Hier Peter (van HiWind).
Ben beetje overweldigd door de vele reacties!
Even kort mijn achtergrond. Ik ben hydroloog en werk veel met water simulatie modellen (als je echt geïnteresseerd bent: dit ben ik
https://www.futurewater.eu/our-team/peter-droogers/ ). Fietsvriendjes brachten mij op het spoor van aerodynamica en vroegen of ik daar ook wat aan kon rekenen (ik zal het inkoppertje even zelf maken: voor een waterfiets).
We hebben nu een stuk of 20 mensen in de virtuele windtunnel gestopt en er kwamen meer verzoeken. Dus hebben we er nu inderdaad een "hobby projectje" van gemaakt, met website met info en doorverwijzingen. En ja we vragen er wat geld voor (voor huur ruimte, 3d scanner, krachtige computer, rapportje printen).
Inderdaad is combinatie van klein frontaal oppervlak (A) met zo klein mogelijke luchtweerstand coefficient (Cd) beste wat je kunt doen. Maar meest aerodynamische houding is vaak niet de meest comfortabele. Hoeveel extra energie kost het als je toch comfortabel gaat zitten? En zijn er toch wat verbeteringen mogelijke (ellebogen wat meer gebogen en naar binnen, benen meer naar binnen, hoofd wat lager, rug net iets ronder, etc.).
Bel/mail/blog gerust meer! Gr. Peter