Fietselfstedentocht 21 mei 2018

Alles over toertochten en cyclo's. In binnen- en buitenland.
Plaats reactie
marcello
Kinderfiets
Fiets: Specialized Tarmac
CTWT-lid: Ja

Fietselfstedentocht 21 mei 2018

Bericht door marcello » vr 18 mei 2018 08:41

Zijn er nog mensen hier die dit jaar de Elfstedentocht gaan fietsen?
Het schijnt een zonnig Pinksteren te worden, dus dat zit al mee ;-)

Ik fiets hem nu voor de 13e keer op rij en met groep 5 kan ik iig lekker op tijd weg :oke:

Basje
Kinderfiets
Fiets: Canyon Roadlite

Re: Fietselfstedentocht 21 mei 2018

Bericht door Basje » vr 18 mei 2018 12:39

+1!
Voor het eerst ooit, wordt een lange dag op de fiets. Gelukkig wel prima weersvoorspelling.
Nog expert tips?

marcello
Kinderfiets

Bericht door marcello » vr 18 mei 2018 17:27

Basje schreef:+1!
Voor het eerst ooit, wordt een lange dag op de fiets. Gelukkig wel prima weersvoorspelling.
Nog expert tips?
Tsja, niet meer als bij een andere toertocht. Op tijd eten en drinken en blijven opletten bij grotere groepen, omdat niet iedereen in een groep fietsen gewend is.

En uiteraard genieten van alle gezelligheid langs de route, want dat kunnen die Friezen wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

marcello
Kinderfiets

Bericht door marcello » di 22 mei 2018 10:25

Fiets 11 Stedentocht 2018: "it giet oan!"

Het is maandagochtend, de wekker gaat, het is 04:00 uur. Ik heb prima geslapen op mijn vaste logeeradres in Bolsward. Eerst maar eens naar beneden om de koffie aan te zetten. Terwijl ik mijn tenue van Cyclokalender aan trek, ruik ik de koffie en eenmaal beneden begin ik aan m'n ontbijt. Rond 05:10 uur fiets ik rustig aan naar de start, wat 800m bij mijn logeeradres is. Ik start dit jaar in groep 5 (05:32 uur).

Eenmaal bij de start aangekomen stonden er al honderden fietsers klaar. Het grootste deel waren wel racefietsers, maar zoals elk jaar waren ook de tandems en gewone fietsen weer van de partij. De sfeer was al erg gezellig en iedereen had er zin in. Het was nog schemerig, maar het beloofde een prachtige dag te worden.

Het is zover: groep 5, mag gaan starten. Zoals gewoonlijk moet ik eerst een stuk lopen en na ruim 10 min. zit ik echt op de fiets. Koers richting Harlingen. De fietselfstedentocht van 235km is begonnen.

De charme van de fietselfstedentocht is, dat je nog ouderwets een stempeltje moet halen en zo fiets je van stempelpost naar stempelpost.

Het was onderweg echt genieten geblazen met al die deelnemers en de toeschouwers onderweg. In elk dorpje is het wel feest.

De eerste honderd kilometer zitten er inmiddels op en vanaf Leeuwarden is met de wind in de rug rap koers richting Bolsward. Terug in Bolsward staat er ruim 140km op de teller en begin ik aan de laatste lus van +- 90km.

Op de dijk richting Stavoren, blies de wind ook goed in de rug en daardoor kon ik een aardig tempo aanhouden en vlogen de km's onder me door.

Met nog zo’n 30 kilometer en 2 stempelposten te gaan was het einde in zicht. Op naar Bolsward! Wel met een stevige wind tegen en daardoor zag je wel wat scheve bekkies om je heen...De laatste kilometers gingen voorspoedig en daar was de finish. 235 km in de benen in een kleine 8 uurtjes fietsen. Op naar de feesttent om mijn stempelkaart te laten controleren en daar ik krijg mijn 13e Elfstedenkruisje overhandigd.

En het was een zeer geslaagde dag en tot volgend jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » di 22 mei 2018 12:01

Proficiat! Weer mooie heldere foto’s. Wat me opvalt is dat het er niet druk uitzien op en rond het parcours, maar gezien je startbeschrijving zal dat wel toeval zijn.

marcello
Kinderfiets

Bericht door marcello » di 22 mei 2018 18:33

Marcel3204 schreef:Proficiat! Weer mooie heldere foto’s. Wat me opvalt is dat het er niet druk uitzien op en rond het parcours, maar gezien je startbeschrijving zal dat wel toeval zijn.
Dank je! Dat had zeker met mijn startgroep en tempo te maken. Ik heb verhalen gehoord dat sommige groepen tot wel 45 min. moesten lopen of wachten bij een stempelpost... da's pas een straf!

Basje
Kinderfiets
Fiets: Canyon Roadlite

Bericht door Basje » wo 23 mei 2018 07:35

marcello schreef:
di 22 mei 2018 18:33
Marcel3204 schreef:Proficiat! Weer mooie heldere foto’s. Wat me opvalt is dat het er niet druk uitzien op en rond het parcours, maar gezien je startbeschrijving zal dat wel toeval zijn.
Dank je! Dat had zeker met mijn startgroep en tempo te maken. Ik heb verhalen gehoord dat sommige groepen tot wel 45 min. moesten lopen of wachten bij een stempelpost... da's pas een straf!

Klopt inderdaad! Bij Stavoren meer dan 30 minuten moeten wachten op een stempeltje... En dat was zeker niet de enige post met 10+ minuten aan wachttijd. Erg onhandig geregeld om voor meerdere stempelposten het eten uit te delen. Dan gaat iedereen op zn gemakkie wat eten pakken en de boel blokkeren, waardoor niemand echt door kan fietsen. We hebben 9 uur gefietst, maar zijn 12,5 uur onderweg geweest. En alleen kort gelunched in ongeveer een half uurtje.
Maar ja, klunen hoort bij de 11stedentocht he :-)

Plaats reactie