Wielercafés
-
- Kinderzitje
- Fiets: Giant TCR
- Contacteer:
Wielercafés
Op zoek naar alle wielercafés van NL en BE
Als ik ga fietsen zoek ik vaak mooie pauzeplekken. Soms als tussenstop, maar vaak ook als begin- of eindpunt. Even bijkomen met een koffie, cola, appelgebak of bananenbrood. Hierbij wil ik mijn racefiets veilig kunnen wegzetten, me niet druk hoeven maken over mijn vieze stinkende wielerkleding, een reparatie uit kunnen (laten) voeren aan mijn fiets en het liefst ook de koers kunnen volgen op tv.
Wat is een wielercafé?
Een ideale ontmoetingsplek voor liefhebbers van de wielersport. Dit heeft zoveel mogelijk elementen die verwijzen naar de wielersport (shirt aan de muur, fietsen in de etalage, foto's van wielerhelden, reserveonderdelen te koop, ..), hier is aandacht voor goede koffie en hier wordt het sportieve fietsers zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt om te pauzeren.
Vraag
Welke wielercafés in Nederland en België bezoeken jullie graag?
Achtergrond
Zelf fiets ik zo'n 20 jaar, waarbij ik tegenwoordig steeds vaker snak naar een fraai tussen- of eindpunt; een wielercafé. Toch vond ik deze maar mondjesmaat in een tijdschrift of op een blog, maar nooit een helder overzicht van alle wielercafés bij elkaar.
Daarom ben ik dit jaar zelf de website www.wielercafes.nl begonnen met alle wielercafés van Nederland en België hierop. Omdat ik niet overal in NL/BE even bekend ben hoor ik graag van anderen welke wielercafés zij bezoeken.
Dat de horeca het dit jaar erg moeilijk heeft, is voor mij een extra stimulans om de wielercafés een steuntje in de rug te bieden.
Als ik ga fietsen zoek ik vaak mooie pauzeplekken. Soms als tussenstop, maar vaak ook als begin- of eindpunt. Even bijkomen met een koffie, cola, appelgebak of bananenbrood. Hierbij wil ik mijn racefiets veilig kunnen wegzetten, me niet druk hoeven maken over mijn vieze stinkende wielerkleding, een reparatie uit kunnen (laten) voeren aan mijn fiets en het liefst ook de koers kunnen volgen op tv.
Wat is een wielercafé?
Een ideale ontmoetingsplek voor liefhebbers van de wielersport. Dit heeft zoveel mogelijk elementen die verwijzen naar de wielersport (shirt aan de muur, fietsen in de etalage, foto's van wielerhelden, reserveonderdelen te koop, ..), hier is aandacht voor goede koffie en hier wordt het sportieve fietsers zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt om te pauzeren.
Vraag
Welke wielercafés in Nederland en België bezoeken jullie graag?
Achtergrond
Zelf fiets ik zo'n 20 jaar, waarbij ik tegenwoordig steeds vaker snak naar een fraai tussen- of eindpunt; een wielercafé. Toch vond ik deze maar mondjesmaat in een tijdschrift of op een blog, maar nooit een helder overzicht van alle wielercafés bij elkaar.
Daarom ben ik dit jaar zelf de website www.wielercafes.nl begonnen met alle wielercafés van Nederland en België hierop. Omdat ik niet overal in NL/BE even bekend ben hoor ik graag van anderen welke wielercafés zij bezoeken.
Dat de horeca het dit jaar erg moeilijk heeft, is voor mij een extra stimulans om de wielercafés een steuntje in de rug te bieden.
- Proeme
- Alu Racefiets met Carbon achtervork
- CTWT-lid: Ja
Re: Wielercafés
ik wilde reageren met "ik belandde deze zomer toevallig bij De Proloog in Amerongen". Was toen bijna sluitingstijd en erg rustig, maar zag erg leuk uit. Maar toen ik je site opende zag ik direct dat je die al kent 
ik mis wel de Amstel Gold Race Xperience in Valkenburg
en in Assen zit 'Fietsen en Koffie'

-
- Kinderzitje
- Contacteer:
De Proloog is inderdaad een van de bekendste (en blijkbaar ook herkenbareProeme schreef: ↑di 08 december 2020 14:31ik wilde reageren met "ik belandde deze zomer toevallig bij De Proloog in Amerongen". Was toen bijna sluitingstijd en erg rustig, maar zag erg leuk uit. Maar toen ik je site opende zag ik direct dat je die al kent

De AGR Xperience komt er inderdaad nog bij. Scherp van je.
De locatie in Assen lijkt me meer een fietsenwinkel met koffie, i.p.v. een echt wielercafé.
Is jouw ervaring dat 't daar een echt wielercafé is?
- Thierry le Brun
- Prince of Spain
- Fiets: Wilier,Giant,Stevens
wielercafés Belgie: zo'n beetje elk cafe op elke willekeurige kruising
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer
- Thierry le Brun
- Prince of Spain
Zo'n grote volle baard zou jou ook niet misstaan
- Proeme
- Alu Racefiets met Carbon achtervork
ah, ik kende het niet totdat ik er toevallig terecht kwam op een fietstochtje (zo ongeveer in Amerongen had ik een pauze nodig en daar bleek ineens dat café te zitten...). Maar ik herkende hem wel direct op je foto inderdaad.
ik ben er 1x geweest. Om schaatsen te laten slijpenDe locatie in Assen lijkt me meer een fietsenwinkel met koffie, i.p.v. een echt wielercafé.
Is jouw ervaring dat 't daar een echt wielercafé is?

is meer een fietsenwinkel inderdaad, maar wel met een bar en koffiehoekje. Dat hoekje is toch wel café-achtig en zal momenteel ook afgesloten zijn vermoed ik (vanwege de horeca-sluiting) maar het is maar een klein stukje van die toko. Wel weer heel centraal in de winkel, dat dan weer wel. Ik weet niet waar jij de grens legt tussen wel en geen café.
-
- Kinderzitje
- Contacteer:
Het zit op een bijzondere plek he, zo midden in de woonwijk. Maar dat biedt ook weer mogelijkheden natuurlijk.
Het uitgangspunt moet een café zijn, dat dus ook functioneert zonder dat hier een winkel aan vast zou zitten. Wielercafés hebben bijvoorbeeld vaak ook een bar. Doordat de uitstraling van een wielercafé erg belangrijk is wordt het lastig dit heel objectief vast te stellen.Proeme schreef: ↑di 08 december 2020 23:38ik ben er 1x geweest. Om schaatsen te laten slijpenDe locatie in Assen lijkt me meer een fietsenwinkel met koffie, i.p.v. een echt wielercafé.
Is jouw ervaring dat 't daar een echt wielercafé is?![]()
![]()
is meer een fietsenwinkel inderdaad, maar wel met een bar en koffiehoekje. Dat hoekje is toch wel café-achtig en zal momenteel ook afgesloten zijn vermoed ik (vanwege de horeca-sluiting) maar het is maar een klein stukje van die toko. Wel weer heel centraal in de winkel, dat dan weer wel. Ik weet niet waar jij de grens legt tussen wel en geen café.
Een wielercafé is een café dat 't sportieve fietsers zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt om te pauzeren. Naast goede koffie, een fietspomp en een plek waar je met je vieze wielerkleding gewoon binnen loopt kan dit nog veel meer zijn. De een maakt het nog aantrekkelijker dan de ander, zoals met een douche, overnachtingen, bewaakte fietsenstalling en begeleide fietstochten.
- Lethalp
- Moderator
- Fiets: Wilier Zero SLR
Velusso in Brugge.
Hangt vol met oa de originele ongewassen jerseys van bv. Roubaix.
Wel hartje centrum, dus geen handige startplek, wel leuk als je in de buurt bent voor koffie en gebak.
Hangt vol met oa de originele ongewassen jerseys van bv. Roubaix.
Wel hartje centrum, dus geen handige startplek, wel leuk als je in de buurt bent voor koffie en gebak.
- Harm Jan
- Carbon Racefiets
- Fiets: Cube Peloton
- Contacteer:
Overigens als ik in 'mijn' provincie kijk (Gelderland) zie ik dat ook het wielercafé in Enschede tevoorschijn komt
Be someone who makes you happy.
-
- Kinderzitje
- Contacteer:
Bedankt voor de tip, deze stond inderdaad verkeerd. Ik heb 't direct aangepast.
Ook deze staat op de lijst. In de eerste maand(en) van 2021 verwacht ik tijd te hebben om de Belgische wielercafés toe te voegen.
Bedankt voor je suggestie!
Overigens kent Brugge naast Velusso ook een zeer fraai Velotel.
- Alexander
- Prince of Spain
- Fiets: Bianchi Via Nirone
Zeker de bekende fout dat Twente en Achterhoek hetzelfde zijn....
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.
- Thierry le Brun
- Prince of Spain
op onze laatste rooftocht hebben we inderdaad Enschede aan ons grondgebied toegevoegd.
- Alexander
- Prince of Spain
- Fiets: Bianchi Via Nirone
Van mij mag het. Als echte Tukker had ik nooit iets met Enschede.Thierry le Brun schreef: ↑vr 11 december 2020 15:21op onze laatste rooftocht hebben we inderdaad Enschede aan ons grondgebied toegevoegd.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.
-
- Kinderfiets
- Fiets: Cervelo S3 (2017)
Kijk eens bij Maximus brouwerij in De Meern (Utrecht). Dit is dus een bierbrouwerij, maar tevens koffie, lunch en dinercafé. Met groot terras en fietsenrekken (voor racefietsen). Ook het startpunt en clubhonk van fietsclub Maximus Stampers (met zo'n 550 leden). De eigenaar is zelf actief lid van deze club, dat helpt altijd...
- vinc
- Carbon Racefiets
- Fiets: c60|m10|tcx|xtc27.5
Lola Bikes & Coffee - The Hague is zeker ook wel een bezoekje waard: http://www.lolabikesandcoffee.nl/
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Kinderzitje
- Contacteer:
Slecht nieuws: deze is inmiddels definitief gesloten

- Noontje
- Carbon Racefiets
- Fiets: Alan Race max
En dat Tankink uit de Achterhoek komt

~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~
a.k.a. Kritische stuiterbal
faith in his wings takes him there ~
a.k.a. Kritische stuiterbal
-
- Kinderzitje
- Contacteer:
Heel scherp!Proeme schreef: ↑wo 23 december 2020 19:57https://www.koerscafegasselte.nl/
ik stuitte net op deze. Opent in het voorjaar van 2021.
Ze hebben zichzelf reeds aangemeld voor Wielercafes.nl
Hier kun je begin 2021 dus nieuwsbericht(en) over verwachten.

Heel erg bedankt voor het delen. Als je nog meer tegenkomt hoor ik het graag.
Aanmelden kan ook via de website.