Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Re: Fietsen in het COVID-19 tijdperk

Bericht door Pino » do 16 april 2020 09:58

Ik vrees dat het niet aanraden van mondkapjes meer met het niet-verkrijgbaar zijn te maken heeft dan met de “nutteloosheid”.
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » do 16 april 2020 10:08

Pino schreef:
do 16 april 2020 09:58
Ik vrees dat het niet aanraden van mondkapjes meer met het niet-verkrijgbaar zijn te maken heeft dan met de “nutteloosheid”.
Inderdaad, anders had de overheid overgegaan tot een andere maatregel om onze vrijheden verder in te perken. Het begint zo langzamerhand wel idiote vormen aan te nemen waarbij de verwachting is dat je nog jaren zo zou moeten leven. Dit is toch geen leven zo.....
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 16 april 2020 10:44

Veel "ergernissen" die er nu zijn over de drukte op de fietspaden en wegen waren er voorheen ook al. Nederland is nu eenmaal een dicht bevolkt land. En veel mensen gaan graag naar buiten als het mooi weer is.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 16 april 2020 11:24

Jan Willem schreef:
do 16 april 2020 10:44
Veel "ergernissen" die er nu zijn over de drukte op de fietspaden en wegen waren er voorheen ook al. Nederland is nu eenmaal een dicht bevolkt land. En veel mensen gaan graag naar buiten als het mooi weer is.
Alleen het probleem is nu dat alles extra onder vergrootglas gelegd wordt, dus ook fietsen op een racefiets.
Vorige week een "discussie" met hondenliefhebster via FB groep uit Soest: Trimmers niet meer in bos, want die verspreiden extra virussen zodat ik niet meer kan wandelen met mijn honden. Ik gaf aan dat juist veel trimmers (en ik op gravelbike) misschien extra vroeg gaan om overlast te vermijden.
Antwoord: Precies, dat is het probleem "nu meer sporters heel vroeg, dan loop ik er". Tja, dan houdt het op.

Gelukkig heb ik met fietsen onderweg geen issues met anderen gehad, dus zal ik het wel netjes doen. Ik hoor natuurlijk niet wat ze achter mijn rug om zeggen tegen elkaar.............
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 16 april 2020 11:58

Wat ik in deze niet snap is waarom het allemaal zo overdreven moet worden qua afstanden en aantal keer per week. Ik vermoed dat er zelfs veel meer en langer gefietst wordt dan regulier. En dat wekt ergenissen bij anderen in de hand.

swollenaer
Driewieler
Fiets: Storck Scenario 1.1

Bericht door swollenaer » do 16 april 2020 12:06

gios schreef:
wo 15 april 2020 12:16
swollenaer schreef:
wo 15 april 2020 11:58
gios schreef:
di 14 april 2020 19:40
Bij mij niets veranderd. Rij rustige rondjes door de polders. Probeer met bejaarden geinfecteerde fietspaden te mijden. :roll:
:roll: inderdaad, ga je schamen voor deze bejegening van de wat oudere medemens. :ass:
Stel je niet zo aan. Ze steken over of slaan linksaf zonder te kijken, horen geen bel, stoppen midden op de weg om op een kaart te koekeloeren...allemaal, uitzonderingen daargelaten. ;-)
Ah, sorry, je hebt het over jongeren. Ik dacht dat je ouderen bedoelde. :shock:

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 16 april 2020 12:09

Alexander schreef:
do 16 april 2020 11:58
Wat ik in deze niet snap is waarom het allemaal zo overdreven moet worden qua afstanden en aantal keer per week. Ik vermoed dat er zelfs veel meer en langer gefietst wordt dan regulier. En dat wekt ergenissen bij anderen in de hand.
kan alleen voor mezelf spreken. Werk gaat hier gewoon 40 uur per week door dus alleen 's avonds en weekenden om te fietsen (zoals altijd).
Qua frequentie net zo veel, qua km denk ik toch net wat minder. Geen toertochten oid die voor de lange ritten zorgen.

tja, als ik idd ook thuis zat dan was het wrs een ander verhaal qua afstanden.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 16 april 2020 12:25

Alexander schreef:Wat ik in deze niet snap is waarom het allemaal zo overdreven moet worden qua afstanden en aantal keer per week. Ik vermoed dat er zelfs veel meer en langer gefietst wordt dan regulier. En dat wekt ergenissen bij anderen in de hand.
Meer tijd en meer behoefte. Ik werk gewoon thuis en het is erg druk. Heb minder afleiding dan op kantoor en meer behoefte om er even uit te gaan. Ben iets flexibeler en heb geen reistijd meer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 16 april 2020 12:48

Alexander schreef:
Ergernissen zijn er omdat de 17 miljoen dominees in dit land heel graag bepalen wat anderen wel (zoals zij zelf doen) of niet (zoals zij zelf niet doen) moeten doen.
De sociale media zijn daar een ideale verspreidingsvorm voor.
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 16 april 2020 12:52

Pino schreef:
do 16 april 2020 12:48
Alexander schreef:
Ergernissen zijn er omdat de 17 miljoen dominees in dit land heel graag bepalen wat anderen wel (zoals zij zelf doen) of niet (zoals zij zelf niet doen) moeten doen.
De sociale media zijn daar een ideale verspreidingsvorm voor.
Dat is zeker waar en ik wil zelfs stellen dat de (sociale) media bezig is met burgers tegen elkaar op te zetten. Het wordt allemaal erg zwaar aangedikt.

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 16 april 2020 12:56

Alexander schreef:
Met dank aan VeloViewer kan ik zien, dat ik ongeveer evenveel km's weg trap dan andere jaren.
2020-04-16_13-49-28.jpg
Aantal km's valt nu relatief iets hoger uit omdat ik de MTB laat staan, dus in dezelfde tijdsduur nu meer km's dan anders omdat gemiddelde snelheid op MTB lager is.
Verder nu soms om 14:30u mijn thuiswerk even ontvluchten om dan om rond 18:00u met 100 km op de klokken thuis te komen.
En wat eerder aangegeven wordt: Iedereen lijkt op iedereen te letten en als het ze uitkomt op een ander af te geven. Verveling/thuis zitten ten top.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Proeme
Alu Racefiets met Carbon achtervork

Bericht door Proeme » do 16 april 2020 14:28

swollenaer schreef:
do 16 april 2020 12:06
gios schreef:
wo 15 april 2020 12:16
swollenaer schreef:
wo 15 april 2020 11:58

:roll: inderdaad, ga je schamen voor deze bejegening van de wat oudere medemens. :ass:
Stel je niet zo aan. Ze steken over of slaan linksaf zonder te kijken, horen geen bel, stoppen midden op de weg om op een kaart te koekeloeren...allemaal, uitzonderingen daargelaten. ;-)
Ah, sorry, je hebt het over jongeren. Ik dacht dat je ouderen bedoelde. :shock:
moet je wel even "kaart" in "telefoon" veranderen. Al stoppen ze dan vaak niet, maar riskeren veel jongeren liever 95 euro boete...

Proeme

Bericht door Proeme » do 16 april 2020 14:45

Alexander schreef:
ik heb dit jaar inderdaad flink meer km's dan vorig jaar, maar die voorsprong is voor corona al opgebouwd. En die voorsprong gaat wel weer weg want vorig jaar reed ik in 11 dagen de Noorderrondrit, de CTWT Groningen Classic en de Elfstedentocht...

fred mtb-sport
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » do 16 april 2020 14:57

Proeme schreef:
do 16 april 2020 14:45
die voorsprong gaat wel weer weg want vorig jaar reed ik in 11 dagen de Noorderrondrit, de CTWT Groningen Classic en de Elfstedentocht...
Voorsprong hoef je niet kwijt te raken, de wegen liggen er nog steeds en de ritten zijn vaak een kopie van vorig jaar. GPS laden en rijden maar ;-)

Proeme

Bericht door Proeme » do 16 april 2020 15:18

punt was nou juist om niet zulke lange ritten te maken ;)

el_loco
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » do 16 april 2020 18:49

Alexander schreef:
Nu bijna alle leuke dingen wegvallen en ik mijn energie niet meer in werk, muziek, voetbal kijken etc kwijt kan is het fijn om toch nog te kunnen fietsen. Ik snap niet hoe mensen zich kunnen ergeren aan mijn lange tochten, want ze zien me alleen maar langsfietsen. Ik gedraag mij op de fiets juist ietwat overdreven netjes met bellen en bedanken voor het opzij gaan e.d om enigszins te compenseren voor het hoge aantal horken dat zich momenteel op de fietspaden bevindt. (wat op zich niet anders is dan andere jaren rond deze tijd)
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » vr 17 april 2020 05:45

De weken beginnen te tellen , en zo ook de frustraties en dit gaat nog maanden duren zolang het virus niet de wereld uit is . Ik fiets al maanden niet . Mondkapjes , als je constant niest , snotneus hebt , koorts hebt , blijf thuis en ziek uit.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » vr 17 april 2020 07:51

Jan Willem schreef:
do 16 april 2020 12:25
Alexander schreef:Wat ik in deze niet snap is waarom het allemaal zo overdreven moet worden qua afstanden en aantal keer per week. Ik vermoed dat er zelfs veel meer en langer gefietst wordt dan regulier. En dat wekt ergenissen bij anderen in de hand.
Meer tijd en meer behoefte. Ik werk gewoon thuis en het is erg druk. Heb minder afleiding dan op kantoor en meer behoefte om er even uit te gaan. Ben iets flexibeler en heb geen reistijd meer.
Dat ja ;-) . Heb nornaal 2.5u reistijd op een dag, nu niks, geef 2a3 avonden training, nu niet. Daarnaast word ik knettergek van hele dagen binnenzitten. En omdat ik ook prima ś avonds kan werken, fiets ik soms ook lekker smiddags een rondje met dit mooie weer. Ik fiets dus meer dan de laatste jaren, maar vooral omdat ik er eindelijk de tijd en energie voor heb. En het is voor mij echt mijn uitje nu (naast naar mijn grote viervoeterige vriend gaan).
En zolang ik goed op mezelf pas, netjes afstand houd etc volg ik volgens mij keurig de richtlijnen.
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » vr 17 april 2020 08:09

Noontje schreef:
vr 17 april 2020 07:51
En zolang ik goed op mezelf pas, netjes afstand houd etc volg ik volgens mij keurig de richtlijnen.
Goed bezig :oke: , maar sinds wanneer ben jij zo'n gehoorzaam meisje :D

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 17 april 2020 08:20

Bontempi schreef:
vr 17 april 2020 08:09
Noontje schreef:
leeftijd doet blijkbaar wonderen?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » vr 17 april 2020 10:27

De kilometerteller staat bij mij sinds gisteren op 3900 km voor 2020.

In 2018 waren dat er rond april 2000
En in 2019 zat ik (bovengemiddeld) op bijna 3000, vooral omdat er wekelijks 1 of 2 woonwerkritten van totaal 70 km zijn bij gekomen.

Dit jaar is er voor mij persoonlijk veel veranderd. Mijn in januari overleden vrouw heb ik beloofd zoveel mogelijk de fiets te (blijven) gebruiken. Dat lukt inmiddels aardig. Bijna dagelijks fiets ik 50 - 100 km. Negen van de tien keer alleen. Thuiswerken heeft daar geen invloed op. Weer en wind ook amper. Waar ik voorheen tot 2x per week 70 km woonwerkfietser was, ben ik nu thuiswerker die vrijwel dagelijks (rustig, en veelal op zeer rustige wegen) op de fiets de buitenlucht opzoekt. En dat lucht op...

Corona maakt het leven beslist niet makkelijker, zeker niet als je toch al in de rouwstand leeft. En als de lockdown ook het fietsen zou (of alsnog zou gaan) belemmeren, dan zou dat van de sombere en dramatische situatie ernstig verzwaren.

Op de fiets heb ik altijd een bril op (en natuurlijk een helm). In mijn achterzak heb ik 'volledige' handschoenen en een buff (de handschoenen voor een eventuele stop bij de bakker, de buff als idee van schijnveiligheid tegen een gevreesd virus).
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 17 april 2020 10:50

who cares schreef:
vr 17 april 2020 05:45
Mondkapjes , als je constant niest , snotneus hebt , koorts hebt , blijf thuis en ziek uit.
Merkwaardige en afwijkend van veel andere ziektes is juist dat het virus zich al kan verspreiden als er geen enkel symptoom is.
Afbeelding

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » vr 17 april 2020 11:02

Sterkte NK 2003....ik heb in deze rare tijd van mijn moeder afscheid moeten nemen en dan is het heel onwezenlijk om elkaar op 1,5 meter afstand te moeten troosten.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

chinook
Fiets met zijwieltjes
Fiets: sensa giuliaero

Bericht door chinook » vr 17 april 2020 12:24

Voor mij persoonlijk is er qua fietsen niet heel veer anders dan andere jaren. Alleen het missen van een doel is vreemd. Geen cyclo in het vooruitzicht.
Daardoor even een training dip gehad. Vervolgens omgeschakeld en in plaats van wat doelgericht trainen (race fase, met wat meer kort interval werk en dus hogere vermogens) terug geschakeld naar de opbouw fase. Kortom wat meer duur en sweetspot ritten. Hopelijk eind van het seizoen nog een cyclo rijden en anders volgend jaar weer.

Wat mij opvalt is dat er een hoop mensen zijn die plots een racefiets of mountainbike kopen, ze vallen op omdat ze zonder helm rijden, te idioot voor woorden. Kwam laatst in Schoorl meer racers/mountainbikers tegen zonder helm dan met....

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » vr 17 april 2020 13:01

Thierry le Brun schreef:
vr 17 april 2020 08:20
Bontempi schreef:
vr 17 april 2020 08:09
Noontje schreef:
leeftijd doet blijkbaar wonderen?
Meisje? :wink: :oops:
In dit geval gaat het vooral om de gezondheid van anderen dus dan ben ik wel gehoorzaam.
Het zou natuurlijk leeftijd kunnen zijn, want ik rijd ook keurig precies 100 op de snelweg :mrgreen:
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Plaats reactie