Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Bericht door Alexander » vr 24 november 2017 16:33

who cares schreef:
vr 24 november 2017 16:16
Thierry le Brun schreef:
vr 24 november 2017 14:17
'vroeger' knalde iedereen er gewoon en in zagen we wel waar het schip strandde.
tegenwoordig moeten we allemaal als Froompjes/Sky op onze metertjes kijken of we niet per ongeluk een Wattje teveel wegtrappen.....
Soms kan een paar wattjes in het begin te veel geven , op het laatst heel veel wattjes tekort komen. Get The Balance Right : https://www.youtube.com/watch?v=odjHYxfkLdk
En soms kan een paar wattjes in het begin te weinig geven betekenen dat je op een later moment heel veel wattjes onnodig teveel moet geven. Dat is waar Rob en Thierry op duiden en waarvan Niels aangeeft dat hij die balans nog moet zoeken.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » vr 24 november 2017 16:36

Thierry le Brun schreef:
vr 24 november 2017 16:10
NielsH schreef:
vr 24 november 2017 14:21
Thierry le Brun schreef:
vr 24 november 2017 14:17
'vroeger' knalde iedereen er gewoon en in zagen we wel waar het schip strandde.
tegenwoordig moeten we allemaal als Froompjes/Sky op onze metertjes kijken of we niet per ongeluk een Wattje teveel wegtrappen.....
Dat zijn twee uitersten die je schetst. Mijn werkelijkheid ligt ergens in het midden. Durven (wat ik nog moet leren), maar ook meten, weten en je eigenschappen kennen om zo tot het beste resultaat te komen. Ik zie dat zelf als een leuke puzzel die voor mij ook deel uitmaakt van mijn fietshobby.
voor echte bergcyclo's werkt dat wrs wel maar bijv een Charly Gaul in Luxemburg moet je gewoon mee op de eerste klimmetjes. vaak omdat daarna een wat makkelijker vlakker stuk komt. Daarna moet je eigenlijk ook de rest van rit op de (korte klimmetjes vaak (te) volle bak om er aan te blijven hangen. dan is een meterje leuk voor na afloop maar niet voor onderweg.
En precies dat. Het is en blijft een mix van elementen. Dat is deel van de uitdaging. Een powermeter gebruik je inderdaad voor het overgrote deel alleen tijdens training. Bij een cyclo of wedstrijd is het belang veel en veel minder groot. Je moet er gewoon bij blijven (of niet :-) ). Overigens vind ik "een metertje leuk voor na afloop" wel wat (onterecht) denigrerend..

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 27 november 2017 18:59

Op basis van 70kg (60+10) en rondom 180 watt kom ik tot ongeveer 7:30 uur netto onder behoud van de volgende klimsnelheden, daalsnelheid van 35 km/u en her en der stukjes vals plat van 20-25 km/u

Campalongo (1) = 14 km/u
Pordoi = 12 km/u
Sella = 11 km/u
Gardena = 15 km/u
Campalongo (2) = 13 km/u
Cernadoi = 11 km/u (na 4 uur)
Santa Lucia = 11 km/u
Giau = 9 km/u
Valparola = 13 km/u

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » di 28 november 2017 13:46

Alexander schreef:
ma 27 november 2017 18:59
Op basis van 70kg (60+10) en rondom 180 watt kom ik tot ongeveer 7:30 uur netto onder behoud van de volgende klimsnelheden, daalsnelheid van 35 km/u en her en der stukjes vals plat van 20-25 km/u

Campalongo (1) = 14 km/u
Pordoi = 12 km/u
Sella = 11 km/u
Gardena = 15 km/u
Campalongo (2) = 13 km/u
Cernadoi = 11 km/u (na 4 uur)
Santa Lucia = 11 km/u
Giau = 9 km/u
Valparola = 13 km/u
Deze snelheden herken ik wel. Misschien heb je de daalsnelheid wat te laag ingeschat? Mijn eindtijd was 7:10
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 28 november 2017 14:06

gios schreef:
di 28 november 2017 13:46
Deze snelheden herken ik wel. Misschien heb je de daalsnelheid wat te laag ingeschat? Mijn eindtijd was 7:10
Ik heb de daalsnelheid inderdaad wat conservatief ingeschat. Overigens ben ik ook een wat trage daler. Daarnaast is de klimsnelheid op de Gardena iets te optimistisch.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 29 december 2017 22:20

Vandaag tijdens de HIIT merkte ik wederom dat ik relatief veel moeite heb met Z4 (Threshold). Ik trap liever er boven of er onder. Een goed voorbeeld zijn de laatste twee Z4 blokken (90sec) tijdens de training vandaag. Het voorlaatste blok leek eindeloos te duren en ook de eerste minuut van het laatste blok voelde zwaar aan. Maar de laatste 30sec mocht het gas weer open en ging ik moeiteloos volle bak. Ik ben wel benieuwd of dit voor anderen bekend klinkt.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » vr 29 december 2017 22:51

Alexander schreef:
vr 29 december 2017 22:20
Vandaag tijdens de HIIT merkte ik wederom dat ik relatief veel moeite heb met Z4 (Threshold). Ik trap liever er boven of er onder. Een goed voorbeeld zijn de laatste twee Z4 blokken (90sec) tijdens de training vandaag. Het voorlaatste blok leek eindeloos te duren en ook de eerste minuut van het laatste blok voelde zwaar aan. Maar de laatste 30sec mocht het gas weer open en ging ik moeiteloos volle bak. Ik ben wel benieuwd of dit voor anderen bekend klinkt.
Dat is toch rond je omslagpunt (ftp)? 90 sec, hoe kan dat een probleem zijn? Ik ken specifiek in Z4 alleen blokken van 10min ofzo. Bij intervals van 30 sec tot 5 minuten ga (mag/moet) ik altijd volle bak. Helaas lukt dat niet altijd even goed... :roll:

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 29 december 2017 23:21

Goudhaantje schreef:
vr 29 december 2017 22:51
Alexander schreef:
Dat is toch rond je omslagpunt (ftp)? 90 sec, hoe kan dat een probleem zijn? Ik ken specifiek in Z4 alleen blokken van 10min ofzo. Bij intervals van 30 sec tot 5 minuten ga (mag/moet) ik altijd volle bak. Helaas lukt dat niet altijd even goed... :roll:
In dit geval gaat het dan om blok 17 en 18 aan het einde van een HIIT ;)

Maar ook bij 10 minuten heb ik moeite met Z4. Bij mij vlakt de vermogenscurve na 10 minuten heel erg af en dat begint eigenlijk al na 5 minuten. Ik vind die Z4 een vervelende zone, te laag om lekker in je ritme door te trappen en te hoog om "relaxed" door te trappen. Wellicht verstandig om eens blokken hoog Z4 van 5-8 minuten te trainen en dan langzaam opbouwen.

Kenmerkend verschil in power profile...bij mij kunnen de blokken niet hoog (en kort) genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door Alexander op za 30 december 2017 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » za 30 december 2017 00:09

Alexander schreef:
Je zou eens op een hogere of lagere trapfrequentie kunnen proberen. Misschien dat dat iets aangenamer voelt.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 30 december 2017 12:39

NielsH schreef:
za 30 december 2017 00:09
Alexander schreef:
Je zou eens op een hogere of lagere trapfrequentie kunnen proberen. Misschien dat dat iets aangenamer voelt.
Dat is zeker een goed punt. Bij deze wattages merk ik dat rond de 80-85 het meest aangenaam voelt. Boven de 90 voelt het gejaagd aan. Gisteren moesten de blokken op een cadans van 95 uitgevoerd worden. Concreet, als ik tussen de 210 en 240 Watt zit dan wil ik of omhoog of omlaag. Ik ben benieuwd of het bekend klinkt dat een bepaald gebied wat minder lekker voelt. Wellicht dat over-under blokken ook hierbij kunnen helpen.

