Bye bye afsluitdijk

Laatste wielernieuws, algemene onderwerpen en andere actuele zaken.
Joseba
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Parlee Z5
Contacteer:

Re: Bye bye afsluitdijk

Bericht door Joseba » wo 08 mei 2019 12:13

Dat was niet mijn bron, ik hoorde het tijdens een regio overleg van een NTFU medewerkster. Zij noemde tevens de zondag na de langste dag (dus 23 juni) en een zondag in augustus...

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja

Bericht door gios » wo 08 mei 2019 13:10

NTFU, Fietsersbond en nog wat organisaties overleggen nog met RWS over de openingsdagen. Geopperd wordt oa een of meerdere autoloze zondagen in 2020 en 2021. Bron ben ik ff kwijt... :roll:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » za 11 mei 2019 17:20

Open op 23 juni, 21 juli, 4 augustus en 18 augustus.
Dat wordt plannen!
Afbeelding

Proeme
Carbon Racefiets

Bericht door Proeme » za 11 mei 2019 18:38

op 18 augustus is ook de IJsselmeer Challenge https://www.ijsselmeerchallenge.nl/#routes

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » di 25 juni 2019 16:34

De eerste de beste mogelijkheid gepakt! 23 juni leek (!) een mooie dag voor een rondje Zuiderzee.

Met vier andere fietsliefhebbers was het plan vooral oud land te pakken. Altijd de dijken volgen vond ik minder relevant. Dankzij strava een route kunnen plotten van zo'n 340km. Toen ik er mee bezig was dacht ik bij mezelf "hoe dan?". 200, ok; 240 door de heuvels, ok. 340 vlak...nee! Vlak als in volledig buiten mijn comfortzone. Alleen maar druk op de pedalen. Nooit even een stukje dalen en de benen stil. En altijd wind. Ook al is er geen wind, er is altijd wind.

Een week van te voren waren de voorspelling zeer zeer gunstig. Ook de oostenwind kon ik nog positief benaderen. Linksom was mijn voorkeur. So far so good. Belangrijk punt...ik kan niet tegen zon en hitte. Gewoon echt niet...mijn lijf gaat dan kapot. Dus liever 15 graden dan 25. Liever 10 dan 30. Liever regen dan zon...u begrijpt waar het dus mis ging!

29 graden en zon,zon,zon. Drie man blij op zaterdag en eentje was aan het afzeggen. Ik dus. Maar weer overgehaald door de andere drie met opmerkingen als:
- We stoppen wat vaker
- Lekker toeren
- Rijden we toch wat rustiger
- Op het heetst van de dag rijden we niet
- In de ochtend valt het nog mee
- Extra stoppen voor drinken

Dus zondagochtend 06:00 start vanuit huis. Leuk als je aan deze beruchte route woont! Richting Hasselt, Zwartsluis, Vollenhove, Blokzijl, Kuinre eindelijk onbekend terrein in. Tenminste, veel stukken kennen we dan nog uit de 11 stedentocht. Friesland mooi snel door gekomen. Rustig aan doen waren we denk ik vergeten.

De Afsluitdijk was wel plezierig. Super mooi doorrijden (ergo, nog steeds niet rustig aan doen dus). En daarna een super kakstuk in de zon richting Medemblik. De eerste stop. 160 km gereden. Normaal ben je dan wel klaar. Tijd voor bier. Nu begon het pas. Super leuk cafe in Medemblik. Vriendelijk personeel. Op naar het volgende deel, richting Muiden.

Zoals verwacht werd het ook echt druk op de route, met allerlei andere mensen met andere plannen dan de onze. Echt lekker doorrijden zal er niet altijd in. En omdat we heel graag nette wielrenners wilden zijn, af en toe netjes op onze beurt gewacht.

Richting Waterland en door Broek lekker snel door kunnen rijden. Dan door en over Amsterdam en langs het Amsterdam-Rijnkanaal richting Muiden. Om daar te eten! En man...wat was ik daar aan toe. Gekookt inmiddels. Tijdens het eten sprak ik mezelf moet in. Nu nog 'even' richting Nijkerk; en dan weer bekend terrein, dus snel thuis! Drie eieren, twee sneetjes brood en drie 0.0 verder stapten we weer op de fiets. Vol goede moed...

Maar...door het gooi. Veel stoppen. De weg zoeken. Verkeerd rijden. Een pontje wat niet vaart. Hier werd Geer van Medium naar Welldone gebakken. De zon begon mij heftig te irriteren. De energie was wel weg. Hartslag ging niet meer omhoog en de bloeddruk omlaag. Het ging gewoon niet meer. En nog zo veel km's te gaan.

De laatste 70km was absurd. Niet zo zeer conditioneel. Tenminste, ik denk dat het op dat vlak prima zit. Maar het vocht tekort, misselijk...noem maar op. Ik vroeg mezelf meerdere keren af hoe gezond dit was. Harderwijk, nog dichter bij huis. Beetje schaduw was ook zeer welkom. Ik stelde mijn doel op Elburg. Daar mocht ik in de gracht springen van mezelf. Mijn vrouw bellen en fuck die laatste 14km.

Elburg. Toch nog een cola bij Esso Vermeulen! Toch nog die laatste 14km. Geen idee waarom ik door ging. Maar ik was thuis. Meer misselijk dan blij of moe. De benen konden niet meer, maar deden ook geen pijn. Na 5min zitten kun je meestal alles weer relatieveren. Maar na 5 minuten zitten begon ik me meer zorgen te maken over mijn huidige staat. Te veel vocht verloren. Dit was niet gezond voor mij. Wel gedaan, niet trots op.

