Wielrennen & afvallen

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1172
Lid geworden op: za 23 augustus 2008 17:49
Fiets: Cube Agree/Red Bull
CTWT-lid: Ja
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door el_loco » wo 29 maart 2017 08:52

Sap, ranja, koekjes zijn veel suikers inderdaad. Beter kun je noten eten, zoals Jan Willem al zei.

Ikzelf moet eerder uitkijken dat ik te mager wordt als ik veel/intensief fiets. Kan behoorlijk gedisciplineerd met m`n eten omgaan, dus af en toe moet ik even een balansdag instellen :lol: Op het moment dat ik zin in gefrituurde rommel krijg betekent dat vaak dat ik iets te mager ben 8) :oke: (of collega`s die vragen of het wel goed met me gaat :shock: :D )
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Gebruikersavatar
Thierry le Brun
Prince of Spain
Berichten: 10602
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 07:12
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja
Locatie: Harderwijk

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Thierry le Brun » wo 29 maart 2017 09:31

Rob T schreef:
NielsD91 schreef: Wat ik wel lastig vind is om de juiste balans te vinden tussen het genoeg eten om te herstellen, maar juist niet teveel te eten om wel te blijven afvallen. Wat is bijvoorbeeld een goeie aanrader om mee te nemen op de fiets? Zijn dat toch echt de ontbijtkoeken? Of nemen jullie wat anders mee?.
Dat is heel gemakkelijk. Altijd een banaan meenemen. En bij terugkomst de banaan weer in de fruitmand leggen.
Afbeelding
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Rob T » wo 29 maart 2017 09:46

Ja die banaan. En die kan de volgende dag nog prima in de havermout.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Rob T » wo 29 maart 2017 09:47

Joostje schreef:
Rob T schreef:
NielsD91 schreef: Wat ik wel lastig vind is om de juiste balans te vinden tussen het genoeg eten om te herstellen, maar juist niet teveel te eten om wel te blijven afvallen. Wat is bijvoorbeeld een goeie aanrader om mee te nemen op de fiets? Zijn dat toch echt de ontbijtkoeken? Of nemen jullie wat anders mee?.
Dat is heel gemakkelijk. Altijd een banaan meenemen. En bij terugkomst de banaan weer in de fruitmand leggen.
Of uitdelen aan een fietsmaatje die het moeilijk heeft. ;-)
Idd. Goed besteed banaantje.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Gebruikersavatar
marcello
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 02 september 2007 14:38
Fiets: Specialized Tarmac
CTWT-lid: Ja
Locatie: Ter Aar

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door marcello » wo 29 maart 2017 09:48

Rob T schreef:Ja die banaan. En die kan de volgende dag nog prima in de havermout.
Heerlijk :D

Gebruikersavatar
MEG
Moderator
Berichten: 13907
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 20:52
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door MEG » wo 29 maart 2017 13:30

De valkuil van elk dieet is dat je nadat je met het dieet bent gestopt - bijvoorbeeld omdat je je streefgewicht hebt bereikt - weer terugvalt in de oude patroon (en dus weer aankomt).
Wil je op een goed gewicht komen en blijven, dan is het beste je leefstijl aan te passen. Dat wil zeggen: meer bewegen en verstandiger eten (dus niet per se minder). Met verstandig eten, bedoel ik dat je een goed ontbijt, een goede lunch en een goed avondeten moet nemen, zeg maar een beetje volgens de schijf van vijf. Waar je vooral mee moet stoppen zijn alle tussendoortjes (koek, candybars, chips, etc) en suikerhoudende dranken (cola, etc). Dat zijn de echte dikmakers, terwijl de voedingswaarde zo goed als nihil is.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Alexander » wo 29 maart 2017 13:55

MEG schreef:De valkuil van elk dieet is dat je nadat je met het dieet bent gestopt - bijvoorbeeld omdat je je streefgewicht hebt bereikt - weer terugvalt in de oude patroon (en dus weer aankomt).
Wil je op een goed gewicht komen en blijven, dan is het beste je leefstijl aan te passen. Dat wil zeggen: meer bewegen en verstandiger eten (dus niet per se minder). Met verstandig eten, bedoel ik dat je een goed ontbijt, een goede lunch en een goed avondeten moet nemen, zeg maar een beetje volgens de schijf van vijf. Waar je vooral mee moet stoppen zijn alle tussendoortjes (koek, candybars, chips, etc) en suikerhoudende dranken (cola, etc). Dat zijn de echte dikmakers, terwijl de voedingswaarde zo goed als nihil is.
Wat mij betreft is dit ook een insteek van "Eet Normaal Dieet". Ga geen speciaal dieet volgen maar ga vanaf de eerste dag normaal eten zoals je hoort te eten, en het liefst meteen met je streefgewicht in je achterhoofd. Je valt dan wel wat langzamer af dan bij een ander dieet, maar omdat je meteen je leefstijl aanpast is er dus ook geen moment met stoppen van je dieet.

Dit is ook de reden waarom ik gisteren aangaf waarom het lastiger kan lijken om af te vallen is je daarnaast regelmatig sport. In dat geval kun je namelijk nauwelijks minder gaan eten. Als je niet of nauwelijks sport kun je afvallen met een crash dieet. Sporten en een crash dieet gaan niet samen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

asmeets
Kinderzitje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 29 september 2016 17:08
Fiets: De Rosa King XS
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door asmeets » wo 29 maart 2017 14:17

Als ervaringsdeskundige die een paar keer flink geschommeld heeft met zijn gewicht wilde ik een aantal jaar geleden structureel mijn gewicht omlaag brengen. Dus niet meer succesvol een dieet volgen en na afloop langzaam maar zeker weer bijkomen. Voor mij heeft dat geleid tot een blijvende aanpassing in mijn eet en leef patroon. Die combinatie is voor mij het geheim tot succes.

Concreet betekende dit voor mij meer sporten / bewegen en structureel gezonder eten. Dus meer vis, maar ook wit vlees zoals kip. En bij het eten niet meer twee borden opscheppen, maar gewoon een normaal bord eten. Vooral als je van pasta houdt scheelt dit enorm. Het eten ben ik op vaste tijdstippen gaan doen en eet vaak hetzelfde. Dat verveelt mij niet en helpt om een beeld te vormen of je te veel of te weinig eet.

Ik was al een fietsfan en dat ben ik meer gaan doen zonder daarbij extreme afstanden te gaan rijden. Wel heb ik dat in het begin op een niet al te hoog tempo gedaan. Niet dat ik extreem langzaam reed, maar wel met een snelheid die ik lang vol zou kunnen houden. Ergo: vetverbranding stimuleren en je lichaam leren vet te verbranden.

Zo is het mij gelukt op een redelijk makkelijke manier, en zonder al te veel 'wetenschappelijk gedoe' ruim 30 kilo af te vallen. Ik heb geen honger gehad en voelde me stap voor stap lekkerder in mijn vel zitten. Maar vooral het fietsen ging vele malen beter dan eerst én ik kon weer met de snelle jongens mee.

Omdat ik daardoor weer wat fietsambitie kreeg heb ik besloten nog wat af te vallen zodat beter kon presteren, met name berg op. Daarbij had ik me ten doel gesteld nog 10 kilo af te vallen. MyFitnessPal om het eten bij te houden in combinatie met Garmin Connect voor de verbruikte calorieën heeft me daarbij perfect geholpen. Het vraagt wel wat discipline maar dan helpt het ook.

Inmiddels ben ik sinds 2014 lekker op gewicht en als het aan mij ligt komen die kilo's er nooit meer bij. Ik sta een maal per week op de weegschaal om mijn gewicht in de gaten te kunnen houden zonder dat het neurotisch wordt. En veel van mijn sportvoeding maak ik zelf als het kan. Dat vind ik lekker dan de standaard repen, en ik weet wat ik er in stop.

Succes met afvallen.

NielsD91
Kinderzitje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 maart 2017 15:47
Fiets: Trek 1.2 2015

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door NielsD91 » do 30 maart 2017 15:09

Dank voor je reactie asmeets.

Ik ga je tips opvolgen... ik ben inmiddels al drie dagen mijn stijl aan het aanpassen. Koekjes weggelegd, na 20.00 uur niet meer eten.. gezond avondeten. Fruit eten... water dronk ik sowieso al. Even wennen, maar komt wel goed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7247
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Jan Willem » do 30 maart 2017 15:24

:oke: goed bezig!

Gebruikersavatar
Halt
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 326
Lid geworden op: di 03 september 2013 14:02
Fiets: Colnago CX1, Cinelli
CTWT-lid: Ja
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Halt » vr 31 maart 2017 08:39

Aansluitend op de aanpassing van de leefstijl:
Zelf heb ik frisdrank/alcohol/koekjes/ships/tussendoortjes etc. ook verbannen, maar wel alleen doordeweeks. De twee dagen in het weekend sta ik mezelf alles toe wat slecht is. Dit helpt met de motivatie. Als je nooit meer koekjes mag dan houd je dat niet vol. Als je het 5 dagen niet mag dan is het nog te overzien.

