Minimaal verzet: kleiner dan een tripel?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....

Een compact (34x29) of tripel (30x26) is voldoende voor alle gangbare Alpencols

Nee, ik wil een nog kleiner verzet.
6
12%
Ja, als je het daar niet mee redt moet je eerst maar eens gaan trainen
43
88%

Totaal aantal stemmen: 49

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Minimaal verzet: kleiner dan een tripel?

Bericht door Daniel1975 » vr 26 mei 2006 12:47

N.a.v. een discussie elders op het nog bijna maagdelijke forum een poll.
Een compact en tripel is in mijn ogen ruim voldoende om de "normale" Alpencols op te komen (een kreng als bijv. de Angliru even buiten beschouwing gelaten).
Indien oplossingen gezocht worden in nog kleinere verzetten schort er iets aan je trainingsinzet en moet de oplossing daar gezocht worden.

EDIT: onder deze stelling valt dus ook een willekeurig rondje door de Alpen ergens begin juli :wink:
Laatst gewijzigd door Daniel1975 op vr 26 mei 2006 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » vr 26 mei 2006 12:50

Zelfs met een 30*23 zou het moeten lukken.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Bericht door Alexander » vr 26 mei 2006 12:52

hier een typische "maurice de hond" vraag. natuurlijk is een 30x26 voldoende voor de gangbare alpencols. tenminste als je 1 zo'n col op moet en daarna lekker mag uitrusten. anders is natuurlijk als je 3 a 4 cols op moet welke ook nog eens bovengemiddeld zijn qua alpen-col.

maar ja. als ik daniel goed begrijp heb ik niets op een wielrenfiets te zoeken. en mijn AGR-250 ten spijt, ik had daar nooit mogen starten.
tjah en dat te bedenken dat ik nog legio wielertoeristen achter mij laat. het wielertoeristen schijnt alleen toe te komen aan 'de elite'.
Laatst gewijzigd door Alexander op vr 26 mei 2006 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

DeRosa
Carbon Racefiets

Bericht door DeRosa » vr 26 mei 2006 12:56

Als het met een 39x25 niet lukt, hou dan maar op 8)

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » vr 26 mei 2006 13:03

je kunt - jij ook alexander - waarschijnlijk wel boven komen met 30x26, alleen maak je dan mss dusdanig weinig omwentelingen dat een kleiner verzet meer uitkomst biedt. feitelijk gaat het niet zozeer om het verzet, maar ook om de trapfrequentie die daarbij hoort. je kunt beter met 80 omwentelingen 30x29 rondtrappen dan met 50 omwentelingen 30x23..

swoon
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Contacteer:

Bericht door swoon » vr 26 mei 2006 13:03

Ikzelf begin ondertussen na te denken mijn compact tegen een dubbel te verwisselen.
Maar wat voor mij geldt moet niet voor een ander gelden.
Ik vind deze poll dan ook nogal kort door de bocht.
"Swoon" is a term used to express happiness or excitement, to be overwhelmed by joy or emotion toward something.

foto´s

Tom
Huis-, tuin- en keukenfiets

Bericht door Tom » vr 26 mei 2006 13:07

volg swoon...

voor mij is een tripple ruimschoots voldoende (ik heb nog geen marmotte gereden met 39-53, dus eve voorzichtig blijven)...maar wil geen oordeel vellen over een ander...eventueel een extra optie?
Put everything you have in everything you want, and one day you'll get the reward!

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » vr 26 mei 2006 13:11

Daniel1975, ik geef je in grote lijnen gelijk. Met welke verzetten doe jij La Marmotte? Just curious.

Ik heb 'm vorig jaar, redelijk getraind, met 39x27 als lichtste gereden ('Bruco's "granny" was niet meer schoon.'). En ik ben allesbehalve een bergvlo. Dit jaar ga ik toch iets lichters proberen. Ik heb over de hele linie mijn cadans wat opgevoerd en wil ook bergop wat sneller ronddraaien. Ik overweeg dus een kransje 30 te steken.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » vr 26 mei 2006 13:19

als de profs een poll zouden houden dan: "met kleiner dan 39x23 hoef je niet van start bij een etappe door de alpen".

waar daniel geen rekening mee houdt is dat een ieder op zijn eigen nivo gewoon een prestatie probeert neer te zetten. waarbij de bandbreedte zeer nauw is. het verschil tussen 30x29 en 30x26 is helemaal niet eens zo groot. zeker niet zo groot als daniel doet vermoeden dat je dan maar ineens veel aan je trainingsinzet moet veranderen.

doet me een beetje denken aan kleutertjes op een speelveld. de een mag van de ander (die het maar een heel klein beetje beter kan) niet meedoen met voetballen omdat ie niet goed genoeg is.

hoe dan ook deugt de vraagstelling niet en dit beinvloedt sterk de uitslag. ben benieuwd wat daniel met de uitslag wil. krijg ik een startverbod voor AGR of LM volgend jaar. of..
de vraagstelling deugt om de volgende redenen niet:
* het merendeel (ook ik!!!) heeft aan 30x26 ruim voldoende (ook ik!!) om een gangbare apencol te bedwingen
* het is totaal anders als je 3 a 4 van dergelijke cols op moet. er is wel een EDIT maar deze wordt niet gelezen bij beantwoording
* er wordt niets gezegd over fatsoenlijke kadans oid. en of je prettig boven komt en of je wel/niet mag/moet stoppen. enz.
enz..

Daniel1975
Carbon Racefiets

Bericht door Daniel1975 » vr 26 mei 2006 14:59

Bruco schreef:Daniel1975, ik geef je in grote lijnen gelijk. Met welke verzetten doe jij La Marmotte? Just curious.
Bepaal ik ter plekke. Waarschijnlijk 39x29, maar de compact die ik hier nog heb liggen gaat wel mee. Mocht het in de voorafgaande week niet lekker voelen heb ik binnen een kwartier de compact erop zitten. De Vogezen geven mij echter wel het vertrouwen dat het met 39x29 gewoon moet lukken.

@Alex: ik wil er niks mee bereiken, slechts nieuwsgierig naar de meningen hier. Daar is deze babbelbox toch voor :). Ik heb er zelf een zeer stellige mening in, maar uiteraard is iedereen volledig vrij om zijn of haar eigen mening te hebben.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 26 mei 2006 17:23

Ik mis de cadans in het hele verhaal, en ook de snelheid waarmee je klimt. Daarom heb ik maar niet gestemd.

In 1994 reed ik mijn eerste Marmotte met 39x26 als lichtste verzet, op een stalen ros van een kleine 11 kilo (schat ik). In 2004 reed ik met 30x25 als lichtste verzet een half uur sneller dan in 1994. Lichter verzet inderdaad, en een lichtere fiets, maar met een hogere cadans.

Conclusie 1: ik ben beter gaan klimmen, want ik heb mijn tijd verbeterd. Conclusie 2: ik ben slechter gaan klimmen, want ik ben een kleiner verzet gaan gebruiken :shock:

Wat is het nu?

De vraag die Oege eerder stelde (hoeveel hoogtemeters per uur?) zegt veel meer over je klimkwaliteiten dan wie de laagste cadans aankan
Querer es poder

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » vr 26 mei 2006 18:28

Ik heb "nee" gestemd. Ik kan als een kleinste versnelling 30x29 rijden. Die heb ik vorig jaar aan het eind van de Vaujany zelfs nog moeten gebruiken.
Misschien is het wel te trainen, een paar dagen daarna reed ik immers op hetzelfde stuk tijdens de Prix des Rouses met de 42 omhoog en de AdH tijdens LM ging ook helemaal op de 42. Maar ik vind dat ik toch wel genoeg train gedurende de winter...

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » vr 26 mei 2006 20:42

Erg elitaire vraagstelling.

De meeste cyclo's zijn in Frankrijk waar de meeste wegen niet steiler dan 11% zijn aangelegd.

11% en cyclosportieve beperkt het aantal deelnemers al tot een verwaarloosbare groep ten opzichte van het geheel van bergfietsers.
Ik bestrijd dat cyclosportiene rijders "modale" fietsers zijn.

Voor bergen is er een geschikt verzet. Dat heet "Mountain Bike verzet" en niet voor niets.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » vr 26 mei 2006 22:39

Tijdens de Race across the Alps, ook een tochtje door de Alpen, hebben veel deelnemers toch wel een klein verzetje gemonteerd. Gedurende, dan wel aan het eind van ruim 500 km en 15.000 hm kan je immers wel eens een inzinking krijgen en kan zo'n versnelling wel handig zijn.

En ik begrijp dat de stelling ook voor zo'n tocht op gaat. Er wordt immers geen maximaal aantal hoogtemeters of afstand gegeven. En ook de Race across the Alps gaat immers ook over de doodgewone Alpen- en Dolomietencols, zoals Stelvio, Mortirolo, Gavia, Fluela enz.

Reino van der Hoek
Aluminium Racefiets
Fiets: REUS

Bericht door Reino van der Hoek » zo 28 mei 2006 15:48

effe voor 75, omdat ik steeds door pech achtervolg wordt ga ik tijdens LM maar in jou wiel zitten kunnen we mekaar een beetje helpen.

Over dit onderwerp
, ik heb effe dingen gelezen van Kai666 en van Bas die heel dicht in de buurt van de waarheid komen.(mijn mening,maar ja wie ben ik)

stel je fietst met 30/28 als lichtste verzet (praat ik niet eens over die 26/28)8
reken dan maar eens uit hoeveel meter je per draai aflegt en dat dan keer 40 , want als je stuk zit en je kunt nog draaien zal dat ongeveer je Rpm zijn.

Als je dat uitgerekend hebt , reken je effe verder en kun je precies uitrekenen hoe lang je over iedere LM klim doet.
In dat geval hoef je jezelf( en andere WTers ) niet voor de gek te houden.
ik heb er weer zin in.

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » zo 28 mei 2006 15:58

Gisteren de Wp zonder problemen gereden met 32x23 als kleinste verzet.
Maar ik ga niet zover om dat als norm voor te schrijven. Het is maar wat je ambitie is. Als je LM wilt rijden met een kleiner verzet dan 30 x 26, dan is het wellicht verstandig om wat meer te trainen. Als je voor de lol een paar cols wilt oprijden, kun je wat mij betreft elk verzet kiezen.
ik ga hier niet de dominee uithangen.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 28 mei 2006 16:14

MEG schreef: ik ga hier niet de dominee uithangen.
Perfect!
Alle dominees de wereld uit, we gaan lekker gewoon ZELF denken.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 28 mei 2006 17:37

@meg. ik had vorig jaar bij LM 34x32 als kleinste. het had zeker geholpen als ik 1 verzetje lichter erbij had gehad. met 34x32 was ik redelijk ruim in de tijd voor de laatste controle aan de voet van de AdH, tenminste als ik normaal op tijd gestart was. dus schijnbaar is 34x32 met zwaar-trappen zwaar genoeg voor SC om binnen de tijd te kunnen fietsen. maar tegelijk weet ik zeker dat ik veel tijd had bespaard als ik 1 verzetje lichter erbij had gehad.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » zo 28 mei 2006 18:28

Tuurlijk tellen verzetten mee en de cadans etc. maar ik mis ook de mentale kracht bij veel reacties.
Zolang jij je pedalen kan ronddraaien ga je vooruit en als je dat niet opgeeft kan je ook de LM uitrijden.
Natuurlijk maak gericht trainen alles gemakkelijker maar je verzet zegt helemaal niks over het volbrengen van een tocht, cyclo of wat dan ook.

@Alexander; je zegt dat je met je mini triple vele achter je hebt gelaten tijdens de AGR maar wat wil je daar mee zeggen. Er zijn je ook vele voorgegaan.

butch
Carbon Racefiets

Bericht door butch » zo 28 mei 2006 18:37

dan kan ik maar beter wegblijven uit de alpen... ikzelf heb voor de moment een 34/23 als kleinste versnelling... heb ook nog een 25 maar die werkt niet.

skippy
Aluminium Racefiets
Fiets: Canyon Inflite AL

Bericht door skippy » zo 28 mei 2006 19:04

Bij de beklimming van de Mont Vetoux 2004 gebruikte ik een verzet van 30x23.
Snelheid was 10 tot 8 km/h afhankelijk van de helling. Als ik de 26 erop had gehad die ik nu heb, was me dat veel prettiger verlopen en in de zelfde tijd van 2 uur. Voor een jonge vent van 30+ is een 39x23 genoeg, maar voor een 50+ moet je toch grijpen naar andere mogelijkheden.
Hoewel een paar alpencols achter elkaar toch tot deze laatsten doet grijpen, vooral wanneer je geen rasklimmer bent. :roll:
Pluk de dag. :) :)

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 28 mei 2006 19:55

@metor. waar heb ik gezegd dat ik er velen achter mij heb gelaten bij AGR? overigens is het wel waar ;) maar dit terzijde

@reino. je kraamt hier onzin uit. als je een licht verzet hebt en die ook goed gebruikt zul je minder snel naar een drama-rpm van 40 gaan. en daarbij zal iemand die lange tijd hoge rpm gereden heeft op het laatst nog makkelijker een 40 rpm tegen een zwaarder verzet kunnen rijden dan iemand die de hele dag al zwaar rijdt. overigens is finishen beter dan voortijdig stilvallen of in het uiterste geval je tot 1 poging moeten laten omdat je je knieen kapot hebt gereden. maar daar weet je alles van reino ;) voor mij liever de komende 10 jaar elke keer LM over 12uur, dan 1x 8uur en daarna niet meer kunnen fietsen.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » zo 28 mei 2006 20:24

Alexander schreef: @metor. waar heb ik gezegd dat ik er velen achter mij heb gelaten bij AGR? overigens is het wel waar maar dit terzijde.
Alexander schreef:
maar ja. als ik daniel goed begrijp heb ik niets op een wielrenfiets te zoeken. en mijn AGR-250 ten spijt, ik had daar nooit mogen starten.
tjah en dat te bedenken dat ik nog legio wielertoeristen achter mij laat. het wielertoeristen schijnt alleen toe te komen aan 'de elite'.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » zo 28 mei 2006 20:51

Metor schreef:
Alexander schreef: @metor. waar heb ik gezegd dat ik er velen achter mij heb gelaten bij AGR? overigens is het wel waar maar dit terzijde.
Alexander schreef:
ja. en?? dit zijn 2 aparte zinnen (met een regelovergang!!) die toevallig achter elkaar staan. waarbij de tweede zin niets zegt over de eerste. de tweede zin zegt iets in zijn algemeenheid mbt mijn nivo in relatie met andere wielertoeristen.

Daniel1975
Carbon Racefiets

Bericht door Daniel1975 » zo 28 mei 2006 21:12

deleted
Laatst gewijzigd door Daniel1975 op zo 28 mei 2006 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten