Marathons, een nieuwe uitdaging?

Lekker in de bossen crossen.
fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Re: Marathons, een nieuwe uitdaging?

Bericht door fred mtb-sport » di 22 april 2014 20:29

Ace schreef:Van iedereen hoor ik dat die Duitse marathons niet zo spannend zijn, klopt dat? Veel lange stukken rechtdoor omhoog en naar beneden, zo begreep ik?
Klopt over het algemeen wel, maar zijn ook enkele uitzonderingen.
Op nummer 1 qua parcours en aantrekkelijkheid is Neustadt onovertroffen. Goede organisatie, zeer afwisselend parcours met enkele heftige trails van de categorie "billen bij elkaar". Dit gecombineerd met erg mooie omgeving en super organisatie is deze meer dan de moeite waard. Nadeel: 500 km vanaf Utrecht.
Verder biedt de Erbeskopf ook een leuk parcours en de genoemde marathon van Saarschleifen.
Wil je een keer voor heel veel sfeer dan moet je de P-weg marathon een keer doen. Parcours zwaarder dan je op papier zou denken en de gezelligste marathon mbt publiek die ik ken.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

mtbfool
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Corratec Airtech 100
Contacteer:

Bericht door mtbfool » do 24 april 2014 05:59

Als je echt een gave marathon zoekt voor Augustus ga ook eens in Oost-Duitsland kijken tegen de tjechische grens aan.
www.ebm100.de heb hem nu 3 keer gehad en die is echt mooi en mooie afdalingen en klimmen.

Mtbfool
Waarom Racen als je kunt Biken ;-) ;-)
Corratec Fully 650B en Superior 29 er "ride it your way"
jvandijk1962@gmail.com
Bezig met harder te fietsen dan de rest maar dan moet je wel trainen geloof ik

Faxe
Fiets: Scott CR1 Team

Bericht door Faxe » do 24 april 2014 21:36

Zaterdag in het Sauerland de derde marathon (SKS Sundern/Hagen) van dit jaar :D

Heb me ook weer ingeschreven voor de Ironbike in Ischgl. Kijken of ik dit jaar de laatste 45 km met een gemiddelde van boven de 10km/u kan afleggen :lol:

http://youtu.be/FBR-K58AuU8

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » vr 25 april 2014 06:56

Iedereen bedankt voor de aanbevelingen! Dit jaar zit het programma aardig vol, maar voor volgend jaar zal ik de genoemde marathons zeker meenemen bij het plannen.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » za 10 mei 2014 22:22

Allereerst: doordat ik niet genoeg aan trainen toekom (vooral op de mtb) en ik het leuk wil houden, besloten maar eens voor halve marathons te gaan. Vandaag stond de eerste over de grens op het programma: Saalhausen!

Vanmorgen in alle vroegte vertrokken om vervolgens rond 9.00 uur in Saalhausen te zijn. De start was om 10.00 uur. Even het nummer opgehaald, omgekleed en koud het startvak in. Bij de start met Faxe kennis gemaakt en gepraat :oke: Om 10.00 uur klonk het startschot, achter de motoren aan over de weg richting de eerste klim. Dat was meteen een lange en ik kwam niet lekker in het ritme, dus maar rustig aan gedaan. Er volgden in het eerste deel van de marathon nog veel van dit werk: rechttoe rechtaan klimmen en afdalen. Het was toen nog droog... Later werd dat wel anders! Het tweede deel van de wedstrijd speelde zich af in de regen, het parcours werd een stuk technischer en vooral een stuk gladder. Toch ging het prima, al heb ik nu het gevoel dat ik best wat harder had kunnen rijden. Ik vind het nog moeilijk om in te schatten wat ik nou kan op zo'n discipline, maar het was dan ook pas de tweede keer. Een lekke band en heel veel lol verder kwam ik na goed 3 uur over de streep. Dat leverde me bij de halve marathon een 53e plaats overall en 16e plaats bij de Herren 1 op. Zonder lekke band en net wat meer gas erop had het zeker top-25 geweest, maar al met al wel tevreden met mijn internationale debuut.

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » za 10 mei 2014 22:27

:oke:

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 11 mei 2014 19:01

Nou Ace, dan mag je dik tevreden (trots) zijn op je prestatie. Van wat ik allemaal gezien en gehoord/gelezen heb was het soms bar en boos en dan finishen is top.
Zelf (helaas) op voorhand af laten weten omdat ik op voorhand geen risico's wilde nemen en niet lekker in m'n vel zat begin van de week en toen besloten heb om niet te gaan. Achteraf gelijk gehad, maar had jou en anderen toch betere omstandigheden gegund.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Faxe

Bericht door Faxe » zo 11 mei 2014 19:15

Mooie prestatie Ace voor je eerste marathon over de grens :oke: Zeker door de omstandigheden waren er volop mogelijkheden om in de problemen te komen. Heb zelf veel valpartijen gezien in het begin en gaandeweg de wedstrijd veel onderkoelde mensen. Zelf gelukkig hier geen last van gehad. Heb zelf de paar lastige stukken te voet afgelegd. Achteraf bekeken voor mij een goede keuze als je later hoort dat daar toch een aantal mensen vervelend zijn gevallen :-( . Ben zelf 6 uur onderweg geweest waar ik wel tevreden mee ben.

De vorm is kennelijk wel goed op het moment. Vanochtend zonder pijntjes opgestaan en om 10.00 stond ik al weer op het voetbalveld voor een volgend modderbad :knor:

Volgende marathon voor mij wordt die in Montferland.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » ma 12 mei 2014 07:21

fred mtb-sport schreef:Nou Ace, dan mag je dik tevreden (trots) zijn op je prestatie. Van wat ik allemaal gezien en gehoord/gelezen heb was het soms bar en boos en dan finishen is top.
Zelf (helaas) op voorhand af laten weten omdat ik op voorhand geen risico's wilde nemen en niet lekker in m'n vel zat begin van de week en toen besloten heb om niet te gaan. Achteraf gelijk gehad, maar had jou en anderen toch betere omstandigheden gegund.
Dankjewel! Jammer dat er nog eea tegen zat. Het was zeker bar en boos aan het einde van de 'grote ronde'! Ik heb nergens gelopen, maar vond het af en toe wel tamelijk tricky. Het gekke is alleen dat ik op de MTB nergens angst voor heb en op de weg al zenuwachtig wordt bij de aanblik van een dranghek. Komt vast door mijn verleden met dranghekken ;)
Ik las het op het mtb-forum dat je niet ging, begrijpelijk. Als je jezelf niet fijn voelt dan had deze editie van Saalhausen je zeker niet geholpen om jezelf beter te voelen
Faxe schreef:Mooie prestatie Ace voor je eerste marathon over de grens :oke: Zeker door de omstandigheden waren er volop mogelijkheden om in de problemen te komen. Heb zelf veel valpartijen gezien in het begin en gaandeweg de wedstrijd veel onderkoelde mensen. Zelf gelukkig hier geen last van gehad. Heb zelf de paar lastige stukken te voet afgelegd. Achteraf bekeken voor mij een goede keuze als je later hoort dat daar toch een aantal mensen vervelend zijn gevallen :-( . Ben zelf 6 uur onderweg geweest waar ik wel tevreden mee ben.

De vorm is kennelijk wel goed op het moment. Vanochtend zonder pijntjes opgestaan en om 10.00 stond ik al weer op het voetbalveld voor een volgend modderbad :knor:

Volgende marathon voor mij wordt die in Montferland.
Thanks, leuk je even gesproken te hebben! Klasse dat je 'm uitgereden hebt. Er stonden heel veel blauwe bordjes (van de 96km) al na 58 km langs de kant. Ik zag ook wat valpartijen, maar dat waren vooral mensen die omvielen omdat het te steil om te glad was. Overal ben ik op de fiets blijven zitten, maar vooral op de snelle lange afdalingen extra voorzichtig gedaan, aangezien het daar ook af en toe verraderlijk glad was. Dan maar een paar seconden langzamer...

Mijn volgende is Cimes de Waimes en daarna ook Montferland :oke:

Spatje
Carbon Racefiets
Fiets: Van Tuyl TICA
Contacteer:

Bericht door Spatje » di 13 mei 2014 11:46

Spatjes marathon debuut is ook naar tevredenheid verlopen in Saalhausen:

http://www.hetgoeismoesje.nl/patrick/

:D :oke:

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 13 mei 2014 21:15

Klasse Patrick! Zag je nog op het podium, wilde je nog even aanspreken, maar was het kutweer zo zat dat ik naar de auto gerend ben ;)

Spatje
Carbon Racefiets
Fiets: Van Tuyl TICA
Contacteer:

Bericht door Spatje » wo 14 mei 2014 06:06

Ace schreef:Klasse Patrick! Zag je nog op het podium, wilde je nog even aanspreken, maar was het kutweer zo zat dat ik naar de auto gerend ben ;)
Volgende keer maar eens kennismaken dan :)!

Rijdt je de Erbeskopf?

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » wo 14 mei 2014 07:58

Zeker, doen we! :oke: :D

Nee, die niet denk ik. Voor de SFORZ cup rijd ik iig wel Amerongen, Houffalize en Daun. Over Nordenau twijfel ik nog een beetje...
Ik neem aan dat jij uit dit rijtje gezien je cup-deelname ook nog wel een en ander rijdt?

Leuk verslag trouwens, herkenbaar ook (al reed ik een stukje achter je). Ben overal op de fiets gebleven, behalve op die ene wortelklim. Op dat moment baalde ik dat die moest lopen, maar blijkbaar was ik dus niet de enige (om me heen liep trouwens ook iedereen) ;)

Faxe

Bericht door Faxe » wo 14 mei 2014 21:51

Leuk verslag :oke:

Had ook al het verslag gelezen van de concurrent: http://www.alexander-rebs.de/?pid=3&read=1&beitrag=127

Voordeel van marathon in Nordenau kan zijn dat deze pas laat op de dag begint (12:30 uur) waardoor je vrij makkelijk op de dag zelf er naar toe kunt rijden.

Ga komend weekend toch nog maar meedoen met de Schinder Hannes marathon in Emmelshausen.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » zo 08 juni 2014 10:43

Inmiddels zitten er 4 marathons op. Een DNF in Groesbeek (gestopt na 2 van de 3 ronden vanwege te veel last van knie na val dag eerder) en een goed gereden Saalhausen waren mijn eerste ervaringen binnen en over de grens. Op Hemelvaart Cimes de Waimes wat ondanks een week ziek vooraf best aardig ging (64e overall) en gisteren de Montferland MTB Marathon...

Ik was een weekje op vakantie geweest en had geen fiets mee genomen. Lekker uitgerust zou je dus zeggen. Nou, ik weet niet wat het was maar het was een grote hel, die hele 70km. Al na 10km was ik helemaal kapot. Veel te hoge hartslag, moeite met de warmte, opspelende maag en hoogdpijn. Kortom, niet vooruit te branden. Het werd eigenlijk de hele rit niet beter. Ik had me vantevoren voorgenomen om niet te diep te gaan met het oog op het DK op de weg op maandag. Van al die plannen kwam niets terecht, want hoe langzaam ik ook reed, beter ging ik me niet voelen. Werd aan alle kanten voorbij gereden, maar toch besloten de rit te volbrengen. Uiteindelijk na 3.04 uur over de streep, wat resulteerde in plaats 90 overall ofzo. Snel vergeten en op naar Amerongen!

