Minimaal verzet: kleiner dan een tripel?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....

Een compact (34x29) of tripel (30x26) is voldoende voor alle gangbare Alpencols

Nee, ik wil een nog kleiner verzet.
6
12%
Ja, als je het daar niet mee redt moet je eerst maar eens gaan trainen
43
88%

Totaal aantal stemmen: 49

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 08:37

Alexander schreef: * en niet onbelangrijk, foute vraagstelling; ook ik had normaal gesproken Ja moeten stemmen als ik de achterliggende reden van de poll niet zou weten.
Inderdaad. De vraagstelling lokt verkeerde antwoorden uit.

Voor mezelf heb ik voldoende aan zwaardere verzetten, maar de stelling lijkt er meer algemeen te staan.
(en gelukkig ken ik de achterliggende reden wel een beetje :wink:)

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 08:43

Ieke schreef:Ik train iets minder dan jij denk ik (plus minus 8000 km/jaar).
Klopt. Maar ik denk dat jij dan weer wat meer prestatiegericht ben dan ik. Voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen: ik bedoel hier niets negatiefs mee 8)
Jij, en met jou de meeste WT-ers, trainen voor een specifiek doel. Ik vind het trainen an sich echter het leukste, zonder ook maar enig verder hoger doel te hebben (anders dan de conditie enigszins op peil te behouden).

Tijden, snelheden of deelnames aan cyclo's boeien mij niet. Het enige waar je mij nog v.w.b. fietsen voor geinteresseerd krijgt, zijn duurprestaties. Ik zit bijvoorbeeld nog steeds te denken aan een record voor 24 uur solo-Tacxen...

Dingo
Prince of Spain
Fiets: CAAD12

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 09:08

* zucht * het fijne van een nieuw forum is dat je alle oude koeien weer heerlijk uit de sloot kan halen. Mijn dank dat ik ook MIJN stokpaardjes weer eens kan berijden * zucht *

In het wielrennen/cyclorijden/Marmotte uitrijden gaat het om VERMOGEN. Als ik bovenstaande zo lees, begin ik te begrijpen waarom die SRM's/Polar Power Outputs nog steeds zoveel geld kosten, er is veel te weinig vraag naar.

De oplossing wordt gezocht in hartslagmeters en minitriples, wat alleen maar symptoombestrijding is. Meten is weten, Dames en Heren, zeker bij een nimmer te onderschatten fysieke inspanning als LM of DM, dus investeer nu eens in een inspanningstest om te weten hoeveel vermogen je kan leveren en hoeveel vermogen ( gerichte ) training je oplevert.

En zelfs dan nog gaat het om je Duurvermogen zodat je het punt waarin je aan je MLSS Vermogen begint ergens op 1 a 2 uur ( :mrgreen: ) van de Finish ligt.

Hoe zou je er dan mee om moeten gaan ? Stel nu even, for arguments sake, dat je MLSS vermogen op 300 Watt ligt en je 75 kilo weegt. Je wilt die 300 Watt pas aanspreken op de Alp. Dat betekent dat je op "die andere bergjes" een 200 tot 250 Watt zal moeten gebruiken, met 60 omwentelingen per minuut komt dat overeen met een 39*27 of een 34*23 ( http://www.analyticcyling.com ).

Kortom, het gaat niet om je D3 vermogen maar om je D1/2 VERMOGEN !
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 09:14

Dingo schreef:
De oplossing wordt gezocht in hartslagmeters en minitriples, wat alleen maar symptoombestrijding is.
Een minitriple kiezen op basis van je vermogen is toch heel goed mogelijk?

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 09:21

PFW schreef:
Dingo schreef:
De oplossing wordt gezocht in hartslagmeters en minitriples, wat alleen maar symptoombestrijding is.
Juist, maar dat is niet de basis waar je mee begint. DAT is wat Pino bedoelt in een ander topic. De gemiddelde Wielertoerist komt niet zover dat hij zoveel vermogen getraind krijgt ( stap 1 ) dat hij de Ventoux oid wel makkelijk opkomt met een 39*27 en dus ( stap 2 ) zijn heil zoekt in triples/minitriples/mountainbikes.

Je moet eerst staan voor je kunt lopen......

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 09:26

@dingo. bandbreedte 200-250watt zegt mij niets. veels te breed om 1 enkel verzet te kunnen noemen.

wat is het bij 180watt?

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 09:27

Dingo schreef:
PFW schreef:
Dingo schreef:
Juist, maar dat is niet de basis waar je mee begint. DAT is wat Pino bedoelt in een ander topic. De gemiddelde Wielertoerist komt niet zover dat hij zoveel vermogen getraind krijgt ( stap 1 ) dat hij de Ventoux oid wel makkelijk opkomt met een 39*27 en dus ( stap 2 ) zijn heil zoekt in triples/minitriples/mountainbikes.

Hoe bedoel je precies? Je mag niet als basis beginnen met het kiezen van een licht verzet?

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 09:30

beetje kip-en-ei probleem. volgens dingo mag je pas aan je verzet sleutelen als je precies weet wat je kunt. maar ik zeg dat ik pas kan bepalen wat ik precies kan als ik de beschikking krijg over een lichter verzet.

ik snap nog steeds niet wat het probleem is. een mini-triple geeft een kleinste verzet welke slechts 10% kleiner is dan het verzet waarmee je een zeer gangbare snelheid haalt van 9km/u tijdens de slotklim LM.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 09:37

PFW schreef:
Dingo schreef:
PFW schreef: Een minitriple kiezen op basis van je vermogen is toch heel goed mogelijk?

Hoe bedoel je precies? Je mag niet als basis beginnen met het kiezen van een licht verzet?
Wat ik bedoel is dat het zelfde gemak waarmee de FM zegt "met een 39*27 kom je de Alp wel op" er wordt geroepen: "Ik monteer een 26*27" zonder dat volstrekt helder is HOEVEEL talent ( lees vermogen ) iemand nu eigenlijk bezit en hoeveel men bereid is ervoor te doen.

Ik hoop niet dat ie het erg vindt maar mag ik in dit verband Oege even als voorbeeld gebruiken ? Denk je dat ie een minitriple nodig had op zijn eerste fietsvakantie ?

@ Alexander http://www.analyticcyling.com.

Ja, ik weet het wel, het is allemaal theoretisch gel*l maar het legt ieg wel de focus waar die zou moeten liggen nml. op training.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 09:43

Natuurlijk. Maar voor een beginner dus 'better safe than sorry' bij het kopen van de fiets.

Verder kom je er vanzelf wel achter wat jij nodig hebt. Ook persoonlijke voorkeur is daarin belangrijk. Als je lekker klimt met 75 rpm, zal je lichter uitkomen dan iemand die lekker klimt met 60 rpm.

Hoe en wat kun je het beste in de praktijk uittesten (eventueel als surrogaat een inspanningstest o.i.d.).

De focus op training leggen, is te kort in de bocht.

Met een focus op bepaalde zaken wil je namelijk wel eens belangrijke dingen over het hoofd zien.
Als je slim bent, focus je je op het totaalplaatje :wink:.
Laatst gewijzigd door PFW op ma 29 mei 2006 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 09:45

op mijn eerste fietsvakantie klom ik zonder moeite in sauerland met 45x24 als kleinste.
bij mijn tweede fietsvakantie had ik met 42x24 genoeg in munsterland
derde fietsvakantie ging ook met 42x24 als lichtste en op ballon d'alsace geen problemen maar een dag later wel op de grand ballon.
vierde en vijfde fietsvakantie had ik in ardeche/cevennen en rioja ruim genoeg aan 39x24 als lichtste
bij mijn zesde fietsvakantie had ik niet genoeg aan 34x32. ik had minimaal 1 lichter nodig.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 09:49

Alexander schreef:beetje kip-en-ei probleem. volgens dingo mag je pas aan je verzet sleutelen als je precies weet wat je kunt. maar ik zeg dat ik pas kan bepalen wat ik precies kan als ik de beschikking krijg over een lichter verzet.

ik snap nog steeds niet wat het probleem is. een mini-triple geeft een kleinste verzet welke slechts 10% kleiner is dan het verzet waarmee je een zeer gangbare snelheid haalt van 9km/u tijdens de slotklim LM.
Stop. stop van mij mag alles. Ik vind het alleen een beetje raar/jammer dat iemand met jouw lichaamsbouw en vlieggewicht zijn heil moet zoeken in lapmiddelen en niet met een meer gangbare compact/triple obv. van gerichte training die bergen naar boven vliegt, ipv op hangen en wurgen lijdt op lange afstanden.

Ik ben een sociaal mens en zie niet graag mensen lijden.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 09:57

Dingo schreef:
Stop. stop van mij mag alles. Ik vind het alleen een beetje raar/jammer dat iemand met jouw lichaamsbouw en vlieggewicht zijn heil moet zoeken in lapmiddelen en niet met een meer gangbare compact/triple obv. van gerichte training die bergen naar boven vliegt, ipv op hangen en wurgen lijdt op lange afstanden.

Ik ben een sociaal mens en zie niet graag mensen lijden.
Alexander is wel klein en licht, maar daar hoef je niet per se een goede klimmer voor te zijn. Dat is een beetje een vooroordeel.

Het is een beetje een gok zomaar op een afstandje te zeggen dat het met meer training wel harder zou gaan. Bovendien heeft Alexander vooral gekozen voor meer versnellingen in het voor hem relevante gebied (met daarnaast nog de escape van een tandje lichter).

Lijkt me toch een prima keuze op basis van in het verleden behaalde resultaten. Je kan veel zeggen, maar een programma van eisen t.a.v. je verzetten mede op bais van een Marmotton, lijkt me toch een goed uitgangspunt.

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » ma 29 mei 2006 09:58

Dingo schreef:Ik ben een sociaal mens en zie niet graag mensen lijden.
Wat zoek je dan in de wielrennerij? 8)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 10:00

@dingo. dank voor het compliment. wat het probleem is is duidelijk. jij overschat mijn kunnen en ik onderschat het.
ik ben wel met je eens dat ik een hoger nivo zal kunnen halen als ik eens stop met me te richten op die lange afstanden en gewoon kortere afstanden probeer voluit te rijden en dan pas de afstand opvoeren.

@pfw. idd. je strekking is perfect tav keuze verzetten. daarnaast ben ik dan wel klein en had vroeger een heus vlieggewicht van 52kg, maar toen perstte ik er ook een 63km/u op het vlakke er uit. meervoudig 63 gehaald en tientallen keren 60+. heeft met spiertype te maken.

maar we hebben het hier over 1 verzetje van 10% lichter dan een gangbare en geaccepteerde 30x29-triple. waar praten we eigenlijk over.
Laatst gewijzigd door Alexander op ma 29 mei 2006 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 10:03

PFW schreef:Natuurlijk. Maar voor een beginner dus 'better safe than sorry' bij het kopen van de fiets.

Verder kom je er vanzelf wel achter wat jij nodig hebt. Ook persoonlijke voorkeur is daarin belangrijk. Als je lekker klimt met 75 rpm, zal je lichter uitkomen dan iemand die lekker klimt met 60 rpm.

Hoe en wat kun je het beste in de praktijk uittesten (eventueel als surrogaat een inspanningstest o.i.d.).

Met een focus op bepaalde zaken wil je namelijk wel eens belangrijke dingen over het hoofd zien.
:D Hé, daar zit een tegenspraak in. Op basis van "Safe than Sorry" leg je dus niet de focus op het totaalplaatje maar schuif je materiaal terzijde als "een triple, dat zal wel goed genoeg zijn" terwijl mijn punt juist is dat je dat helemaal niet weet. Misschien is het wel valse bescheidenheid.

Maar ok, ik ben nu aan het scherpslijpen

Voor de meesten van ons ZAL het inderdaad wel goed genoeg zijn maar ik blijf erbij dat de focus toch echt op training hoort te liggen, zelfs of misschien wel juist, met een triple als je met enige ambitie aan de start staat van een cyclo.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 10:14

Dingo schreef:
PFW schreef:Natuurlijk. Maar voor een beginner dus 'better safe than sorry' bij het kopen van de fiets.

:D Hé, daar zit een tegenspraak in. Op basis van "Safe than Sorry" leg je dus niet de focus op het totaalplaatje maar schuif je materiaal terzijde als "een triple, dat zal wel goed genoeg zijn" terwijl mijn punt juist is dat je dat helemaal niet weet. Misschien is het wel valse bescheidenheid.

Maar ok, ik ben nu aan het scherpslijpen

Voor de meesten van ons ZAL het inderdaad wel goed genoeg zijn maar ik blijf erbij dat de focus toch echt op training hoort te liggen, zelfs of misschien wel juist, met een triple als je met enige ambitie aan de start staat van een cyclo.
Niet echt. Daar staat ten eerste "voor een beginner". Ik denk dat je daarvoor een groot bereik met veel keuzes moet hebben om de ideale klimversnellingen te testen. Er kan dus ook een tijdscompontent inzitten. Als het valse bescheidenheid was, heb je alsnog een middenblad :wink:.

Mijn punt is juist, als je het niet weet, moet je het ook niet al proberen te beslissen... Dat is niet in tegenspraak met kijken naar het totaalplaatje.

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » ma 29 mei 2006 10:20

Dingo schreef:"een triple, dat zal wel goed genoeg zijn" terwijl mijn punt juist is dat je dat helemaal niet weet. Misschien is het wel valse bescheidenheid.

