Racefiets met schijfrem of niet ?

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt, welke merken zijn er te koop.
vince2705
Kinderzitje
Fiets: canyon roadlite

Racefiets met schijfrem of niet ?

Bericht door vince2705 » do 16 augustus 2018 13:55

Ben van plan nieuwe fiets te kopen en of deze met schijfrem wordt of niet ??
Nadeel dat deze piepen of schuren houdt mij het meeste tegen , fiets zou voor het hele jaar door te rijden zijn (o.a woon -werk ) !

Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Re: Racefiets met schijfrem of niet ?

Bericht door Pino » do 16 augustus 2018 14:15

Anno 2018 eigenlijk de beste optie. Voordeel is naast de betere remkracht ook dat je vaak ruimte hebt voor bredere banden, zeker in woon-wek verkeer vaak handig. Installatie spatbordjes vaak ook makkelijker.
Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 16 augustus 2018 16:00

Geen velgen die slijten.

Piepen en schuren heb je volgens mij alleen last als ze slecht zijn afgesteld en als je door heel veel troep rijdt. Op de weg heb je dat laatste niet of nauwelijks.

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » do 16 augustus 2018 20:46

Jan Willem schreef:
do 16 augustus 2018 16:00
Geen velgen die slijten.

Piepen en schuren heb je volgens mij alleen last als ze slecht zijn afgesteld en als je door heel veel troep rijdt. Op de weg heb je dat laatste niet of nauwelijks.
Ik neem aan dat de remmen bij de profs wel goed zijn afgesteld. Ik vond de piepende remmen bij Kreuziger tijdens de Ötztaler om die reden bijzonder opvallend. https://youtu.be/P_L_3zLIFgQ (bij minuut 1 al te horen)
Ik vind het echt helemaal niks, die piepende schijfremmen.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » do 16 augustus 2018 20:57

Niet! :roll:
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 17 augustus 2018 07:50

Het zal de toekomst wel zijn maar voorlopig mijn toekomst niet. Het kost honderden euro's extra die je beter ergens anders aan kunt besteden en voor een doorsnee WT-er zijn velgremmen echt wel voldoende. Sterker, ik vind zelfs dat je een stukje valse zekerheid koopt. Immers je kunt niet dalen of je kunt wel dalen. En als je niet kunt dalen dan zal dat echt niet beter gaan met schijfremmen. Overigens zou je moeten afvragen waarom je de grens op zou moeten zoeken tijdens het uitvoeren van je hobby.

Daarnaast moet je maar eens kijken hoeveel profs er nog met velgremmen rijden ondanks dat het gebruik van schijfremmen vrijgegeven is. Dat zegt denk ik voldoende.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Chasseur
Driewieler
Fiets: Look

Bericht door Chasseur » vr 17 augustus 2018 08:14

Mijn ervaringen. Rijd nu 2 1/2 jaar iedere dag woon werk met schijfremmen. Bij Woon-werk rijd je relatief veel met natte weg. Groot nadeel van schijven is dan, dat ze heel vaak slepen/schuren, als je dit niet stoort geen probleem, maar ik erger me er constant aan. Juist als je dus voordeel hebt van schijfremmen, omdat blokjes op een natte velg niet echt lekker aangrijpen laat ik de schijfrem fiets staan, omdat ik gek wordt van het slepen. Piepen heb ik ongeveer om het andere setje blokken last van. Ook daar wordt ik niet heel vrolijk van. Kortom qua remmen prima en voor een fiets die je met mooi weer gebruikt perfect, maar wat voegen schijven dan toe? Moet wel zeggen dat het slepen niet bij alle fiets, caliper, schijf combinaties even erg is, maar dan zou je naar ervaringen van mensen die specifiek de door jou gewenste fiets hebben moeten vragen. Besef je echter dat heel veel mensen niet fietsen als het regent/nat is en bij woon werk je daar niet altijd voor kunt kiezen.

