Dumoulin stopt (tijdelijk?)

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Plaats reactie
Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris
CTWT-lid: Ja

Dumoulin stopt (tijdelijk?)

Bericht door Ariën » zo 24 januari 2021 09:13

Toch wel groot wielernieuws gisteren: Dumoulin stopt in elk geval tijdelijk.

Jammer, ik zag na de 2e plaats in Tour 2018 in hem wel een nieuwe Nederlandse Tourwinnaar in één van de komende jaren daarna. Na de overgang naar JV vorig jaar om deze tijd zag ik het al helemaal zitten. Kennelijk ontbreekt toch het heilige vuur daarvoor, of zijn er onderliggende mentale problemen. Wat ook kan is dat na die belachelijke laatste tijdrit in de Tour het besef is ingedaald dat het winnen van de Tour misschien niet meer kan op de manier die Dumoulin voorstaat. Die uitleg zou ik nog het meeste begrijpen. "Fuck wielrennen, als ze me zoiets flikken ga ik wel wat anders doen".

Vooropgesteld dat ik de mens Dumoulin veel levensgeluk gun en hij vooral zelf zijn keuzes moet maken (wie zijn wij om er een mening of oordeel over te hebben?), ben ik toch wel benieuwd naar de meningen / emoties hierover bij jullie.
Laatst gewijzigd door Ariën op di 26 januari 2021 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
T = 150

Proeme
Carbon Racefiets

Re: Dumoulin stopt (tijdelijk?)

Bericht door Proeme » zo 24 januari 2021 09:40

Sportief gezien zonde. Ik zag hem die Tour ook wel winnen en ook los daarvan zag ik hem graag rijden. Maar als hij ongelukkig wordt van de wedstrijdsport, dan is er maar 1 juiste keuze en die heeft hij genomen.

Ik krijg nu de indruk dat hij van die val in de Giro met voortslepende blessure een flinke mentale dreun heeft gehad, dat hij hoopte dat dat over zou gaan door naar een nieuwe ploeg (andere omgeving) te gaan en dat hij er achter is gekomen dat dat niet heeft geholpen. Misschien nog een sausje corona er overheen?
Maar dat is natuurlijk speculeren op basis van nieuwsberichtjes. Ik hoop maar gewoon dat hij zichzelf weer op de rit krijgt. En dan zien we daarna wel of dat in de wedstrijdensport is of daar buiten.

Zum
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Zum » zo 24 januari 2021 10:19

Zonde, maar je zag het een beetje aankomen.
De mentale kant, het kunnen afzien, lossen en weer terugkomen, diep gaan in een lange tijdrit, was een hele lange tijd zijn handelsmerk. Ik krijg nog kippenvel als ik terugdenk aan zijn overwinning op de Alto de Puig Llorenca in de Vuelta 2015. Teruggepakt worden, lossen en dan op dat laatste restje tandvlees de overwinning pakken.
Dit houdt geen mens een wielercarriere vol imho. Tel daarbij de druk en verwachtingen van de ploeg en de hele buitenwereld, het feit dat hij inmiddels 30 is en de teleurstellingen van het afgelopen jaar...
Ik vind het een verstandige keuze, en hoop dat hij het plezier in het wielrennen weer terug zal vinden.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 24 januari 2021 10:22

Waarom kan/mag een wielrenner niet een soort van burn out hebben? Gebeurt bij 'gewone' mensen toch ook regelmatig.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

DeRosa
Carbon Racefiets

Bericht door DeRosa » zo 24 januari 2021 21:00

Zou mij niets verbazen als hij definitief afkhaakt. En geef ‘m eens ongelijk.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » ma 25 januari 2021 23:49

Slappe hap... Paar gesprekken met een psycholoog moet dit "probleem" toch oplossen?!
Questa settimana ho chiamato Enrico!

el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Rose/Canyon

Bericht door el_loco » di 26 januari 2021 08:21

Thierry le Brun schreef:
zo 24 januari 2021 10:22
Waarom kan/mag een wielrenner niet een soort van burn out hebben? Gebeurt bij 'gewone' mensen toch ook regelmatig.
Precies. En professioneel wielrennen is meedogenloos. Ik snap best dat iemand een break nodig heeft. Kenmerkt juist de winnaar in Dumoulin. Hij wil niet fietsen voor een zevende plek. En een burn-out oid is niet iets wat je met een paar gesprekken met de psycholoog kan oplossen. Dat heeft vooral tijd nodig.
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Van Ginkapie
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose Xeon CRS

Bericht door Van Ginkapie » di 26 januari 2021 16:52

Ik twijfelde of ik nu wel of niet moest reageren, maar doe het toch. Zonder op de man te willen spelen.

Iemand die dit nooit heeft meegemaakt, kan het misschien afdoen als slappe hap, 'want waar heeft hij over te klagen....'
Las net deze column van Thijs Zonneveld. Misschien kan die voor wat begrip zorgen.

https://www.bndestem.nl/wielrennen/dat-dumoulin-menselijk-durft-te-zijn-is-geen-zwakte-maar-een-verademing~a1c62c94/
Remember: Pain is speed entering the body

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » di 26 januari 2021 20:03

Van Ginkapie schreef:
di 26 januari 2021 16:52
Ik twijfelde of ik nu wel of niet moest reageren, maar doe het toch. Zonder op de man te willen spelen.

Iemand die dit nooit heeft meegemaakt, kan het misschien afdoen als slappe hap, 'want waar heeft hij over te klagen....'
Las net deze column van Thijs Zonneveld. Misschien kan die voor wat begrip zorgen.

https://www.bndestem.nl/wielrennen/dat-dumoulin-menselijk-durft-te-zijn-is-geen-zwakte-maar-een-verademing~a1c62c94/
+1 :oke: :oke:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » wo 27 januari 2021 13:45

Van Ginkapie schreef:
di 26 januari 2021 16:52

Geeft niks ;-)

Want ik ben al vanaf het begin de grootste Dumoulin-fan. Maar dit sleept nu toch al 2 jaar. Natuurlijk begint het met een verschrikkelijk ongeluk en veel pech....maar komop...ik wil zo graag dat het goed gaat... :roll:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

el_loco

Bericht door el_loco » do 28 januari 2021 09:09

Ik vind het ook wel erg jammer inderdaad, zou geweldig zijn als ie het weer op een rijtje krijgt in z`n hoofd. En dan misschien - wat al meer gezegd wordt - terugkeren als rittenkaper/tijdrijder/knecht deluxe/korte ronde-rijder. Dat zou wellicht de druk wat verminderen. Maar goed, zijn eigen keus, we horen het wel...

Gelukkig hebben we genoeg Nederlandse wielrenners van wereldfaam waar we van kunnen genieten dit jaar. VdPoel gaat denk ik z`n palmares wat aanvullen, Kelderman en Kruijswijk voor de grote rondes, Groenewegen weer terug, ik heb er zin in!

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » do 11 februari 2021 15:17

el_loco schreef:
do 28 januari 2021 09:09
Ik vind het ook wel erg jammer inderdaad, zou geweldig zijn als ie het weer op een rijtje krijgt in z`n hoofd. En dan misschien - wat al meer gezegd wordt - terugkeren als rittenkaper/tijdrijder/knecht deluxe/korte ronde-rijder. Dat zou wellicht de druk wat verminderen. Maar goed, zijn eigen keus, we horen het wel...

Gelukkig hebben we genoeg Nederlandse wielrenners van wereldfaam waar we van kunnen genieten dit jaar. VdPoel gaat denk ik z`n palmares wat aanvullen, Kelderman en Kruijswijk voor de grote rondes, Groenewegen weer terug, ik heb er zin in!
Een beetje een Gesink gevoel bij. Al heeft Gesink nooit een grote ronde gewonnen. Wanneer de druk te hoog wordt barst er iets
Be someone who makes you happy.

el_loco

Bericht door el_loco » do 11 februari 2021 20:31

Gesink was niet tegen de druk opgewassen inderdaad. Presteerde duidelijk beter in de luwte of vanuit de underdog rol. Ik schat Dumoulin toch wat anders in, die heeft geen zin om te knechten of voor plek 5 te fietsen zoals Gesink dat graag doet en heeft al best wel gepresteerd onder enorme druk. Maar de overeenkomst is wel dat ze het mentale deel van kopman zijn minder onder de knie hebben dan sommige andere renners. Ik heb overigens voor beiden enorm respect, geweldige renners, prachtige prestaties en (volgens mij) ook aardige gasten.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » do 11 februari 2021 21:12

Datzelfde gold ook voor Breukink, die ging ook minder rijden toen hij moest knechten. En op een gegeven moment stond hij zelfs lager in de pikorde dan Bruyneel, dan heb je het ploegleider niet echt goed begrepen denk ik dan. Breukink zijn carrière is vernield bij Once.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » za 13 februari 2021 18:44

Alexander schreef:
do 11 februari 2021 21:12
Datzelfde gold ook voor Breukink, die ging ook minder rijden toen hij moest knechten. En op een gegeven moment stond hij zelfs lager in de pikorde dan Bruyneel, dan heb je het ploegleider niet echt goed begrepen denk ik dan. Breukink zijn carrière is vernield bij Once.
Breukink zijn carrière is vernield door EPO.
Biologisch

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » zo 14 februari 2021 13:35

Geer schreef:
za 13 februari 2021 18:44
Alexander schreef:
do 11 februari 2021 21:12
Breukink zijn carrière is vernield door EPO.
+1. En met hem die van vele anderen.
T = 150

Plaats reactie