Piepende schijfrem

Hoe maak ik een ketting schoon, wat moet je smeren, hoe bouw ik een fiets op.
Plaats reactie
Alwin
Moderator
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Piepende schijfrem

Bericht door Alwin » ma 20 november 2017 08:47

De MTB van m'n zoon heeft een piepende achterrem. Knijpt hij de achterrem in dan maakt het een flink kabaal. Vooral op de weg. In het terrein hoor je er eigenlijk niets van. Ik heb de remblokken al een keer preventief vervangen maar dat loste niets op. Ergens las ik een tip van een beetje vet aan de achterkant van de remblokken maar ook dat heeft niet geholpen. Wat zou het kunnen zijn?
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Re: Piepende schijfrem

Bericht door Jan Willem » ma 20 november 2017 08:58

ik zou geen vet op schijfremmen gaan smeren :shock:

Wellicht de schijf en blokken goed schoonmaken met ontvetter of specifiek schoonmaakmiddel

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 20 november 2017 09:05

Vooral GEEN vet op schijven! Nieuwe blokken goed inremmen is ook belangrijk. Dwz op de weg, volle snelheid en heel hard remmen. En dat dan een keer of 10 achter elkaar. Wordt 'ie lekker moe van en heb jij geen kind meer aan hem de rest van de rit :lol:
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Alwin
Moderator
Contacteer:

Bericht door Alwin » ma 20 november 2017 10:55

Uiteraard geen vet op de remblokken zelf of de schijven 8) . Vet op de achterkant van de remblokken zou helpen dat ze goed mee terug gaan. Z'n oorspronkelijke remblokken waren goed ingeremd maar piepten ook. Hij heeft een hele tijd geluidloos gereden en opeens niet meer. Met de schijf en de blokken lijkt weinig aan de hand.
2018 moet weer een serieus fietsjaar worden. Alleen nog een doel uitzoeken!

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » ma 20 november 2017 11:31

Alwin schreef:
ma 20 november 2017 10:55
Uiteraard geen vet op de remblokken zelf of de schijven 8) . Vet op de achterkant van de remblokken zou helpen dat ze goed mee terug gaan. Z'n oorspronkelijke remblokken waren goed ingeremd maar piepten ook. Hij heeft een hele tijd geluidloos gereden en opeens niet meer. Met de schijf en de blokken lijkt weinig aan de hand.
Daar gebruikt mijn garage (de monteur dus) kopervet voor, dat schijnt goed te werken tegen piepende remmen.
2017: Een tussenjaar

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » ma 20 november 2017 12:37

Even fijn schuurpapiertje over de blokken halen wil ook nog wel eens werken. Daarna weer goed inremmen.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Marcel3204
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: RoseXeonCRS/CDXcross

Bericht door Marcel3204 » ma 20 november 2017 16:51

* Remblokken eruit halen, reinigen en controleren. Zijn ze ver op? Eventueel vervangen door nieuwe en kijken of die piepen. Wel eerst inremmen.
* Remschijf reinigen met speciale reiniger (te koop in automaterialenzaak) of opschuren. Ik doe meestal het laatste, werkt in voorkomende gevallen goed
* Schijfrem losmaken van frame, en centreren door weer vastdraaien terwijl je de rem flink hard inknijpt (als bovenstaande niet helpt)
Eigenlijk nooit meegemaakt dat piepen daarna aanhoudt, zeker niet bij een warme rem (kilometertje fietsen met licht aangetrokken rem; niet controleren of de rem heet is want dan brand je je vingers!)

Kopervet wel eens geprobeerd, hielp niet. Meer iets voor de autobranche denk ik. Geeft ook een knoeiboel.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 20 november 2017 23:25

1/ Nieuwe remschijf en blokken.
2/ alle boutjes losmaken en opnieuw monteren (met locatie)
3/ speken natrekken

Piepen is trillen, ergens resoneert iets op een bepaalde toonhoogte. Alle mogelijke invloeden veranderen.
Afbeelding

Plaats reactie