Het zegt helemaal niets of je met een triple danwel conventionele dubbel rijdt!
Je zou net zo goed met een triple icm een 11-21 kunnen rijden. Hiermee heb je een net iets zwaarder verzet dan met een 39-27.
Een veel gebruikt excuus als een triplerijder eerder boven is dan een dubbelrijder: 'maar jij kunt lekkerder ronddraaien'. Dat is gewoon verstoppertje spelen en geen/onvoldoende inzicht hebben in je eigen capaciteiten.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 10:24

Ieke schreef:Een veel gebruikt excuus als een triplerijder eerder boven is dan een dubbelrijder: 'maar jij kunt lekkerder ronddraaien'. Dat is gewoon verstoppertje spelen en geen/onvoldoende inzicht hebben in je eigen capaciteiten.
Exact mijn punt Ieke. Dank u. Het gaat om vermogen.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 10:32

Dingo schreef:
Ieke schreef:Een veel gebruikt excuus als een triplerijder eerder boven is dan een dubbelrijder: 'maar jij kunt lekkerder ronddraaien'. Dat is gewoon verstoppertje spelen en geen/onvoldoende inzicht hebben in je eigen capaciteiten.
Exact mijn punt Ieke. Dank u. Het gaat om vermogen.
Precie. Dan zijn we er weer uit.

Verzetten bepaal je aan de hand van je capaciteiten. Je capaciteiten zijn mede afhankelijk van je trainig. Je kan dingen niet los van elkaar zien.

Kun je maar één conclusie aanhangen.
De stelling is onzin!

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » ma 29 mei 2006 10:35

Dingo schreef:Het gaat om vermogen.
het gaat ook om inlevings-vermogen ;)

wat ieke nu zegt is precies ook mijn punt. ik verlies namelijk niets met de mini-triple. met de mini-triple kan ik namelijk een verzet schakelen wat ik vorig jaar nodig had. maar met mijn mini-triple kan ik ook zwaarder rijden door een andere cassette te plaatsen (bv 12-23), of mss wordt ik wel zo goed dat ik op de 36 overweg kan, en daarbij kun je zelfs op een 36 de LM winnen. overweging: met mijn mini-triple heb ik een bereik van mijn huidig nivo tot en met LM winst. wat is het probleem?

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 10:41

Als ik toch vorig jaar de gemiddelde snelheid van de winnaar van LM zag, dan zal je waarschijnlijk wel heel veel omwentelingen per tijdseenheid moeten draaien met die 36...
Alexander schreef:daarbij kun je zelfs op een 36 de LM winnen.
Overigens vrees ik dat we er toch niet uit zullen komen. Daarnaast lopen discussies over oorzaak/conclusie en gevolg door elkaar heen...

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 29 mei 2006 10:46

LFR schreef:Als ik toch vorig jaar de gemiddelde snelheid van de winnaar van LM zag, dan zal je waarschijnlijk wel heel veel omwentelingen per tijdseenheid moeten draaien met die 36...
Alexander schreef:daarbij kun je zelfs op een 36 de LM winnen.
Overigens vrees ik dat we er toch niet uit zullen komen. Daarnaast lopen discussies over oorzaak/conclusie en gevolg door elkaar heen...
Een 36 voor het klimmen daarentegen, dat kan best.

Maar, je kunt er met deze stelling ook niet uitkomen, daar is ie niet duidelijk genoeg voor.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » ma 29 mei 2006 10:49

Ik denk dat ie ook niet duidelijk (SMART) genoeg gemaakt kan worden.

Immers, wat is een gangbare Alpencol (zie alleen al de discussie over Keutenberg en Camerig: welke is zwaarder?). Ik persoonlijk vind de Timmelsjoch bijvoorbeeld zwaarder dan de Mortirolo. De Giau weer makkelijker dan de Nufenen.

Hoeveel kilometers tegen welke snelheid mag je maximaal in de benen hebben voordat je aan die Alpencol kunt beginnen?

enz. enz.

Dingo
Prince of Spain

Bericht door Dingo » ma 29 mei 2006 10:50

PFW schreef: Een 36 voor het klimmen daarentegen, dat kan best.

Maar, je kunt er met deze stelling ook niet uitkomen, daar is ie niet duidelijk genoeg voor.
Neehee, dat kan helemaal niet best als je 100kg weegt en maar 200 Watt kan leveren. Hou nu eens op met die generalisaties.

Ik wil het toch proberen ( sociaal hé ) :

......genoeg voor al gangbare Alpencols mits je voldoende vermogen kan leveren onder je MLSS Vermogen.

Zoiets ?

Gesloten