Pagina 1 van 1

Sensa Giulia?

Geplaatst: do 12 november 2015 20:55
door AG#99
Ik overweeg een Sensa (full Ultegra)te kopen, maar hik een beetje tegen de compact (diverse opties) aan. Heb nu een triple en geen ervaring met een compact. Iemand nuttige opmerkingen hierover? Ik begrijp dat je ook qua cassette diverse opties hebt, maar ik zou graag meer info van enthousiastelingen dan van verkopers ontvangen...volgens de verkopers kun je een compact met de juiste cassette vergelijken met een triple qua bereik.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: do 12 november 2015 22:11
door GoodRiddance
De rekensom is simpel.

Blad voor / cassette achter. Hoe kleiner de verhouding, hoe kleiner je verzet.

Ofwel, bij een standaard triple is je kleinste blad voor 30 tanden, je grootste achter 25. Ofwel: 1.2.

Bij een compact heb je 34 standen voor en standaard 28 achter. Ofwel: 1.21

Dat is dus (bijna) hetzelfde.

Nu zijn cassettes achter heeeeeel eenvoudig te vervangen. Dus met een Triple kun je uiteindelijk altijd kleiner dan met een compact. Met een compact liggen de versnellingen dan ook verder uit elkaar want je bereik (11 of 12 als grootste en 28 als kleinste) is breder.

Als je met een Triple goed uit de voeten kunt (anders gezegd: je komt overal makkelijk boven) dan kun je dat ook met een Compact.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: do 12 november 2015 22:13
door Ronald
Het voordeel van een triple zit em vooral in de kleinere tussenstapjes. Een triple is fijn op het vlakke en in de bergen. Bij een compact mis je op het vlakke vaak wat soepel overgangen.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: do 12 november 2015 22:20
door Thierry le Brun
Ronald schreef:Het voordeel van een triple zit em vooral in de kleinere tussenstapjes. Een triple is fijn op het vlakke en in de bergen. Bij een compact mis je op het vlakke vaak wat soepel overgangen.
met een compact kun je ook gewoon 53/52 x 42/39 rijden. Bevalt mij in NL het beste. Als het dan echt spannend wordt bergop kan er altijd nog een 36 of 34 op.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 09:04
door Halt
E.e.a hangt ook af met welke 'kruissnelheid' je meestal fietst. Bij een compact kan die snelheid net een beetje tussen het buiten en het binnenblad vallen, dan fiets je altijd met een vrij schuine kettinglijn. B.v. met 28km/h en 90RPM fiets je op het grote blad(52T) al op de 21T achter terwijl je als je naar het binnenblad(34T) gaat dan moet je achter naar de 14T voor dezelfde snelheid en trapfrequentie. Als je in deze range fietst is een triple beter want dan fiets je op het middenblad (39T) en achter op de 16T, dan staat de ketting veel rechter. Fiets je meestal sneller dan heb je hier minder tot geen last van, dan is een compact geen probleem.

In de bergen heb je met een triple altijd een voordeel alhoewel dat middels de steeds groter wordende achterkransjes steeds minder nodig is. Met een triple hoef je ook minder snel achter naar een grotere cassette, dat scheelt wisselen van cassette en geeft je, zoals Ronald al zei, kleinere tussenstapjes, en dat is prettig als je graag een heel constante trapfrequentie hebt.

Ik zou alleen voor een triple kiezen als mijn kruissnelheid rond de 28km/h ligt of als je in de bergen alle zeilen bij moet zetten om boven te komen. Ik denk dat voor de meeste mensen een compact eventueel met een 12-28 of zelfs een 12-30 achter voor in de bergen de beste oplossing zal zijn.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 09:19
door GoodRiddance
Dat is inderdaad een mooie manier om te kijken. Uitgaande van een wielomtrek van 2.1 kun je zien hoe snel je gaat bij een bepaalde cadans.

Bij cadans 70:
34x28 (compact) : 10.71 per uur
30x25 (triple): 10.58 per uur.

Bij cadans 90
34x28 (compact): 13.77
30x25 (triple): 13.61 per uur.

Dat maakt dus niet heel veel uit voor je lichtste verzet. Ga je naar een 28 cassette met een Triple dan kom je al snel relaxed peddelend de Mortirolo of Angliru op

Bij cadans 70 en 20x28: 9.45 per uur.

Het hangt dus af van je behoefte:

- Welk verzet heb je minimaal nodig? Kies daar je minimum versnelling bij.
- Zorg dat je voor Nederland je kruissnelheid (+ en - 2 km/u) met je gewenste cadans de juiste versnelling bij de hand hebt. Anders ga je je ergeren.
- Emotie. De een vind een Triple sowieso geen gezicht. De ander vindt het wel gaaf om er als supertoerist uit te zien met triple en toch hard omhoog te gaan. Etc. Niet rationeel, wel belangrijk.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 09:27
door Ronald
Thierry le Brun schreef:
Ronald schreef:Het voordeel van een triple zit em vooral in de kleinere tussenstapjes. Een triple is fijn op het vlakke en in de bergen. Bij een compact mis je op het vlakke vaak wat soepel overgangen.
met een compact kun je ook gewoon 53/52 x 42/39 rijden. Bevalt mij in NL het beste. Als het dan echt spannend wordt bergop kan er altijd nog een 36 of 34 op.
Oh ja, dat is ook zo. Er is hier ook al zo lang niet over triples en compacts gepraat. Misschien moet ik ook maar eens een 42 kopen voor mijn compact. (Die 52 lijkt me dan weer wat minder toevoegen.)

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 09:49
door Jan Willem
Bij een compact zal je wat vaker een schuine kettinglijn rijden. Dat is misschien even wennen, maar verder geen probleem. Een compact is wat lichter dan een triple (in grammen).
Al met al zijn er net zoveel voordelen als nadelen voor een triple vs compact (en een heleboel discussie hierover ;-) ). Beide voldoen prima.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 10:11
door rzgrs
Op mijn vorige fiets zat een triple, de laatste jaren heb ik een compact. De compact bevalt mij in de praktijk het beste:
- op vlakke ritten schakel ik niet of nauwelijks. Ik zat op de triple dan eigenlijk altijd op het grootste blad (en met de compact ook).
- in de bergen, of op korte, hele steile klimmetjes zit ik altijd zo'n beetje op het allerkleinste verzet. Op mijn huidige fiets met compact heb ik wel gezorgd dat ik achter een groot kransje heb (ik meen 28 - aanleiding was Zoncolan, ging prima)
- ik schakel eigenlijk alleen veel tijdens ritten op heuvelachtig terrein (Limburg, Ardennen). Maar ook daar is het vaak of klein, of juist groot. Kortom, in de praktijk gebruikte ik het middenblad nauwelijks. Tijdens het schakelen van het ene naar het andere blad moet je wel steeds ook over het middenblad. Dat gaat bij mij dan wat trager. Bij een compact ervaar ik dat 'probleem' niet.

Voor mij is bij een eventuele toekomstige fiets geen vraag meer wat mijn keuze zou zijn: compact.

Waar ik mee zit is eigenlijk dat de standaardcassettes niet zo goed aansluiten bij wat ik nodig heb. Ik zou in de bergen bij de kleine versnellingen wat meer schakeringen willen hebben. Maar juist in dat bereik maken de cassettes vaak grote sprongen. De grote versnellingen heb je vaak juist al een 11 en dan ook alles opvolgend tot 15. Ik heb die 11 en 12 in de praktijk eigenlijk nooit nodig: als ik op het vlakke eens goed doorscheur, lukt het mij soms een aantal km's boven de 40 te rijden. Daar heb ik die 11 en 12 nog steeds niet voor nodig. In de bergen ben ik een vrij verdienstelijk daler en schakel ik aan het begin van de afdaling als vanzelf naar de allergrootste versnelling, maar bij het aanzetten uit de bochten is dat verzet eigenlijk iets te zwaar. Als ik toch een paar tandjes kleiner schakel, versnel ik dan juist beter. Dat doe ik tijdens een afdaling in de praktijk dan ook vaak. Mijn betoog voor de cassetteleveranciers: haal die allerkleinste tanden eruit, zodat er bij de grotere kransen wat kleinere stapjes mogelijk zijn. Nou ja, dit hoort misschien beter in een ander item.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 10:22
door AG#99
Bedankt voor de info tot nu toe. Ik zou het liefst een triple kopen (gevoelskwestie), maar de keuze hierin wordt steeds meer beperkt. Bergop kom ik met de triple goed boven, afgezien van een kleine inzinking in de laatste kilometers van de Grand Ballon vorig jaar.

Dinsdagavond rijden we met een groepje gemiddeld 35 km per uur, paar klimmetjes erin maar grotendeels vlak. Een van de medewerkers in de winkel wees me erop dat je op het vlakke bij hogere snelheden wellicht net iets te weinig mogelijkheden hebt.

Bij Sensa heb je voor bijvoorbeeld de keuze tussen 52-36 of 50-34. Ik neig naar 52-36.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 10:24
door vc-charlie
rzgrs schreef:Mijn betoog voor de cassetteleveranciers: haal die allerkleinste tanden eruit, zodat er bij de grotere kransen wat kleinere stapjes mogelijk zijn. Nou ja, dit hoort misschien beter in een ander item.
Hier een leuk topic bij de buren over dergelijke praktijken!

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 10:26
door GoodRiddance
rzgrs schreef:Op mijn vorige fiets zat een triple, de laatste jaren heb ik een compact. De compact bevalt mij in de praktijk het beste:
- op vlakke ritten schakel ik niet of nauwelijks. Ik zat op de triple dan eigenlijk altijd op het grootste blad (en met de compact ook).
- in de bergen, of op korte, hele steile klimmetjes zit ik altijd zo'n beetje op het allerkleinste verzet. Op mijn huidige fiets met compact heb ik wel gezorgd dat ik achter een groot kransje heb (ik meen 28 - aanleiding was Zoncolan, ging prima)
- ik schakel eigenlijk alleen veel tijdens ritten op heuvelachtig terrein (Limburg, Ardennen). Maar ook daar is het vaak of klein, of juist groot. Kortom, in de praktijk gebruikte ik het middenblad nauwelijks. Tijdens het schakelen van het ene naar het andere blad moet je wel steeds ook over het middenblad. Dat gaat bij mij dan wat trager. Bij een compact ervaar ik dat 'probleem' niet.

Voor mij is bij een eventuele toekomstige fiets geen vraag meer wat mijn keuze zou zijn: compact.

Waar ik mee zit is eigenlijk dat de standaardcassettes niet zo goed aansluiten bij wat ik nodig heb. Ik zou in de bergen bij de kleine versnellingen wat meer schakeringen willen hebben. Maar juist in dat bereik maken de cassettes vaak grote sprongen. De grote versnellingen heb je vaak juist al een 11 en dan ook alles opvolgend tot 15. Ik heb die 11 en 12 in de praktijk eigenlijk nooit nodig: als ik op het vlakke eens goed doorscheur, lukt het mij soms een aantal km's boven de 40 te rijden. Daar heb ik die 11 en 12 nog steeds niet voor nodig. In de bergen ben ik een vrij verdienstelijk daler en schakel ik aan het begin van de afdaling als vanzelf naar de allergrootste versnelling, maar bij het aanzetten uit de bochten is dat verzet eigenlijk iets te zwaar. Als ik toch een paar tandjes kleiner schakel, versnel ik dan juist beter. Dat doe ik tijdens een afdaling in de praktijk dan ook vaak. Mijn betoog voor de cassetteleveranciers: haal die allerkleinste tanden eruit, zodat er bij de grotere kransen wat kleinere stapjes mogelijk zijn. Nou ja, dit hoort misschien beter in een ander item.
Met mijn dubbel schakel ik op vlakke stukken (als ik solo fiets) vrijwel altijd de 39 voor, ofwel het middenblad bij een triple.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 10:31
door Bas
rzgrs schreef: Waar ik mee zit is eigenlijk dat de standaardcassettes niet zo goed aansluiten bij wat ik nodig heb. Ik zou in de bergen bij de kleine versnellingen wat meer schakeringen willen hebben. Maar juist in dat bereik maken de cassettes vaak grote sprongen. De grote versnellingen heb je vaak juist al een 11 en dan ook alles opvolgend tot 15. Ik heb die 11 en 12 in de praktijk eigenlijk nooit nodig: als ik op het vlakke eens goed doorscheur, lukt het mij soms een aantal km's boven de 40 te rijden. Daar heb ik die 11 en 12 nog steeds niet voor nodig. In de bergen ben ik een vrij verdienstelijk daler en schakel ik aan het begin van de afdaling als vanzelf naar de allergrootste versnelling, maar bij het aanzetten uit de bochten is dat verzet eigenlijk iets te zwaar. Als ik toch een paar tandjes kleiner schakel, versnel ik dan juist beter. Dat doe ik tijdens een afdaling in de praktijk dan ook vaak. Mijn betoog voor de cassetteleveranciers: haal die allerkleinste tanden eruit, zodat er bij de grotere kransen wat kleinere stapjes mogelijk zijn. Nou ja, dit hoort misschien beter in een ander item.
Er zijn wel standaard cassettes op de markt die aan je behoefte voldoen. Shimano heeft voor 10 speed bijvoorbeeld een cassette met de volgende verhoudingen: 16-17-18-19-20-21-22-23-25-27. Die zijn volgens mij voor junioren bedoeld, maar sluiten aan bij jouw behoefte.

Alternatief is dat je zelf een cassette samenstelt uit losse kransjes (bijv. van Miche). Volgens de fabrikanten schakelen niet alle combinaties even goed, maar in de praktijk merk je daar niet zo veel van, tenminste zolang je 'met beleid' schakelt (dus niet met volle kracht op de pedalen schakelen).

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 10:57
door Jan Willem
AG#99 schreef:Bij Sensa heb je voor bijvoorbeeld de keuze tussen 52-36 of 50-34. Ik neig naar 52-36.
je kan ook vrij eenvoudig de voorbladen wisselen als je er een ander op wilt. Bijvoorbeeld voor in NL een groter binnenblad en als je dan gaat klimmen zet je er je 34 op.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 11:08
door AG#99
[quote="Jan Willem"][quote="AG#99"]Bij Sensa heb je voor bijvoorbeeld de keuze tussen 52-36 of 50-34. Ik neig naar 52-36.[/quote]

je kan ook vrij eenvoudig de voorbladen wisselen als je er een ander op wilt. Bijvoorbeeld voor in NL een groter binnenblad en als je dan gaat klimmen zet je er je 34 op.[/quote]

Ik niet, maar de fietsenmaker gelukkig wel :) Ik kan niet eens een band verwisselen.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 11:11
door Jan Willem
AG#99 schreef:
Jan Willem schreef:
AG#99 schreef:Bij Sensa heb je voor bijvoorbeeld de keuze tussen 52-36 of 50-34. Ik neig naar 52-36.
je kan ook vrij eenvoudig de voorbladen wisselen als je er een ander op wilt. Bijvoorbeeld voor in NL een groter binnenblad en als je dan gaat klimmen zet je er je 34 op.
Ik niet, maar de fietsenmaker gelukkig wel :) Ik kan niet eens een band verwisselen.
ook jij kan dit. Willen is iets anders misschien ;-) Band wisselen en een buitenblad wisselen zijn zo'n beetje de allermakkelijkste klusjes aan je fiets. Alleen banden oppompen is makkelijker denk.

Re: Sensa Giulia?

Geplaatst: vr 13 november 2015 14:23
door Metor
Zelf een nieuwe groep aangeschaft en weer gekozen voor een compact, die had ik al en bevalt mij erg goed.
50/34 voor in de bergen en op het vlakke wissel ik het binnenblad naar een 39.
Cassette is nu met 11 speed 12-25 en is op het vlakke prima en ook voor mij in de bergen (al is een 27 met een ORM wel erg fijn). Kan met dit verzet prima wedstrijden rijden, toeren en de bergen in en dat alleen door 1 blad te verwisselen. :oke: