Minimaal verzet: kleiner dan een tripel?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....

Een compact (34x29) of tripel (30x26) is voldoende voor alle gangbare Alpencols

Nee, ik wil een nog kleiner verzet.
6
12%
Ja, als je het daar niet mee redt moet je eerst maar eens gaan trainen
43
88%

Totaal aantal stemmen: 49

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 10:51

PFW schreef:
LFR schreef:Als ik toch vorig jaar de gemiddelde snelheid van de winnaar van LM zag, dan zal je waarschijnlijk wel heel veel omwentelingen per tijdseenheid moeten draaien met die 36...
Alexander schreef:daarbij kun je zelfs op een 36 de LM winnen.
Overigens vrees ik dat we er toch niet uit zullen komen. Daarnaast lopen discussies over oorzaak/conclusie en gevolg door elkaar heen...
Een 36 voor het klimmen daarentegen, dat kan best.

Maar, je kunt er met deze stelling ook niet uitkomen, daar is ie niet duidelijk genoeg voor.
met een compact 34 moet het ook wel kunnen. met een 30 ook nog maar dan moet je van hele hoge rpms houden. een 26 is te klein.

LFR
Carbon Racefiets

Cadans

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 10:53

Zou ook weer een leuke poll zijn:
1) is een klimmetje als AdH op te rijden met een gemiddelde cadans > 120 omwentelingen per minuut
2) is een klimmetje als AdH op te rijden met een gemiddelde cadans < 40 omwentelingen per minuut?

Reino van der Hoek
Aluminium Racefiets
Fiets: REUS

Bericht door Reino van der Hoek » ma 29 mei 2006 11:32

doet me een beetje denken aan kleutertjes op een speelveld. de een mag van de ander (die het maar een heel klein beetje beter kan) niet meedoen met voetballen omdat ie niet goed genoeg is,

reken nou eens uit wat voor Rpm je nodig hebt met een xander verzetje van 26/28 om precies 5 km/u te fietsen.
En ga dan bij jezelf eens te rade of je die rpm bergop vol kan houden en/of je die hoge rpm wel kunt halen.
Tuurlijk OOIT zal je wel eens boven komen maar dan alleen met engelengeduld.
Ik weet nog 2 jaar geleden de CC op dat laatste EXTRA klimmentje , toen bestond er zeker nog geen trippel want toen liep er een heel klein mannetje in het orange naar boven,met de fiets aan de hand.

Maar ja zolang je er zelf plezier in hebt vind ik het prima en anders ook.

toneelspelen dat is misschien leuker dan fietsen .

tis wat he jongens , in die grote mensen wereld.
ik heb er weer zin in.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 11:37

@reino. rpm=43. met 30x29 ga je dan overings ook maar 5,6km/u.
ik denk niet dat het mij lukt dit rpm te kunnen fietsen. niet omdat het te hoog is, nee eerder omdat het veel te laag is. daarom heb ik gekozen voor een klein verzet, juist om dit soort lage rpm's te voorkomen.
met rpm=70 ga je bij 26x28 altijd nog 8,2km/u
reino schreef:Ik weet nog 2 jaar geleden de CC op dat laatste EXTRA klimmentje , toen bestond er zeker nog geen trippel want toen liep er een heel klein mannetje in het orange naar boven,met de fiets aan de hand.
dat was ik niet.
als je toch over die CC begint. hoeveel km heb jij toen gereden?
Laatst gewijzigd door Alexander op ma 29 mei 2006 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 11:44

Niet gericht aan individuele personen, maar meer in zijn algemeenheid en als gevolg van meerdere, bovenstaande reacties:

Wijken we hier niet te ver af van het oorspronkelijke topic?????

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 29 mei 2006 11:47

REINO schreef:doet me een beetje denken aan kleutertjes op een speelveld. de een mag van de ander (die het maar een heel klein beetje beter kan) niet meedoen met voetballen omdat ie niet goed genoeg is,
Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 11:48

ronald schreef:
REINO schreef:doet me een beetje denken aan kleutertjes op een speelveld. de een mag van de ander (die het maar een heel klein beetje beter kan) niet meedoen met voetballen omdat ie niet goed genoeg is,
Afbeelding
dat was mijn citaat ;) reino is alleen vergeten te quoten..
zie mijn post "Geplaatst: Fri May 26, 2006 2:19 pm"
Laatst gewijzigd door Alexander op ma 29 mei 2006 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » ma 29 mei 2006 11:48

LFR schreef:
JA!!!
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 29 mei 2006 11:53

LFR schreef:Wijken we hier niet te ver af van het oorspronkelijke topic?????
was dit een serieus topic dan?

als het serieus bedoeld was, dan had antwoordcategorie 1 moeten zijn: "Nee, als je dat nodig vindt monteer je een nog kleinere versnelling"

martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » ma 29 mei 2006 12:01

Daniel1975 schreef:
LFR schreef:
JA!!!

