Bloggende WT-ers

Problemen met het forum, weet je niet hoe iets werkt? Vraag of meld het hier
Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bloggende WT-ers

Bericht door Bruco » wo 17 juni 2009 12:47

Uit het Trois Ballons topic (maar 't past beter onder... ehhh... forum-'problemen' :oeps: ):
Alwin schreef:
Super fast schreef:Bovendien lijkt het erop dat er nog al met 2 maten gemeten wordt, want van andere forumleden is het geen probleem als naar een blog of persoonlijke site verwezen wordt :shock:
Da's niet helemaal waar. Die zijn er ook op gewezen maar zijn net zo eigenwijs als Oege ;-)
Vreemd genoeg voel ook ik me hierdoor een beetje aangesproken. 8)

Destijds (net als Oege nu) en plein public, maar ook per PB.

Mijn standpunt, of althans 'gedrag', v.w.b. 'scheiding' van forum en blog, moge duidelijk zijn (hier 'zo nu en dan' een bijdrage leveren; mijn persoonlijke 'content' in eigen beheer en op één centrale plek houden). Maar ik wil 't desnoods graag (heel eigenwijs) verder toelichten. En erop schieten staat eenieder natuurlijk vrij.
Alwin schreef:Ctrl-A, Ctrl-C, Ctrl-V zijn nou niet direct acties waar je RSI van krijgt of oververmoeid van raakt. Oftewel kleine moeite, groot plezier
Één muisklik en een backspace terug naar WT (links wellicht zouden ook standaard in een nieuw venster/nieuwe tab kunnen worden geopend)... Is ook niet direct een aanslag op je carpale tunnel. :)

Corniel
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon TT, Gazelle
Contacteer:

Single Point of Definition

Bericht door Corniel » wo 17 juni 2009 12:55

Ik blog niet - beheer niets centraal - maar ben van mening dat lange stukken die je op meerdere plekken onder de aandacht wilt brengen (en dat wil ik dan nog wel eens - soms), gewoon met een link meldt. Single Point of Definition, heet dat in mijn vakgebied. Lijkt me duidelijk te preferen boven Drop It Like Its Hot.

Eric
Carbon Racefiets
Fiets: BMC RM01

Re: Bloggende WT-ers

Bericht door Eric » wo 17 juni 2009 13:04

Ik sluit me eigenlijk aan bij Bruco. Heb van de Trois Ballons een redelijk uitgebreid verslag gemaakt, en daar een directe link naar geplaatst hier op het forum. Wel heb ik hier op het forum in het kort samengevat hoe mijn tocht was.

Leek mij allemaal vrij logisch, maar lees nou dat dat niet per definitie zo hoeft te zijn :-?

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Alwin » wo 17 juni 2009 13:14

Eén link aanklikken en weer terug is inderdaad ook nog geen belasting maar straks hebben dertig man de DM gereden die allemaal een link plaatsen. Vervolgens 40 personen die LM rijden en een link naar de eigen blog plaatsen en het wordt al een ander verhaal. Nu zal het (gelukkig) niet zo'n vaart lopen maar je snapt hopelijk mijn punt. Als iedereen een tekst plaatst kan ik snel scannen welk verhaal ik de moeite vind om te lezen en eventueel welke niet.

Ook worden nu regelmatig stukjes uit een tekst gequote om een specifieke vraag te stellen. Vind ik wat lastiger vanuit een tekst op een blog. Hierdoor zou het forum minder levendig kunnen worden.
Op naar de Velomediane!

Super fast
Carbon Racefiets
Fiets: in ruste

Bericht door Super fast » wo 17 juni 2009 13:28

Het is gewoon volslagen idioot om het linken te verbieden. Er is werkelijk waar niets leesbaars aan 't forum door die absurd lange verhalen die nog al wat mensen schrijven. Als er iets afschrikt voor buitenstaanders dan zijn het die veel te lange verslagen wel.

Aan de hand van de forumnamen kan je toch ook prima inschatten of je een verslag wil lezen. En och als je dan een keer iets leuks gemist heb dan zie je aan de hand van de berichtjes die op WT verschijnen vanzelf dat 't verhaal de moeite van 't lezen waard was.

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » wo 17 juni 2009 13:38

Super fast schreef:Het is gewoon volslagen idioot om het linken te verbieden.
Volgens mij staat er nergens dat het linken verboden is. Ook is er bij mijn weten nog nooit een bericht verwijderd omdat er alleen maar een link in stond dus maak er nou niet direct een drama van. Er wordt gevraagd of mensen een tekst willen plaatsen. Desnoods zoals Eric heeft gedaan: korte samenvatting en dan een link naar je blog. Vind ik toch nog wat anders dan "Lees vanavond het verhaal maar op m'n blog".
Op naar de Velomediane!

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » wo 17 juni 2009 13:40

Super fast schreef:Het is gewoon volslagen idioot om het linken te verbieden. Er is werkelijk waar niets leesbaars aan 't forum door die absurd lange verhalen die nog al wat mensen schrijven. Als er iets afschrikt voor buitenstaanders dan zijn het die veel te lange verslagen wel.

Aan de hand van de forumnamen kan je toch ook prima inschatten of je een verslag wil lezen. En och als je dan een keer iets leuks gemist heb dan zie je aan de hand van de berichtjes die op WT verschijnen vanzelf dat 't verhaal de moeite van 't lezen waard was.
Mijn grote bezwaar tegen linkjes is dat er regelmatig van die ontzettend irritante pop-up schermpjes bij komen als ik de link aanklik; met allerlei reclameboodschappen waar ik niet op zit te wachten. Dat geldt zeker niet voor alle bloggers, maar voor een aantal wel. Ik betrap mezelf er op dat ik een verhaal om die reden niet lees als het gelinkt is, wat ik gewoon wel lees als het hier volledig staat.

Ik zie absoluut het probleem niet m.b.t. het plaatsen van lange verhalen; je kunt toch gewoon doorscrollen als de 'bocht-tot-bocht-verhalen' je niet boeien :eek: ? Ik vind het een wezenlijk onderdeel van het forum.

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Re: Single Point of Definition

Bericht door El Escalador » wo 17 juni 2009 13:58

Corniel schreef:Ik blog niet - beheer niets centraal - maar ben van mening dat lange stukken die je op meerdere plekken onder de aandacht wilt brengen (en dat wil ik dan nog wel eens - soms), gewoon met een link meldt. Single Point of Definition, heet dat in mijn vakgebied. Lijkt me duidelijk te preferen boven Drop It Like Its Hot.
+1
It never gets easier, you just go faster.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » wo 17 juni 2009 14:08

AJG schreef:Ik vind het een wezenlijk onderdeel van het forum.
Gelukkig maar, anders was al mijn bestaansrecht op dit forum met de klap weggevaagd :P Het merendeel van mijn toegevoegde content bestaat uit bocht-tot-bocht-verhalen :oops:

Super fast
Carbon Racefiets
Fiets: in ruste

Bericht door Super fast » wo 17 juni 2009 14:09

AJG schreef:
Super fast schreef:Het is gewoon volslagen idioot om het linken te verbieden. Er is werkelijk waar niets leesbaars aan 't forum door die absurd lange verhalen die nog al wat mensen schrijven. Als er iets afschrikt voor buitenstaanders dan zijn het die veel te lange verslagen wel.

Mijn grote bezwaar tegen linkjes is dat er regelmatig van die ontzettend irritante pop-up schermpjes bij komen als ik de link aanklik; met allerlei reclameboodschappen waar ik niet op zit te wachten. Dat geldt zeker niet voor alle bloggers, maar voor een aantal wel. Ik betrap mezelf er op dat ik een verhaal om die reden niet lees als het gelinkt is, wat ik gewoon wel lees als het hier volledig staat.

Ik zie absoluut het probleem niet m.b.t. het plaatsen van lange verhalen; je kunt toch gewoon doorscrollen als de 'bocht-tot-bocht-verhalen' je niet boeien :eek: ? Ik vind het een wezenlijk onderdeel van het forum.
In welke tijd leef jij? Nog in IE6 zonder popup blocker aan 't internetten ofzo? Pop-up problemen zijn in een paar minuten op te lossen door over te stappen naar een fatsoenlijke browser of een losse blocker te installeren.

Ik betrap mezelf er op dat ik een topic niet lees als het vol staat met 'bocht-tot-bocht-verhalen'. ;-) Dat er iemand eens een verslag plaatst vind ik aardig om te lezen. Maar 't interesseerd mij toch echt niet wat iedere WT'er tussen bocht 61 en 62 hebben gedaan. Nog al wat schrijvers houden geen rekening met de lezer. Dat is ook de reden dat de meeste blogs nergens op lijken, maar een blog die nergens op lijkt open ik gewoon niet. Een topic wat vol staat met veel te lange verhalen steeds door scrollen om te zien of er iemand nog wat interessants heeft neergezet vind ik niet bepaald uitnodigend. Bij nog al wat verslagen kan je gewoon de plaatsnamen aanpassen en bij de volgende cyclo weer het volgende stuk plaatsen zonder dat iemand 't door heeft :lol:
Ik zou veel liever zien dat er alleen nog korte verslagen worden geplaatst van afwijkende zaken en dat de rest lekker verhuist naar een blog.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 17 juni 2009 14:15

Alwin schreef:Ook worden nu regelmatig stukjes uit een tekst gequote om een specifieke vraag te stellen. Vind ik wat lastiger vanuit een tekst op een blog. Hierdoor zou het forum minder levendig kunnen worden.
Als je bloggen beschikbaar stelt via dit WT-forum dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Moeten we nog even kijken hoe we de blogs kunnen koppelen zodat je zou kunnen citeren. Maar daar moet wel een mouw aan te passen zijn.

Verder kan ik Eric goed volgen, ofwel ergens anders een groot verslag en hier een samenvattig.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » wo 17 juni 2009 14:23

Super fast schreef:
In welke tijd leef jij? Nog in IE6 zonder popup blocker aan 't internetten ofzo? Pop-up problemen zijn in een paar minuten op te lossen door over te stappen naar een fatsoenlijke browser of een losse blocker te installeren.
In 2009, momenteel op een plek waar ik geen enkele vrijheid heb om een andere browser te installeren ;-) .[/quote]
Super fast schreef:Ik betrap mezelf er op dat ik een topic niet lees als het vol staat met 'bocht-tot-bocht-verhalen'. ;-) Dat er iemand eens een verslag plaatst vind ik aardig om te lezen. Maar 't interesseerd mij toch echt niet wat iedere WT'er tussen bocht 61 en 62 hebben gedaan. Nog al wat schrijvers houden geen rekening met de lezer. Dat is ook de reden dat de meeste blogs nergens op lijken, maar een blog die nergens op lijkt open ik gewoon niet. Een topic wat vol staat met veel te lange verhalen steeds door scrollen om te zien of er iemand nog wat interessants heeft neergezet vind ik niet bepaald uitnodigend. Bij nog al wat verslagen kan je gewoon de plaatsnamen aanpassen en bij de volgende cyclo weer het volgende stuk plaatsen zonder dat iemand 't door heeft :lol:
Ik zou veel liever zien dat er alleen nog korte verslagen worden geplaatst van afwijkende zaken en dat de rest lekker verhuist naar een blog.
Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat jij tot 'de doelgroep' behoort voor de bocht-tot-bocht-verhalen; dat ik er in zou slagen mijn enthousiasme en de manier waarop ik daar van geniet op jou over te dragen.

Vertigo
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Ridley Triton

Bericht door Vertigo » wo 17 juni 2009 14:45

Het internet kent nou eenmaal een bepaalde mate van chaos. Ik denk dat een ieder voor zichzelf wel kan bepalen welke verhalen hij/zij leest en hoe de eigen verhalen geplaatst worden. En als je dat dan niet prettig vindt... dat is dan jammer voor de lezer (en de schrijver).

Voor Bruco's avonturen bijvoorbeeld, ga ik graag naar z'n blog. Sterker, met de RSS stekker poppen die verhalen gewoon in m'n mailbox. Ook al zou Bruco ze plaatsen op het forum dan zou ik ze niet hier lezen. Ik bedoel maar: iedereen gebruikt de content op z'n eigen manier. Ik lees overigens ook andere blogs :)

Tot slot.. niet iedereen laat het achterste van z'n tong zien. Allemaal prima wat mij betreft.

'nuff said.
"I know you believe you understand what you think I said - but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant!" (Asleigh Brilliant)

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » wo 17 juni 2009 15:53

Super fast schreef:'bocht-tot-bocht-verhalen'.
Mooie term. :) Maar ook ietwat kort door de bocht (weet je zelf ook wel, denk ik); WT levert regelmatig pareltjes wielerbeleving op. Althans, ik mag graag meelezen, hier.
AJG schreef:bocht-tot-bocht-verhalen
Zo zou ik jouw verslagen—en die van een hoop andere WT-ers—toch echt niet betitelen (jij zelf ook niet, denk ik).

p_litespeed
Carbon Racefiets

Bericht door p_litespeed » wo 17 juni 2009 15:56

:D Kom je net terug van een lekker ritje, lees je dit. Tijd voor een reactie:

Ik merk bij de meesten dat er of/of gedacht wordt. Ik denk liever en/en. Ik kan heel goed leven met linkjes naar blogjes e.d.

Als je zoveel tijd op een forum doorbrengt met allerlei persoonlijke openbaringen en inzichten in de (fiets)arbeid die verzet wordt, vind ik het raar als je na 1 van de weinige krenten in de pap (voor Oege dan), geen gehoor geeft. Zeker als je in het topic ook nog eens van alles en nog wat wilt weten van anderen.

Het 'model Bruco' staat mij verreweg het meest aan. Na elke wedstrijd (en dat zijn er nogal wat op jaarbasis), lees je hier op WT hoe het er aan toe ging. In een paar zinnen is duidelijk of hij de bloemen net miste of dat hij die enkel kon ruiken in de verte. Vervolgens plaatst hij een linkje naar zijn blog voor het volledige verhaal. Daar heb ik totaal geen problemen mee. Daar komt nog eens bij dat je bij hem heel graag door wilt klikken! :oke: Maar dat is natuurlijk niet iedereen gegeven.

[edit]Voor de volledigheid: Ik had het ook prima gevonden als Bruco zijn blogverhaal 1:1 had overgenomen op WT. Dat is mij om het even.[/edit]
Laatst gewijzigd door p_litespeed op wo 17 juni 2009 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » wo 17 juni 2009 16:01

Alexander schreef:Als je bloggen beschikbaar stelt via dit WT-forum dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Moeten we nog even kijken hoe we de blogs kunnen koppelen zodat je zou kunnen citeren. Maar daar moet wel een mouw aan te passen zijn.
1. Is hier 'een markt' voor? In hoeverre komt de behoefte aan een dergelijke functionaliteit overeen met de inspanning die ervoor nodig is om e.e.a. te realiseren?

2. Wil je graag bloggen, dan zijn er legio (betrekkelijk eenvoudige en goedkope/gratis) alternatieven voorhanden.

3. Dit vanuit het oogpunt van een WT-er/blogger die vooralsnog geen enkel bezwaar heeft tegen de vermeend gebrekkige integratie tussen 'externe' blogs en het forum en er ook niet over struikelt dat er hier en daar wel eens een wat langere forum-posting opduikt.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 17 juni 2009 17:52

Bruco schreef:
Alexander schreef:Als je bloggen beschikbaar stelt via dit WT-forum dan sla je 2 vliegen in 1 klap. Moeten we nog even kijken hoe we de blogs kunnen koppelen zodat je zou kunnen citeren. Maar daar moet wel een mouw aan te passen zijn.
1. Is hier 'een markt' voor? In hoeverre komt de behoefte aan een dergelijke functionaliteit overeen met de inspanning die ervoor nodig is om e.e.a. te realiseren?

2. Wil je graag bloggen, dan zijn er legio (betrekkelijk eenvoudige en goedkope/gratis) alternatieven voorhanden.

3. Dit vanuit het oogpunt van een WT-er/blogger die vooralsnog geen enkel bezwaar heeft tegen de vermeend gebrekkige integratie tussen 'externe' blogs en het forum en er ook niet over struikelt dat er hier en daar wel eens een wat langere forum-posting opduikt.
Ik wil wel eens nadenken over een Blog functie binnen WT. is opzich niet echt lastig om een simpele uitvoering te bouwen, maar het moet dan wel toegevoegde waarde hebben, en er moet animo voor zijn.

Ikzelf blijf bij mijn eigen blog.

Maar ik begrijp wel wat Alwin bedoelt, ben het ook wel met hem eens, maar het hangt een beetje van het onderwerp af. Een DM/LM verhaal bijv met alleen een link nodigt niet uit om op te reageren, en ikzelf zou dan het verhaal kopiëren of verkort weergeven, de hele serie van Bruco over zijn bruid echter is iets wat echt bij zijn blog hoort en heeft vooral zijn charmes daar, en dat hij dan af en toe een link plaatst dat snap ik wel en moet ook kunnen. Foto's is wat anders, ik plaats en 1 of 2 hier en de rest kun je op mijn blog bekijken.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » wo 17 juni 2009 18:33

Rob T schreef:Maar ik begrijp wel wat Alwin bedoelt, ben het ook wel met hem eens, maar het hangt een beetje van het onderwerp af. Een DM/LM verhaal bijv met alleen een link nodigt niet uit om op te reageren, en ikzelf zou dan het verhaal kopiëren of verkort weergeven, de hele serie van Bruco over zijn bruid echter is iets wat echt bij zijn blog hoort en heeft vooral zijn charmes daar, en dat hij dan af en toe een link plaatst dat snap ik wel en moet ook kunnen. Foto's is wat anders, ik plaats en 1 of 2 hier en de rest kun je op mijn blog bekijken.
Spijkers op koppen, als je het mij vraagt.

Waaraan je nog zou kunnen toevoegen dat in deze 'discussie' misschien ook het posting-gedrag van de blogger/WT-er in kwestie meespeelt.

Voor mezelf sprekend (maar spreek mij gerust tegen): ik heb niet het idee dat ik met mijn blog/forum-crossovers discussies uit de weg ga of anderszins het informatieve/sociale gehalte van WT schaadt. (Of al mijn postings/blogsels 'toegevoegde waarde' hebben—daarover gaat deze discussie, gelukkig, dan weer niet.)

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » wo 17 juni 2009 20:54

Het enige wat ik me qua blog-functionaliteit zou kunnen voorstellen is dat de link die daar bijhoort een extra profieloptie wordt. Maar zelfs dat lijkt me vrij overbodig, want (nagenoeg) alle WT-ers die deze onder de aandacht willen brengen hebben dit reeds in hun handtekening staan.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » wo 17 juni 2009 22:27

Bruco schreef: Waaraan je nog zou kunnen toevoegen dat in deze 'discussie' misschien ook het posting-gedrag van de blogger/WT-er in kwestie meespeelt.

Voor mezelf sprekend (maar spreek mij gerust tegen): ik heb niet het idee dat ik met mijn blog/forum-crossovers discussies uit de weg ga of anderszins het informatieve/sociale gehalte van WT schaadt.
2 x inderdaad :!:

Bandit
Aluminium Racefiets
Fiets: Jan Janssen Equipe
Contacteer:

Bericht door Bandit » do 18 juni 2009 07:07

Op zich ben ik wel voor het integraal plaatsen van het verslag, dat leest inderdaad wel makkelijker.

Misschien een optie (mits phpBB dat ondersteunt) om lange teksten met een stukje javascript in te korten? Met een simpele klik wordt dan de rest van de rest van de tekst zichtbaar. Volgens mij ondervang je hiermee het probleem van ellenlange teksten op het forum waar je elke keer doorheen moet scrollen, en je je houdt vast aan je eigen forumregels.
2016: ...

TiesT
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door TiesT » do 18 juni 2009 08:13

Bandit schreef:Op zich ben ik wel voor het integraal plaatsen van het verslag, dat leest inderdaad wel makkelijker.

Misschien een optie (mits phpBB dat ondersteunt) om lange teksten met een stukje javascript in te korten? Met een simpele klik wordt dan de rest van de rest van de tekst zichtbaar. Volgens mij ondervang je hiermee het probleem van ellenlange teksten op het forum waar je elke keer doorheen moet scrollen, en je je houdt vast aan je eigen forumregels.
Dat zou mooi zijn idd zeg.
ForumpuberAfbeelding - LL-Coolface -

dario
Carbon Racefiets

Bericht door dario » do 18 juni 2009 08:47

Ook maar even mijn mening als bloggende WT-er geven:

- Bloggen is voor mij vooral "een boek" schrijven over wat ikzelf beleef,hoor en zie op fietsgebied en soms een heel klein beetje familie-wereld.

- Al sinds jaar en dag maak ik van alles, wat ik als fietser beleef, verslagen. Ver voor het Internettijdperk. Met als neven doel: Anderen enthousiast maken voor deze mooie(heel subjectief natuurlijk) sport.

- Zoals met alles zijn er mensen die het leuk of minder leuk vinden. Soit!

- Een blog heeft een blogeigenaar. Die bepaald wat er op geschreven wordt en hoe de vormgeving en eventuele reclameuitingen zijn. De potentiële lezer bepaald of ie daar mee geconfronteerd wil worden.

- Verwijzen naar 'jouw' blog mbt een bepaalde ervaring rond een cyclo e.d. lijkt me een prima middel. Komen er vragen cq opmerkingen op dit forum(en het is duidelijk dat je die wel lees of gelezen hebt), dan zou je daar wel op moeten reageren. En niet met een verwijzing naar je blog. Gewoon open discussieren. Lijkt me. Dat geldt ook voor discussies/stellingen/vragen poneren en dan je neus drukken.... (dit terzijde ;) )

- Een regelmatig bezoeker van het WT-forum en welk ander wielerforum weet na een poosje wel of een specifieke blog al dan niet leuk en/of interessant wielerleesvoer en wielerfoto's bevat. Of dat er hoofdzakelijk aan zelfverheerlijking of gedaan wordt.

- Verrassingen kunnen er altijd zijn en daarom is het als tijdverdrijf soms aardig om onbekende schrijvers te lezen. Een anekdote: Mijn overleden fietsmaat, een abosluut non-writer en taalkundig zeker niet gezegend met wat grammaticale juistheid, heeft ooit eens een verslag gemaakt van een onderzoek wat hij moest ondergaan in het ziekenhuis. Een MRI moest er gemaakt worden. Het ging om niets, maar het verhaal was werkelijk om te gieren...

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » do 18 juni 2009 10:27

Bandit schreef:[...]je eigen forumregels.
Welke regels?

Corniel
Contacteer:

Bericht door Corniel » vr 19 juni 2009 11:40

Corniel schreef:Het enige wat ik me qua blog-functionaliteit zou kunnen voorstellen is dat de link die daar bijhoort een extra profieloptie wordt.
En dan krijg je bijvoorbeeld zo'n overzichtpagina: FietsX - Bloggers.

Plaats reactie