Wat is het beleid m.b.t. off-topic berichten?

Problemen met het forum, weet je niet hoe iets werkt? Vraag of meld het hier
Plaats reactie
El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Wat is het beleid m.b.t. off-topic berichten?

Bericht door El Escalador » za 06 oktober 2007 19:38

Ik heb (voor het eerst) een melding gedaan aan de moderatoren van een viertal berichten die mijns inziens niet in een topic thuishoorden. Sterker nog, die helemaal niet op wielertoerist.nl thuishoren. Ik kreeg via de mail een bevestiging dat deze meldingen door een moderator zijn bekeken en vervolgens gesloten. De berichten zijn echter niet verwijderd, vandaar mijn vraag.
It never gets easier, you just go faster.

PFW
Moderator
Fiets: C'dale, Cube, Trek
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Wat is het beleid m.b.t. off-topic berichten?

Bericht door PFW » za 06 oktober 2007 19:45

Dat je iets meldt wil zeker niet zeggen dat ze verwijderd worden.

Hoe we met een melding omgaan hangt af van de mate van off-topic, of het vervelende berichten zijn, of het leuke berichten zijn, hoe de on-topic discussie verloopt, etc.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » za 06 oktober 2007 19:58

PFW schreef:Dat je iets meldt wil zeker niet zeggen dat ze verwijderd worden.
Dat begrijp ik. Ik doe de melding omdat ik ze zelf het liefst had zien verwijderd, maar de beslissing ligt uiteraard bij de moderatoren.

p.s. het ging mij om de discussie over boeren, tuinders, sla en andere verswaren in dit topic. Maar blijkbaar kan dat allemaal op wielertoerist.nl

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Bericht door alstro » za 06 oktober 2007 20:30

Oege Hiddema schreef:
PFW schreef:Dat je iets meldt wil zeker niet zeggen dat ze verwijderd worden.
Dat begrijp ik. Ik doe de melding omdat ik ze zelf het liefst had zien verwijderd, maar de beslissing ligt uiteraard bij de moderatoren.

p.s. het ging mij om de discussie over boeren, tuinders, sla en andere verswaren in dit topic. Maar blijkbaar kan dat allemaal op wielertoerist.nl
Ik zie in dat topic dat de beheerders en mods gelukkig niet off-topic gaan :oops:

Maar van mij mag die sla onzin eraf, alleen wat is off-topic en wat niet.
Mijn gehavende veltec shirt : off-topic of niet.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » za 06 oktober 2007 20:35

alstro schreef: Mijn gehavende veltec shirt : off-topic of niet.
Ook. Dat is een beetje een probleem in zo'n topic, als je gaat schonen moet je het goed doen...

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » za 06 oktober 2007 20:45

PFW schreef:
Ook. Dat is een beetje een probleem in zo'n topic, als je gaat schonen moet je het goed doen...
...en consequent doorvoeren in álle topics. Dan wordt modereren een dagtaak vrees ik
Querer es poder

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » za 06 oktober 2007 20:52

Bas schreef:
PFW schreef:
...en consequent doorvoeren in álle topics. Dan wordt modereren een dagtaak vrees ik
En het forum minder leuk.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » za 06 oktober 2007 21:58

Bas schreef:
PFW schreef:
Als het genoeg betaald...ik weet wel iemand die nog wat zoekt.

Maar terugkomend op de vraag, dwalingen naar sla hoeven voor mij ook niet, al ben ik me er van bewust dat ik zelf de hand in eigen boezem steek.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » zo 07 oktober 2007 05:31

Als je offtopic-berichten gaat verwijderen , dan moet je het probleem meteen doorvoeren op het moment dat ze ontstaan. Het probleem is wel dat sommige offtopic postings tot een interessante discussie leiden , maar die kun je dan in een nieuw topic voortzetten zodat je het oorspronkelijke topic niet wordt vervuild.
Laatst gewijzigd door who cares op zo 07 oktober 2007 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

El Escalador
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door El Escalador » zo 07 oktober 2007 07:49

who cares schreef:Als offtopic-berichten gaat verwijderen , dan moet je het probleem meteen doorvoeren op het moment dat ze ontstaan. Het probleem is wel dat sommige offtopic postings tot een interessante discussie leiden , maar die kun je dan in een nieuw topic voortzetten zodat je het oorspronkelijke topic niet wordt vervuild.
Mee eens. Maar in het topic dat ik aanhaalde, ging het over iets wat niets met fietsen in de breedste zin van het woord had te maken. Ik begrijp ook wel dat met een beleid van "alle off-topic berichten verwijderen", met het huidige post-gedrag het modereren bijna een full-time-job zou worden. Alternatief is dat we het probleem aanpakken bij de bron, en zelf wat gedisciplineerder on-topic blijven. Want ik vind het jammer dat sommige topics nu bijna onleesbaar worden door alle off-topic afdwalingen.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » zo 07 oktober 2007 08:58

Oege Hiddema schreef:Alternatief is dat we het probleem aanpakken bij de bron, en zelf wat gedisciplineerder on-topic blijven. Want ik vind het jammer dat sommige topics nu bijna onleesbaar worden door alle off-topic afdwalingen.
:oke:

Ik vrees dat het off-topic 'monster' lastig te bestrijden is, en niet altijd gemakkelijk te herkennen. Bijvoorbeeld: als iemand post "ik overweeg wielenset X aan te schaffen, heeft iemand daar ervaring mee?" en de eerste reply luidt "waarom neem je niet wielenset Y, die zijn goed en ook niet duur?" dan is dat in mijn ogen off-topic, maar anderen kunnen dat compleet anders zien... :-?
Querer es poder

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » zo 07 oktober 2007 09:03

Bas schreef:
Oege Hiddema schreef:Alternatief is dat we het probleem aanpakken bij de bron, en zelf wat gedisciplineerder on-topic blijven. Want ik vind het jammer dat sommige topics nu bijna onleesbaar worden door alle off-topic afdwalingen.

Ik vrees dat het off-topic 'monster' lastig te bestrijden is, en niet altijd gemakkelijk te herkennen. Bijvoorbeeld: als iemand post "ik overweeg wielenset X aan te schaffen, heeft iemand daar ervaring mee?" en de eerste reply luidt "waarom neem je niet wielenset Y, die zijn goed en ook niet duur?" dan is dat in mijn ogen off-topic, maar anderen kunnen dat compleet anders zien... :-?
is idd erg lastig, ga maar eens een aantal topics langs en kijk door de on-topic bril heen. Je zal zien dat je flink moet zoeken om een topic te vinden die niet afdwaald. En idd regelmatig ontstaan er leuke discussies over nieuwe onderwerpen al dan niet afgesplitst.

Wordt het echt te gek - gaat het helemaal nergens meer over - dan mag wat mij betreft de witkwast erover.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » zo 07 oktober 2007 09:05

alstro schreef: Wordt het echt te gek - gaat het helemaal nergens meer over - dan mag wat mij betreft de witkwast erover.
Een alternatief is natuurlijk afsplitsen. Zeker bij op zichzelf staande onderwerpen (maar ook bij geneuzel wat mij betreft'. Probleem is dat dit software technisch niet zo lekker werkt hier.

alstro
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door alstro » zo 07 oktober 2007 09:29

PFW schreef:
alstro schreef: Wordt het echt te gek - gaat het helemaal nergens meer over - dan mag wat mij betreft de witkwast erover.
Een alternatief is natuurlijk afsplitsen. Zeker bij op zichzelf staande onderwerpen (maar ook bij geneuzel wat mij betreft'. Probleem is dat dit software technisch niet zo lekker werkt hier.
afsplitsing pak melk komt uit de fabriek vind ik echt niet nodig.
* technisch is er niks mis met de software hoor. Dit bericht kan je zo afsplitsen, alleen moet je niet wachten tot er 4 paginas bijgekomen zijn dan is het een hele klus. Maar nog steeds mogelijk.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » zo 07 oktober 2007 09:38

alstro schreef:
PFW schreef:
afsplitsing pak melk komt uit de fabriek vind ik echt niet nodig.
* technisch is er niks mis met de software hoor. Dit bericht kan je zo afsplitsen, alleen moet je niet wachten tot er 4 paginas bijgekomen zijn dan is het een hele klus. Maar nog steeds mogelijk.
Nou ja, ik bedoel dat afsplitsen dan nog leuk is omdat je er over door kunt ouwehoeren.

Dat bedoel ik, het is een hele klus bij meerdere pagina´s, dat is wat mij betreft software technisch niet handig. Bovendien, als je even niet kijkt is het off topic gedeelte vaak al verdeeld over meerdere pagina´s. Edit, ik zie dat het wel meevalt, als je alles laat weergeven en alles uitklapt.
Ik zal binnenkort eens gaan oefenen ;-)

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » zo 07 oktober 2007 10:48

De Dominee heeft dit voorjaar wel eens een topic gestart of zilveren spaken sterker waren dan zwarte. Dit om te zien hoe lang het duurde voordat men off topic gin. Ik meen te herinneren dat er binnen 5 posts over iets totaal anders werd gelult :lol:
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 07 oktober 2007 12:15

Ik ben het er mee eens dat de sla en melk discussie erg offtopic is, en betreur dat het de mods zijn die dit uit het koelvak gehaald hebben.

Maar Oege, onderstaand bericht in hetzelfde topic is ook niet echt OnTopic :lol: :lol:
Oege Hiddema schreef:.....

PS: Ik ga de rommel verwijderen. Met dank aan D75 weten we ondertussen dat Melk niet uit het pak komt maar uit de fabriek.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 07 oktober 2007 12:18

Rommel verwijderd.

Wat ik heb laten staat is een voorbeeld van toch OffTopic maar wat wel zou moeten kunnen.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » zo 07 oktober 2007 13:09

Wat ik regelmatig zie is dat er toch individuen zijn (incl mezelf) die een onderwerp dat zwaar off-topic gaat proberen terug op het juiste spoor te brengen. Dit werkt volgens mij toch wel in pakweg 70% van de gevallen. In mijn ogen is off-topic gaan inherent aan elk forum, maar ik vind dat het hier toch wel meevalt op een enkele uitzondering na.

Kestrel2007
Prince of Spain
Fiets: Kestrel + Koga

Bericht door Kestrel2007 » zo 07 oktober 2007 15:39

En ik maar denken, dat melk uit de koe komt.....

Maar idd: onze moderators hebben het maar druk op een goed lopend forum.
Overdag zullen de meesten ook wel moeten werken en voor je het weet is de geest al uit de fles, heeft het topic al een geheel andere wending genomen.

Sterkte dus!
***Afvallen of uitvallen, that's the question***

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » zo 07 oktober 2007 18:49

Zodra we hier "beleid" gaan "ontwikkelen" is dat een moment waarop ik af ga haken, het is hier verdorie de overheid niet. Zoals de renners de koers maken, maken de posters het forum. Moderatoren zorgen ervoor dat het netjes en binnen de grenzen van de betamelijkheid blijft. ( niet flamen/geen schuttingtaal etc )

Onderwerpen ontopic houden is niet het probleem van de moderatoren maar van ALLE leden en zolang het om te lachen blijft of er iets ontstaat wat ook nuttig is, heb ik er geen moeite mee. Zoals ik het zie is forummen voor de meesten vooral een leuk tijdverdrijf voor saaie kantoormomenten en daar past zo'n "melk komt uit de fabriek" discussie prima in.

Dit moet vooral zo blijven !

Laat echter onverlet dat mochten er leden zijn die wensen hebben met een bepaald topic er altijd een beroep gedaan kan worden op een moderator en zijn tools om zaken te splitsen/verwijderen/verplaatsen etc. dmv een pb/e mail.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » ma 08 oktober 2007 13:00

Dingo schreef:Onderwerpen ontopic houden is niet het probleem van de moderatoren maar van ALLE leden en zolang het om te lachen blijft of er iets ontstaat wat ook nuttig is, heb ik er geen moeite mee.

Zeveren hoort erbij. Steeds vaker zie ik voorbeelden van heel gedisciplineerd zeveren: iemand stapt 'het café' binnen met een berichtje 'uit dit/dat topic'. Fraai staaltje zelfregulering; het is alleen wel wat extra werk. (Ik weet ook niet in hoeverre Mie is toegerust voor zo'n aanloop.)
Dingo schreef:Laat echter onverlet dat mochten er leden zijn die wensen hebben met een bepaald topic er altijd een beroep gedaan kan worden op een moderator en zijn tools om zaken te splitsen/verwijderen/verplaatsen etc. dmv een pb/e mail.
... of een pilletje tegen de (Oost-Indische?) on-topicneurose?

swoon
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Contacteer:

Bericht door swoon » wo 05 december 2007 21:38

opgeruimd
"Swoon" is a term used to express happiness or excitement, to be overwhelmed by joy or emotion toward something.

foto´s

Plaats reactie