edit, toevoeging,

Ik heb nu echter weer een fiets met schijfremmen gekocht, omdat de keuze hierin ruimer was en ik met verschillende banden wil gaan rijden. Is een crosser die ik zowel voor gravelritjes als voorjaars als woon-werk wil kunnen inzetten.
Laatst gewijzigd door Chasseur op vr 17 augustus 2018 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » vr 17 augustus 2018 08:34

Als ik nu voor de keuze stond: altijd schijven. Vrijheid van bandenkeuze geeft dan de doorslag. Daardoor kun je met slechts 1 fiets zowat alle ondergronden berijden. Asfalt, gravel, bospaden, modder...
Questa settimana ho chiamato Enrico!

NK 2003
Carbon Racefiets

Bericht door NK 2003 » vr 17 augustus 2018 19:38

Nog een tevreden schijfremmer hier.
Mijn racer met velgremmen piept momenteel vele malen erger dan mijn racer met schijven. De eerste stond een tijdje droog en is bovendien aan nieuwe blokjes toe.

In de lange afdalingen, als recreant ben ik voorzichtiger dan de Falco's of Nibali's van het peloton, kun je de schijven soms horen. Dat komt ook doordat de schijven verhit raken.

Dat schijfremmen heel veel duurder zijn dan velgremmen is volgens mij niet waar. Er zal vast wel iets van een prijsverschil zijn, maar de toegevoegde waarde aan veiligheid is dat zeker waard.
Jawel, op 31-12 is het balansdag!

geric

Bericht door geric » vr 17 augustus 2018 21:06

Alexander schreef:
vr 17 augustus 2018 07:50
[...] voor een doorsnee WT-er zijn velgremmen echt wel voldoende. [...] Daarnaast moet je maar eens kijken hoeveel profs er nog met velgremmen rijden [...]
Duidelijk verhaal. Maar het grootste ergernis i.v.m. schijfremmen is hier nog steeds helemaal niet aan de orde geweest:

They took our jobs!

https://youtu.be/rUTnNKhF-EU

Make cycling great again!

AG#99
Kinderzitje
Fiets: APEX Blackbuck

Bericht door AG#99 » vr 17 augustus 2018 21:08

Zeker schijven. Hier ook zeer tevreden. En tegen de stroming in: ik vind het mooier eruit zien. Ben ook geen grote held in technische of regenachtige afdalingen maar met schijven gaat het beter omdat ik me zekerder voel.

Julle
Kinderzitje

Bericht door Julle » za 18 augustus 2018 09:35

Voor mij nooit geen blokremmen meer. Zat ook lang te dubben over wel of geen schijfremmen. Nu een paar maanden in het bezit van een Canyon aeroad met schijf en het remt super! Geen velgen meer die slijten en ik vind het gewoonweg mooier staan. Gewoon doen!

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » za 18 augustus 2018 16:18

Ik heb ze nu voor het 3e seizoen. Bevallen prima, zeker in de bergen. In NL is het voordeel niet zo groot, onderhoud is simpel. Alleen bij natte/regenachtige omstandigheden willen ze piepen, doen velgremmen ook dus dat zie ik niet als een probleem. Sinds dit jaar mooie hoge carbon wielen erin, die slijten niet dus kunnen wel de nodige jaren mee, weer een voordeel. Ik zeg vooral doen, velgremmen is gewoon oldskool

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » za 18 augustus 2018 16:38

Oldschool is middle name 😉
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » za 18 augustus 2018 17:11

Thierry le Brun schreef:
za 18 augustus 2018 16:38
Oldschool is middle name 😉
Nooit geweten dat we familie zijn. :oke:
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » za 18 augustus 2018 17:59

Bontempi schreef:
za 18 augustus 2018 16:18
Ik heb ze nu voor het 3e seizoen. Bevallen prima, zeker in de bergen. In NL is het voordeel niet zo groot, onderhoud is simpel. Alleen bij natte/regenachtige omstandigheden willen ze piepen, doen velgremmen ook dus dat zie ik niet als een probleem. Sinds dit jaar mooie hoge carbon wielen erin, die slijten niet dus kunnen wel de nodige jaren mee, weer een voordeel. Ik zeg vooral doen, velgremmen is gewoon oldskool
Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen hier hun velgen op geremd hebben. En helemaal bij carbon velgen.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » za 18 augustus 2018 18:49

Rob T schreef:
za 18 augustus 2018 17:59
Bontempi schreef:
Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen hier hun velgen op geremd hebben. En helemaal bij carbon velgen.
Ik al een keer of 2. 1x bij CX. Verkeerde zuinigheid en gevalletje kijken hoe lang het goed gaat
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Tonnis Hoogewerf
Driewieler
Fiets: Specialized Venge

Bericht door Tonnis Hoogewerf » za 18 augustus 2018 19:16

Mijn zipp60 wielen na twee en half jaar ( zo’n 30000 km ) versleten. Denk toch dat er wielen zijn die langer mee gaan. BV scope . Volgende fiets word er daarom zeker een met schijfremmen

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » za 18 augustus 2018 19:30

Rob T schreef:
2x CX carbon en 1x alu op de weg. Als je genoeg fietst, zeker in natte/modderige omstandigheden gaat het vanzelf kapot. Kwestie van geduld ;-)

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » za 18 augustus 2018 20:47

Al lang voordat de vergrand op is wil ik toch een nieuw setje wielen. Zuinigheid is aan mij niet besteedt.
Biologisch

NielsH
Kinderfiets
Fiets: Apex Vektor 0.9

Bericht door NielsH » zo 19 augustus 2018 07:46

Ik wissel een paar keer per jaar van van alu naar carbon wielset. Alu voor buitenland hooggebergte en carbon voor NL. Daarbij moeten ook de blokken gewisseld worden en de remmen weer afgesteld. Ik erger mij aan dit gedoe. Ik houd van fietsen en niet zo van sleutelen. Dat je met één wielset het hele jaar door kunt rijden spreekt mij erg aan.

Het feit dat je langer doet met je wielen vind ik zeker ook een pluspunt. Bij mij groeit het geld niet op de rug en de fietshobby is al bijna een luxesport.

Met mijn Mavcis Ksyrium Elite heb ik nu ook het probleem van krijsende remmen bij remmen op lange afdalingen. Ik roep constant "excuses" tijdens het remmen bij cyclo's e.d. Er is niets aan het wiel te zien (ook niet door een erkende wielbouwer als cycleworks Utrecht) en nieuwe remblokken. Erg vaag.

Nadeel vind ik toch echt de looks. Ik vind die schijven en alle bijbehorende techniek erg grof en lomp eruit zien. Het "slanke" van een racefiets verdwijnt. Het maakt van een racefiets een commuter. Niet onoverkomelijk, slechts jammer. En persoonlijke smaak uiteraard.

Ook het toegenomen gewicht vind ik jammer. Ondanks mijn 81kg vind ik het puzzelen en het zoeken naar mooie lichte onderdelen bij de hobby horen.

Kortom, liever geen schijven, maar ik vrees dat bij een volgende fiets de praktische kan het zwaarst gaat wegen.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » zo 19 augustus 2018 20:22

Rob T schreef:
Bontempi schreef:
Geen carbon (nog... zit nu in mijn WW fiets, kwestie van tijd)
Wel 3 aluminium sets echt opgereden tot de velg scheurde. Niet de veiligste optie, wel de goedkoopste :roll: :oops:
Andere 4 sets 'gewoon' weggedaan toen de remrand (te) dun werd.

