Minimaal verzet: kleiner dan een tripel?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....

Een compact (34x29) of tripel (30x26) is voldoende voor alle gangbare Alpencols

Nee, ik wil een nog kleiner verzet.
6
12%
Ja, als je het daar niet mee redt moet je eerst maar eens gaan trainen
43
88%

Totaal aantal stemmen: 49

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door PFW » di 30 mei 2006 20:11

REINO schreef:HET IS NIKS HET WORDT NIKS EN HET ZAL OOK NOOIT WAT WORDEN.

Je weet wie ik bedoel maar zolang je er maar lol in hebt, prima toch.
Ik heb geen idee wie je bedoelt. :?

Maar dat je er lol in moet hebben, ben ik met je eens!

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » di 30 mei 2006 20:13

Metor schreef:
Daniel1975 schreef: Maar voor mij ook einde discussie hier. Een algemene stelling is een persoonlijke stelling geworden, voornamelijk omdat iemand de stelling zelf verpersonaliseerde.
Hier ben ik het wel mee eens.
Ik vind de hele discussie die al 6 pagina's door gaat volledige onzin. Maar de meeste hier zitten regelmatig op het forum en geven aan de stelling een bepaalde gedachte, richting mee (verpersonaliseren).

Als iemand die niks met het forum van doen heeft op deze stelling zal reageren en dan de reacties zal lezen zal gegarandeerd geen idee hebben wat er allemaal gel*lt wordt. Waarschijnlijk zal voor die persoon de stelling duidelijker zijn dan voor de meeste hier.
Echt een discussie is natuurlijk ook niet mogelijk als er verder niet meer inhoudelijk in wordt gegaan op argumenten.
En het blijft natuurlijk ook een mening (al is het tenenkrommend om slecht onderbouwde meningen te lezen).

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 30 mei 2006 20:14

PFW schreef:
REINO schreef:
Daniel1975 schreef: Een extra lichter verzet is niet hetzelfde als voldoende kracht hebben om LM uit te rijden. Met een lichter verzet had je slechts nog langzamer gereden, want je hebt echt de power niet meer om een hoger RPM te draaien. En dan bij het volgende 10% stuk (na Huez) nog een tandje terug om vervolgens meer energie te moeten steken in het rechtuit blijven fietsen en niet om vallen ipv daadwerkelijk naar de finish te rijden.

En over die eerste stelling verschillen de meningen denk ik.
dit is het beste wat ik tot nu toe gelezen heb, KLASSE MAN.
Maar, moet die kracht niet een beetje in verhouding blijven?

Ik had bij mijn marmotte vorig jaar 30/23.
Iemand die er een 10% langer over doet, mag toch ook wel 10% lichter rijden, dus bijvoorbeeld 30/26?
Iemand die er dan nog 10 % langer over doet, mag dan toch nog wel 10% lichter gaan, dus zeg maar 30/29?

Of moeten langzamere rijders ook relatief meer kracht hebben?
interessante stelling PFW.

welke tijd had jij ook al weer op de LM. ik dacht zo'n 8u30? stel nu dat ik er 11u30 over gedaan zou hebben. dan is dat 35% langer.
30/23 = 1,3
26/28 = 0,93
1,3 / 0,93 = 1,4. ofwel 30x23 is 40% zwaarder dan 26x28
je zei al dat je deze week 34x27 goed was bevallen.
34/27 = 1,26
1,26 / 0,93 = 35%.
lijkt erop dat ons beider verzetten redelijk goed verschillen als het gaat om het krachtsverschil tussen ons

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » di 30 mei 2006 20:31

Alexander schreef:
PFW schreef:
REINO schreef: dit is het beste wat ik tot nu toe gelezen heb, KLASSE MAN.
Maar, moet die kracht niet een beetje in verhouding blijven?

Ik had bij mijn marmotte vorig jaar 30/23.
Iemand die er een 10% langer over doet, mag toch ook wel 10% lichter rijden, dus bijvoorbeeld 30/26?
Iemand die er dan nog 10 % langer over doet, mag dan toch nog wel 10% lichter gaan, dus zeg maar 30/29?

Of moeten langzamere rijders ook relatief meer kracht hebben?
interessante stelling PFW.

welke tijd had jij ook al weer op de LM. ik dacht zo'n 8u30? stel nu dat ik er 11u30 over gedaan zou hebben. dan is dat 35% langer.
30/23 = 1,3
26/28 = 0,93
1,3 / 0,93 = 1,4. ofwel 30x23 is 40% zwaarder dan 26x28
je zei al dat je deze week 34x27 goed was bevallen.
34/27 = 1,26
1,26 / 0,93 = 35%.
lijkt erop dat ons beider verzetten redelijk goed verschillen als het gaat om het krachtsverschil tussen ons
Gelukkig hoef je om bergop te kunnen fietsen niet te kunnen rekenen :wink: !
Ik bepaal mijn minimale bereik (30-23 of 25 bergop) en maximale bereik (53-13 is meer dan genoeg voor een koers) en verder FIETS ik!

En toen blies ik het verhaaltje uit.....

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » di 30 mei 2006 20:39

Ieke schreef: Gelukkig hoef je om bergop te kunnen fietsen niet te kunnen rekenen :wink: !
Ik bepaal mijn minimale bereik (30-23 of 25 bergop) en maximale bereik (53-13 is meer dan genoeg voor een koers) en verder FIETS ik!

En toen blies ik het verhaaltje uit.....
Het grote voordeel van een triple. Gelukkig met 30/25 nog net binnen het 'normale' ook ;).

Maar verder doe je natuurlijk niets anders dan een ander. Je hebt gewoon een verzet gekozen dat bij je past, als je minder sterk of sterker was geweest had je dat anders gedaan (je hebt dus onbewust wel degelijk de berekening gemaakt).

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » di 30 mei 2006 21:30

PFW schreef: ...Je hebt gewoon een verzet gekozen dat bij je past...
andersom past je lichaam zich ook aan aan de verzetten die je gebruikt en waar je mee traint

Dus: elke twee weken een sessie van 10x Amerongse Berg op het buitenblad en de behoefte aan 30x28 of kleiner is volledig verleden tijd.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » di 30 mei 2006 21:48

leendert schreef:
andersom past je lichaam zich ook aan aan de verzetten die je gebruikt en waar je mee traint

Dus: elke twee weken een sessie van 10x Amerongse Berg op het buitenblad en de behoefte aan 30x28 of kleiner is volledig verleden tijd.
Ja, maar of je daar ook sneller en met meer plezier van omhoog gaat rijden, is maar helemaal de vraag.

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » di 30 mei 2006 21:57

leendert schreef:

Ik had dit weekend in de alpen 39-27 als kleinste verzet. Ondanks dat ik redelijk bergop kan rijden neem ik de volgende keer een kleiner verzet mee. Ik weet zeker dat ik daarmee harder naar boven kan rijden omdat je dan je trapritme ook op de steile stukken kunt handhaven. Voor mij persoonlijk fietst dat het fijnst.
Zal dus erg van de persoon afhangen welk verzet het meest geschikt is.

michael
Aluminium Racefiets

Bericht door michael » wo 31 mei 2006 22:32

kleiner dan triple?

met zo weinig pap in de benen kun je beter gaan handbiken...

tobias
Aluminium Racefiets
Fiets: scott addict

Bericht door tobias » wo 31 mei 2006 22:50

Ik vind ook dat iedereen moet doen wat ie zelf wilt maar ik ga ervan uit dat iedereen een sport toch beoefend met een competatief aspect al is dit maar jezelf eens op een hoger plan helpen. Dus kleiner dan een triple vind ik vrij overdreven.
geen meter gereden maar 2013 wordt alles anders

reesbeest
Carbon Racefiets
Fiets: Scott CR1 Limited

Bericht door reesbeest » do 01 juni 2006 00:55

Jemig dit topic blijft de gemoederen wel bezig houden he... :roll: :|

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 01 juni 2006 07:51

reesbeest schreef:Jemig dit topic blijft de gemoederen wel bezig houden he... :roll: :|
heeft wss te maken met het feit dat de "tegenstanders" eigenlijk diep in hun hart eigenlijk wel weten dat ze baat kunnen hebben bij een lichter verzet. omdat een licht verzet nogal taboe is, en zeker op dit topic, gaan mensen dus hevig protesteren.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » do 01 juni 2006 07:58

Alexander schreef:
reesbeest schreef:Jemig dit topic blijft de gemoederen wel bezig houden he... :roll: :|
heeft wss te maken met het feit dat de "tegenstanders" eigenlijk diep in hun hart eigenlijk wel weten dat ze baat kunnen hebben bij een lichter verzet. omdat een licht verzet nogal taboe is, en zeker op dit topic, gaan mensen dus hevig protesteren.
Nou, ik denk dat het grootste deel van de 'tegenstanders' heus geen lichter verzet nodig heeft (dan de foutief gestelde grens van een 'normale' triple/compact in de stelling).
Maar dat ze zich niet voor kunnen stellen dat dit voor andere mensen misschien wel nuttig kan zijn, vind ik wel vreemd.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 01 juni 2006 08:03

PFW schreef:
Alexander schreef:
Nou, ik denk dat het grootste deel van de 'tegenstanders' heus geen lichter verzet nodig heeft (dan de foutief gestelde grens van een 'normale' triple/compact in de stelling).
Maar dat ze zich niet voor kunnen stellen dat dit voor andere mensen misschien wel nuttig kan zijn, vind ik wel vreemd.
ik bedoelde het dus anders: de meesten kunnen baat hebben bij een lichter verzet dan zij eigenlijk denken.
en tjah michael kan zich wss weer niet voorstellen dat er iemand uberhaupt een triple nodig heeft.

HenkP
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Oltre
Contacteer:

Bericht door HenkP » do 01 juni 2006 16:34

PFW schreef:
Alexander schreef:
Zo is het maar net!!!!!!

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » do 01 juni 2006 17:31

Alexander schreef:
Nee hoor, ik weet dat ik met een compact prima LM uit kan rijden zonder problemen. Vorig jaar af en toe met stukjes harken, dit jaar als het goed is met een keurig tempo. Weet je hoe dat komt? Ik heb getraind..... :wink:
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » do 01 juni 2006 23:04

PFW schreef:
Alexander schreef:
even voor de duidelijkheid: ik als 'tegenstander' ben van mening dat iedereen moet kiezen waar ie zich zelf lekker bij voelt. En hoe minder getraind je bent, hoe groter de behoefte zal zijn aan een kleiner verzet. Zelf zou ik ook mijn triple niet willen missen in de alpen.
MAAR IN DE BASIS GAAT HET OM TRAINING, TRAINING, TRAINING en TRAINING. En voor mezelf hou ik aan: als ik het met m'n trippeltje niet meer red in de Alpen, dan eerst nog maar wat pielen in Limburg en de Ardennen en kom volgend jaar maar weer terug.

Ben jarenlang doelverdediger geweest. Nooit heb ik gedacht: ik zou stukken beter keepen als die lat 20cm lager hangt.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 02 juni 2006 06:38

Wie berekent hoeveel lichter je verzet moet worden als je 100/1000 onzinnige berichten per dag/week/maand op dit prikbord plaatst ?

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 02 juni 2006 07:23

leendert schreef:
PFW schreef:
Alexander schreef: heeft wss te maken met het feit dat de "tegenstanders" eigenlijk diep in hun hart eigenlijk wel weten dat ze baat kunnen hebben bij een lichter verzet. omdat een licht verzet nogal taboe is, en zeker op dit topic, gaan mensen dus hevig protesteren.
even voor de duidelijkheid: ik als 'tegenstander' ben van mening dat iedereen moet kiezen waar ie zich zelf lekker bij voelt. En hoe minder getraind je bent, hoe groter de behoefte zal zijn aan een kleiner verzet. Zelf zou ik ook mijn triple niet willen missen in de alpen.
MAAR IN DE BASIS GAAT HET OM TRAINING, TRAINING, TRAINING en TRAINING. En voor mezelf hou ik aan: als ik het met m'n trippeltje niet meer red in de Alpen, dan eerst nog maar wat pielen in Limburg en de Ardennen en kom volgend jaar maar weer terug.

Ben jarenlang doelverdediger geweest. Nooit heb ik gedacht: ik zou stukken beter keepen als die lat 20cm lager hangt.
Tja, de stelling luidt nu eenmaal niet "IN DE BASIS GAAT HET OM TRAINING, TRAINING, TRAINING en TRAINING", maar om het eventueel gebruiken van een lichter verzet, dat op zich "TRAINING, TRAINING, TRAINING en TRAINING" helemaal niet uitsluit.

Maar goed, als we toch bezig blijven. De stelling is op nog een punt fout, de 'normale triple van 30/26'. Ik zou daar eerder 30/27 van maken (dat scheelt een boel mensen met shimano cassettes het schaamtegevoel van een abnormale triple).

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 02 juni 2006 07:30

30/25 ; 30/28 ; 30/29 zijn ook normale triples...

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 02 juni 2006 07:34

Alexander schreef:30/25
Die is toch groter dan 30/26 :roll:

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 02 juni 2006 07:37

PFW schreef:
het is een 'normale' triple ;)
in feite bepaald de 30 of het een 'normale' triple is. dus een 30/32 zou dan ook een normale triple kunnen zijn. shimano levert een 32 kransje.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 02 juni 2006 07:45

Alexander schreef:
PFW schreef:
het is een 'normale' triple ;)
in feite bepaald de 30 of het een 'normale' triple is. dus een 30/32 zou dan ook een normale triple kunnen zijn. shimano levert een 32 kransje.
Het ging over een normale triple of compact, of lichter, die 25 was al afgedekt door de 26.

Die 32 valt buiten het aanbod op race-gebied, dus er valt wat voor te zeggen deze niet 'normaal' te noemen.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 02 juni 2006 08:00

PFW schreef:Die 32 valt buiten het aanbod op race-gebied, dus er valt wat voor te zeggen deze niet 'normaal' te noemen.
ik dacht dat shimano officieel wel tot 32 ging. ik heb vorig jaar een kransje geleend van Fons en die had dat kransje gemaakt van een shimano-32 en een campa-klein.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » vr 02 juni 2006 08:22

Alexander schreef:
PFW schreef:Die 32 valt buiten het aanbod op race-gebied, dus er valt wat voor te zeggen deze niet 'normaal' te noemen.
ik dacht dat shimano officieel wel tot 32 ging. ik heb vorig jaar een kransje geleend van Fons en die had dat kransje gemaakt van een shimano-32 en een campa-klein.
Ze gaan zelfs tot 34, maar dat zijn dan wel onderdelen uit de mtb-groepen.

Gesloten