De volgende ochtend op weegschaal bleek ik 5 kilo te zijn afgevallen, op 74 kilo! Dat was heftig. De hitte brak me op. Jammer, want als het een beetje minder warm was geweest, zou het super leuk zijn geweest.

Het is wat het is. Vinkje gezet...nooit meer (denk ik). 340 km...het is heel eind.

En inmiddels wel blij met de prestatie. Heel goed en snel hersteld. Door voldoende te drinken, herstelshakes en de hele rataplan. :oke:
Biologisch

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 25 juni 2019 16:46

Aan de ene kant denk ik , knappe prestatie, aan de andere kant denk :waarom?? Waar komt die Afsluitdijk manie/obsessie, hysterie vandaan?
Hele volksstammen die nu, maar ook al feb/maart 300+ km rijden om die 'dijk' nog een keer te kunnen doen. Maar goed, dat denk ik ook over de 11-steden zwemtocht.

Vraag me overigens wel af hoeveel mensen dat rondje zouden rijden als de dijk gewoon open zou zijn de komende jaren.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » di 25 juni 2019 18:19

Thierry le Brun schreef:
di 25 juni 2019 16:46
Aan de ene kant denk ik , knappe prestatie, aan de andere kant denk :waarom?? Waar komt die Afsluitdijk manie/obsessie, hysterie vandaan?
Hele volksstammen die nu, maar ook al feb/maart 300+ km rijden om die 'dijk' nog een keer te kunnen doen. Maar goed, dat denk ik ook over de 11-steden zwemtocht.

Vraag me overigens wel af hoeveel mensen dat rondje zouden rijden als de dijk gewoon open zou zijn de komende jaren.
Geen idee Jerrie. Ieder zijn ding heh.
Overigens stond dit ritje al een tijdje in de planning. En kwam de afsluiting van de dijk als een aangename verrassing. Ik dacht er van af te zijn. Helaas.
Nogmaals. Minder warm was het echt leuk geweest. Mooie dingen gezien hoor!
Biologisch

el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Rose/Canyon

Bericht door el_loco » wo 26 juni 2019 08:30

Waarschijnlijk niet heel verstandig, maar wel weer een goed verhaal Geer! :oke: Als je op een verjaardag verteld dat je die ochtend 100 km gefietst hebt vragen mensen al waarom je dat in godsnaam doet, dus fietsers onder elkaar moeten dit wel kunnen waarderen toch?
Ik kan zelf best goed tegen warmte en had er gisteren al last van op de fiets, dus ik begrijp dat er mensen zijn die minder blij zijn met dit weer. Zal morgen wel weer minder dan 25 graden worden, kan ik weer zeiken over de kou! ;-)
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » wo 26 juni 2019 09:29

De Afsluitdijk was wel plezierig. Super mooi doorrijden (ergo, nog steeds niet rustig aan doen dus). En daarna een super kakstuk in de zon richting Medemblik.
NIemand is verplicht dat mooie en ook historisch interessante stuk langs Robbenoordbos, Dijkgatbos, Oude Zeug en het gemaal Lely te fietsen.
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » wo 26 juni 2019 11:12

Super stuk in de kak zon, that is.
Biologisch

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 26 juni 2019 13:51

Mooi verhaal Geer :oke:

Wel jammer dat je hier 'gedwongen' wordt om je keuze voor zo'n rondje fietsen te verdedigen. Ieder zijn meug, veel keuzes van anderen zijn mijn keuzes niet, maar ik kan altijd waarderen als iemand veel plezier beleeft aan wat ie doet (want stiekem vond je het hartstikke leuk, dat kunnen wij allemaal wel tussen de regels door lezen ;-) )
Querer es poder

geric

Bericht door geric » wo 26 juni 2019 14:47

Thierry le Brun schreef:
[...] waarom?? Waar komt die Afsluitdijk manie/obsessie, hysterie vandaan?
Waar komt de manie/obsessie, hysterie vandaan op een 2 tot 3 km kort verkeersoefenterrain voor kinderen en bejaarden (het wielereufemisme is volgens mij "criterium") rondjes te willen blijven rijden?

Geer
Carbon Racefiets

Bericht door Geer » wo 26 juni 2019 17:10

Bas schreef:
wo 26 juni 2019 13:51

Wel jammer dat je hier 'gedwongen' wordt om je keuze voor zo'n rondje fietsen te verdedigen. Ieder zijn meug, veel keuzes van anderen zijn mijn keuzes niet, maar ik kan altijd waarderen als iemand veel plezier beleeft aan wat ie doet (want stiekem vond je het hartstikke leuk, dat kunnen wij allemaal wel tussen de regels door lezen ;-) )
Dank je! 👍
Biologisch

MJW
Carbon Racefiets

Bericht door MJW » vr 28 juni 2019 08:09

Bas schreef:
wo 26 juni 2019 13:51
+1 hulde!
Afbeelding

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » vr 28 juni 2019 16:40

Thierry le Brun schreef:
Ik verwacht dat het op jaarbasis niet zoveel uitmaakt. Alleen nu valt het meer op, omdat:
1) er meer over gepraat wordt;
2) die rondjes op een beperkt aantal dagen worden gemaakt, itt verspreid over het jaar.

Ariën
Aluminium Racefiets
Fiets: Pinarello Paris

Bericht door Ariën » vr 28 juni 2019 19:00

Chapeau Gerard :oke: :oke:
T = 150

Plaats reactie