Minimaal verzet: kleiner dan een tripel?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....

Een compact (34x29) of tripel (30x26) is voldoende voor alle gangbare Alpencols

Nee, ik wil een nog kleiner verzet.
6
12%
Ja, als je het daar niet mee redt moet je eerst maar eens gaan trainen
43
88%

Totaal aantal stemmen: 49

reesbeest
Carbon Racefiets
Fiets: Scott CR1 Limited

Bericht door reesbeest » ma 29 mei 2006 15:33

Ben het ook 100% met de tweede optie eens, tenzij zelfs een optimale training niet genoeg is om het totaal gebrek aan talent te compenseren... Maar ik betwijfel of dat voor zal komen :?

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 17:15

reesbeest schreef:Ben het ook 100% met de tweede optie eens, tenzij zelfs een optimale training niet genoeg is om het totaal gebrek aan talent te compenseren... Maar ik betwijfel of dat voor zal komen :?
Ik denk dat 95% van de mensen niet met een optimale training in de bergen verschijnt. Ik zeker niet. Veel mensen zullen dat ook niet willen.

Dus als je een mindere fietser bent 'mag' je niet minder dan optimaal trainen en je verzet aanpassen. De mensen in het grijze schemergebied tussen de 'normale triple' en het verzet dat de profs meenemen mogen dat wel? Wat een onrechtvaardige wereld weer :roll:

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 29 mei 2006 17:57

Dingo schreef:* zucht * het fijne van een nieuw forum is dat je alle oude koeien weer heerlijk uit de sloot kan halen. Mijn dank dat ik ook MIJN stokpaardjes weer eens kan berijden * zucht *

In het wielrennen/cyclorijden/Marmotte uitrijden gaat het om VERMOGEN. Als ik bovenstaande zo lees, begin ik te begrijpen waarom die SRM's/Polar Power Outputs nog steeds zoveel geld kosten, er is veel te weinig vraag naar.

De oplossing wordt gezocht in hartslagmeters en minitriples, wat alleen maar symptoombestrijding is. Meten is weten, Dames en Heren, zeker bij een nimmer te onderschatten fysieke inspanning als LM of DM, dus investeer nu eens in een inspanningstest om te weten hoeveel vermogen je kan leveren en hoeveel vermogen ( gerichte ) training je oplevert.

En zelfs dan nog gaat het om je Duurvermogen zodat je het punt waarin je aan je MLSS Vermogen begint ergens op 1 a 2 uur ( :mrgreen: ) van de Finish ligt.

Hoe zou je er dan mee om moeten gaan ? Stel nu even, for arguments sake, dat je MLSS vermogen op 300 Watt ligt en je 75 kilo weegt. Je wilt die 300 Watt pas aanspreken op de Alp. Dat betekent dat je op "die andere bergjes" een 200 tot 250 Watt zal moeten gebruiken, met 60 omwentelingen per minuut komt dat overeen met een 39*27 of een 34*23 ( http://www.analyticcyling.com ).

Kortom, het gaat niet om je D3 vermogen maar om je D1/2 VERMOGEN !
Een goed begin, maar het gaat vooral om het verstandelijk VERMOGEN. En dat mis ik bij een aantel forummers in deze discussie.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 18:12

Rob T schreef: Een goed begin, maar het gaat vooral om het verstandelijk VERMOGEN. En dat mis ik bij een aantel forummers in deze discussie.
Maak dat eens concreter. Bij wie mis je dat en waarom?

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 29 mei 2006 18:24

PFW schreef:
Rob T schreef: Een goed begin, maar het gaat vooral om het verstandelijk VERMOGEN. En dat mis ik bij een aantel forummers in deze discussie.
Maak dat eens concreter. Bij wie mis je dat en waarom?
Dingo begon erover maar niemand haakt er op in. Je hebt ook VERMOGEN nodig, of wel kracht. Als ik dan na 4 pagina's het volgende lijstje tegenkom
ik zelf zie de volgende factoren als het gaat om uitrijden en het cijfertje (1-5) ervoor geeft het belang aan.
* 1 - te weinig basissnelheid
* 1 - te weinig duurvermogen
* 2 - teveel / te zwaar getraind in de week
* 2 - te weinig gedronken / gegeten
* 3 - te laat aan de start
* 3 - te zwaar bepakt (camelbak) en te warm gekleed
* 4 - slecht omgesprongen met krachten (dal glandon->telegraphe en laatste stuk naar BdO)
* 5 - ontbreken van 1 lichter verzet
Tewijl er al veel vaker verteld is er ook VERMOGEN in de vorm van kracht nodig is om LM uit te rijden.

En nu bedoel ik niet specifiek Alexander met mijn opmerking maar behalve Dingo heeft niemand het er in deze discussie over dat je ook de nodige kracht moet hebben om 4 van dergelijke cols te bedwingen op 1 dag. En ook dat is te trainen.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 18:30

Daar train ik volgens mij gemiddeld meer dan twee keer per week op: Tacx op bijvoorbeeld vijf procent (loopt naarmate het jaar vordert op tot negen procent) en zittend op de 52x16 blijven trappen gedurende twee kilometers. En dat negen keer herhalen...
Alleen voor mij niet met het doel om een cyclo te kunnen rijden :wink:
Rob T schreef:En nu bedoel ik niet specifiek Alexander met mijn opmerking maar behalve Dingo heeft niemand het er in deze discussie over dat je ook de nodige kracht moet hebben om 4 van dergelijke cols te bedwingen op 1 dag. En ook dat is te trainen.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 18:35

Rob T schreef:
En nu bedoel ik niet specifiek Alexander met mijn opmerking maar behalve Dingo heeft niemand het er in deze discussie over dat je ook de nodige kracht moet hebben om 4 van dergelijke cols te bedwingen op 1 dag. En ook dat is te trainen.
Uiteraard is kracht ook belangrijk, maar daar gaat het in deze discussie in beginsel niet over.
Het gaat er hier over of je een bepaald verzet nog 'mag' gebruiken, of dat je anders eerst maar meer moet gaan trainen.
Je moet het verzet aanpassen aan de kracht die je kan leveren. Het voorbeeld dat al een keer genoemd is, de 30/29 bij 70 rpm geeft een snelheid van 9 km/h. Je levert dan minder kracht dan iemand met een 30/26 en 60 rpm, maar je gaat wel een fractie sneller en levert op dat moment dus meer vermogen en daar gaat het uiteindelijk om...
Krachten moet je goed verdelen, om dat te doen moet je je verzet goed kiezen.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 29 mei 2006 18:44

PFW schreef:
Rob T schreef:
Uiteraard is kracht ook belangrijk, maar daar gaat het in deze discussie in beginsel niet over.
Het gaat er hier over of je een bepaald verzet nog 'mag' gebruiken, of dat je anders eerst maar meer moet gaan trainen.
Je moet het verzet aanpassen aan de kracht die je kan leveren. Het voorbeeld dat al een keer genoemd is, de 30/29 bij 70 rpm geeft een snelheid van 9 km/h. Je levert dan minder kracht dan iemand met een 30/26 en 60 rpm, maar je gaat wel een fractie sneller en levert op dat moment dus meer vermogen en daar gaat het uiteindelijk om...
Krachten moet je goed verdelen, om dat te doen moet je je verzet goed kiezen.
In beginsel gaat daar de discussie niet over maar alleen met een klein verzet ben je er niet. Voor de meesten (ook voor mij) geldt dat wanneer er teruggeschakeld moet worden we dan niet sneller gaan fietsen doordat we op een kleiner verzet rijden. De cadans zal maar licht omhoog gaan (als dat al gebeurd) dus zal de snelheid lager worden en dat komt gewoon omdat de kracht uit onze benen is gelopen en zoals ik al zei, dat is ook te trainen, bijv zoals LFR dat doet.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 18:51

Rob T schreef:
In beginsel gaat daar de discussie niet over maar alleen met een klein verzet ben je er niet. Voor de meesten (ook voor mij) geldt dat wanneer er teruggeschakeld moet worden we dan niet sneller gaan fietsen doordat we op een kleiner verzet rijden. De cadans zal maar licht omhoog gaan (als dat al gebeurd) dus zal de snelheid lager worden en dat komt gewoon omdat de kracht uit onze benen is gelopen en zoals ik al zei, dat is ook te trainen, bijv zoals LFR dat doet.
Ja, zo is het helemaal mooi. Dan moet je maar zo veel trainen dat je wel sneller gaat rijden met een lichter verzet :roll:
Misschien heb je ook wel daarvoor te zwaar gereden als alle kracht al uit je benen is gelopen... Misschien kun je hier de stelling wel neerzetten dat als je niet minstens nog 65 rpm kan ronddraaien je maar meer moet gaan trainen. :twisted:

Natuurlijk ben je er niet alleen met een kleiner verzet. Je moet alle zaken gewoon goed afgedekt hebben als je een berg wilt gaan beklimmen, zowel training als materiaal. Als dan het weer nog een beetje meewerkt komt alles wel goed.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 29 mei 2006 18:55

PFW schreef:
Rob T schreef:
Ja, zo is het helemaal mooi. Dan moet je maar zo veel trainen dat je wel sneller gaat rijden met een lichter verzet :roll:
Misschien heb je ook wel daarvoor te zwaar gereden als alle kracht al uit je benen is gelopen... Misschien kun je hier de stelling wel neerzetten dat als je niet minstens nog 65 rpm kan ronddraaien je maar meer moet gaan trainen. :twisted:

Natuurlijk ben je er niet alleen met een kleiner verzet. Je moet alle zaken gewoon goed afgedekt hebben als je een berg wilt gaan beklimmen, zowel training als materiaal. Als dan het weer nog een beetje meewerkt komt alles wel goed.
Ik wist niet dat je boos zou worden :twisted: :wink:

Wat ik toch duidelijk bedoelde is dat je het niet alleen moet zoeken in een als maar lichter verzet. En dat was wel een beetje wat hier gepredikt wordt.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 19:03

Rob T schreef:
PFW schreef:
Rob T schreef:

Ik wist niet dat je boos zou worden :twisted: :wink:

Wat ik toch duidelijk bedoelde is dat je het niet alleen moet zoeken in een als maar lichter verzet. En dat was wel een beetje wat hier gepredikt wordt.
Passende verzetten (en die zijn per defenitie 'licht genoeg' voor de rijder).
Zoals ook al véél eerder naar voren is gekomen in de discussie (:roll:), is er een grens (op gegeven moment pleur je om, of rij je zo langzaam dat je niet binnen de tijd gestelde binnenkomt bij een cyclo). Ik denk niet dat die grens ligt bij de in de poll voorgestelde verzetten. :wink:

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 20:19

een lichter of noodverzet ga je natuurlijk niet continu gebruiken. je gebruikt het verzet enerzijds om te voorkomen dat je benen vol lopen en anderzijds om ff fietsend bij te komen dan wel te herstellen. beide beschreven scenario's hadden mij veel tijd opgeleverd bij mijn LM poging van vorig jaar. kracht had ik naar mijn mening wel voldoende, echter kracht na 160km ontbrak, en voor mij kwam dat door het het ontbreken van een extra lichter verzet.

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » ma 29 mei 2006 20:52

Alexander schreef: kracht had ik naar mijn mening wel voldoende, echter kracht na 160km ontbrak, en voor mij kwam dat door het het ontbreken van een extra lichter verzet.
Een extra lichter verzet is niet hetzelfde als voldoende kracht hebben om LM uit te rijden. Met een lichter verzet had je slechts nog langzamer gereden, want je hebt echt de power niet meer om een hoger RPM te draaien. En dan bij het volgende 10% stuk (na Huez) nog een tandje terug om vervolgens meer energie te moeten steken in het rechtuit blijven fietsen en niet om vallen ipv daadwerkelijk naar de finish te rijden.

En over die eerste stelling verschillen de meningen denk ik.
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 20:54

blah blah. ik weet zeker dat het anders was gelopen.

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » ma 29 mei 2006 20:57

Alexander schreef:...kracht had ik naar mijn mening wel voldoende, echter kracht na 160km ontbrak, en voor mij kwam dat door het het ontbreken van een extra lichter verzet.
en volgens mijn bescheiden mening door het ontbreken van duurvermogen. Je hebt het laten liggen in de voorbereiding!!!

Maar deze discussie spitst zich nu wel heel erg toe op de specifieke keuze van één specifieke persoon.
In het algemeen zal het mij een worst zijn welk verzet iemand gebruikt, moet ie helemaal zelf weten. Voor mij is 30x25 voldoende.

Ds. Spiff
Aluminium Racefiets

Bericht door Ds. Spiff » di 30 mei 2006 07:46

Het enige dat je moet trainen voor een dergelijk ritje is je mentale weerbaarheid. De kracht van de geest wordt immer onderschat en ondergewaardeerd en daaruit volgend, zelden voldoende getraind.
Doordat we allen (toch? ) fietsen leuk vinden en daarom veel doen, komt het lichaam voldoende aan bod tijdens de voorbereidende ritjes....die we maken voor ons plezier (toch?) en niet omdat er ergens in juli een evenement is (toch?)....

Vrijelijk gejat van:

Gerard: " Ik kan, ik wil en ik zal..."
Fedor: "je rijdt niet tegen de berg op, maar erover....."
en "gewoon de ketting strak houden..."

en de dominee is serieus...........

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 30 mei 2006 07:54

als ik terugdenk aan de dag des onheils was bovenstaand wellicht het grootste manco. iets ook wat moeilijk te verkroppen is. ik kon nog wel maar gaf te vroeg op. desondanks blijf ik erbij dat met 1 lichter verzet de keuze anders uitgevallen was.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » di 30 mei 2006 08:11

Ds. Spiff schreef:Het enige dat je moet trainen voor een dergelijk ritje is je mentale weerbaarheid. De kracht van de geest wordt immer onderschat en ondergewaardeerd en daaruit volgend, zelden voldoende getraind.
Doordat we allen (toch? ) fietsen leuk vinden en daarom veel doen, komt het lichaam voldoende aan bod tijdens de voorbereidende ritjes....die we maken voor ons plezier (toch?) en niet omdat er ergens in juli een evenement is (toch?)....

Vrijelijk gejat van:

Gerard: " Ik kan, ik wil en ik zal..."
Fedor: "je rijdt niet tegen de berg op, maar erover....."
en "gewoon de ketting strak houden..."

en de dominee is serieus...........
De Dominee is bang dat wij allen niet op zijn lijn zitten maar stiekum zitten we meer op zijn lijn dan hij denkt/wij denken.

Juist door te trainen/fietsen en te Forummen ( lees het collectief geweten) wordt de geest geconditioneerd om alles wat het lichaam in zich heeft vrij te maken op un momento dado in Juli. Het Forum en de daaraangekoppelde meetings/gezamelijke ritten houdt het besef levend dat de voorbereiding vooral in het hoofd zit en blijft.
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

opera
Carbon Racefiets
Fiets: Willier

Bericht door opera » di 30 mei 2006 08:12

Ik weet dat deze posting menigeen niet bevalt,maar plaats hem toch.

Ik wordt moedeloos van eindeloos gepraat over verzetten.Ik lees het even vluchtig door,maar erger mij er eindeloos aan.

Sinds kort heb ik een triple op mijn nieuwe fiets.Vraag mij niet wat ik schakel,maar ik schakel zo dat ik heerlijk berg op rijd en dat is voldoende voor mij.de rest interresseerd mij helemaal niet.

Mijn beslissing: Dit topic is voor mij vanaf vandaag gesloten

Ds. Spiff
Aluminium Racefiets

Bericht door Ds. Spiff » di 30 mei 2006 08:31

@Dingo en @ Opera

Dingo ik mis in je benadering zoals je die net concludeert het woord plezier. Iets dat ik wel lees in de reactie van Opera.

Daar draait het volgens mij om. Plezier. Zodra het fietsen en ook de voorbereiding een "moeten" wordt, is het plezier, de motivatie onvoldoende aanwezig en wordt de mentale weerbaarheid afgebroken.
Een datum in juli waarop het moet gebeuren is geen motivatie, dat is een opgelegd doel. Motivatie om te trainen/voor te bereiden komt het best uit het feit dat je fietsen leuk vindt en het daarom graag doet. Motivatie halen uit een rit en daarom trainingen afwerken die je anders niet zou doen, missen hun doel.

Adaptief trainen is in die optiek nog helemaal niet zo gek. Je traint zoals je zin hebt. Dat heeft het mooiste resultaat. Typisch genoeg geeft het lijf vanzelf aan waar het zin in heeft en nodig heeft. Als je zin hebt om diep te gaan, is je lijf daar blijkbaar aan toe. Als je zin hebt om alleen maar rustig te peddelen ook...........etc etc

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 30 mei 2006 08:38

:) idd. ik train altijd met plezier en nooit strikt met een zeker opgelegd doel. vlak voor en tijdens trainen beslis ik hoe ik het verder ga invullen en dat wordt mede bepaalde door hoe het tijdens het ritje gaat en zeker niet onbelangrijk mijn gesteldheid die dag welke af kan hangen van de (trainings-)dagen ervoor.
tijdens fietsen ben ik alleen met fietsen bezig. buiten fietsen ben ik met allerlei details bezig rondom het fietsen.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » di 30 mei 2006 08:47

Ds. Spiff schreef:@Dingo en @ Opera

Dingo ik mis in je benadering zoals je die net concludeert het woord plezier. Iets dat ik wel lees in de reactie van Opera.
Plezier in fietsen heb ik als vaststaand feit aangenomen, anders zouden we wel het kantklostoerist.nl forum heten. :wink:
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » di 30 mei 2006 09:12

Nu raken we de uiteindelijke kern (een optelsom van alle onzinnigheid van de stelling).

Plezier is het doel, alle andere dingen (training, geplande ritten, materiaal en verzetten) zijn slechts middelen om het plezier te bereiken.
Iedereen bepaalt daarin zijn eigen mix.
Deze stelling is gericht op het bepalen van een grens aan die mix en waarom je daar een grens aan zou willen stellen, is mij een groot raadsel... Of het er echt plezieriger van wordt, betwijfel ik.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 30 mei 2006 09:24

plezier kun je ook halen door het behalen van een sub-doel. voor mij was de Keutenberg opklimmen tijdens AGR een waar subdoel. vorig jaar mislukt en ook teleurgesteld. dit jaar ging er ik voor want ik had mijn verzet goed erop aangepast. tjah het resultaat was veel hoger dan verwacht. met een kadans van 80+ de keutenberg op. veel beter dan ik had kunnen hopen. gaf enorm veel voldoening en plezier. die kans is in mijn optiek me geboden door het mini-verzetje.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 30 mei 2006 09:27

Alexander schreef:@meg. ik had vorig jaar bij LM 34x32 als kleinste. het had zeker geholpen als ik 1 verzetje lichter erbij had gehad. met 34x32 was ik redelijk ruim in de tijd voor de laatste controle aan de voet van de AdH, tenminste als ik normaal op tijd gestart was. dus schijnbaar is 34x32 met zwaar-trappen zwaar genoeg voor SC om binnen de tijd te kunnen fietsen. maar tegelijk weet ik zeker dat ik veel tijd had bespaard als ik 1 verzetje lichter erbij had gehad.
Prima. Dat geldt wellicht voor jou, maar hoeft niet voor anderen te gelden.

Gesloten