De laatste tijd doe ik een combinatie van training op de WattBike en Spinning. Het geeft me flink wat progressie maar ik word nu wel volledig gestuurd tijdens de trainingen en heb geen moment om zelf te werken aan mijn zwakke punten. Ik denk dat ik een spinning training ga vervangen met een training op de hometrainer en tussendoor werk aan core. Op de sportschool gaf iemand de tip om die ene spinning training te vervangen met een body pump.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » zo 31 december 2017 00:12

Alexander schreef:
za 30 december 2017 12:39
NielsH schreef:
za 30 december 2017 00:09
Alexander schreef:
Dat is zeker een goed punt. Bij deze wattages merk ik dat rond de 80-85 het meest aangenaam voelt. Boven de 90 voelt het gejaagd aan. Gisteren moesten de blokken op een cadans van 95 uitgevoerd worden. Concreet, als ik tussen de 210 en 240 Watt zit dan wil ik of omhoog of omlaag. Ik ben benieuwd of het bekend klinkt dat een bepaald gebied wat minder lekker voelt. Wellicht dat over-under blokken ook hierbij kunnen helpen.

Ik denk dat iedereen die sweetspot heeft waarin je het lekkerst het gewenste vermogen levert. Voor de meesten geldt dat in de hoge/zware zones het cadans juist omhoog moet. Echt hele hoge wattages kan ik niet langdurig (>20 minuten) volhouden op een cadans van <90.

De laatste tijd doe ik een combinatie van training op de WattBike en Spinning. Het geeft me flink wat progressie maar ik word nu wel volledig gestuurd tijdens de trainingen en heb geen moment om zelf te werken aan mijn zwakke punten. Ik denk dat ik een spinning training ga vervangen met een training op de hometrainer en tussendoor werk aan core. Op de sportschool gaf iemand de tip om die ene spinning training te vervangen met een body pump.

Ik denk dat dit goed kan uitpakken. Spinning heeft in mijn ogen toch maar beperkte waarde. Dan zou je op de hometrainer wat specfieker dat kunnen trainen wat je graag wil. Een bodypump sessie is alleen niet heel specifiek voor de "fiets spiergroepen", maar wel heel fijn en allround. Je zou ook kunnen overwegen in dat uur de specifieke spiergroepen te gaan trainen. Dat kan in de gym of gewoon thuis (voor de buis :-) ) Dat zou mijn keuze zijn (en precies dat wat ik nu ook doe..)

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » zo 31 december 2017 11:48

Dat klopt wat je zegt en is ook mijn ervaring. Met een hogere wattage gaat de cadans ook omhoog en vice versa. Vanaf Z5 zit ik het liefst op een cadans van 100+. Tijdens de MMP test zit de cadans over het algemeen rond 105-108.

Maar je triggert me wel met je opmerkingen. Laatst wees PFW me ook al op mijn traptechniek en toen antwoordde ik dat zodra ik blokjes trap het er iets beter uit ziet. Maar dat zijn dan blokjes van 250+Watt. Als ik het zo analyseer dan kan ik tot 190 Watt het prima af met ronddraaien enkel op basis van duwen, daarboven (200-240Watt) wordt het dan duwen op basis van kracht en nog verder daarboven (250+Watt) moet ik wel beter gaan ronddraaien. Op dat moment verandert ook mijn houding op de fiets.

Het heeft vermoedelijk niet zo zeer met zones te maken maar dus meer met traptechniek en ik loop nu waarschijnlijk tegen de grens aan waarbij alleen duwen niet voldoende is.

Je ziet het ook bij onderstaande trainingen terug. Pas boven de 250+Watt krijgt het wat vaker de vorm van een pinda. Rondom 190Watt zie je heel sterk een 8.
https://hub.wattbike.com/session/APcvBYDs7l
https://hub.wattbike.com/session/JXolTGLAbW

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » zo 31 december 2017 12:43

Alexander schreef:
zo 31 december 2017 11:48
Dat klopt wat je zegt en is ook mijn ervaring. Met een hogere wattage gaat de cadans ook omhoog en vice versa. Vanaf Z5 zit ik het liefst op een cadans van 100+. Tijdens de MMP test zit de cadans over het algemeen rond 105-108.
105 tot 108 bij 3 minuten maximaal lijkt mij het ideale cadans. Ik zou daar ook op uitkomen.

Maar je triggert me wel met je opmerkingen. Laatst wees PFW me ook al op mijn traptechniek en toen antwoordde ik dat zodra ik blokjes trap het er iets beter uit ziet. Maar dat zijn dan blokjes van 250+Watt. Als ik het zo analyseer dan kan ik tot 190 Watt het prima af met ronddraaien enkel op basis van duwen, daarboven (200-240Watt) wordt het dan duwen op basis van kracht en nog verder daarboven (250+Watt) moet ik wel beter gaan ronddraaien. Op dat moment verandert ook mijn houding op de fiets.
Ook dit is een volstrekt normaal verschijnsel. Als ik naar jouw twee sessies kijk vind ik dat je een nette traptechniek hebt. Ik zet dat dan even af tegenover mijn eigen weergave. Bij lage wattages krijg ik het niets eens beter dan een dikke vette 8 :-) Ik kom vaak niet eens aan het pinda model. Bij hoge wattages daarentegen wordt de trapbeweging veel efficiënter. Ik vermoed dat dan de overige spieren worden aangesproken. Die nodig zijn om überhaupt die zones te kunnen bereiken.

Het heeft vermoedelijk niet zo zeer met zones te maken maar dus meer met traptechniek en ik loop nu waarschijnlijk tegen de grens aan waarbij alleen duwen niet voldoende is.
Overigens hangt het ook af op wat voor fiets je rijdt. Als ik diep op mijn TT fiets zit, duw ik vrijwel alleen maar. Dan is die zogenaamde trek beweging bij mij niet van toepassing.

Je ziet het ook bij onderstaande trainingen terug. Pas boven de 250+Watt krijgt het wat vaker de vorm van een pinda. Rondom 190Watt zie je heel sterk een 8. Normaal beeld, maar mogelijk voor verbetering vatbaar. Ik heb het voor mij persoonlijk opgegeven. Als je je op dat onderwerp gaan inlezen lees je vaak dat die trapbeweging vaak wordt overschat. Maar ja, zoveel inzichten en dito meningen he..
https://hub.wattbike.com/session/APcvBYDs7l
https://hub.wattbike.com/session/JXolTGLAbW

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » zo 31 december 2017 13:03

NielsH schreef:
zo 31 december 2017 12:43
Als je je op dat onderwerp gaan inlezen lees je vaak dat die trapbeweging vaak wordt overschat. Maar ja, zoveel inzichten en dito meningen he..
Dat zei Guido Vroemen ook al tegen mij, namelijk dat je met de bovenbeenspieren veel meer kracht kunt geven dan met de hamstrings. Maar ik begin nu te twijfelen of hij dat in het kader zei van de wattages die ik destijds in maart wegtrapte.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » zo 31 december 2017 13:14

Alexander schreef:
zo 31 december 2017 13:03
NielsH schreef:
zo 31 december 2017 12:43
Als je je op dat onderwerp gaan inlezen lees je vaak dat die trapbeweging vaak wordt overschat. Maar ja, zoveel inzichten en dito meningen he..
Dat zei Guido Vroemen ook al tegen mij, namelijk dat je met de bovenbeenspieren veel meer kracht kunt geven dan met de hamstrings. Maar ik begin nu te twijfelen of hij dat in het kader zei van de wattages die ik destijds in maart wegtrapte.
De collega van Vroemen, die mijn TT fiets fitte, zei precies hetzelfde. We hadden het toen wel over de tijdritpositie.

Overigens probeer ik wel meer te trekken bij langere inspanningen (3uur plus) en steile beklimmingen. Maar primair om een meer evenwichtige verdeling van vermoeidheid te creëren. Dus om de inspanning langer vol te kunnen houden. Het levert mij nooit meer vermogen op. Het tegenovergestelde zou mij niets verbazen.
Laatst gewijzigd door NielsH op zo 31 december 2017 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant Propel

Bericht door Casper » zo 31 december 2017 15:02

Volgens onderstaande bron leveren de hamstrings vrijwel niets bij aan je effectieve trapvermogen. Zoals je ziet wordt minstens 90% van het vermogen geleverd tussen 1 uur en 5 uur op het bovenste plaatje. Als je dit vergelijkt met het onderste plaatje komt dat vermogen uit je billen en je quads plus een klein beetje kuiten.

