Verzet Trek x700 ivm racefiets

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
Kuitenbijtertje1981
Kinderzitje
Fiets: Trek

Verzet Trek x700 ivm racefiets

Bericht door Kuitenbijtertje1981 » wo 12 juni 2019 18:36

Binnenkort hoop ik naar de Alpen te gaan om daar een aantal bergcols te doen. Echter, ik wil wel redelijk fris boven komen; vandaar deze vraag over bergverzet.

Volgens mijn fietsenmaker is mijn verzet lichter (dus het aantal omwentelingen, de cadans is dan hoger) dan van een racefiets.

Volgens mij klopt dit niet; want bijv. bij hele steile stukjes weg krijg ik de trappers niet meer rond en moet ik me gewonnen geven. Terwijl ieder stukje weg, hoe steil ook, toch te doen zouden moeten zijn met een (race)fiets?

Bovendien wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Ik ben benieuwd naar jullie kijk op deze zaak. Oh ja, dit is mijn huidige fiets:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... n/p/22116/

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300
CTWT-lid: Ja

Re: Verzet Trek x700 ivm racefiets

Bericht door MEG » wo 12 juni 2019 19:01

Het verzet is niet afhankelijk van je fiets, maar van de vertanding op het voor- en achterblad.
Als de vertanding inderdaad is zoals het plaatje (30 als max achter en een triple voor) dan is het inderdaad een licht verzet. Dat zou je toch normaal gesproken rond moeten krijgen in een klim.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » wo 12 juni 2019 19:19

MEG schreef:
wo 12 juni 2019 19:01
Het verzet is niet afhankelijk van je fiets, maar van de vertanding op het voor- en achterblad.
Als de vertanding inderdaad is zoals het plaatje (30 als max achter en een triple voor) dan is het inderdaad een licht verzet. Dat zou je toch normaal gesproken rond moeten krijgen in een klim.
Met waarschijnlijk een 22 of 24 voor, dan moet het zeker licht genoeg zijn.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 12 juni 2019 20:01

Je verzet is zeker lichter dan op een racefiets en zal voor een hoop toepassingen voldoende zijn.
Een verzet op een vakantiefiets zal lichter moeten zijn dan op een racefiets omdat:
- je fiets zwaarder is,
- je in een houding zit waarin je minder kracht levert,
- je op een vakantiefiets vaak minder trek hebt in een korte hevige inspanning omdat je de hele dag wil fietsen.

Huidige gravelfietsen worden vaak met 34x32 als lichtste verzet geleverd, waarbij dat ook voor rijden met bepakking geschikt zou moeten zijn. Als je dat gelooft zul je je tot vlakkere gebieden moeten beperken.
Ik gebruik zo'n verzet op een racefiets regelmatig.

Verder zijn er uiteraard al telefoonboeken over verzetten geschreven.
Afbeelding

Kuitenbijtertje1981
Kinderzitje

Bericht door Kuitenbijtertje1981 » wo 12 juni 2019 21:53

En dat verklaart dan ook meteen waarom iedereen met een racefiets mij voorbij rijdt; met een lagere trapfrequentie gaat men harder vooruit, toch? Vandaar ook de term ‘race’fiets.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 12 juni 2019 21:56

Kuitenbijtertje1981 schreef:
wo 12 juni 2019 21:53
En dat verklaart dan ook meteen waarom iedereen met een racefiets mij voorbij rijdt; met een lagere trapfrequentie gaat men harder vooruit, toch? Vandaar ook de term ‘race’fiets.
Nee

Bij gelijk verzet ga je met een lagere trapfrequentie minder hard.
Een zwaarder (groter) verzet houdt niet in dat je harder gaat.

Race is een Engelse term die "wedstrijd" betekent.
Er worden wedstrijden gereden op fietsen met kromme sturen en op fietsen met rechte sturen.
Afbeelding

gios
Carbon Racefiets
Fiets: Kestrel, GiantCX
Contacteer:

Bericht door gios » do 13 juni 2019 06:26

Pino schreef:
wo 12 juni 2019 21:56
wo 12 juni 2019 21:53
Nee

Bij gelijk verzet ga je met een lagere trapfrequentie minder hard.
Een zwaarder (groter) verzet houdt niet in dat je harder gaat.

Race is een Engelse term die "wedstrijd" betekent.
Er worden wedstrijden gereden op fietsen met kromme sturen en op fietsen met rechte sturen.
Die racefietsen gaan harder omdat die wielrenners beter getraind zijn en omdat hun fiets ietsiepietsie lichter is. Je weet dus wat je te doen staat. ;-)
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Kuitenbijtertje1981
Kinderzitje

Bericht door Kuitenbijtertje1981 » do 13 juni 2019 11:47

Maar wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Zeker in heuvelachtig terrein (Veluwezoom, Zuid Limburg, Ardennnen) zie ik bijna alleen maar racefietsen.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » do 13 juni 2019 11:55

do 13 juni 2019 11:47
Maar wat zou dan het voordeel zijn van een racefiets boven mijn huidige fiets? Zeker in heuvelachtig terrein (Veluwezoom, Zuid Limburg, Ardennnen) zie ik bijna alleen maar racefietsen.
Volgens de Trek website (jouw linkje) weegt jouw fiets 13,5 kg (maat L frame). Een beetje racefiets weegt minder dan 8 kg, en de meer geavanceerde modellen nog een kilootje minder. Dat is een groot verschil.
Querer es poder

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » do 13 juni 2019 19:35

Pino schreef:
wo 12 juni 2019 20:01
...Huidige gravelfietsen worden vaak met 34x32 als lichtste verzet geleverd,..
Ik heb een van mijn gravelfietsen al in 2017 voorzien van supercompact ofwel een 46/30 voor icm met een ultegra RX gravel achter derrie waarmee 34 te schakelen valt.
De nieuwe Shimi Gravel groep GRX heeft zowel 48/31 (11s) alsook 46/30 (10s) cranksets in het assortiment zitten (of ze al leverbaar zijn weet ik niet). De achterderrie kunnen met lange slag zelfs 40 of 42 aan. Daarmee zou je dus zelfs 30-42 moeten kunnen schakelen. Of fietsen dan nog zin heeft is de vraag. Ws gaat lopen of duwen van de fiets sneller... Of de trend van de supercompacts door gaat zetten op de gravelbikes weet ik niet, dat zal pas duidelijk worden als de 2020 modellen met hun specs bekend worden gemaakt.

el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cube Agree/Red Bull
Contacteer:

Bericht door el_loco » vr 14 juni 2019 09:22

do 13 juni 2019 11:47
What goes up must come down... Buiten het al genoemde gewichtsverschil (de belangrijkste factor mijns inziens) en de meer efficiënte krachtsoverbrenging lijkt het me niet fijn dalen op een touringfiets. Dat zou ik liever op een racefiets doen. Maar in principe zou je met jouw fiets prima uit de voeten moeten kunnen in de bergen als je niet iets nieuws wilt. Uiteindelijk moet je zelf trappen om boven te komen.
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

wgb
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » di 18 juni 2019 12:57

Deze site kan je goed uitvinden wat jouw mogelijkheden zijn.
Je bent op de goede weg als je kan invullen: Uw massa 70 kg, massa van je fiets 13 kg, wielmaat gewone fiets, band gewone band, vul je gemiddelde snelheid op 20 min met 33 km/uur in. Met deze laatste optie is goed te zien wat er gebeurd als je 25 km invult.
Het wordt vermeld onder "Je best mogelijke prestaties"

Plaats reactie