Nieuwe fiets, compleet of opbouwen vanaf een frame

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt, welke merken zijn er te koop.
Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Nieuwe fiets, compleet of opbouwen vanaf een frame

Bericht door Alexander » ma 04 september 2017 16:16

Ik wil een nieuwe fiets kopen en vraag me af aan welke prijs ik moet denken als ik de fiets laat opbouwen vanaf een frameset.

Het liefst ga ik voor een Italiaanse fiets. Ik heb al wel gezien dat Pinarello vermoedelijk niet in mijn budget past. De groep mag van de kwaliteit Veloce zijn en de wielen Scirocco.

Crankstel zal een Sugino OX901D worden. Is compatible met Shimano 11speed , maar ik heb geen enkele reden om niet aan te nemen dat het ook compatible zal zijn met Campa en SRAM.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Re: Nieuwe fiets, compleet of opbouwen vanaf een frame

Bericht door Metor » ma 04 september 2017 18:24

Alles tussen de 1000 en 10.000 euro

Metor
Moderator

Bericht door Metor » ma 04 september 2017 18:29

Om toch maar een voorstel te doen ;-)

Een italiaan met een groep uit een hoger segment dan dat je voorstelt, vergelijkbare wielen en al opgebouwd.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBVIMITUL ... -road-bike
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 04 september 2017 19:00

Zo op het oog al een eerste goed voorstel. Is dit merk goed in Nederland verkrijgbaar of is het echt bestellen via internet en via de post?

Probleem voor mij met via internet bestellen is dat ik te weinig kennis heb om de goede opties en maat te kiezen. Ik heb echt een bikefitting nodig gezien mijn afwijkende maten. Ik heb een binnenbeenlengte van 79,5cm bij een lichaamslengte van 167cm. Dus het liefst neem ik de tijd bij een goede FM om de fiets op maat te hebben.
Voorbeeld: Ik heb tijdens de vakantie op een MTB gefietst en daar kon ik goed mijn krachten kwijt. Nu op mijn racefiets in Nederland merk ik dat ik soort van "opgesloten" zit en niet lekker weg kan trappen zoals ik dat tijdens de vakantie gewend was.

Deze fiets is met Shimano afgemonteerd. Ik neem aan dat er ook mogelijkheden zijn voor Campa of SRAM. Mijn gevoel zegt me dat SRAM op dit moment het beste in de markt ligt. SRAM Force is denk ik redelijk vergelijkbaar met Ultegra.

Qua budget denk ik aan 2500euro en daar past deze in ieder geval goed in.

ps. Ik zie dat je zelf ook een een Viner hebt.
Laatst gewijzigd door Alexander op ma 04 september 2017 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » ma 04 september 2017 19:21

Waarom perse een Sugino crankstel?
Als je kiest voor SRAM Force zou ik ook voor dat crankstel kiezen en niet gaan mixen, werkt altijd iets minder dan het origineel.
Nieuwe Ultegra r8000 schijnt ook heel erg goed te zijn, schakelt subliem mechanisch net zo snel als DI.

Fiets opbouwen is altijd duurder dan een complete fiets aanschaffen, met een budget van 2500 euro kan je makkelijk een mooie fiets aanschaffen met SRAM Force of Ultegra r8000.

Met als basis een Pinarello frame ga dit niet redden met je huidige budget!
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 04 september 2017 20:53

PrinceHeerlijk schreef:
ma 04 september 2017 19:21
Waarom perse een Sugino crankstel?
Als je kiest voor SRAM Force zou ik ook voor dat crankstel kiezen en niet gaan mixen, werkt altijd iets minder dan het origineel.
Nieuwe Ultegra r8000 schijnt ook heel erg goed te zijn, schakelt subliem mechanisch net zo snel als DI.
Ik ben gewoonweg niet goed genoeg voor een compact-34 voor in de bergen en persoonlijk vind ik de grote achterkransjes en grote stappen maar niets. Dat het minder schakelt neem ik dan maar voor lief. Zo vaak schakel ik niet van voorblad.

Maar goed, dat staat geheel los van de keuze voor een nieuwe fiets. Overigens zit ik nu meer in de fase van rondkijken wat de opties zijn en niet nu meteen kopen. De Viner Mitus vind ik wel een mooi frame en een goede suggestie, alleen snap ik wel dat de aanbieding tijdelijk is. Maar ik ga niet via internet bestellen maar kies voor de route van een FM die de tijd voor me neemt.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 04 september 2017 20:54

150 - 200 euro voor een goede fitting incalculeren, dan een bijpassende fiets uitzoeken.
Al jaren is Aluminium - 105 (velgrem) de sweetspot voor prijs-kwaliteit, daarboven is luxe.
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 04 september 2017 21:08

Pino schreef:
ma 04 september 2017 20:54
150 - 200 euro voor een goede fitting incalculeren, dan een bijpassende fiets uitzoeken.
Al jaren is Aluminium - 105 (velgrem) de sweetspot voor prijs-kwaliteit, daarboven is luxe.
Ik heb een fietsmeting afgelopen maart laten doen op basis van mijn huidige fiets. Ik heb dus al voldoende info voor het kiezen van een frame. Alleen wil ik bij aanschaf nog wel goed op de fiets gezet worden. Toen ik bijvoorbeeld in 1989 mijn Concorde kocht kreeg ik als advies van de FM een aangepast bovenbuis te nemen. Dat was toen mogelijk omdat ik een handgemaakt frame kocht.

Over prijs-kwaliteit ben ik het volledig met je eens. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat in principe iets vergelijkbaars met Veloce voldoende genoeg is, maar als ik eerlijk ben denk ik dat SRAM Force 22 op dit moment de meest logische keuze lijkt. Ik heb wel 2500 als budget genoemd, maar dat betekent niet dat ik dat dan ook helemaal wil besteden. Daarnaast is zo'n Sugino crankstel met de nodige extra voorbladen ook wel een duur geintje.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 04 september 2017 21:58

Alexander schreef:
ma 04 september 2017 20:53
Maar ik ga niet via internet bestellen maar kies voor de route van een FM die de tijd voor me neemt.
Dan kun je denk ik het beste bij die FM je wensen kenbaar maken en de mogelijkheden bespreken.

Een FM kan je korting geven wanneer je een complete fiets bestelt t.o.v. frame en onderdelen los aanschaffen, dus wie weet kun je een deal maken die tevreden stemt.
Querer es poder

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma 04 september 2017 22:02

Alleen als je veel zelf kunt doen zou ik een los frame nemen. Anders ben je teveel geld kwijt aan het opbouwen. Dat win je nooit ten opzichte van een complete fiets. Moet het Italiaans zijn? Je zou anders eens bij CC5311 kunnen proberen. Hun eigen merk Apex is zeker de moeite waard maar ze hebben ook andere merken. Bikefitting is gratis als je vervolgens een fiets koopt maar dat doen natuurlijk wel meer zaken.
Op naar de Velomediane!

JanV79
Kinderfiets
Fiets: Apex Chase

Bericht door JanV79 » di 05 september 2017 07:33

Alwin schreef:Alleen als je veel zelf kunt doen zou ik een los frame nemen. Anders ben je teveel geld kwijt aan het opbouwen. Dat win je nooit ten opzichte van een complete fiets. Moet het Italiaans zijn? Je zou anders eens bij CC5311 kunnen proberen. Hun eigen merk Apex is zeker de moeite waard maar ze hebben ook andere merken. Bikefitting is gratis als je vervolgens een fiets koopt maar dat doen natuurlijk wel meer zaken.
Inderdaad! Ik rij sinds enkele maandan ook op een Apex van CC5311...
Afbeelding
Heel fijn fietsje, tegen een betaalbare prijs! Ik ben er keurig tot op de millimeter op gezet... de service is hier echt top!
Wat betreft opbouw van de Apex fietsen is vrijwel alles mogelijk en ook het uiterlijk van de fiets kun je zelf bepalen aangezien ze dit laten doen door hun eigen spuiterij.
Zeker het overwegen waard denk ik...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 05 september 2017 10:34

Bas schreef:
ma 04 september 2017 21:58
Alexander schreef:
ma 04 september 2017 20:53
Maar ik ga niet via internet bestellen maar kies voor de route van een FM die de tijd voor me neemt.
Dan kun je denk ik het beste bij die FM je wensen kenbaar maken en de mogelijkheden bespreken.

Een FM kan je korting geven wanneer je een complete fiets bestelt t.o.v. frame en onderdelen los aanschaffen, dus wie weet kun je een deal maken die tevreden stemt.
Dat stelde de FM waar ik de huidige fiets in onderhoud heb ook voor. Wachten tot eind van het jaar wanneer ze mooie aanbiedingen hebben en dan daar waar nodig aanpassen.

Waar ik zelf moeite mee heb is een doorsnee fiets via internet te kopen of ergens in een megasale en dan vervolgens weer bij de FM aankloppen voor onderhoud.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 05 september 2017 10:54

Alwin schreef:
ma 04 september 2017 22:02
Alleen als je veel zelf kunt doen zou ik een los frame nemen. Anders ben je teveel geld kwijt aan het opbouwen. Dat win je nooit ten opzichte van een complete fiets. Moet het Italiaans zijn? Je zou anders eens bij CC5311 kunnen proberen. Hun eigen merk Apex is zeker de moeite waard maar ze hebben ook andere merken. Bikefitting is gratis als je vervolgens een fiets koopt maar dat doen natuurlijk wel meer zaken.
Behoudens klein onderhoud zoals bijvoorbeeld nieuwe ketting, cassette, voorbladen aanpassen kan ik zelf helemaal niets. Toen ik dit topic opende had ik de hoop dat iemand een goede fietsenbouwer kent die aan de hand van een aantal wensen een fiets op maat in elkaar kan zetten waarbij je dan eventueel zelf de spullen aanlevert.

CC5311 is zeker een goede tip. Voor mij prima bereikbaar en ik heb in het verleden goede ervaringen met Van Tuyl. En het hoeft niet perse Italiaans te zijn...Nederlands is ook goed ;)
@JanV79. Bedankt voor de bijdrage.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 05 september 2017 10:55

Als je tijdens dat onderhoud ook wat materiaal afneemt bij je FM zal die er geen problemen mee hebben. Bespreek het anders met je FM.

Metor
Moderator

Bericht door Metor » di 05 september 2017 11:01

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBVIMAX40 ... -road-bike

Binnen budget. Nog mooiere fiets en met Sram Force ;-)

Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 05 september 2017 11:49

Die platinum is wel erg mooi en erg verleidelijk. Maar de vraag is of de geometrie past bij mijn lichaamsbouw en hoe en wat te kiezen. Het is overigens denk ik geen doorsnee fiets, en dat spreekt me wel aan.

Wie kan iets zinnigs zeggen aan de hand van onderstaande info. Wat voor type frame past hier het beste bij.

Afbeelding

Overigens ga ik niet over één nacht ijs. De fiets loopt niet weg en er komt vanzelf wel weer een andere mooie aanbieding. Eerst diverse andere opties nalopen. Ik heb geen haast.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » di 05 september 2017 15:59

Ik zou in ieder geval uitkijken naar een frame waar je wat betreft de lengte van de bovenbuis op een wat langere stuurpen uitkom, 100 mm oogt mijn inziens veel beter en geeft de fiets ook een beter stuurgedrag. Bovendien zit je niet erg diep met 62 mm dus zal je een hoge balhoofdbuis nodig hebben. Dan kom je al gauw uit op een comfort-racer wil je geen enorme spacertoren nodig hebben. Kortom het zijn best lastige maten als ik zo bekijk om een goed passend frame te vinden.
Maar je kan toch gewoon de geometrie van je huidige fiets als je daar goed opzit vergelijken met andere frames?
Overigens waarom heb je van die korte cranks, waarom niet "normaal" 170 mm?

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 06 september 2017 09:16

Alexander,

Deze man bouwt custom made carbon frames. Hij doet eerst een bikefitting en ontwerpt dan het frame, volledig op maat.

Beter kun je niet krijgen.

http://www.vanvugtbicycles.com/

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 06 september 2017 13:46

PrinceHeerlijk schreef:
di 05 september 2017 15:59
Ik zou in ieder geval uitkijken naar een frame waar je wat betreft de lengte van de bovenbuis op een wat langere stuurpen uitkom, 100 mm oogt mijn inziens veel beter en geeft de fiets ook een beter stuurgedrag. Bovendien zit je niet erg diep met 62 mm dus zal je een hoge balhoofdbuis nodig hebben. Dan kom je al gauw uit op een comfort-racer wil je geen enorme spacertoren nodig hebben. Kortom het zijn best lastige maten als ik zo bekijk om een goed passend frame te vinden.
Maar je kan toch gewoon de geometrie van je huidige fiets als je daar goed opzit vergelijken met andere frames?
Overigens waarom heb je van die korte cranks, waarom niet "normaal" 170 mm?
Ik zit inderdaad niet diep en ik vind dat half rechtop zitten met de handjes op het stuur eigenlijk wel prettig. Tijdens de fietspositiemeting kreeg ik het advies om toch wat de ellebogen meer te buigen in een rechte hoek om zo wat dieper te zitten en wat minder wind te vangen, maar ik vind het zelf niet zo comfortabel.

Op mijn huidige fiets zit ik eigenlijk niet zo lekker. Na een tijdje went het uiteraard wel weer en na de fietspositiemeting voelde het ook wel beter. Maar het voelde wel weer vreemd aan na mijn ritjes op de MTB. Ik had op de MTB vooral staand het gevoel van meer kracht op de pedalen en goed rond kunnen draaien. Nu voel ik me wat opgesloten in de houding en dan met name in de heupen.

Toen ik het crankstel kocht heb ik advies gevraagd voor de lengte. Op basis van mijn lengte zou die 165mm dus goed zijn. Maar ik begrijp nu dat bij mijn maten de 170mm beter is. Dat gaat het dus ook worden voor de nieuwe fiets.

Ik moet gewoon eens een bikefitting laten doen op zo'n apparaat waarop alles ingesteld kan worden. Nu was de fietspositiemeting op basis van de huidige fiets en dan worden de metingen toch wel beïnvloed omdat de fiets je dwingt op een bepaalde manier te zitten.

Het zal inderdaad lastig worden. Bij die Viner Maxima die Metor voorstelt zit ik tussen een S en een M in, maar de S is dan denk ik weer te klein. Ik ga eens precies de maten opnemen van mijn huidige fiets en die van mijn oude Concorde waar ik wel goed op zat.

Ik ben dit topic niet zonder reden gestart omdat mijn vermoeden is dat het vinden van een complete fiets die aan mijn wensen voldoet en binnen mijn budget past best wel eens lastig kan worden. De wens van Italiaans en dan zonder Shimano beperkt me natuurlijk wel erg in de mogelijkheden.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 06 september 2017 14:32

Rob T schreef:
wo 06 september 2017 09:16
Alexander,

Deze man bouwt custom made carbon frames. Hij doet eerst een bikefitting en ontwerpt dan het frame, volledig op maat.

Beter kun je niet krijgen.

http://www.vanvugtbicycles.com/
Dat gaat denk ik een duur geintje worden en ver boven mijn budget. Aan welke prijs moet ik denken?

Ik probeer het eerst te zoeken in een "confectie" frame, al dan niet compleet afgeleverd.

Wellicht heb ik onderstaande verkeerd geformuleerd
Toen ik dit topic opende had ik de hoop dat iemand een goede fietsenbouwer kent die aan de hand van een aantal wensen een fiets op maat in elkaar kan zetten waarbij je dan eventueel zelf de spullen aanlevert.
Wat ik hiermee bedoelde is een goede "FM" die adhv een bikefitting een fiets kan opbouwen en het niet erg vindt dat je ergens anders de losse spullen koopt zoals een frameset en groep ed. Zo kun je her en der de benodigde spullen in de aanbieding kopen en een eigen fiets samenstellen precies zoals iemand die zelf een fiets opbouwt. Ik kan dat opbouwen van een fiets niet zelf.

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » do 07 september 2017 08:13

Wat is er zo bijzonder aan jouw maten? Ik zal thuis eens meten hoe de fiets van Ilona staat afgesteld. Die is ongeveer even lang.

Als je n.a.v. jouw fietsmeting afgelopen maart nu nog niet goed zit, zou ik er gewoon nog eentje laten doen ter vergelijk. Bike Medical in geleen is een goede optie.

Daarnaast beperk je je keuze mogelijkheden enorm door geen shimano te willen. Waarom¿
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » do 07 september 2017 09:08

De meeste confectiefietsen worden inderdaad opgebouwd met Shimano. Daar vind je over het algemeen de beste prijs/kwaliteitsverhouding.

Camp of Sram zal binnen dat budget wat lastiger te vinden zijn.
Op naar de Velomediane!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 07 september 2017 11:51

PFW schreef:
do 07 september 2017 08:13
Wat is er zo bijzonder aan jouw maten? Ik zal thuis eens meten hoe de fiets van Ilona staat afgesteld. Die is ongeveer even lang.

Als je n.a.v. jouw fietsmeting afgelopen maart nu nog niet goed zit, zou ik er gewoon nog eentje laten doen ter vergelijk. Bike Medical in geleen is een goede optie.

Daarnaast beperk je je keuze mogelijkheden enorm door geen shimano te willen. Waarom¿
Op zich zijn de maten inderdaad niet zo bijzonder, althans niet extreem maar ze zijn wel afwijkend zo heb ik begrepen. Het zou mooi zijn als je wilt meten hoe de fiets van Ilona staat afgesteld, al vermoed ik wel dat ze anders op de fiets zit dan ik (wat dieper denk ik). Ik ga ook meten hoe mijn Bianchi en Concorde afgesteld staan en hoe de geometrie is.

Het liefst doe ik nu een fietsmeting zonder fiets. Dus helemaal vanaf de basis beginnen zonder invloed van de huidige afstelling en beperking.

Er zijn 3 redenen om geen Shimano te willen, maar op zich zijn ze alle drie wel overkomelijk.
1. Ik vind Shimano wat minder mooi qua vormgeving. Campagnolo en SRAM zien er wat strakker uit.
2. Ik heb begrepen dat schakelen met Shimano toch wel anders gaat dan met Campagnolo wat ik nu heb, en dat je op moet passen als je twee fietsen wilt gebruiken met twee verschillende systemen. SRAM schakelt ook anders dan Campagnolo, maar ik kan me wel meer vinden in de Double Tap.
3. Qua nostalgie heb ik toch wel wat tegen Shimano op een Italiaanse fiets. Aan de andere kant, op mijn Concorde zat ook gewoon Shimano en ook op mijn MTB. De kwaliteit is ook gewoon goed en daarnaast redelijk onverwoestbaar.

Als je dan kijkt naar prijs/kwaliteit en looks dan lijkt SRAM Force de meest logische keuze. Als je puur kijkt naar prijs en noodzaak dan kom je uit op een Shimano 105 of Campagnolo Potenza, allebei redelijk vergelijkbaar met Veloce wat ik nu heb en ruim voldoende is.

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » do 07 september 2017 11:57

PFW schreef:
do 07 september 2017 08:13
Wat is er zo bijzonder aan jouw maten?
De lichaamsmaten zijn niet zo bijzonder, maar meer de manier waarop Alexander op de fiets zit, dat is wel een aandachtspunt zeker als je niet diep wil zetten.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 07 september 2017 12:48

Alwin schreef:
do 07 september 2017 09:08
De meeste confectiefietsen worden inderdaad opgebouwd met Shimano. Daar vind je over het algemeen de beste prijs/kwaliteitsverhouding.

Camp of Sram zal binnen dat budget wat lastiger te vinden zijn.
Daar ben ik inderdaad ook achter gekomen. In de prijscategorie die ik voor ogen heb zie je met name Ultegra en in iets minder mate 105.

Potenza zie je veel minder op een confectiefiets. Chorus wat meer maar dan zit je in een hogere prijscategorie. Campa komt trouwens met een nieuwe Centaur groep die qua prijs tussen Veloce en Potenza zit.

Plaats reactie