Nieuw frame / nieuwe fiets?

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt, welke merken zijn er te koop.
Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Nieuw frame / nieuwe fiets?

Bericht door Alwin » di 26 juli 2016 10:05

Ik rij nu bijna 11 jaar op m'n fiets en zo langzamerhand wordt het tijd voor iets nieuws. Mijn fiets is afgemonteerd met een mix van Campa Record en Chorus waar ik nog wel zeer enthousiast over ben. Ik wil maximaal 1.500 -2.000 euro uitgeven.

Wat is nu wijsheid? Koop ik een goed frame en bouw ik hem om met m'n oude onderdelen? Past dat nog wel met die oude onderdelen? Of kan ik beter gewoon een nieuwe fiets kopen?
Op naar de Velomediane!

Pino
Carbon Racefiets

Re: Nieuw frame / nieuwe fiets?

Bericht door Pino » di 26 juli 2016 10:58

Nieuwe fiets en oude in originele staat houden/brengen

Oude onderdelen op een nieuw frame staat niet mooi / armoedig.

N+1 is altijd goed.
Afbeelding

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » di 26 juli 2016 11:45

Pino schreef:Nieuwe fiets en oude in originele staat houden/brengen

Oude onderdelen op een nieuw frame staat niet mooi / armoedig.

N+1 is altijd goed.
Wat een onzin. N+1 is altijd duurder, want dan moet je meer fietsen onderhouden. Oude onderdelen kunnen prima op een nieuw frame. Sowieso geldt functionaliteit boven hoe iets eruit ziet als je het mij vraagt. Als het maar lekker schakelt en remt. Dat consuMEERen snap ik echt maar weinig van. Goed is goed toch? Achja, misschien ben ik er wel gewoon raar in, want als je in die startvakken van die cyclo's kijkt is dat niet normaal en dan sta ik daar met m'n nog vrij jonge fiets van 3 jaar oud toch echt met één van het minste en goedkopere materiaal

Mantel heeft soms wel leuke frames in de aanbieding. Persoonlijk zou ik even wachten tot het seizoen voorbij is, dan komen er vaak meer frames beschikbaar. Rond de periode van oktober - december.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 26 juli 2016 12:08

Onderhoud is per kilometer, niet per fiets.
Nieuwe onderdelen zijn echt beter. Huidig 105 functioneert waarschijnlijk beter dan 10 jaar oud Dura Ace.
Reservefiets is altijd handig. Spullen gaan altijd zaterdag om 17:00 stuk.

Het gevoel op echt iets nieuws te rijden is echt lekker (YMMV). En ik fiets op een hoop oude meuk.

En als je mijn fietsen bekijkt, zie je dat ik ook niet voor duurder ga.

Liever met Tiagra in de Alpen dan met Duratec in de polder.
Afbeelding

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » di 26 juli 2016 12:15

Ik zou inderdaad ook de fiets erbij houden als slecht weer/pekelfiets.

Heb je verder aanvullende wensen?
- Nieuw/gebruikt?
- Groep: Campa?
- Frame: carbon, alu, staal?
- Geometrie: racer/comfort?
- Merk voorkeur?

Leuk om mee te helpen in de zoektocht. :)

--
Zomaar wat voorbeelden van standaard fietsen met Campa.

Canyon ULTIMATE CF SL 9.0 TEAM 2500e
Afbeelding
https://www.canyon.com/en-fr/road/ultim ... -team.html

Isaac Kaon 2500e
Afbeelding
http://isaac-cycle.com/en/models/kaon-2016

Bianchi Oltre XR1 - Athena 11sp 2500e
Afbeelding
https://www.salden.nl/nl/fietsen-en-fra ... -2015.html
Laatst gewijzigd door indobesar op di 26 juli 2016 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 26 juli 2016 12:43

Sicillian schreef:Dat consuMEERen snap ik echt maar weinig van.
Dat ben ik absoluut met je eens.
Waarschijnlijk ben ik 1 van de weingen die met 105 rondrijdt.
En een goed frame wegdoen, is dat geen verkwisting?
Afbeelding

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » di 26 juli 2016 12:47

Sicillian schreef:
Wat een onzin. N+1 is altijd duurder, want dan moet je meer fietsen onderhouden. Oude onderdelen kunnen prima op een nieuw frame. Sowieso geldt functionaliteit boven hoe iets eruit ziet als je het mij vraagt. Als het maar lekker schakelt en remt. Dat consuMEERen snap ik echt maar weinig van. Goed is goed toch? Achja, misschien ben ik er wel gewoon raar in, want als je in die startvakken van die cyclo's kijkt is dat niet normaal en dan sta ik daar met m'n nog vrij jonge fiets van 3 jaar oud toch echt met één van het minste en goedkopere materiaal

Mantel heeft soms wel leuke frames in de aanbieding. Persoonlijk zou ik even wachten tot het seizoen voorbij is, dan komen er vaak meer frames beschikbaar. Rond de periode van oktober - december.
Weinig meer aan toe te voegen. Het enige 'nut' zou zijn dat je van 10 naar 11 speed gaat, of dat je remschijven neemt. Verder valt of staat lekker schakelen voor 99% met afstelling. Veelal zijn fietsen die slecht schakelen gewoon beroerd afgesteld of er zitten jaren oude kabels op etc. Een perfect afgestelde 10 jaar oude 105 groep schakelt prima hoor. Maar ja, men wil veelal het nieuwste van het nieuwste, wat ik ook wel kan begrijpen. Maar dat is dan meer een emotionele beslissing ipv een rationele.

Kortom, wil je geld besparen, zet dan lekker je oude spul over op je nieuwe frame. Wil je nieuwe techniek, dna mag je wat dieper in de buidel tasten. Je zult er niet harder van gaan fietsen. Aan jou de keus! :D

indobesar
Aluminium Racefiets

Bericht door indobesar » di 26 juli 2016 12:53

Tsja, onze maatschappij bestaat uit consumeren. Kijk naar de omloopsnelheid van kleding/schoenen (zeker bij vrouwen 8) ).

De hamvraag voor Alwin is, waarom een nieuwe fiets? Uit de eerste post lees ik tussen de regels door dat het na 11jaar tijd voor wat anders is. Emotionele ipv rationele keuze dus. Zegt toch genoeg. :D :oke:

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » di 26 juli 2016 13:18

Voor €1500 heb je een schitterende nieuwe fiets met Shimano 105 :oke: Dat zou mijn keuze zijn. Ouwetje vertroetelen met verse kabeltjes, ketting(bladen), stuurlint, remblokken ed. 2 fietsen is altijd handig. Zeker in de winter als het nat en pekelig is.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alwin
Moderator
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 26 juli 2016 14:01

Tsja, waarom wil je iets anders? Op zich voldoet de fiets natuurlijk nog maar ik vind het frame niet zo mooi meer. Nieuwe frames vind ik echter ook niet alles. Deze fiets vind ik bijvoorbeeld nog steeds een plaatje:

Afbeelding

Als iemand dit nog op zolder heeft hangen hou ik me aanbevolen :D

Ik stoor me trouwens ook aan het consuMEERen. Zaterdag nog een gevalletje gehad. Band van de kruiwagen was kapot. Na een middag zoeken naar vervanging bleek het goedkoper om een hele nieuwe kruiwagen te kopen.... :oeps:
Op naar de Velomediane!

Sicillian
Aluminium Racefiets
Fiets: Giant TCR Advanced

Bericht door Sicillian » di 26 juli 2016 14:32

Pino schreef:Onderhoud is per kilometer, niet per fiets.
Nieuwe onderdelen zijn echt beter. Huidig 105 functioneert waarschijnlijk beter dan 10 jaar oud Dura Ace.
Reservefiets is altijd handig. Spullen gaan altijd zaterdag om 17:00 stuk.

Het gevoel op echt iets nieuws te rijden is echt lekker (YMMV). En ik fiets op een hoop oude meuk.

En als je mijn fietsen bekijkt, zie je dat ik ook niet voor duurder ga.

Liever met Tiagra in de Alpen dan met Duratec in de polder.
Tja, ik rij vooral graag met een goed frame en goede wielen door de Alpen. Zwabberend door de bochten racen of een klapband door hitte op het remoppervlak vind ik toch mindere ervaring. Ik bezuinig daarom niet op een frame en op wielen.

En dat onderhoud per kilometer is geloof ik niks van. Zeker ook door wat je zegt, dat oude groepsetten toch minder worden en nieuwe steeds fijner worden. Ik geloof niet dat als ik twee fietsen zou hebben ik zes jaar met een groepset doe (nu is dat drie jaar).

Ik snap wel dat mensen het doen overigens, maar vanuit kostenoogpunt is het niet voordelig. Je "eerste" fiets blijft er natuurlijk wel mooier van als je er niet mee door de pekel en dergelijk rijdt.

Met Alwin zijn budget zou ik gaan voor een nieuw frame, een overjarig top-model van een erkent merk (bijv Giant, BMC, Trek, Willier). Kosten rond de 1000-1500 euro. Restant van budget in een setje all-round wielen als dura-ace C24 à € 750. Al is dat laatste misschien wel een beetje vloeken bij een Campagnolo groepset ;). Fulcrum/Campagnolo wielen zou ik geen clinchers nemen. Persoonlijke ervaring met Fullcrum racing zero's leert mij dat deze wielen niet echt comfortabel zijn, overigens wel rete stijf en stevig. Dura-ace heeft het allemaal :).

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 26 juli 2016 15:05

Denk dat je met een goed nieuw frame relatief een stuk duurder uit bent dan met een goed frame met eenvoudige afmontage.
Soms heb je voor 300 euro meer (dan een frame) een complete fiets met 105 groep.
Wielen zijn dan heel eenvoudig, maar schakelen en remmen is helemaal uptodate.
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 26 juli 2016 15:12

[quote="Alwin"]

Afbeelding

Als iemand dit nog op zolder heeft hangen hou ik me aanbevolen :D

quote]

Misschien de ketens Bouticycle en Veloland in Frankrijk aanschrijven of 1 van hun dealers iets heeft staan?

(denk niet dat de wielen in je budget passen)
Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 26 juli 2016 15:43

Sicillian schreef:
En dat onderhoud per kilometer is geloof ik niks van. Zeker ook door wat je zegt, dat oude groepsetten toch minder worden en nieuwe steeds fijner worden. Ik geloof niet dat als ik twee fietsen zou hebben ik zes jaar met een groepset doe (nu is dat drie jaar).
En toch is het waar Sicillian. Ik ga seizoen 6 in met mijn Piton, en derailleurs, remmen, remgrepen, crankstel zijn allemaal nog hetzelfde (met kleine aantekening van linker crank omdat ik die kapot gereden heb op een paaltje in april dit jaar). Zelfde geld voor Frame, stuurpen, stuur (zadel is im mei vervangen).

Dus eigenlijk alleen cassette, bladen, ketting en kabels die regelmatig of soms vervangen worden.

En de winterfiets, de Pina, daar zit al 10 jaar lang ongeveer dezelfde groep op.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » di 26 juli 2016 17:15

Rob T schreef:
Sicillian schreef:
En toch is het waar Sicillian. Ik ga seizoen 6 in met mijn Piton, en derailleurs, remmen, remgrepen, crankstel zijn allemaal nog hetzelfde (met kleine aantekening van linker crank omdat ik die kapot gereden heb op een paaltje in april dit jaar). Zelfde geld voor Frame, stuurpen, stuur (zadel is im mei vervangen).

Dus eigenlijk alleen cassette, bladen, ketting en kabels die regelmatig of soms vervangen worden.

En de winterfiets, de Pina, daar zit al 10 jaar lang ongeveer dezelfde groep op.
+1
Mijn oude Chorus groep zit nu op mijn wedstrijd fiets en is ondertussen 10 jaar oud en werkt nog perfect, alleen ketting, kabels en cassette vervangen en dit jaar voor het eerst het buitenblad. Altijd de winter ermee vermeden want dat vreet toch meer je onderdelen op, zeker als je het niet direct schoonmaakt met pekel.
Mijn oude winter fietsje werkt nog steeds met een 6 jaar oude groep maar die heeft toch echt wel de nodige slijtage te verduren. Maar ja, simpele groep en kost de kop uiteindelijk niet.

@Alwin,
Ik zeg ook oude fiets houden en gewoon lekker op knappen met nieuwe kabels, invetten, etc. Voor de winter maanden en regenritten.
En dan een nieuwe fiets kopen voor de mooie en droge zomer maanden. Meer dan genoeg keus met je budget.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 26 juli 2016 22:12

Oja Alwin. Gewoon nieuwe fiets kopen dus.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » wo 27 juli 2016 08:53

Je kan ook stap voor stap upgraden (dus eerst een frameset) en als je dan weer een complete fiets aan reserve onderdelen hebt bouw je die ook op. Is misschien niet het allervoordeligste. Hangt een beetje van de aanbiedingen die je kan vinden af en wat je mooi vindt.

Alwin
Moderator
Contacteer:

Bericht door Alwin » wo 27 juli 2016 08:54

Bedankt voor jullie input!

Ik heb nog een oude stalen ros staan die ik nog een keertje wil opknappen. Denk dat ik daar de onderdelen van m'n huidige fiets voor gebruik. Lijkt me een mooie klus om dat eens te doen.

Daarnaast dus op zoek naar een nieuwe fiets. M'n huidige fiets heb ik bij de magazijnuitverkoop bij Rose gehaald. Eigenlijk wil ik nu wel iets exclusiefs maar ben bang dat ik daar te rationeel voor ben :lol:
Op naar de Velomediane!

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » wo 27 juli 2016 10:36

Angst is nooit rationeel dus dat zit wel snor ;-)
Querer es poder

vinc
Carbon Racefiets
Fiets: c60|m10|tcx|xtc27.5

Bericht door vinc » wo 27 juli 2016 19:33

Iets nieuws/moois kopen is altijd leuk. Laat je hart spreken Alwin :-)

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 27 juli 2016 22:56

De eerste Pegoretti hier?
Afbeelding

indobesar
Aluminium Racefiets

Bericht door indobesar » do 28 juli 2016 12:16

He Alwin,

Mocht je een Specialized overwegen, dit weekend heeft de dealer in Uden BTW-vrij acties: http://www.cyclexperience.nl/nieuws/aan ... xperience/

Alwin
Moderator
Contacteer:

Bericht door Alwin » do 28 juli 2016 13:55

Dat moet ik dan mooi missen. Dit weekend mag ik rondjes draaien bij RaR!
Op naar de Velomediane!

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » do 28 juli 2016 16:37

Ik zal even opkomen voor de hier zo verguisde consument.

Er is niets leuker dan spul in huis halen voor je hobby! Een nieuwe fiets: altijd leuk. Uitgebreide fietscomputer, vermogensmeter, een bizar dure hometrainer (Wahooooo!) met bijpassende software en maandenlang overwegen om over te gaan op elektronisch schakelen (of zelfs draadloos...???!).

Nodig is het allemaal niet, maar zo kun je alle leuke dingen wegredeneren.

Calvinistische zuinigheid is ook niet alles, geniet zolang het kan.

Dus... koop een fiets waar je blij van wordt zou ik zeggen. Als je blij wordt van zuinig zijn met je fiets van 10 jaar oud, helemaal prima. Maar als je kan genieten van een gloednieuw bakkie met alles erop en eraan en dat ene tandje meer (omdat het kan)... ook gewoon doen.

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » za 30 juli 2016 10:47

indobesar schreef:Ik zou inderdaad ook de fiets erbij houden als slecht weer/pekelfiets.

Heb je verder aanvullende wensen?
- Nieuw/gebruikt?
- Groep: Campa?
- Frame: carbon, alu, staal?
- Geometrie: racer/comfort?
- Merk voorkeur?

Leuk om mee te helpen in de zoektocht. :)

--
Zomaar wat voorbeelden van standaard fietsen met Campa.
Grappig, Alwin heeft een budget van 1500 tot 2000 euro en jij plaatst allemaal fietsen van 2500 euro. Een vrije interpretatie van een budget of is het consumeerderen? ;)
Be someone who makes you happy.

Plaats reactie