Evolution part II

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt, welke merken zijn er te koop.
who cares
Prince of Spain
Berichten: 10516
Lid geworden op: za 27 mei 2006 06:07
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Re: The evolution of the machine

Bericht door who cares » za 05 maart 2016 21:31

Geer schreef:
Langzame groep?
Correctie : minst snelle groep of te wel TEE.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Jelle
Kinderzitje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 juli 2015 08:37
Fiets: Pinarello Dogma 60.1

Re: The evolution of the machine

Bericht door Jelle » za 05 maart 2016 22:39

Wie. Nice

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » zo 06 maart 2016 16:58

Nu nog een nette klimcassette voor op de klimwielen.
Shimano heeft in de categorie 11 speed de optie 12-30 geschrapt en daar was ik happy mee.
Alternatief de 11-28 of de 11-32 ( :shock: 32!!).
De 11-28 volstaat in bijna alle gevallen. Echer; vorig jaar in Bormio ondervonden dat die 30 achter wel heerlijk is. Maar een 32...is dat niet wat te veel?

Andere merken bieden geen soelaas zo ver ik kan zien.
Optiezzzz???
Biologisch

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2372
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: The evolution of the machine

Bericht door GoodRiddance » zo 06 maart 2016 17:02

Je cadans bergop 7% verhogen en lekker met de 32 naar boven peddelen

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: The evolution of the machine

Bericht door p_litespeed » zo 06 maart 2016 19:26

Mooie frameset!

Ik heb op mijn wielset voor de bergen een Chorus 12-29.

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » zo 06 maart 2016 20:09

GoodRiddance schreef:Je cadans bergop 7% verhogen en lekker met de 32 naar boven peddelen
:oke: Nice
Biologisch

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » zo 06 maart 2016 20:10

Peter schreef:Mooie frameset!

Ik heb op mijn wielset voor de bergen een Chorus 12-29.
Ik heb Shimano.
Biologisch

Gebruikersavatar
p_litespeed
Carbon Racefiets
Berichten: 9591
Lid geworden op: wo 24 januari 2007 08:23

Re: The evolution of the machine

Bericht door p_litespeed » zo 06 maart 2016 20:17

Ik ook. ;-)

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Berichten: 685
Lid geworden op: di 09 februari 2010 13:47
Fiets: Rose weg/cross/MTB
CTWT-lid: Ja
Locatie: Nijmegen

Re: The evolution of the machine

Bericht door Marcel3204 » zo 06 maart 2016 21:36

Geer schreef:Optiezzzz???
Binnenblad 33 ipv 34 en je bent klaar met de 11-28 cassette

MJW
Carbon Racefiets
Berichten: 2025
Lid geworden op: vr 26 mei 2006 14:45
Fiets: NINER BSB 9 RDO
CTWT-lid: Ja
Locatie: Graveldrecht

Re: The evolution of the machine

Bericht door MJW » zo 06 maart 2016 21:42

Een echte Jan de Bouvrie fiets ;-)! (Bij campolife stond afgelopen wknd zelfs de bijpassende JdB caravan.... :shock: )

Veel plezier met je nieuwe ros!

Gebruikersavatar
Bontempi
Carbon Racefiets
Berichten: 3684
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006 15:15
CTWT-lid: Ja

Re: The evolution of the machine

Bericht door Bontempi » ma 07 maart 2016 09:55

Gewoon 11-32, werkt prima in de bergen. Heb hem er zelf ook op zitten, vorig jaar gezien dat dit lekker soepel rijdt

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » ma 07 maart 2016 11:46

Bontempi schreef:Gewoon 11-32, werkt prima in de bergen. Heb hem er zelf ook op zitten, vorig jaar gezien dat dit lekker soepel rijdt
Oke, dank je. Dan ga ik dat gewoon doen.
Biologisch

Gebruikersavatar
gios
Carbon Racefiets
Berichten: 3842
Lid geworden op: ma 14 mei 2007 11:37
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: The evolution of the machine

Bericht door gios » ma 07 maart 2016 14:29

Geer schreef:
Bontempi schreef:Gewoon 11-32, werkt prima in de bergen. Heb hem er zelf ook op zitten, vorig jaar gezien dat dit lekker soepel rijdt
Oke, dank je. Dan ga ik dat gewoon doen.
Pussy ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » ma 07 maart 2016 15:12

gios schreef:
Geer schreef:
Bontempi schreef:Gewoon 11-32, werkt prima in de bergen. Heb hem er zelf ook op zitten, vorig jaar gezien dat dit lekker soepel rijdt
Oke, dank je. Dan ga ik dat gewoon doen.
Pussy ;-)
Sinds Bormio ben ik echt bang geworden voor sommige bergen...zelfs aan een tripel gedacht. :shock: :shock:
Biologisch

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2372
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: The evolution of the machine

Bericht door GoodRiddance » ma 07 maart 2016 15:36

Met een 34x32 ga je met een cadans van 70 (niet bijzonder hoog) nog steeds 9,3 per uur.

Bij een helling van 10% heb je dan een VAM van 930, dat is behoorlijk goed hoor. Daarmee haal je de gemiddelde wielertoerist gewoon in. Bij een helling van 8% (Alpe) heb je een VAM van bijna 750, nog steeds niets om je voor te schamen. Dat vertaalt zich naar een w/kg van ongeveer 2.6. Aan het einde van de Marmotte gaat grofweg de helft van het veld dat niet meer halen, velen bij lange na niet.

Wat pas dubieus is, is dat het blijkbaar stoerder is om diezelfde helling met een 25 pion achter (34x25) en een knie-brekende cadans van 54 naar boven te harken. En dan ga je nog (ietsje) langzamer ook ;-).

Nu houd ik weer op met cijferen...

Gebruikersavatar
gios
Carbon Racefiets
Berichten: 3842
Lid geworden op: ma 14 mei 2007 11:37
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: The evolution of the machine

Bericht door gios » ma 07 maart 2016 16:03

GoodRiddance schreef:
Wat pas dubieus is, is dat het blijkbaar stoerder is om diezelfde helling met een 25 pion achter (34x25) en een knie-brekende cadans van 54 naar boven te harken. En dan ga je nog (ietsje) langzamer ook ;-).

Nu houd ik weer op met cijferen...
Vroegah, 1993 toen ik mijn eerste racefietsje kocht, een schitterende Gazelle Olympia, werd ik naar Limburg gestuurd met een 53-42 crankstel en een 11-23 cassette. "Als het hier niet mee lukt, moet je een andere hobby zoeken" was het commentaar van de fietsenmaker toen ik vroeg of 42-23 niet te zwaar zou zijn. Gelukkig was ik verstandig, en monteerde ik achter zijn rug een 30-40-50 mtb-crank. Ik was denkelijk de eerste met een triple in de AGR, maar kwam wel overal fietsend boven.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » ma 07 maart 2016 18:16

GoodRiddance schreef:Met een 34x32 ga je met een cadans van 70 (niet bijzonder hoog) nog steeds 9,3 per uur.

Bij een helling van 10% heb je dan een VAM van 930, dat is behoorlijk goed hoor. Daarmee haal je de gemiddelde wielertoerist gewoon in. Bij een helling van 8% (Alpe) heb je een VAM van bijna 750, nog steeds niets om je voor te schamen. Dat vertaalt zich naar een w/kg van ongeveer 2.6. Aan het einde van de Marmotte gaat grofweg de helft van het veld dat niet meer halen, velen bij lange na niet.

Wat pas dubieus is, is dat het blijkbaar stoerder is om diezelfde helling met een 25 pion achter (34x25) en een knie-brekende cadans van 54 naar boven te harken. En dan ga je nog (ietsje) langzamer ook ;-).

Nu houd ik weer op met cijferen...
DIT is precies wat ik nodig had! Thanks.
Biologisch

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » ma 07 maart 2016 18:16

GoodRiddance schreef:Met een 34x32 ga je met een cadans van 70 (niet bijzonder hoog) nog steeds 9,3 per uur.

Bij een helling van 10% heb je dan een VAM van 930, dat is behoorlijk goed hoor. Daarmee haal je de gemiddelde wielertoerist gewoon in. Bij een helling van 8% (Alpe) heb je een VAM van bijna 750, nog steeds niets om je voor te schamen. Dat vertaalt zich naar een w/kg van ongeveer 2.6. Aan het einde van de Marmotte gaat grofweg de helft van het veld dat niet meer halen, velen bij lange na niet.

Wat pas dubieus is, is dat het blijkbaar stoerder is om diezelfde helling met een 25 pion achter (34x25) en een knie-brekende cadans van 54 naar boven te harken. En dan ga je nog (ietsje) langzamer ook ;-).

Nu houd ik weer op met cijferen...
DIT is precies wat ik nodig had! Thanks.
Biologisch

Gebruikersavatar
Ronald
Carbon Racefiets
Berichten: 8254
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 21:11
Fiets: Cannondale Supersix
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: The evolution of the machine

Bericht door Ronald » ma 07 maart 2016 18:39

Geer schreef: DIT is precies wat ik nodig had! Thanks.
Je bent een watje !


( :mrgreen: :wink: )

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » ma 07 maart 2016 19:22

Ronald schreef:
Geer schreef: DIT is precies wat ik nodig had! Thanks.
Je bent een watje !


( :mrgreen: :wink: )
Hartjes terug Ronald :mrgreen:
Biologisch

Vroem
Driewieler
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 20 juli 2012 08:31
Fiets: Supersix EVO Sram F

Re: The evolution of the machine

Bericht door Vroem » di 08 maart 2016 07:15

Mooie fiets hoor! Heb je voor een 32 achter geen lange kooi nodig?

Gebruikersavatar
Geer
Carbon Racefiets
Berichten: 1948
Lid geworden op: do 07 oktober 2010 09:11
Fiets: Ja
CTWT-lid: Ja
Locatie: Historisch stadscentrum

Re: The evolution of the machine

Bericht door Geer » wo 09 maart 2016 19:13

Vroem schreef:Mooie fiets hoor! Heb je voor een 32 achter geen lange kooi nodig?
Dat.....zou zo maar eens kunnen. Ik had een korte kooi op de 10 speed met 30 achter. Geen probleem. Maar 32 is weer een ander paar mouwen. Damn it: had net mijn zinnen gezet op die 32 achter...

Dan wordt het waarschijnlijk toch een 28 achter. Ik zal eens bij de leverancier informeren.
Biologisch

Gebruikersavatar
vc-charlie
Aluminium Racefiets
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 21 oktober 2013 07:32
Fiets: Gilberston Allure
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag

Re: The evolution of the machine

Bericht door vc-charlie » vr 11 maart 2016 14:27

GoodRiddance schreef:Met een 34x32 ga je met een cadans van 70 (niet bijzonder hoog) nog steeds 9,3 per uur.

Bij een helling van 10% heb je dan een VAM van 930, dat is behoorlijk goed hoor. Daarmee haal je de gemiddelde wielertoerist gewoon in. Bij een helling van 8% (Alpe) heb je een VAM van bijna 750, nog steeds niets om je voor te schamen. Dat vertaalt zich naar een w/kg van ongeveer 2.6. Aan het einde van de Marmotte gaat grofweg de helft van het veld dat niet meer halen, velen bij lange na niet.

Wat pas dubieus is, is dat het blijkbaar stoerder is om diezelfde helling met een 25 pion achter (34x25) en een knie-brekende cadans van 54 naar boven te harken. En dan ga je nog (ietsje) langzamer ook ;-).

Nu houd ik weer op met cijferen...
Harm, uit de losse pols berekend of heb je hier een tooltje voor?
Afbeelding

Gebruikersavatar
GoodRiddance
Carbon Racefiets
Berichten: 2372
Lid geworden op: vr 17 september 2010 08:11
Fiets: CKT 568
CTWT-lid: Ja
Locatie: Rosmalen

Re: The evolution of the machine

Bericht door GoodRiddance » vr 11 maart 2016 14:50

Uit m'n hoofd maar de berekening is ook niet zo moeilijk.

Tandjes voor / tandjes achter * cadans * wielomtrek (2,1m) * 60 / 1000

Ofwel: 34/32*70*2.1*60/100 = 9.371kpu

Als je dat rijdt bij 10%, heb je dus een VAM van 937,1. Ik weet toevallig dat dat ongeveer 2,6 watt/kg is.

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4848
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: The evolution of the machine

Bericht door Pino » vr 11 maart 2016 15:28

gios schreef:
GoodRiddance schreef:
Wat pas dubieus is, is dat het blijkbaar stoerder is om diezelfde helling met een 25 pion achter (34x25) en een knie-brekende cadans van 54 naar boven te harken. En dan ga je nog (ietsje) langzamer ook ;-).

Nu houd ik weer op met cijferen...
Vroegah, 1993 toen ik mijn eerste racefietsje kocht, een schitterende Gazelle Olympia, werd ik naar Limburg gestuurd met een 53-42 crankstel en een 11-23 cassette. "Als het hier niet mee lukt, moet je een andere hobby zoeken" was het commentaar van de fietsenmaker toen ik vroeg of 42-23 niet te zwaar zou zijn. Gelukkig was ik verstandig, en monteerde ik achter zijn rug een 30-40-50 mtb-crank. Ik was denkelijk de eerste met een triple in de AGR, maar kwam wel overal fietsend boven.
Jonkie!

In mijn tijd hadden we 52x42 en 13-18 achter (zonder index).

Met 39x28 was ik een watje.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast