Nieuwe fiets, maar welke groep?

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt, welke merken zijn er te koop.
Plaats reactie
_Arno_
Driewieler
Fiets: Ridley Orion

Nieuwe fiets, maar welke groep?

Bericht door _Arno_ » vr 29 juli 2011 10:22

Hallo,

Ik ben van plan een fiets te kopen. Ben al een tijdje aan het zoeken en kom tot de conclusie dat (volgens mij) het belangrijkste is welke groep je gemonteerd wilt hebben.

Kunnen jullie uitleggen wat het verschil is tussen bijvoorbeeld een Sora, Tiagra, 105 of Ultegra? Behalve dan het gewicht.

En wat zal ik er persoonlijk van merken wanneer ik kies voor een duurdere Ultegra in vergelijking met bijvoobeeld een goedkopere Sora als beginner?

Alvast bedankt voor de reacties! :D

Groet,
Arno

Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Re: Nieuwe fiets, maar welke groep?

Bericht door Pino » vr 29 juli 2011 11:21

Het allerbelangrijkste is dat je goed op de fiets zit. Dat de maatvoering bij je past.

Van mijn eigen centen zou ik 105 als groep nemen.
Afbeelding

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » vr 29 juli 2011 11:47

Maatvoering: ik neem aan dat een goed aangeschreven shop hiernaar kijkt en me zal adviseren?

Groep: waarom dan de 105? wat is het verschil tussen de verschillende groepen? is de bediening anders? ander materiaal? uiterlijk?

Bedankt!

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 29 juli 2011 12:25

precies. Geometrie is het belangrijkste. Als de fiets niet goed past zal hij nooit lekker rijden.

Ik vind altijd dat frame, wielen en groep wel een beetje met elkaar in verhouding moeten zijn.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 29 juli 2011 12:41

Jan Willem schreef:precies. Geometrie is het belangrijkste.
Waarom wordt altijd alleen maar geometrie genoemd, terwijl goniometrie net zo belangrijk is.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 29 juli 2011 12:51

Alexander schreef:
Waarom wordt altijd alleen maar geometrie genoemd, terwijl goniometrie net zo belangrijk is.
omdat het geen wiskunde is en met geometrie bij een fiets zowel de lengtes en de hoeken worden bedoeld.

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » vr 29 juli 2011 13:45

Alexander schreef:
Ga je nou elk topic moeilijker maken dan het eigenlijk is? :-?

Als gezegd: Hoe je op de fiets zit is het belangrijkst. Een goede fietswinkel kan je daarbij helpen. Verder maakt het budget uit je Sora of Dura-ace of Veloce of Record kan nemen.
Duurdere groep is per defenitie niet beter, wel lichter.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » vr 29 juli 2011 14:04

gios schreef:Duurdere groep is per definitie niet beter, wel lichter.
En 't schakelt wat soepeler. Maar met alles kom je boven (mits je het juiste verzet steekt), dus dat is idd budgetafhankelijk.

Verder staarde ik me als beginner vooral blind op de schakelgroep, maar wielen zijn ook erg bepalend voor het rijgedrag, dus ook zeker iets om mee te nemen in de overwegingen. Dus zeker kijken naar het totaalplaatje.

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » vr 29 juli 2011 14:24

Ieke schreef:
En 't schakelt wat soepeler. Maar met alles kom je boven (mits je het juiste verzet steekt), dus dat is idd budgetafhankelijk.

Verder staarde ik me als beginner vooral blind op de schakelgroep, maar wielen zijn ook erg bepalend voor het rijgedrag, dus ook zeker iets om mee te nemen in de overwegingen. Dus zeker kijken naar het totaalplaatje.

Ik was van plan om gewoon een 'kant-en-klare' fiets te kopen. Of kan er dan ook vaak nog wel wat geregeld worden qua wielen?