Maar.... die wielsets met schijven slijten dus voor geen meter :twisted: :oke: Ergo...ik kan/mag/hoef voorlopig geen nieuwe wielen meer op mijn verlanglijstje te zetten
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Wienesroa
Kinderzitje
Fiets: Giant TCR-1

Bericht door Wienesroa » ma 20 augustus 2018 13:14

Ik ben een heel groot voorstander van schijfremmen. Maar het heeft ook nadelen. Let er bijvoorbeeld goed op dat je wielen tussen fietsen best kunt wisselen, maar je hebt dan uiteraard wel hetzlefde systeem nodig (in mijn geval steekassen 12-100 en 12-142 als ik het goe dheb).

Daarnaast wissel ik wel eens mijn velgen tussen cx en race fiets en dan moet ik wel effe de klauwen opnieuw uitlijnen.

(Overigens is dit niet heel vaak. Ik heb een chinees setje met daarop 4season bandjes. Die is in de zomermaanden reserve set voor mijn racefiets. En in de slechtweermaanden op de cx die ik dan kan inzetten als wegfiets,.
Mooiweerfiets: Canyon Endurace DI2 Disc; Slechtweerfiets: Cube Cross Race SL disc; Winter(hometrainer): Giant Defy op Direto :oke:

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » di 21 augustus 2018 17:10

Het mooiste van schrijfremmen is dat je de early adopters (lees: schijfremfundamentalisten) hebt die zo enorm fan zijn van hun schijven dat iedere negatieve opmerking erover, leidt tot overeind staande nekharen. Heerlijk is dat.

Los daarvan.

Esthetisch gezien is het sowieso persoonlijk. Wat je mooi vindt, moet je zelf weten. Een ander zal het anders zien.

Als je gek bent op modder (cx, mtb) dan is de keuze vrij makkelijk. Altijd voor schijven gaan.

Voor een wegfiets is dat niet zo evident.

Velgremmen:
- zijn lichter (ongeveer 400 gram geloof ik)
- zijn aerodynamischer
- zijn makkelijker te repareren
- zijn goedkoper
- wielwissel gaat sneller

Schijfremmen:
- Remmen altijd even hard en zijn dus voorspelbaarder (ongeacht de omstandigheden)
- Verhitten de velg niet dus een bandenplof in een afdaling is minder waarschijnlijk
- Je velg slijt niet bij het remmen
- Zijn makkelijker te gebruiken met bredere banden

De afweging kun je alleen zelf maken. Ga je voor wedstrijden (en al helemaal bij tijdritten) waar aerodynamica en wielwissels relevant zijn: velgremmen zijn een logische keuze. Als pure toerist zou ik gaan voor schijfremmen.

Profs gaan naar schijfremmen vanwege sponsorbelangen: qua aerodynamica en snelheid bij het wisselen van een wiel is een velgrem een logischere keuze. Een schijfrem lost ook een probleem op (voorspelbaardere remkracht) dat voor wedstrijdrenners eigenlijk geen probleem was. Die remden prima. Het is ook niet voor niets dat ze in een tijdrit allemaal met velgremmen rijden. Het is aerodynamischer en dus sneller terwijl ze prima remmen.

In feite is het grootste gevaar dat ze nu door elkaar gebruikt worden. Remkracht maar ook de doseerbaarheid ervan wisselt nu enorm en dat geeft meer problemen dan de keuze voor één van de twee.

De trend is duidelijk naar schijfremmen. Toch zou ik zeggen: een high-end velgrem is helemaal prima dus maak jezelf niet wijs dat je nu al om 'moet'. In feite maakt het niet heel veel uit.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » di 21 augustus 2018 21:16

GoodRiddance schreef:
di 21 augustus 2018 17:10
Het mooiste van schrijfremmen is dat je de early adopters (lees: schijfremfundamentalisten) hebt die zo enorm fan zijn van hun schijven dat iedere negatieve opmerking erover, leidt tot overeind staande nekharen. Heerlijk is dat.
"Wij van www.schijfremfundamentalisten.nl adviseren toch zeer zeker schijfremmen aan te schaffen. Laat er dus geen slecht woord over horen! Die dingen zijn al jáááren het beste wat er te krijgen is" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Plaats reactie