Rob T schreef: ↑do 15 februari 2018 08:14
Alexander schreef: ↑wo 14 februari 2018 20:35
Inmiddels heb ik de keuze al gemaakt hoor, ik ga voor de Eurus Clincher. Ik was enkel benieuwd naar goede argumenten voor de two way fit.
Binnenkort maak ik een afspraak bij CC5311. Ik wil medio/eind april van de nieuwe fiets genieten.
Wel de two way fit versie?
Ik rij sinds 2013 met tubeless banden en ben er erg over te spreken. Exact EEN keer een binnenband moeten monteren onderweg sinds ik met tubeless banden rij.
Ik maak ongeveer dezelfde afweging zoals ik deed voor de schijfremmen vs velgremmen. Uiteraard zie ik in dat schijfremmen duidelijk voordeel en de toekomst hebben, maar eerlijk gezegd heb ik geen problemen met velgremmen dus zie ik de noodzaak voor mij niet om schijfremmen te nemen.
Datzelfde geldt ook voor tubeless vs clincher. Ook hier zie ik duidelijk het voordeel en de toekomst bij tubeless, maar als ik eerlijk ben ken ik nauwelijks nadelen van clincher. Echter ik zie wel wat concrete nadelen aan tubeless zoals mogelijk echte problemen als de latex het gat niet kan dichten omdat of het gat net te groot is of de latex opgedroogd is oid. En aangezien ik niet zo'n held ben met buitenbanden die strak om de velg zitten wil ik me dit besparen.
Dat is ook een reden waarom ik voor de Eurus ga ipv van de Neutron, naast het feit dat de Eurus net wat mooier staat bij deze fiets. Een andere overweging is de beperkte keuze op dit moment. Ook al is Hutchinson een gerenommeerd merk, zelf zweer ik bij Vredenstein Fortezza en Continental GP4000S. En zolang dit soort merken niet vol in de tubeless gaan zie ik eigenlijk voldoende reden dit aan mij voorbij te laten gaan.
Tot slot de afweging Two-Way Fit vs Clincher, naar mijn mening heeft het pas zin om voor Two-Way Fit te gaan als je daadwerkelijk meteen van plan bent om tubeless te rijden. Als je toch met een vouwband op een Two-Way Fit gaat fietsen dan maak je jezelf onnodig lastig met een buitenband die strak om de velg zit. Maar dat laatste is mijn mening.
Dus ik snap de voordelen van tubeless, maar ik neem het mogelijk lek rijden met een vouwband voor lief omdat de ellende die je hebt wanneer je plat staat met een tubeless band voor mij persoonlijk onevenredig groot is.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.