En waar moet ik dan wel niet op letten?

kippie
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: alu
Contacteer:

Bericht door kippie » vr 29 juli 2011 19:02

Ieke schreef:

Denk ook aan de remmen. Ik weet niet hoe het nu is, maar de sora remmen van 5 jaar geleden waren echt slecht.
Ook is het handig om gelijk goede bandjes te hebben, niet van die goedkope dingen die snel lek rijden :D

Koos

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX

Bericht door gios » vr 29 juli 2011 20:01

_Arno_ schreef:
Ieke schreef:

Ik was van plan om gewoon een 'kant-en-klare' fiets te kopen. Of kan er dan ook vaak nog wel wat geregeld worden qua wielen? En waar moet ik dan wel niet op letten?
Een fiets "uit het schap" met Veloce of Shim 105 is prima om te beginnen en ook belangrijk: betaalbaar. Als je later echt fanatiek gaat fietsen kun je bijvoorbeeld je wielen upgraden.
Welk budget had je in gedachten? Dan kunnen de experts hier vast wat opties voor je geven.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

wgb
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » za 30 juli 2011 16:44

gios schreef:Duurdere groep is per defenitie niet beter, wel lichter.
Duurdere groepen zijn niet alleen lichter maar de tolerantie waar onder wordt geproduceerd is stukken nauwkeuriger. Dit kost behoorlijk meer maar je krijgt een langere levensduur.

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » za 02 juni 2012 15:38

gios schreef: Een fiets "uit het schap" met Veloce of Shim 105 is prima om te beginnen en ook belangrijk: betaalbaar. Als je later echt fanatiek gaat fietsen kun je bijvoorbeeld je wielen upgraden.
Welk budget had je in gedachten? Dan kunnen de experts hier vast wat opties voor je geven.
Nog bedankt voor je reactie, hoewel het al bijna een jaar later is... :-( Ik ben er vorig jaar niet meer aan toegekomen, maar ik wil nu toch echt een fiets kopen :)

Ik heb een budget van rond de €1000. Ben benieuwd met welke opties jullie komen... :)

Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
Contacteer:

Bericht door Tim » za 02 juni 2012 16:40

Je kan het beste iets met de 2013 campa superrecord nemen. Die hebben een mooi rood accentje en das altijd mooi.
En omdat t overjarige modellen zijn, meestal wel voor onder de 1000euro te krijgen. Ik denk o.a. Bij Hopmans of Salden.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 03 juni 2012 12:14

Tim schreef:Je kan het beste iets met de 2013 campa superrecord nemen. Die hebben een mooi rood accentje en das altijd mooi.
En omdat t overjarige modellen zijn, meestal wel voor onder de 1000euro te krijgen. Ik denk o.a. Bij Hopmans of Salden.
n'importe quoi zoals de Fransen zouden zeggen :lol: :lol: :lol:

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » zo 03 juni 2012 13:01

Rob T schreef:
Tim schreef:Je kan het beste iets met de 2013 campa superrecord nemen. Die hebben een mooi rood accentje en das altijd mooi.
n'importe quoi zoals de Fransen zouden zeggen :lol: :lol: :lol:

Ik vond het ook al niet echt logisch... :lol:

bedankt voor de tip in ieder geval... lijkt mij alleen niet heel logisch om mijn fiets bij Hopmans of Salden te kopen... woon in de buurt van Zwolle en vind het wel prettig om even snel langs de FM te kunnen gaan... zonder eerst 2 uur in de auto te moeten zitten ;-)

Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
Contacteer:

Bericht door Tim » zo 03 juni 2012 13:08

Het was een wat flauwe opmerking met mislukte poging tot gevat proberen te zijn mijnerzijds.... :oops:

Ik dacht, je leest de reactie toch pas weer over een jaar of zo en dan is ie mooi actueel ;-)

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » zo 03 juni 2012 13:41

Tim schreef:Het was een wat flauwe opmerking met mislukte poging tot gevat proberen te zijn mijnerzijds.... :oops:

Ik dacht, je leest de reactie toch pas weer over een jaar of zo en dan is ie mooi actueel ;-)

hehe lol :lol: dat was niet de bedoeling... snap eigenlijk niet waarom ik vorig jaar niet meer gereageerd had... :-? blijkbaar te druk met andere dingen... ik houd dit forum in ieder geval totdat ik een fiets heb in de gaten, wellicht daarna ook, want er is veel interessante informatie te vinden :)

nagtie
Fiets: Massini Tiagra

Bericht door nagtie » di 19 juni 2012 11:51

Welke groep je kiest is ook afhankelijk van hoeveel je fiets.
Sora wordt eigenlijka ltijd afgeraden, de materialen zijn zacht en slijten snel. Ook schakelt het allemaal vrij lomp.

De tiagra groep is de eerst goed bruikbaren geroep. de verschillen zitten hem in het gewicht en het soepeler schakelen. De slijtage ook wel, maar zeker vanaf de 105 groep zit dat wel goed. Ga je dagelijks een eind fietsen dan zou ik gaan voor Ultegra, ga je wekelijks een tochtje dan 105 ga je eens in de maand een stukje naar de appeltaart en koffie en weer terug, dan is tiagra prima. Wil je een mooie fiets om aan je collega's te laten zien is Sora prima..

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » wo 20 juni 2012 18:54

nagtie schreef:Welke groep je kiest is ook afhankelijk van hoeveel je fiets.
Sora wordt eigenlijka ltijd afgeraden, de materialen zijn zacht en slijten snel. Ook schakelt het allemaal vrij lomp.

De tiagra groep is de eerst goed bruikbaren geroep. de verschillen zitten hem in het gewicht en het soepeler schakelen. De slijtage ook wel, maar zeker vanaf de 105 groep zit dat wel goed. Ga je dagelijks een eind fietsen dan zou ik gaan voor Ultegra, ga je wekelijks een tochtje dan 105 ga je eens in de maand een stukje naar de appeltaart en koffie en weer terug, dan is tiagra prima. Wil je een mooie fiets om aan je collega's te laten zien is Sora prima..
Voor die laatste 2 opties koop ik natuurlijk geen fiets :lol:

Dagelijks fietsen wordt het sowieso niet... Qua tijd gaat dat hem niet worden, 1 à 2 keer per week zal het worden. Een 105 groep is dan dus prima! :D

Thanks!

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » vr 29 juni 2012 20:00

Zo ik heb een fiets gekocht.

Het is een Ridley Orion met Campagnolo Veloce groep geworden :D

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » za 30 juni 2012 15:05

_Arno_ schreef:Zo ik heb een fiets gekocht.

Het is een Ridley Orion met Campagnolo Veloce groep geworden :D
Afbeelding

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » zo 01 juli 2012 11:22

lol... :lol:

bij deze dan:

Afbeelding

Evgnt
Aluminium Racefiets
Fiets: Gazelle V8

Bericht door Evgnt » zo 01 juli 2012 23:18

Mooie fiets! :oke:

Toen ik mijn fiets kocht had ik ook van die rode bandjes, die heb ik er wel meteen afgegooid! :lol: :oeps:

_Arno_
Driewieler

Bericht door _Arno_ » ma 02 juli 2012 12:26

Evgnt schreef:Mooie fiets! :oke:

Toen ik mijn fiets kocht had ik ook van die rode bandjes, die heb ik er wel meteen afgegooid! :lol: :oeps:
Hehe... de FM vroeg daar ook naar of ik dat wilde, ik vind het wel mooi, smaken verschillen natuurlijk ;-)

In de velgen zit ook rood verwerkt en als je goed kijkt in het frame ook (Russisch vlaggetje ivm Kathusha kleur)... dus ik mocht er wel andere banden om laten leggen, maar dan zat er nog steeds rood in de velgen en op het frame, vandaar dat ik het zo heb gehouden :D

Plaats reactie