Dan moet je wel in het weekend oppassen dat je niet een weekvooraad koekjes/ships etc. gaat eten want dan schiet het nog niet op.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21441
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Rob T » vr 31 maart 2017 09:00

Halt schreef:Aansluitend op de aanpassing van de leefstijl:
Zelf heb ik frisdrank/alcohol/koekjes/ships/tussendoortjes etc. ook verbannen, maar wel alleen doordeweeks. De twee dagen in het weekend sta ik mezelf alles toe wat slecht is. Dit helpt met de motivatie. Als je nooit meer koekjes mag dan houd je dat niet vol. Als je het 5 dagen niet mag dan is het nog te overzien.

Dan moet je wel in het weekend oppassen dat je niet een weekvooraad koekjes/ships etc. gaat eten want dan schiet het nog niet op.
En weekend begint toch wel op de vrijdagavond?
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7247
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Jan Willem » vr 31 maart 2017 09:20

Rob T schreef:
Halt schreef:Aansluitend op de aanpassing van de leefstijl:
Zelf heb ik frisdrank/alcohol/koekjes/ships/tussendoortjes etc. ook verbannen, maar wel alleen doordeweeks. De twee dagen in het weekend sta ik mezelf alles toe wat slecht is. Dit helpt met de motivatie. Als je nooit meer koekjes mag dan houd je dat niet vol. Als je het 5 dagen niet mag dan is het nog te overzien.

Dan moet je wel in het weekend oppassen dat je niet een weekvooraad koekjes/ships etc. gaat eten want dan schiet het nog niet op.
En weekend begint toch wel op de vrijdagavond?
nee, op vrijdagmiddag

Gebruikersavatar
Niels
Carbon Racefiets
Berichten: 2902
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:08
Fiets: Basso
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Niels » vr 31 maart 2017 09:27

Voor mij zijn frisdrank, alcohol en sapjes al een tijd in de ban. Eveneens de koeken en de chips.
Als ontbijt neem ik een dikke eiwitshake met 2 bananen, handje aardbeien en een scoop pure whey. Daar kom ik de ochtend mee door. De dag kom ik verder door met een paar boterhammen en een bord avondeten.

Alleen de winegums/gummibeertjes blijven. Voor en na een flinke rit in Limburg/cyclo is er niet veel lekkerder dan een zak winegums/gummibeertjes.

NielsD91
Kinderzitje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 maart 2017 15:47
Fiets: Trek 1.2 2015

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door NielsD91 » za 01 april 2017 20:54

Op eten letten gaat nog steeds goed in combinatie met fietsen. Ik houd nu ook alles bij via MyFitnessPal en ik moet zeggen: dat motiveert! Gaat mooi zo... ik merk ook dat ik al veel vocht ben kwijtgeraakt (ik houd nog weleens vocht vast), maar daar heb ik als ik regelmatig sport geen last van en ook doordat ik op eten let gaat dit al een stuk beter. Bizar, want ik ben nog maar net onderweg.
Afbeelding

NielsD91
Kinderzitje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 maart 2017 15:47
Fiets: Trek 1.2 2015

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door NielsD91 » di 23 mei 2017 09:25

Eten en fietsen (zit weer vaker op de fiets) gaat nog steeds goed. Mijn gezicht is al duidelijk smaller geworden en ook mijn benen zijn al slanker. Ik merk dat aan kleding en zie het verschil op foto's. Hoeveel KG ik ben kwijtgeraakt weet ik niet, maar het harde trainen werpt duidelijk zijn vruchten af.

Krijg ook al veel reacties van andere mensen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7247
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Jan Willem » di 23 mei 2017 09:45

Mooi! Op zich zijn de hoeveelheid kg's niet zo interessant. Wat jezelf ziet en voelt is het belangrijkste :oke:

Moet een lekker gevoel zijn en jezelf trots maken lijkt me :oke:

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Alexander » di 23 mei 2017 11:16

NielsD91 schreef:
di 23 mei 2017 09:25
en ook mijn benen zijn al slanker.
Mijn benen zijn juist, ondanks de afname in gewicht, de afgelopen maanden zichtbaar dikker geworden.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

NielsD91
Kinderzitje
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 maart 2017 15:47
Fiets: Trek 1.2 2015

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door NielsD91 » di 23 mei 2017 11:21

Jan Willem schreef:
di 23 mei 2017 09:45
Mooi! Op zich zijn de hoeveelheid kg's niet zo interessant. Wat jezelf ziet en voelt is het belangrijkste :oke:

Moet een lekker gevoel zijn en jezelf trots maken lijkt me :oke:
Absoluut! Motiveert om weer op de fiets te stappen... ben er nog niet, maar de eerste stappen zijn gezet.

@Alexander,

Ik heb stevige benen (voornamelijk vet) en dat wordt minder. Ik zie dat met name bij mijn bovenbenen... stevige (gespierde) kuiten heb ik ook.. alleen ook daar verdwijnt het laagje vet. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Alexander » do 11 januari 2018 18:47

Bij mij gaat het afvallen voorspoedig middels de methode die ik eerder in dit topic beschreven heb, ofwel normaal eten door je levensstijl aan te passen en voldoende bewegen. Nu hoorde ik dat er met het ouder worden toch wel een grens zou bestaan tot hoever je kunt afvallen. Ik zou dan nog een paar kilo (hooguit tot het niveau van pakweg 10 jaar geleden) kunnen afvallen zo heb ik begrepen terwijl mijn gevoel zegt dat er op dit moment nog zeker 10 kg aan overbodig vet aan mijn lichaam hangt.

Heeft iemand ervaring met afvallen op wat latere leeftijd, zeg eens 40+, en wat de fysieke grenzen zijn?
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4756
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Pino » do 11 januari 2018 18:52

Sinds 1970 tussen de 75 en 80kg. Niet zwaarder, maar wel minder spieren, dus...
Je gaat effectiever verbranden, dus moet je minder eten om op hetzelfde gewicht te blijven.
Dus, helaas, minder chips, minder alcohol, minder ijs, etc.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Alexander » do 11 januari 2018 18:57

Dat snap ik, maar gaat de ondergrens ook omhoog wat je gezond kunt wegen? Althans ik begreep dus dat die grens steeds hoger komt te liggen naarmate je ouder wordt. Je kunt dan wel forceren minder te gaan wegen maar dat zou dan weer ten koste gaan van je gezondheid waarbij je vatbaarder wordt. Wat ik wil weten is wat hier van waar is.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4756
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Pino » do 11 januari 2018 19:12

Ik lees alleen maar dat minder vette mensen ouder worden. Zolang ik niet onder de 7% vet kom (dream-on) lijkt het me alleen maar gezond (minder belasting van het bewegingsapparaat etc).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10141
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door Alexander » do 11 januari 2018 19:16

Duidelijk! Dus voorlopig maar doorgaan met afvallen op een verantwoorde en gezonde wijze. En verder nog niet in beperkingen denken afgezien van een minimum vetpercentage.

De achterliggende reden dat ik het vraag is vrij simpel. Qua wattage is er fysiek nog weinig rek, maar qua gewicht is er nog bijzonder veel rek. Ik wil nog een keer proberen het maximale er uit te halen. Toen ik begin twintig was woog ik 52kg. Nu zal dat extreem lage gewicht niet meer mogelijk zijn, maar ik denk dat ik met mijn 167cm en van nature tengere bouw in het bovenlichaam best wel richting de 56-58kg zou kunnen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

NielsH
Kinderfiets
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 18 oktober 2017 22:48
Fiets: Apex Vektor 0.9
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nieuwegein

Re: Wielrennen & afvallen

Bericht door NielsH » do 11 januari 2018 23:41

Alexander schreef:
do 11 januari 2018 19:16
Duidelijk! Dus voorlopig maar doorgaan met afvallen op een verantwoorde en gezonde wijze. En verder nog niet in beperkingen denken afgezien van een minimum vetpercentage.

De achterliggende reden dat ik het vraag is vrij simpel. Qua wattage is er fysiek nog weinig rek, maar qua gewicht is er nog bijzonder veel rek. Ik wil nog een keer proberen het maximale er uit te halen. Toen ik begin twintig was woog ik 52kg. Nu zal dat extreem lage gewicht niet meer mogelijk zijn, maar ik denk dat ik met mijn 167cm en van nature tengere bouw in het bovenlichaam best wel richting de 56-58kg zou kunnen.
Interessant draadje en vraag hoe nog af te vallen boven de 40. Ik stoei er al een jaar mee. Het lukt mij niet om structureel onder de 82.5 kg te komen. Het lijkt erop dat dit mijn natuurlijke ondergrens is geworden.

Wellicht ben ik te "soft" aan het afvallen, maar ik heb ook angst om teveel kracht/vermogen in te leveren. Daarnaast is het heel moeilijk te bepalen hoeveel je moet innemen, zeker in zware trainingsweken. Teveel wordt je vet, te weinig eten en doei progressie en verminderd trainingsresultaat.

Het maakt mij vaak onzeker over wat voor MIJ de beste weg is...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thierry le Brun en 0 gasten