Knooppuntennetwerk

Heb je een leuke route, je wilt ergens gaan rijden en je weet niet waar de leuke plekjes zijn?
Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Knooppuntennetwerk

Bericht door Ronald » zo 28 oktober 2007 20:22

concorde schreef:Deze week herfstvakantie gehad in de buurt van Deurne/ Helmond. Vandaaruit 4X een rondje gereden in de omgeving via het "knooppuntennetwerk". Vantevoren op de kaart de route uitgestippeld, en dan erg makkelijk te volgen. Ideaal om in een vreemde omgeving een mooie tocht te kunnen rijden. Wel af en toe onverharde weggetjes en draaien en keren, maar dat maakt het alleen maar leuker.
Wilde hier al eens eerder een topic over openen, maar nu denk ik eraan. Vanwege werk heb ik te maken met de uitbreiding van knooppuntennetwerken. Wie heeft hier nog meer ervaringen mee, hetzij met de racefiets, hetzij bij een gezinstochtje.

Mijn eerste gevoel was dat ik het maar een hoop gedoe vond met de nummertjes, maar ik hoor steeds vaker mensen die enthousiast zijn. Vraag me wel af hoe bekend het is. Voor degenen die niet weten wat het is/hoe het werkt, lees hier meer: klik

Afbeelding

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Re: Knooppuntennetwerk

Bericht door MEG » zo 28 oktober 2007 20:30

Mijn ervaring.
Dat knooppuntennetwerk is heel handig om recreatieve tochtjes mee te rijden. Dat gedoe met die nummers juist handig. Heel wat handiger dan continu de kaart raadplegen.
Voor tochtjes op de racefiets vind ik het minder geschikt. Je komt soms over onverhaderde fietspaden, ziet de bordjes soms te laat omdat je te hard gaat en er zitten soms onoverzichtelijke bochten in.
Onlangs nog heb ik iemand van Toerisme Belgisch Limburg gesproken die zei dat ze ook liever geen racefietsen op de knooppuntenroutes hebben omdat die de recreaten van de sokken rijden (Hij zei het overigens netter dan ik het hier nu neerschrijf).

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » zo 28 oktober 2007 20:45

Ik vind het erg handig. Je onthoudt de eerste 4 of 5 nummertjes die je op 1 van de knooppunten hebt afgelezen en vervolgens hoef je 20-25 minuten niet op de kaart te kijken en verdwaal je niet. Zo heb ik al in Utrecht, Brabant en Limburg gereden. In Limburg met Edo. We kwamen over hele leuke onbekende weggetjes, met klimmetjes uiteraard en kwamen vanzelf weer in St. Geertruid terecht, waar de auto stond.

Edwin Pauli
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Kuota Kebel / Kharma

Bericht door Edwin Pauli » zo 28 oktober 2007 20:55

Vanmorgen zag ik zo'n bord staan op de Soestdijksekade in Den Haag. Ik heb het daar nog nooit eerder gezien, dus het zal in de afgelopen week wel zijn geplaatst. Nu weet ik wat de functie van deze borden is.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » zo 28 oktober 2007 21:09

Een aantal van deze routeplanners maakt gebruik van deze fietsroutes en -knooppunten om routes te bepalen.

PFW
Moderator
Fiets: C'dale, Cube, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » zo 28 oktober 2007 21:15

Het staat er hier (Zuid Holland Zuid en West Brabant) ook vol mee. Ik maak er nog geen gebruik van, maar ik denk dat ik er wel wat leuks mee kan (bijvoorbeeld wat minder vaak verdwalen als ik meer dan 50 km van huis kom...)
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

concorde
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door concorde » zo 28 oktober 2007 21:35

Vanaf huis zou ik er niet gauw aan beginnen, maar ik vind het vooral handig als je in onbekende omgeving een rondje wil fietsen. Via die knooppunten kan je dan vrij makkelijk een leuk en mooi rondje uitstippelen. Over het algemeen loopt de route over rustige en landschappelijk mooie wegen. Afstand e.d. makkelijk te bepalen en te verlengen/ in te korten. En op (bijna?) elk knooppunt staat een overzichtkaart, mocht je toch verdwalen.

Als alternatief gebruik ik ook nog wel eens zo'n ANWB route, op zich bevalt dat ook goed. Wel handig als je weet hoe de route loopt en welke afstand.
Het scheelt een hoop gepuzzel met landkaarten om een route uit te zoeken

MEG
Moderator

Bericht door MEG » zo 28 oktober 2007 21:55

concorde schreef:Vanaf huis zou ik er niet gauw aan beginnen, maar ik vind het vooral handig als je in onbekende omgeving een rondje wil fietsen. Via die knooppunten kan je dan vrij makkelijk een leuk en mooi rondje uitstippelen.
Klopt. Hier in Noord-Holland is geen haar op m'n hoofd die er ook maar aan denkt via dat netwerk te gaan.
Maar in Limburg heb ik met behulp van het routenetwerk leuke rondjes kunnen uitstippelen. Ik begin - net als concorde - met het netwerk. Kijk waar de vervelende punten in dat netwerk zitten en zoek vervolgens op de kaart betere alternatieven.

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets
Fiets: Topend Force-R

Bericht door Vinnie 2.0 » zo 28 oktober 2007 21:57

Handig, maar dan moet er bij de knooppunten ook een kaart zijn.
2017 wordt mijn jaar

MEG
Moderator

Bericht door MEG » zo 28 oktober 2007 22:18

Vinnie 2.0 schreef:Handig, maar dan moet er bij de knooppunten ook een kaart zijn.
:lol: :lol: :lol:
Inderdaad, zonder kaart heb je er niets aan.

Vinnie 2.0
Carbon Racefiets
Fiets: Topend Force-R

Bericht door Vinnie 2.0 » zo 28 oktober 2007 22:33

MEG schreef:
Vinnie 2.0 schreef:Handig, maar dan moet er bij de knooppunten ook een kaart zijn.
:lol: :lol: :lol:
Inderdaad, zonder kaart heb je er niets aan.
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen :D

Ik bedoel dat het een handig systeem is als er op het knooppunt op de weg ook een kaart aanwezig is. In de buurt van Ede staat op elk knooppunt een kaart met het relevante deel van het netwerk, terwijl rondom dreischor er alleen pijlen staan met knooppuntnummers zonder kaart op de knooppunten. Niet zo handig als je geen kaart in de achter zak mee wil nemen.
2017 wordt mijn jaar

Martinello

Bericht door Martinello » zo 28 oktober 2007 23:17

Ik vind het een mooi systeem. Heb door de knoopuntenborden in het Overijsselsche mooiere routes gevonden vlakbij de routes die ik normaal altijd reed.
Er is duidelijk nagedacht over de voor fietsers interessante wegen. Langs een N weg zullen ze je niet zo snel sturen, iets wat wel eens kan gebeuren als je op ouderwetse ANWB paddestoelen rijdt.
In de praktijk sta ik toch vaker stil voor zo'n kaart te kijken dan ik eigenlijk zou willen, maar dat is vast omdat mijn korte termijn geheugen slecht is :knor:
Soms een stukje onverhard is wel onaangenaam, zou beter aangegeven kunnen worden.
De nummerbordjes zijn over het algemeen goed zichtbaar.

Twente
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Twente » ma 29 oktober 2007 15:15

Ook ik vind het wel een mooi systeem, voor een rondje op mijn gewone fiets. Je komt teveel bospaden en andere onverharde of halfverharde paden tegen om met de racefiets over te gaan. Nu moet ik er bij zeggen dat je bij ons in de regio nogal wat van dit soort paden aantreft. Kan zijn dat het in andere regio's minder is. Op de gewone fiets kom je inderdaad op stukjes waar je anders niet snel komt omdat je niet precies weet hoe de weggetjes en paden lopen.

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » zo 23 november 2014 18:51

Het is inderdaad een goed systeem voor recreanten, maar niet voor racefietsers. Ik ben in Overijssel en Noord-Brabant meer dan eens op een zandweg terechtgekomen. Dat staat op geen enkele kaart duidelijk aangegeven.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 23 november 2014 21:03

Ancher schreef:Het is inderdaad een goed systeem voor recreanten, maar niet voor racefietsers. Ik ben in Overijssel en Noord-Brabant meer dan eens op een zandweg terechtgekomen. Dat staat op geen enkele kaart duidelijk aangegeven.
Misschien iets voor de makers van die routeborden of overzichtplaten om aan te geven wat je kunt verwachten qua ondergrond . Als het flink gereden heeft in de dagen ervoor is het ook voor de gewone fietser niet altijd een pretje om over die onverarde stukken te fietsen .

Op de 29'er is alles beter te doen . Idd met de racefiets wel eens meegemaakt dat het onverhard was , in Brabant en M-Limburg.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » zo 23 november 2014 21:10

who cares schreef:
Ancher schreef:Het is inderdaad een goed systeem voor recreanten, maar niet voor racefietsers. Ik ben in Overijssel en Noord-Brabant meer dan eens op een zandweg terechtgekomen. Dat staat op geen enkele kaart duidelijk aangegeven.
Misschien iets voor de makers van die routeborden of overzichtplaten om aan te geven wat je kunt verwachten qua ondergrond . Als het flink gereden heeft in de dagen ervoor is het ook voor de gewone fietser niet altijd een pretje om over die onverarde stukken te fietsen .

Op de 29'er is alles beter te doen . Idd met de racefiets wel eens meegemaakt dat het onverhard was , in Brabant en M-Limburg.
vandaag waren op de Veluwe (Assel- Beekbergen-Hoenderloo) de onverharde stukken anders ook perfect te doen op de racefiets ( oké , de winteruitvoering met wat steviger banden)
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Proeme

Bericht door Proeme » zo 23 november 2014 22:46

Ben bij Otterloo in de buurt wel eens op een zandpad terecht gekomen die ik met een normale fiets al niet prettig vond. Veel los zand waar je gewoon moest lopen. En de stukken dat je nog wel op de fiets kon blijven zitten waren te smal om elkaar te passeren, terwijl het wel een tweerichtingspad was. Snapte niet dat we daar langs werden gestuurd. Op de racefiets wil ik daar al helemaal niet aan beginnen...

hier in Groningen heb je daar geen last van. Kan me niet herinneren dat ik al eens op een onverharde weg terecht ben gekomen. Wel zijn sommige fietspaden te smal voor de racefiets (althans, als je tegenliggers tegen komt. Zolang die er niet zijn fietst het heerlijk). En je ziet bordjes wel vrij laat als je lekker doorfietst.

Knooppuntennetwerk is prachtig als je op de gewone fiets een dagje relaxt gaat fietsen. Het is voor de racefiets ongeschikt. Helaas.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 24 november 2014 06:54

Wegblijven van die knoopuntenroutes met de racefiets, graag. En voor de e-bike-gebruikers: er staan geen laadpunten op de knooppunten, dus ook wegblijven graag.
Afbeelding

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » ma 24 november 2014 10:24

Klopt. Gisteren ook ondervonden toen ik vanuit Groesbeek in Plasmolen terecht kwam. Knooppunt 44 is een onverhard pad. Perfect voor een CX. Gelukkig niet lek gereden. :oeps:
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » wo 26 november 2014 20:39

Pino schreef:Wegblijven van die knoopuntenroutes met de racefiets, graag. En voor de e-bike-gebruikers: er staan geen laadpunten op de knooppunten, dus ook wegblijven graag.
Wie mogen er wél komen dan? Oom Wim en Tante Elly op hybrides met vlinderstuur?

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 27 november 2014 00:03

Ancher schreef:
Pino schreef:Wegblijven van die knoopuntenroutes met de racefiets, graag. En voor de e-bike-gebruikers: er staan geen laadpunten op de knooppunten, dus ook wegblijven graag.
Nee, ikke en anderen die ik liefheb.
Afbeelding

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » ma 01 december 2014 19:46

Pino schreef:
Ancher schreef:
Nee, ikke en anderen die ik liefheb.
Hopelijk heb je een groot hart ;-)

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 01 december 2014 21:02

Jij mag ook, Peter.
Afbeelding

Ancher
Carbon Racefiets

Bericht door Ancher » ma 01 december 2014 21:40

Dank je, maar ik ben nu net iemand die niet per se via die knooppunten wil rijden......
Te veel vlindersturen, te veel zandwegen ;-)

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 01 december 2014 21:42

Het domein van de " enduroracer". Breder bandje en je cross overal doorheen en langs.
Afbeelding

Plaats reactie