Faxe, hoe ging het bij jou? Je haalde me nog in een paar km voor de finish. Ik reed echter gisteren in Jan van Arckel tenue (aangezien het een KNWU marathon was, dacht ik laat ik eens officieel gekleed gaan) ipv CTWT.
Laatst gewijzigd door Ace op zo 08 juni 2014 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 08 juni 2014 12:51

Gisteren was er MTB marathon in 's Heerenberg bij het Montferland Wielerfestival en deze toch maar mee gepakt. In feite niet echt mijn ding, want relatief kort met 70 km en redelijk groot cross country gehalte met redelijk wat hectiek in het begin.
Toch maar gestart om na een iets mindere periode (tussen de oren) kijken of ik het "knopje" om kon zetten en weer kon genieten van MTB'en en wedstrijd.
Dat meer dan gelukt en onder zeer warme omstandigheden mezelf in 3:12u naar de klote kunnen rijden en daarbij pijn moeten overwinnen, maar dat achteraf wel lekker.
Hele rit slecht 9 hartslagen onder mijn max., dus fors te noemen.
Qua klassering dik in het "linker" rijtje en belangrijker nog dat ik er een goed gevoel aan over gehouden heb en nu weer verlang naar de volgende marathon en dat is a.s. zaterdag al in Willingen en week er op in Rhens (ben daar eregast) en dan de Alpen in.
Verder mooi evenement door organisatie neer gezet wat voor herhaling vatbaar is.
Afbeelding

Rondje op Strava http://app.strava.com/activities/150545039

Faxe

Bericht door Faxe » zo 08 juni 2014 20:21

Heb me gisteren prima vermaakt. Was lekker warm en daar houd ik wel van 8) Het mag eigenlijk nog wel ietsje warmer :knor:

Fietsen zelf ging prima. De details waren wat minder. Had bij start/finish bij de verzorgingspost op een mooi plekje mijn twee bidons neergezet. Bij doorkomst kon ik ze alleen niet vinden. Heb er iets meer dan een minuut stil gestaan om er uiteindelijk achter te komen dat de dames die bij de post stonden de bidons op de tafel hadden neergezet. Ben verder twee keer verkeerd gereden. Heb het onderweg geen minuut lastig gehad. Gevoelsmatig had ik nog wel een rondje met vrijwel hetzelfde tempo kunnen fietsen.

We hebben de race vrijwel helemaal samen gereden Ace. In het eerste rondje heb je me ingehaald op het moment dat ik verkeerd reed vlak voordat die boom over de route lag. Op het laatste stuk richting de eerste keer doorkomst start/finish heb ik je weer ingehaald. Door mijn verstopte bidons kun je mij eenvoudig weer inhalen :lol:

Ben ergens in de tweede ronde nog een keer verkeerd gereden. Reed blind achter 2 anderen aan die ook verkeerd reden.

Vlak voor de oversteek over één van de grote wegen heb ik je voor de laatste keer ingehaald. Denk dat je toen bij een dame van het Merida Bassa team in de buurt reed. Daarna heb ik nog een kleine voorsprong kunnen opbouwen. Als ik mijn GPS logfile bekijk heb ik rond de 6 minuten verloren door verkeerd rijden en het zoeken naar de bidons.

Als je het zelf nog een keer wil bekijken kun je deze URL gebruiken: http://labs.strava.com/flyby/viewer/#150618866,+m77CA==

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 08 juni 2014 20:46

Idd hetzelfde stuk verkeerd gereden, Macht der gewoonte voor mij want vast route recht door en moesten daar links af.

Aksel
Aluminium Racefiets
Fiets: Felt
CTWT-lid: Ja

Bericht door Aksel » di 10 juni 2014 11:55

Kan de titel van dit onderwerp nu wel met een volmondig JA beantwoorden!