Maar wel weer een lekker ouderwetse discussie :lol: 10 mensen 10 verschillende meningen. Ik heb eigenlijk maar 1 tip: probeer voor jezelf uit te dokteren welke verzetten je het beste liggen en luister niet teveel naar anderen.

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » ma 29 mei 2006 12:01

Laat ik even voorop stellen dat dit NIET de bedoeling was om te zieken. Dat dit wel die kant op is gegleden ligt m.i. niet aan de eerste post.

Wat ik wilde weten is of ik nu echt een van de weinigen ben die vindt dat een cyclodeelnemer moet weten waar hij aan begint en daar ook voor moet trainen ipv de oplossingen in het materiaal zoeken.
In mijn ogen is iemand die met een tripel niet bovenkomt onvoldoende getraind en kan dus niet voldoende vermogen leveren om de prestatietocht met succes af te ronden. Een berg bla bla rondom heel veel omwentelingen per minuut blijven draaien doet mij daar ook niet van gedachten veranderen. 80rpm draaien is aan goed getrainde renners vaak ook niet meer weggelegd na 160km hooggebergte. 9 vd 10 personen zullen terugvallen op 60rpm, ongeacht welk verzet.

Er is hier een hele leuke discussie tussen een klein aantal mensen ontstaan, maar de poll-resultaten (= unieke stemmingen) zijn duidelijk tav dit punt.
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 12:06

Daniel1975 schreef:maar de poll-resultaten (= unieke stemmingen) zijn duidelijk tav dit punt.
niet mee eens. de andere poll is van gelijke strekking maar heeft een andere vraagstelling. het resultaat daar is precies tegenovergesteld.

Jort
Aluminium Racefiets
Fiets: Sensa

Bericht door Jort » ma 29 mei 2006 12:10

Als het materiaalkeuze ervoor zorgt dat een desbetreffende persoon een cyclo kan uitrijden binnen de door hem/haar gestelde tijdslimiet dan is het een oplossing om het doel te bereiken.

Echter het trainingsaspect (fysiek en tussen de oren) is natuurlijk veel belangrijker, immers zonder gerichte training zul je nooit optimaal gebruik kunnen maken van je materiaalkeuze.

Materiaalkeuze is belangrijk maar geen garantie voor het halen van je doel omdat het trainingsaspect in deze dooslaggevend is.

Ds. Spiff
Aluminium Racefiets

Bericht door Ds. Spiff » ma 29 mei 2006 12:12

Ik word zo moe van dit onderwerp.........
welk verzet (woordgrapje) moet ik leveren om deze omwentelingen (woordgrapje) om dezelfde weerstand (woordgrapje) definitief een halt toe te roepen.....

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 12:12

Daniel1975 schreef:Laat ik even voorop stellen dat dit NIET de bedoeling was om te zieken. Dat dit wel die kant op is gegleden ligt m.i. niet aan de eerste post.

Wat ik wilde weten is of ik nu echt een van de weinigen ben die vindt dat een cyclodeelnemer moet weten waar hij aan begint en daar ook voor moet trainen ipv de oplossingen in het materiaal zoeken.
In mijn ogen is iemand die met een tripel niet bovenkomt onvoldoende getraind en kan dus niet voldoende vermogen leveren om de prestatietocht met succes af te ronden. Een berg bla bla rondom heel veel omwentelingen per minuut blijven draaien doet mij daar ook niet van gedachten veranderen. 80rpm draaien is aan goed getrainde renners vaak ook niet meer weggelegd na 160km hooggebergte. 9 vd 10 personen zullen terugvallen op 60rpm, ongeacht welk verzet.

Er is hier een hele leuke discussie tussen een klein aantal mensen ontstaan, maar de poll-resultaten (= unieke stemmingen) zijn duidelijk tav dit punt.
Oftewel, hoe krom toch nog recht wordt. :roll:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar dat staat niet in deze poll. Nog is deze poll representatief voor het peilen van de mening over jouw uiteindelijk standpunt, want dat pijlt die stelling niet (jij kunt je wel gesterkt voelen door de uitslag, maar in feite zegt het mij niet zoveel).

Er is ook nog een verschil tussen bovenkomen en goed bovenkomen. Ik had zaterdagavond Vaujany ook nog wel beklommen met 39/27, maar die 34/27 die ik had kwam toch behoorlijk goed van pas. Een tandje lichter had ik ook niet afgeslagen.

Ronald
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Ronald » ma 29 mei 2006 12:15

Daniel1975 schreef: de poll-resultaten (= unieke stemmingen) zijn duidelijk tav dit punt.
ik vind het prima als iemand een mini-triple of weet ik wat op zijn fiets zet, maar antwoord 1: nee, IK WIL kleiner stem ik natuurlijk niet. want ik wil niet kleiner. Maw: die poll gaat nergens over.

Als je mij zou vragen: is je basistempo hoog genoeg als je al bij de croix de fer een verzet van 1 op 1 gaat rijden om de marmotte binnen de daarvoor gestelde tijd af te ronden, zeg ik: dat denk ik niet.

(en excuus daniel, dat van dat zieken dat had ik al gedelete voordat jij antwoordde - aan je intentie wordt niet getwijfeld.)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 12:29

als ik het dan goed begrijp waren en duurvermogen en basissnelheid bij mij de factoren voor het falen van LM. althans als ik bovenstaande reacties goed begrijp. ik ben het zelf hier niet mee eens. voor mij was het ontbreken van 1 lichter verzet het grootste en doorslaggevende manco tijdens de poging.

LFR
Carbon Racefiets

Emile...

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 12:35

Is er dan niet een hoger gelegen uitgangspunt, dat je kunt vertalen in een verzet of trainingsomvang:

Ik kan het en ik wil het (door nog meer te trainen dan wel door een kleiner verzet), oftewel TSJAKKA
Afbeelding

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 12:43

Alexander schreef:als ik het dan goed begrijp waren en duurvermogen en basissnelheid bij mij de factoren voor het falen van LM. althans als ik bovenstaande reacties goed begrijp. ik ben het zelf hier niet mee eens. voor mij was het ontbreken van 1 lichter verzet het grootste en doorslaggevende manco tijdens de poging.
Dat is altijd lastig te beoordelen voor een buitenstaander.

Je zou kunnen redeneren dat je met een hogere basissnelheid en meer duurvermogen dat lichtere verzet niet nodig had gehad.
Het kunnen aanwijzen van één factor voor een gefaalde poging is wel handig, maar meestal is het een combinatie van factoren.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 13:02

PFW schreef:
Alexander schreef:als ik het dan goed begrijp waren en duurvermogen en basissnelheid bij mij de factoren voor het falen van LM. althans als ik bovenstaande reacties goed begrijp. ik ben het zelf hier niet mee eens. voor mij was het ontbreken van 1 lichter verzet het grootste en doorslaggevende manco tijdens de poging.

Je zou kunnen redeneren dat je met een hogere basissnelheid en meer duurvermogen dat lichtere verzet niet nodig had gehad.
Het kunnen aanwijzen van één factor voor een gefaalde poging is wel handig, maar meestal is het een combinatie van factoren.
hogere basissnelheid = meer duurvermogen want kracht * snelheid is vermogen ?
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 13:14

PFW schreef:

ik zelf zie de volgende factoren als het gaat om uitrijden en het cijfertje (1-5) ervoor geeft het belang aan.
* 1 - te weinig basissnelheid
* 1 - te weinig duurvermogen
* 2 - teveel / te zwaar getraind in de week
* 2 - te weinig gedronken / gegeten
* 3 - te laat aan de start
* 3 - te zwaar bepakt (camelbak) en te warm gekleed
* 4 - slecht omgesprongen met krachten (dal glandon->telegraphe en laatste stuk naar BdO)
* 5 - ontbreken van 1 lichter verzet

de laatste is wat mij betreft doorslaggevend.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 13:21

Alexander schreef:
PFW schreef:

ik zelf zie de volgende factoren als het gaat om uitrijden en het cijfertje (1-5) ervoor geeft het belang aan.
* 1 - te weinig basissnelheid
* 1 - te weinig duurvermogen
* 2 - teveel / te zwaar getraind in de week
* 2 - te weinig gedronken / gegeten
* 3 - te laat aan de start
* 3 - te zwaar bepakt (camelbak) en te warm gekleed
* 4 - slecht omgesprongen met krachten (dal glandon->telegraphe en laatste stuk naar BdO)
* 5 - ontbreken van 1 lichter verzet

de laatste is wat mij betreft doorslaggevend.
Dit is natuurlijk harstikke subjectief.

Feit blijft dat er verschillende factoren zijn bij een presatie. De discussie bij jou ontstaat altijd omdat er mensen zijn die vinden dat jij vooral meer had moeten trainen.

Mij maakt het allemaal geen ruk uit, maar proberen die kritiek te veralgemeniseren in dit soort onzin-stellingen en zogenaamd een grens vast te gaan stellen voor wanneer je maar meer moet gaan trainen, dat is gewoonweg zielig.

Ds. Spiff
Aluminium Racefiets

Bericht door Ds. Spiff » ma 29 mei 2006 13:21

Ik lees al zo zes andere redenen die veel belangrijker zijn dan dat ene verzet....

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 13:26

@pfw. het was ook met betrekking tot mijn LM-poging van vorig jaar. dus idd heel erg subjectief.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 13:49

Ds. Spiff schreef:Ik lees al zo zes andere redenen die veel belangrijker zijn dan dat ene verzet....
Hear, hear ! :!:
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Gesloten