Het is natuurlijk niet zo dat je hamstrings voor de lol aan je been hangen, maar wat ik uit deze bron begrijp is dat ze vooral een stabiliserende werking hebben en dat het 'trekken' aan je pedaal niet meer is dan het optillen van je been (wat natuurlijk ook kracht kost). Dit geldt trouwens voor normaal fietsen, als je sprint of uit het zadel klimt worden de overige spiergroepen wel voor wat kracht gebruikt lijkt me.
20171231_144834.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 03 januari 2018 11:29

Interessant en ik heb wel interesse om het eea na te lezen. Heb je ook een bron?

Overigens heb ik sinds mei last van mijn hamstrings. Volgens de fysio is er niet echt is beschadigd, anders kun je niet voluit blijven trainen, maar is er meer sprake van een knoop. Ik relateer deze "blessure" aan een paar trainingen op de WattBike waarbij ik geprobeerd heb wat stukken mooi rond te trappen. Dus ik heb me al voorgehouden de komende tijd niet weer wat te gaan experimenteren.

Casper
Kinderzitje
Fiets: Giant Propel

Bericht door Casper » wo 03 januari 2018 20:09

Alexander schreef:
wo 03 januari 2018 11:29
Interessant en ik heb wel interesse om het eea na te lezen. Heb je ook een bron?

Overigens heb ik sinds mei last van mijn hamstrings. Volgens de fysio is er niet echt is beschadigd, anders kun je niet voluit blijven trainen, maar is er meer sprake van een knoop. Ik relateer deze "blessure" aan een paar trainingen op de WattBike waarbij ik geprobeerd heb wat stukken mooi rond te trappen. Dus ik heb me al voorgehouden de komende tijd niet weer wat te gaan experimenteren.
Dit komt uit 'Bike Fit' van Philip Burt. Gaat vooral over fietsafstelling en positionering, maar ook wat andere zaken zoals traptechniek, stretchen, etc.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » vr 05 januari 2018 00:24

Alexander schreef:
wo 03 januari 2018 11:29

Weet je zeker dat je helemaal goed op de Wattbike zit?
Het lukt mij bijna nooit om op een afstelling zoals mijn fiets te komen.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 05 januari 2018 12:33

NielsH schreef:
vr 05 januari 2018 00:24
Ik zit meestal op dezelfde WattBike en die probeer ik altijd op dezelfde manier in te stellen. Of ik dan goed zit weet ik niet, maar voor mijn gevoel zit ik bij deze instelling het meest comfortabel.

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » za 06 januari 2018 09:27

Alexander schreef:
vr 05 januari 2018 12:33
NielsH schreef:
vr 05 januari 2018 00:24
Ik zit meestal op dezelfde WattBike en die probeer ik altijd op dezelfde manier in te stellen. Of ik dan goed zit weet ik niet, maar voor mijn gevoel zit ik bij deze instelling het meest comfortabel.
Je zou eens je instellingen van je racefiets mee kunnen nemen en de Wattbike zo dicht mogelijk daarop kunnen afstellen (rolmaatje mee).

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » di 09 januari 2018 22:58

LtD vertelde vandaag in zijn vlog over de test dag. 3min: 512w en 20min: >400w.

Is dat voldoende/goed?

Sent from my iPhone using Tapatalk
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

NielsH
Kinderfiets

Bericht door NielsH » wo 10 januari 2018 07:43

indobesar schreef:
di 09 januari 2018 22:58
LtD vertelde vandaag in zijn vlog over de test dag. 3min: 512w en 20min: >400w.

Is dat voldoende/goed?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Afgezet tegen zijn gewicht (zal wel iets van 72 kg wegen schat ik) voor mij indrukwekkend... Maar goed, het is een pro he?

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 10 januari 2018 14:05

Opvallend is het hoge percentage van de 20 min test tov de 3 min test. Doorgaans zal dat eerder rond 70-75% liggen.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » wo 10 januari 2018 23:16

Alexander schreef:
wo 10 januari 2018 14:05
Opvallend is het hoge percentage van de 20 min test tov de 3 min test. Doorgaans zal dat eerder rond 70-75% liggen.
Andersom, zijn 3min waarde is relatief zwak. Dat is ook niet zijn sterkste punt, gaf hij aan in de vlog.
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Plaats reactie