Heartrate is what you feel, Power is what you do ?

Alles over training, schemas, zones. Wat moet je wel en wat kan je beter niet eten.
Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn
CTWT-lid: Ja

Re: Week 51 - De week voor kerst

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 08:15

AJG schreef:
Dat met die hogere hartslagen herken ik wel; is volgens mij toch een soort van 'warmtestuwing'. In de zomer bij warm weer loopt de hartslag ook altijd hoger op.
Vanavond ook: bij het inrijden in D1 staat de Tacx op 230 W. Hartslag perfect midden in D1. Na een aantal krachtoefeningen tussentijds nog eens op de Tacx: 220 W, want bij 230 loopt de HF op naar D2. Bij het Tacxen achteraf op 210 W: zelfde fenomeen.
Ik rij dan altijd op hetzelfde wattage door, want Heartrate is what you feel, Power is what you do ?
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Re: Week 51 - De week voor kerst

Bericht door AJG » vr 22 december 2006 08:26

Dingo schreef:
AJG schreef:
Dat met die hogere hartslagen herken ik wel; is volgens mij toch een soort van 'warmtestuwing'. In de zomer bij warm weer loopt de hartslag ook altijd hoger op.
Vanavond ook: bij het inrijden in D1 staat de Tacx op 230 W. Hartslag perfect midden in D1. Na een aantal krachtoefeningen tussentijds nog eens op de Tacx: 220 W, want bij 230 loopt de HF op naar D2. Bij het Tacxen achteraf op 210 W: zelfde fenomeen.
Ik rij dan altijd op hetzelfde wattage door, want Heartrate is what you feel, Power is what you do ?
Nee, ik niet. Hartslag is heilig. Daar komt bij dat als ik 30 minuten wil uitrijden, en de hartslag zit in D2, het niet echt uitrijden meer is. En het klopt ook wel met m'n gevoel. Die 230 W die tot D1 leidt bij inrijden ervaar ik bij het uitrijden als veel te zwaar.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 08:36

In feite wordt je"gefopt" door je Hf, immers je vermogen wijzigt niet, je produceert alleen maar meer warmte, je lichaam gaat harder werken om je huid af te koelen en niet om je harder te laten fietsen.

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » vr 22 december 2006 08:56

Dingo schreef:In feite wordt je"gefopt" door je Hf, immers je vermogen wijzigt niet, je produceert alleen maar meer warmte, je lichaam gaat harder werken om je huid af te koelen en niet om je harder te laten fietsen.
Dus: wat het beste te doen in zo'n geval? Vermogen terug en hartslag in de zone houden, of hartslag negeren en vermogen vasthouden?
Ik doe dus het eerste; wat doen anderen, en waarom?

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 22 december 2006 09:02

Dingo schreef:In feite wordt je"gefopt" door je Hf, immers je vermogen wijzigt niet, je produceert alleen maar meer warmte, je lichaam gaat harder werken om je huid af te koelen en niet om je harder te laten fietsen.
De vraag is in hoeverre de warmte het trainingseffect beïnvloed. Wat ben je aan het trainen?

Ik denk dat je vermogensmeter je hier ook fopt...

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 09:05

PFW schreef:
De vraag is in hoeverre de warmte het trainingseffect beïnvloed. Wat ben je aan het trainen?

Vermogen is vermogen, dat liegt nooit......

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 22 december 2006 09:12

Dingo schreef:
PFW schreef:

Vermogen is vermogen, dat liegt nooit......
Trek het eens door... Als je normale d1 vermogen door de hitte je een d2 hartslag oplevert, dan zit je bij je normale d2 vermogen bij een d3 hartslag, bij d3 vermogen zit je met een w hartslag, als je dan w gaat doen...

M.a.w. In hoeverre beïvloed de hitte je prestatievermogen... Kun je er vanuit gaan dat jouw 'vermogenszones' nog hetzelfde zijn?

Je hart gaat immers harder werken, je gaat zwaarder ademen. Nu dacht ik dat je vooral je hart/longfunctie traint op de fiets...

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 22 december 2006 09:19

Dingo schreef:Vermogen is vermogen, dat liegt nooit......
En hartslag is hartslag, je hartslagmeter liegt ook nooit, so what's your point? Toon jij maar eens aan dat een vermogensgestuurde training beter is dan een hartslaggestuurde training.
It never gets easier, you just go faster.

Veeteetje
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Super Six

Bericht door Veeteetje » vr 22 december 2006 09:27

AJG schreef:
Dus: wat het beste te doen in zo'n geval? Vermogen terug en hartslag in de zone houden, of hartslag negeren en vermogen vasthouden?
Natuurlijk vermogen terug en hartslag in de zone houden! Lijkt me het meest logisch. Je traint op je hartslag, die geeft je zonegrens aan niet je wattage. Koste wat kost je vermogen vast proberen te houden terwijl je hartslag zegt 'niet doen', is mijns inziens niet zo slim. Hartslag is de basis.
"Hij die tegen de stroom inzwemt, komt bij de bron,
hij die met de stroom meegaat, verdwijnt in zee"

Duchenne Heroes check http://www.riding4life.nl
Afbeelding

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 09:30

Ok Oege komt-ie:
Fietsers die hun best doen zich zo snel mogelijk van A naar B te verplaatsen, zien hun inspanningen voor het grootste deel als warmte verloren gaan. Slechts ongeveer 20% van de verbruikte energie wordt daadwerkelijk gebruikt om kracht op de pedalen uit te oefenen en vermogen te leveren voor het fietsen, de rest van de gebruikte energie wordt omgezet in warmte. Die warmte moet afgevoerd worden, om de lichaamstemperatuur binnen grenzen te houden. Het lichaam kan de warmte afvoeren via een aantal mechanismen: geleiding, stroming, straling en verdamping. De eerste drie processen zijn afhankelijk van de omgevingstemperatuur: als de omgevingstemperatuur hoger is dan de temperatuur van de huid (ongeveer 35 ºC), dan neemt het lichaam via deze mechanismen juist warmte op, in plaats van het af te geven. Volgens het mechanisme verdamping, verdampt zweet op de huid. Daarbij is warmte nodig hetgeen uit het lichaam wordt gehaald: de huid koelt af. Verdamping is afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid: zweet verdampt moeizaam in lucht die reeds verzadigd is met water. Boven een relatieve luchtvochtigheid van 50-70% moet de afgifte van warmte eerder via straling en stroming plaatsvinden, omdat verdamping is bemoeilijkt. Het relatieve aandeel van verdamping in het afgeven van warmte neemt toe bij een groter uitwendig geleverd vermogen. Dat wil zeggen, als je meer vermogen levert, bijvoorbeeld bergop, wordt een groter deel van de warmte door verdamping van zweet afgevoerd.
van Webtrainer.nl

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » vr 22 december 2006 09:31

Maar dat stukje zegt niet dat een training met vermogen als uitgangspunt beter is dan een training met hartslag als uitgangspunt.

Afbeelding

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 22 december 2006 09:33

Veeteetje schreef:
AJG schreef:
Natuurlijk vermogen terug en hartslag in de zone houden! Lijkt me het meest logisch. Je traint op je hartslag, die geeft je zonegrens aan niet je wattage. Koste wat kost je vermogen vast proberen te houden terwijl je hartslag zegt 'niet doen', is mijns inziens niet zo slim. Hartslag is de basis.
Nou, volgens mij zijn er wel redelijk sterke argumenten om vermogen als basis te nemen (die weet Dingo vast wel).

Maar in het geval dat AJG beschrijft zijn er wel degelijk goede argumenten om het vermogen kritisch te bekijken.

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » vr 22 december 2006 09:36

Zullen er vast wel zijn maar ik doe het niet.
Hartslag is bij mij nog altijd de beste raadgever en ik neem aan dat de meesten op hartslag trainen en niet op vermogen.
Dat zou betekenen dat als je zwaar vermoeid bent en je hartslag geeft dit aan, dat je ondanks dat toch op je vermogen gaat trainen want dat moet dan toch minimaal zoveel watt zijn... lijkt me vreemd.

Afbeelding

AJG
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door AJG » vr 22 december 2006 09:40

Veeteetje schreef:Zullen er vast wel zijn maar ik doe het niet.
Hartslag is bij mij nog altijd de beste raadgever en ik neem aan dat de meesten op hartslag trainen en niet op vermogen.
Dat zou betekenen dat als je zwaar vermoeid bent en je hartslag geeft dit aan, dat je ondanks dat toch op je vermogen gaat trainen want dat moet dan toch minimaal zoveel watt zijn... lijkt me vreemd.
Tijd om de zaak af te splitsen hier? Het geeft toch meer discussie dan ik dacht. :D

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 09:41

Veeteetje schreef:Maar dat stukje zegt niet dat een training met vermogen als uitgangspunt beter is dan een training met hartslag als uitgangspunt.
Nee, het stukje zegt dat je Hf op het moment dat de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid groot genoeg is, geen representant meer is van je "fietsvermogen" maar van je "uitwendig geleverde vermogen" die een factor 5 groter is dan je fietsvermogen.

Ergo bij een constant fietsvermogen ( de 230 Watt van AJG in het voorbeeld), geeft de oplopende HF weer dat je lichaam bezig is het "uitwendige vermogen" te verwerken.Dat is verder niet zo interessant, je fietsvermogen daar gaat het om.

Je Hf is een representant van meer zaken in je lichaam dan alleen je fietsvermogen.

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » vr 22 december 2006 09:47

Dingo, heb jij ook meerdere bronnen? Eén bron is geen bron namelijk, dat is napraten.
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » vr 22 december 2006 09:47

Dingo schreef:Je Hf is een representant van meer zaken in je lichaam dan alleen je fietsvermogen.
En dat is nou juist de reden dat het zo belangrijk is om naar je hartslag te luisteren. Juist omdat het meer aan geeft dan alleen een verband met je fietsvermogen. Het geeft aan hoe de vorm van de dag is, hoe (en of) je hersteld bent van de vorige training, etc. etc.

Afbeelding

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 22 december 2006 09:49

Dingo schreef: Je Hf is een representant van meer zaken in je lichaam dan alleen je fietsvermogen.
Vergelijk het met de motor van je auto op een zomerse dag. Gewoon negeren dat warmtemeterje en doorrijden...

alstro
Carbon Racefiets
Fiets: Felt
Contacteer:

Bericht door alstro » vr 22 december 2006 10:07

Met uit en inrijden zou ik graag op HF mode willen rijden, echte training overschakelen op vermogens mode.

El Escalador
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Cento Uno SLR
Contacteer:

Bericht door El Escalador » vr 22 december 2006 10:08

Veeteetje schreef:Maar dat stukje zegt niet dat een training met vermogen als uitgangspunt beter is dan een training met hartslag als uitgangspunt.
Precies!
It never gets easier, you just go faster.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 10:11

PFW schreef:
Dingo schreef: Je Hf is een representant van meer zaken in je lichaam dan alleen je fietsvermogen.
Vergelijk het met de motor van je auto op een zomerse dag. Gewoon negeren dat warmtemeterje en doorrijden...
Helaas gaat die vergelijking niet op, itt tot je auto, zijn je Hfzones flexibel. Iedereen hier kent het verschijnsel dat je in de warmte lang boven je "omslagpunt" kan blijven rijden. Nogmaals die HF representeert meer, is enkel een symptoom.... ( damn, heb ik het toch gezegd......)

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 10:12

Oege Hiddema schreef:
Precies!
Lezen:

Nee, het stukje zegt dat je Hf op het moment dat de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid groot genoeg is, geen representant meer is van je "fietsvermogen" maar van je "uitwendig geleverde vermogen" die een factor 5 groter is dan je fietsvermogen.

Ergo bij een constant fietsvermogen ( de 230 Watt van AJG in het voorbeeld), geeft de oplopende HF weer dat je lichaam bezig is het "uitwendige vermogen" te verwerken.Dat is verder niet zo interessant, je fietsvermogen, daar gaat het om.

Je Hf is een representant van meer zaken in je lichaam dan alleen je fietsvermogen.

Laten we het eens omdraaien:

Wat doen jullie als het heel koud is ?

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 22 december 2006 10:15

Dingo schreef:
PFW schreef:
Helaas gaat die vergelijking niet op, itt tot je auto, zijn je Hfzones flexibel. Iedereen hier kent het verschijnsel dat je in de warmte lang boven je "omslagpunt" kan blijven rijden. Nogmaals die HF representeert meer, is enkel een symptoom.... ( damn, heb ik het toch gezegd......)
Yep, totdat je opeens koude rillingen krijgt... Het is natuurlijk niet oneindig.

En, ook belangrijk. Is de vermoeidheid die je opbouwt bij een zelfde fietsinspanning, die door de hitte met 10 hartslagen meer gemiddeld wordt uitgevoerd, hetzelfde als die inspanning onder normale omstandigheden?

Veeteetje
Carbon Racefiets

Bericht door Veeteetje » vr 22 december 2006 10:25

Dingo schreef: Laten we het eens omdraaien:

Warmer aankleden.

Afbeelding

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » vr 22 december 2006 10:25

Veeteetje schreef:
Dingo schreef: Laten we het eens omdraaien:

Warmer aankleden.
Heel juist maar dat bedoel ik niet. Ga je dan harder rijden om maar in je Hartslagzone te komen ?

Plaats reactie