vergelijkbaar met het Bergrace parcours in Wageningen naar mijn idee. Zitten alleen paar wat steilere klimmetjes in zoals bij de wedstrijd in Groesbeek.

Spatje
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Spatje » wo 25 juni 2014 08:02

Aha, bedankt!! Worden racebandjes dus :)! Wageningen ken ik goed van de Bergrace, is deze wedstrijd in hetzelfde bosgebied?

Faxe

Bericht door Faxe » wo 25 juni 2014 08:11

Dit is het rondje van vorig jaar: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ocklbajwhvghpjpt

Verzorgingspost was vorig jaar bij de finish in de buurt.

Bergrace in Wageningen is iets verder naar het Oosten. Vorig jaar zat er één wat natter stukje in van max 100 meter gevolgd door een korte steile klim die ook wat glad is. Het is overal nu kurkdroog. Paar mm regen zal dat niet direct veranderen schat ik in. Zou dus gewoon voor racebandjes kiezen.

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » wo 25 juni 2014 11:59

RWP-Mountainbike Cyclo MIDDEN NEDERLAND is op / rond de Ameronse berg.
Natte stukje was dacht ik vast deel van de mtb route daar wanneer je vanaf de berg richting amerongen gaat.
Verzorging is vlak na de start/finishe
Als het droog is, is het een racebaan.

Zaterdag ga ik voor de 100 km op pad
twee maal eerder meegedaan
2011 13de op 33 min achter de winnaar.
2013 13de op 20 min achter de winnaar.

Dit jaar weer 13de ? ;-)

Spatje
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Spatje » wo 25 juni 2014 12:28

Gerjan schreef: 2011 13de op 33 min achter de winnaar.
2013 13de op 20 min achter de winnaar.

Dit jaar weer 13de ? ;-)
Op 7 minuten van de winnaar!?

Ik verwacht dit jaar wel wat sterkere deelnemers ivm de marathoncup

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja

Bericht door Aksel » zo 29 juni 2014 20:46

Terug van een zware, maar super geslaagde Rursee marathon. de 74km gereden, 6e algemeen en 2e in heren 1 categorie!! Het kwam inderdaad met bakken uit de lucht en volgens mij is het 3 uur lang niet droog geweest.

Ditmaal strak vooraan gestart om te kijken hoever ik mee zou kunnen in de spits. In Montferland ging het al prima, dus dat durfde ik nu wel aan. Op de eerste steile klim moest ik een man of 10 laten gaan en kwam zo in een groepje van een man of 4 uit. Nadien moeten lossen in de enige afdaling die een beetje lastig was (stenen en een klein beekje). Nadien weer kunnen aansluiten bij een van de klimmetjes. Bij het ingaan van de 2e ronde lag ik rond plek 12 en langzaam vielen er een paar jongens terug vanuit het front. Bij mij ging het echter nog erg goed: had nog veel power en de afdaling gingen steeds lekkerder, ondanks dat de ondergrond steeds gladder werd. De laatste 20 km nog jongens ingehaald en volle bak kunnen rijden tot de finish. Je hebt soms van die dagen....:)

Al met al een prachtige dag en mijn eerste mtb podium!!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » zo 29 juni 2014 21:38

Podium op de weg, TT en MTB! Lekker bezig Aksel! :oke:

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » zo 29 juni 2014 21:48

Aksel schreef: Al met al een prachtige dag en mijn eerste mtb podium!!
Klasbak! :oke:
Op naar de Velomediane!

Spatje
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Spatje » ma 30 juni 2014 07:22

Aksel schreef:Al met al een prachtige dag en mijn eerste mtb podium!!
Knap gereden :oke:

Mijn belevenissen: http://www.hetgoeismoesje.nl/patrick/

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » ma 30 juni 2014 15:41

Aksel schreef:
Gefeliciteerd :oke: . Smaakt naar mee , of niet soms ??
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt

Bericht door Aksel » ma 30 juni 2014 22:55

who cares schreef:
Aksel schreef:
Gefeliciteerd :oke: . Smaakt naar mee , of niet soms ??
Dank je. Of het naar meer smaakt? Tja, over 12 dagen rijd ik de Salzkammergut Trophy. Meteen maar ingeschreven voor de lange afstand......

Ontzettend grote uitdaging met mijn beperkte mtb ervaring. Dat maakt het echter super spannend en leuk. Het enige doel daar is uitrijden. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het daar gaat!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » wo 02 juli 2014 21:02

Aksel schreef: Dank je. Of het naar meer smaakt? Tja, over 12 dagen rijd ik de Salzkammergut Trophy. Meteen maar ingeschreven voor de lange afstand......
Ontzettend grote uitdaging met mijn beperkte mtb ervaring. Dat maakt het echter super spannend en leuk. Het enige doel daar is uitrijden. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het daar gaat!
Succes, is en geweldige belevenis. Onderweg denk je er soms anders over, maar als je dat t-shirt op de finish krijgt dan vergeet je dat weer vlot.........

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 07 juli 2014 20:02

Ben weer thuis na de hele mooie meerdaagse Zillertal Challenge. Een 3-daagse rit over totaal zo'n 200 km en richting de 10.000 hm.
Even in het kort:
Dag 1: Venijn in de staart met hele lange en warme klim met gemiddeld 50 vliegen en horzels continue op je. Liep na 4 uur blessure op aan rechter knie en kon amper eea buigen. Laatste 45 minuten niet echt geslaagd. Na afloop kon ik amper lopen, laten masseren, uitfietsen en koelen en hopen op dag 2 dat het te doen was.
Dag 2: Grauw en nat en 4 graden met ijsregen beloofd op de top. Voorgenomen om tijdens asfaltklim te kijken of de knie het zou houden en anders sparen voor dag 3. Lichter dan anders gereden en was toch na 2:15u op de top (zo'n 2.000 meter geklommen). Daar wel frisjes en grauw, maar viel mee. Restant ook goed te doen, maar ook dankzij behoudender rijden.
Dag 3: Heerlijk fietsweer, begon strak blauw. De kortste rit met maar 52 km, maar net zo veel hm's als voorgaande dagen. Ging redelijk goed het klimmen en kwam mooie uit want van de 4:36u was er hooguit 20 tot 25 minuten vlak of afdalen. Wat een bizarre rit qua klimmen.
Nieuw record, namelijk 11,3 km/u gemiddeld en hiermee nog nooit zo laag gemiddelde gereden. (ook nog nooit zo vaak en lang op 22/36 gereden)

Uiteindelijk iets meer dan 14:30u totaal op pad geweest en goed voor P7 bij de oudjes en rond de P100 overall. Tevreden en dat zeker na vorig jaar.
Van de week een uitgebreider verslag, maar even "bijkomen".
Afbeelding
Deze zit echt lekker, enne voor volgend jaar kan je vanaf augustus al inschrijven en vooral trainen op klimmen, klimmen en nog eens klimmen...................

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 08 juli 2014 19:35

Super prestatie :oke:

Lijkt me toch ook mooi om een keer te doen....
Op naar de Velomediane!

Faxe

Bericht door Faxe » di 08 juli 2014 19:39

Alwin schreef: Lijkt me toch ook mooi om een keer te doen....
Gewoon doen als je een MTB hebt. Parcours is volgens mij niet superspannend maar vooral fysiek uitdagend. Je kunt ook de lichtere versies doen die dacht ik gebruik maken van liften bij een aantal klimmetjes.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » di 08 juli 2014 21:11

Alwin schreef:Super prestatie :oke:

Lijkt me toch ook mooi om een keer te doen....
Datum is bekend, namelijk 3 tot 5 juli 2015. Tijd genoeg om (vooral) te trainen op het klimmen. Klein verzet aan te bevelen, ik was blij met 22/36.
Technisch gezien is deze niet moeilijk.
Dag 1: Door foutje voorganger op de laatste singletrack een moment(je) waardoor ik de fiets af moest en omdat knie min of meer toen al op slot zat duurde dat "eeuwen".
Dag 2: Vanaf de top steilere afdaling en te nat glad voor mij, dus uit lijfsbehoud stukje van de fiets af.
Dag 3: Grovere schotter afdaling die vrij steil was, maar met beleid goed te doen.
Verder afdalingen meer categorie "groot hart hebben" want de snelheid regelmatig op of over de 70 km/u.......
Heb wat plaatjes gemaakt door Marga en mij op FB gezet: https://t.co/lq6C2C1IgY

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » vr 11 juli 2014 15:57

Ik krijg altijd mailtjes van DATASPORT :

02.-03.08.2014 - 24 Stunden Mountainbike Rennen Schötz
09.08.2014 - 12h Bike-Race, Churwalden
09.-10.08.2014 - Trek Bike Attack, Lenzerheide
09.-10.08.2014 - Bike Night Flachau (A)
16.08.2014 - Eiger Bike Kids-Rennen, Grindelwald
17.08.2014 - Stöckli Wil-Bike-Marathon, Wil SG
17.08.2014 - Eiger Bike-Challenge, Grindelwald
22.-23.08.2014 - Grand Raid, Verbier/Grimentz
30.08.2014 - Nationalpark Bike Marathon, Scuol
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » vr 11 juli 2014 23:02

Alwin schreef:Lijkt me toch ook mooi om een keer te doen....
Misschien kan ik je hiermee http://www.mtb-sport.nl/zillertal-challenge-2014/ over de streep trekken?
Mocht ik in de toekomst een meerdaagse doen, dan is de kans heel groot dat het deze is.

Faxe

Bericht door Faxe » zo 13 juli 2014 12:00

Gisteren mijn tweede finisher T-shirt verdient op A strecke van de Salzkammergut Trophy :D

Afbeelding

Vorig jaar was het prachtig weer en scheen de hele dag de zon. Dit jaar heeft het zeker de halve dag geregend. Kijkend naar mijn eindtijd heeft dit gelukkig weinig invloed gehad. Vorig jaar 15 uur en 2 minuten onderweg geweest en dit jaar 15 uur en 25 minuten.

Er stonden 750 deelnemers ingeschreven. 379 manen en 8 vrouwen hebben uiteindelijk de finish gehaald :oke: Ben zelf geëindigd op de 274ste plek.

Aksel stond toevallig in het startvak vlak achter me dus nog even kennis kunnen maken. Onderweg elkaar nog een paar gezien. Laatste keer was na een km of 60 toen hij pech had met zijn fiets. Waarschijnlijk een vast zittende trapaslager. Uiteindelijk heeft hij de finish volgens mij niet gehaald en is hij gestopt na 178 km. Ben benieuwd naar zijn verhaal.

Plaats reactie