Nieuwe fiets of nieuwe wielen (in dubio)

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt, welke merken zijn er te koop.
Plaats reactie
Jelle
Kinderzitje
Fiets: Pinarello Dogma 60.1

Nieuwe fiets of nieuwe wielen (in dubio)

Bericht door Jelle » di 21 juli 2015 15:03

Voor het aankomende jaar (2016) ben ik genoodzaakt om een investering te plegen, als ik tenminste de bergen in wil.
Mijn huidige fiets is een Canondale CAAD9 shimano 105 afgemonteerd met Shimano WH-RS10 wielen.

De wielen zijn onderhand na meer dan 35.000 km aan vervanging toe. Van het voorwiel is de naaf af en beide wielen is de velgrand inmiddels ook behoorlijk versleten. tevens merk ik dat met name de spanning van de spaken in mijn achterwiel nogal losjes is. kortom nieuwe wielen is geen overbodige luxe.

nu echter mijn dilemma. wat nu te doen. Nieuwe wielen of toch nog verder gaan en een nieuwe fiets aanschaffen
Mocht het wielen worden dan ga ik voor de Fulcrum race zero. Dit klinkt voor mijn huidige fiets mischien overdone. (wielen kosten bijna de helft van de oorspronkelijke nieuw waarde) maar als ik dan toch nieuwe wielen moet. dan ook eens een keer goede wielen.

echter een andere optie is dus een nieuwe fiets. probleem daarmee is het budget. (+/- 2000 euro)
Mijn huidige frame is in mijn ogen 1 van de beste aluminium frames die ooit gemaakt zijn. echter als ik dan toch nieuw wil, dan wil ik de overstap naar carrbon maken en dient deze minimaal met 105 maar liefst met ultegra afgemonteerd zijn. Je wilt er tenslotte wel wat op vooruit gaan. en dan word de markt wel wat klein. en zijn er in mijn ogen niet zoveel fietsen die hier voor in aanmerking komen. wat ik trouwens ook sowieso niet wil zijn zogenoemde comfort modellen zoals synapse (cannondale) en Rouxbaix (specialized) hebdeze s getest maar vond ik niet agressief genoeg

nu mijn vraag wat is beter.
eerst nieuwe wielen. (kost een stuk minder dan een fiets) later kan ik altijd nog een keer een nieuwe fiets aanschaffen en de wielen meenemen
of een niewe fiets (met waarschijnlijk weer slappe wielen)

hoor graag jullie pro's en tegens. en mischien dat ik dan wat makkelijker een keus kan maken

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe fiets of nieuwe wielen (in dubio)

Bericht door Bas » di 21 juli 2015 15:08

Wat ik zou doen als ik jou was:

1 Voor nu: nieuwe versie van huidige wielset - of set in dezelfde prijsklasse - kopen voor huidige fiets
2 Voor 2016: wachten op aanbiedingen van overjarige modellen dan wel op zoek naar een mooie aanbieding voor een nieuwe fiets

Je huidige fiets kan dan nog een tijd mee, en die kan je later bijv. gebruiken als 2e fiets / pekelfiets.

De 'uitverkoop' van de 2015 modellen begint over niet al te lange tijd, dus kun je je slag slaan (tenzij je het nieuwste van het nieuwste wil hebben)
Querer es poder

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 21 juli 2015 15:11

als je zo tevreden bent met je frame zou ik gewoon voor nieuwe wielen gaan. Let wel op. Het rijgedrag van je fiets zal behoorlijk veranderen.

Kan je later altijd nog een keer je groep upgraden als je hetzelfde kader houdt.

Als je een nieuwe fiets aanschaft zitten hier vaak (niet altijd) mindere wielen in. Dat is een mooie post waar de FM op kan besparen. Mocht je later toch een nieuwe fiets aanschaffen kan je deze wielen er gewoon in zetten.
Nieuwe wielen zijn waarschijnlijk 11-speed. Met een vulring kan je die met 10-speed gebruiken en later gewoon voor je 11-speed groep.

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » di 21 juli 2015 15:57

Ik heb EXACT dezelfde fiets als jij gekocht in 2010 met dezelfde standaard wielset, juist met het vooruitzicht om op een later tijdstip het frame betere componenten te geven. In 2013 heb ik dan ook de groep geupdate naar Sram Red (2e hands) omdat ik een Amerikaanse groep wilde en de wielset vervangen door Fulcrum Racing 3 vanwege de goede recensies. Dit is een 11SP wielset, maar zoals JW al aangeeft gebruik ik 'm met een bijgeleverde vulring als een 10SP.
Ik stond voor precies hetzelfde probleem, maar zoals je zelf al aangeeft zul je flink in de buidel moeten tasten om een carbon frame te vinden wat 'merkbaar' beter is dan je huidige CAAD frame. Daarom rijd ik ook nu nog gewoon met dit frame rond. Je komt echt niets te kort, alleen kun je op verjaardagsfeestjes niet vertellen dat je een carbon fiets hebt. ;)

Fulcrum R3 is een behoorlijk lichte wielset met een geweldige bang for the buck. Tuurlijk is R1 of R0 beter, maar ook hier geldt weer dat je er niet merkbaar harder door gaat fietsen tov R3. En de set is behoorlijk duurder. Maar net zoals zo veel dingen is fietsen ook emotie, dus koop deels met je hart, maar vooral met je verstand, zou ik zeggen.

Voorlopig kan ik in ieder geval vooruit en weet ik 100% zeker dat het echt niet aan het materiaal ligt als ik de volgende keer moet lossen. :lol:
Laatst gewijzigd door Joostje op di 21 juli 2015 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

vinc
Carbon Racefiets
Fiets: c60|m10|tcx|xtc27.5

Bericht door vinc » di 21 juli 2015 19:50

Mijn advies: gewoon een nieuwe Colnago kopen.

Wombcat
Carbon Racefiets
Fiets: Battaglin

Bericht door Wombcat » wo 22 juli 2015 07:56

Joostje schreef:de wielset vervangen door Fulcrum Racing 3 vanwege de goede recensies.
Ik heb een setje Campa Zonda (gelijk aan Racing 3) en Campa Eurus (gelijk aan racing 2). De laatste zijn iets lichter, maar ik merk eigenlijk geen verschil, en dat terwijl ze wel flink duurder zijn. Wmb is het prijsverschil te groot. Zonda/Racing 3 heb je prima wielen voor je geld. Dus ik zou dan de racing 3 nemen.

Zoals gezegd, kun je nieuwe wielen altijd meenemen naar een nieuwe fiets. Sowieso is een setje reservewielen altijd handig.
Als je redelijk tevreden bent met je huidige frame, koop eerst een nieuwe set wielen, dat zal waarschijnlijk al aardig schelen tov je huidige wielen.

JAG
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Canyon Aeroad 8.0Di2

Bericht door JAG » wo 22 juli 2015 10:41

Je huidige frame kan ik moeilijk beoordelen. Qua nieuwe fiets zou je met ongeveer €300,- extra budget (all in kom je op ongeveer €2300) uit kunnen komen op onderstaande fiets..

https://www.canyon.com/nl/road/ultimate ... l-9-0.html

Ik heb de team uitvoering van dit model en ben echt ontzettend tevreden over dit frame. Agressief, stijf, licht en comfortabel genoeg. Als je wacht tot november/december, komt hij in de aanbieding en zal er een paar honderd vanaf gaan, zodat deze (hopelijk) wel binnen je budget valt..

Succes!

Jelle
Kinderzitje
Fiets: Pinarello Dogma 60.1

Bericht door Jelle » vr 24 juli 2015 08:49

Als eerste bedankt voor de tips en adviezen tot nu toe,

Voorlopig ga ik er nog een tijdje over nadenken. Oude wielen kunnen op t vlakke in nederland nog wel mee. en ik heb nog een oud voorwiel liggen die ik kan gebruiken om mijn voorwiel iig al te vervangen.
Aangezien ik niet van plan ben om dit jaar de bergen in te gaan kan ik nog wel ff op deze manier door modderen en dat geeft mij dan de tijd om een goede keuze te maken
Denk dat ik tot laat in het najaar wacht en dan waarschijnlijk nieuwe wielen ga aanschaffen: (fulcrum R3) of dat er mogelijk toch een mooie aanbieding voorbij komt voor eene fiets naar mijn zin.

Die Canyon ultimate had ik toevallig wel in mijn vizier dus mocht ik mazzel hebben en de prijs gaat nog wat dalen dan kan dat wel een serieuze optie zijn.
Daarnaast heb ik nog 2 fietsen gevonden die ik ook wel interessant vind namenlijk de Focus Cayo 5.0 en de Rose Xeon CRS 300.

in elk geval bedankt voor de tips

Plaats reactie