Afgelopen zaterdag mijn 2e marathon gereden in 's Heerenberg.
Stond ditmaal vrijwel vooraan met de start bij de licentierijders. Eerst 15 km bijna opgeblazen door mijn enthousiasme (en vanwege de hitte!), maar daarna goed mijn ritme kunnen pakken en in een mooi groepje met oa Sanne van Paassen terecht gekomen.
Bij het ingaan van de 2e ronde moest ik stoppen om mijn bidons bij te vullen en nadien reed ik mijn ketting er af. Hierdoor de hele 2e ronde in de achtervolging geweest om uiteindelijk op de finish weer aan te sluiten bij wat er over was gebleven van het groepje waar ik in zat. Onderweg nog wel een aantal renners ingehaald die er aardig doorheen zaten. Kon merken dat het met mijn inhoud wel goed zit.

Uiteindelijk 25e algemeen, eindtijd 2.47 uur. Ontzettend tevreden en dit smaakt echt naar meer!!
Beter pieken en dalen dan een veilige middelmatigheid.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 10 juni 2014 13:44

(Y) mooi man! Ik dacht dat het met mijn inhoud ook wel goed zat, maar het ging echt helemaal mis zaterdag. Raar genoeg ging ik gisteren tijdens het DK weer prima. Vorm van de dag zeker :D

Jan Willem
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door Jan Willem » di 10 juni 2014 15:14

wat heb jullie nog op de agenda staan heren?

Ik wil de volgende nog gaan rijden:

- Houffamarathon op 24 augustus
- Grand Raid de Godefroy op 14 september
- Bart Brentjens op 5 oktober

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 10 juni 2014 15:44

Amerongen op 28-6, Houffalize, Daun op 14-9 en Bart Brentjens.

Faxe

Bericht door Faxe » di 10 juni 2014 17:07

Hoop deze allemaal nog te kunnen fietsen:

14-6-2014 Willingen
28-6-2014 Amerongen
12-7-2014 Salzkammergut Trophy
26-7-2014 Montafon Marathon
2-8-2014 Ironbike Ischgl
16-8-2014 Sauerland Marathon
30-8-2014 Nordenau
13-9-2014 Vulkanbike Daun
5-10-2014 Bart Brentjens Challenge

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » di 10 juni 2014 21:08

Te veel plannen maken kan averechts werken, maar zou ervoor tekenen als onderstaand dit jaar gaat lukken.
za 14 juni Willingen (D)
zo 22 juni Rhens (D)
4-6 juli Zillertal Bike Challenge (A), 3 daagse klimwedstrijd en zwaartepunt dit jaar
zo 20 juli Bilstein (D)
za 26 juli Montafon (A), maar zou ook nog de zwarte cross kunnen worden.......
za 16 aug Schmallenberg (D)
za 30 aug Nordenau (D)
zo 14 sept Plettenberg (D)
zo 5 okt Wiemeringhausen (D)

http://www.mtb-sport.nl/planning-result ... e-seizoen/

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » za 14 juni 2014 20:06

Vandaag stond Willingen op de kalender en parcours ligt me wel want in 2011 en 2012 P4 bij de bejaarden.
Vandaag toch anders, want heb voor het eerst in 6 deelnames Willingen de laatste ronde laten schieten.
Reed al vanaf het begin niet echt zoals ik zou willen, mijn hartslag bleef veel te laag en leek meer op intensieve duurtraining dan marathon.
In de 2e ronde op zo'n 75 km (in grasafdaling) vrij hard op mijn bek gegaan en toen was het fijne er helemaal af, met hier daar wat pijn(tjes). Met komende vakantie etc. in het vooruitzicht gekozen om geen risico's meer te nemen en (plichtmatig) het rondje uit te fietsen.
Dus tegen mijn normale gevoel gekozen voor m'n lichaam en daar achteraf ook geen spijt van.
Blijkt achteraf niet eens zo beroerd gereden te hebben met P5 (van de 57) in 5:12:03 bij de 'grandmasters', maar had het liever anders gehad.
Niets positiefs? Jawel, lekker op tijd thuis, vallen is niet altijd breken.

Plaats reactie