Ultra Lightweight

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Ultra Lightweight

Bericht door Alexander » wo 19 september 2018 09:56

Goudhaantje schreef:
wo 19 september 2018 08:46
En daarnaast vind ik het gewoon ook gaaf om wat speciaals te kopen (als ik toch geld ga uitgeven).
Dat maakt het wat mij betreft een ander verhaal. Ik had even de gedachte dat het dan voornamelijk zou gaan om een ietwat snellere tijd te "kopen" gezien je afgelopen ervaringen waarbij je steeds enkele minuten te kort kwam voor een betere klassering.

Zelf kan ik uit recente ervaring zeggen dat iets kopen wat speciaal voor je is weer kan leiden tot nieuwe inspiratie. Die paar minuten haal je wellicht op die manier dan weer in ;-)

Ofwel, veel plezier met het uitzoeken van je nieuwe fiets!
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » do 20 september 2018 18:46

Hoeveel weegt je huidige fiets dan? Zomaar een suggestie: koop een fiets van 6 kg en doe iets moois met het geld dat je bespaart.

Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » do 20 september 2018 21:26

Beetje jammer dat de discussie toch vooral over het geld gaat. Daar wilde ik het nu niet onmiddellijk over hebben. Ik was meer benieuwd of ik andere nadelen over het hoofd zou zien. Maar blijkbaar zijn die er niet of niet bekend hier.

De financiële afweging zal ik toch vooral zelf moeten doen. Ik ben er dan ook nog helemaal niet over uit.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » do 20 september 2018 21:34

Er zitten simpel weg geen nadelen aan. De 6,8kg regel van de UCI is omdat het bij het instellen risico’s mee bracht. Op dit moment is het zeer lichte spul ook al erg degelijk. De 7kg halen met een fiets is redelijk de norm dus naar sub 6kg kost wat maar heeft echt geen risico’s.

Dat de rest over het geld begint zegt alles toch?

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » do 20 september 2018 21:44

Toen ik jong was, zette ik de boormachine in een aantal onderdelen om ze lichter te maken. Crank, remhoeven, opengewerkte remhandels.

Bij tijdrit bergop haalde ik de achterrem er af, had je toch niet nodig.

Nu kijk ik nog steeds naar gewicht van frame, onderdelen en wielen. Niet voor sub 6kg maar wel voor sub 7kg.

En vervolgens hang ik wel een hutkoffertje onder het zadel.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 20 september 2018 21:56

Hoe lichter je fiets des te groter en zwaarder je hutkoffer kan zijn
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » vr 21 september 2018 08:42

Metor schreef:
do 20 september 2018 21:34
Er zitten simpel weg geen nadelen aan. De 6,8kg regel van de UCI is omdat het bij het instellen risico’s mee bracht. Op dit moment is het zeer lichte spul ook al erg degelijk.
Mss dat die ondergrens verschuift, maar er zal toch nog steeds wel een ondergrens aan zijn? Het lijkt me in ieder geval niet dat een fiets van 3 kilo net zo veilig is als een fiets van 8 kilo.

Ik zou de UCI regels respecteren. Zou er niet ook ergens bij cyclo's een verwijzing zijn naar de UCI regels?

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » vr 21 september 2018 09:41

Goudhaantje schreef:
do 20 september 2018 21:26
Beetje jammer dat de discussie toch vooral over het geld gaat. Daar wilde ik het nu niet onmiddellijk over hebben. Ik was meer benieuwd of ik andere nadelen over het hoofd zou zien. Maar blijkbaar zijn die er niet of niet bekend hier.

De financiële afweging zal ik toch vooral zelf moeten doen. Ik ben er dan ook nog helemaal niet over uit.
Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor die discussie meen ik. Het was bedoeld om te achterhalen wat nu de achterliggende reden is van deze toch wel bijzondere stap. Als je iets speciaals wilt hebben dan moet je gewoon all-the-way gaan en geen concessies doen, daar krijg je alleen maar spijt van. Dus als je er van overtuigd bent dat het de investering waard is dan moet je er gewoon voor gaan.

Overigens heb ik geen verstand van veiligheid oid. Als bv Pino geen vraagtekens zet bij een bepaalde keuze dan is dat voor mij voldoende reden dat het allemaal veilig zal zijn.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » vr 21 september 2018 15:21

Marcel3204 schreef:
do 20 september 2018 18:46
Hoeveel weegt je huidige fiets dan? Zomaar een suggestie: koop een fiets van 6 kg en doe iets moois met het geld dat je bespaart.
Geld spielt keine Rolle. Wat ik probeerde te zeggen: jij hebt zoveel talent dat je een 5kg fiets niet nodig hebt. Sterker: ik denk dat je prestaties voor jezelf en voor anderen met een “normale” fiets nog mooier zijn, en in die zin zie ik een 5kg fiets als een psychologisch nadeel. Maar dat is natuurlijk maar een gedachte van een buitenstaander. Maar je vroeg om voor- en nadelen, hierbij voer ik een potentieel nadeel op.

Lethalp
Moderator

Bericht door Lethalp » vr 21 september 2018 17:16

Ronald schreef:
vr 21 september 2018 08:42
Metor schreef:
do 20 september 2018 21:34
...
Mss dat die ondergrens verschuift, maar er zal toch nog steeds wel een ondergrens aan zijn? Het lijkt me in ieder geval niet dat een fiets van 3 kilo net zo veilig is als een fiets van 8 kilo.

Ik zou de UCI regels respecteren. Zou er niet ook ergens bij cyclo's een verwijzing zijn naar de UCI regels?
Volgens mij ( maar correct me if i'm wrong ) wordt er maar bij weinig Cyclo's verwezen naar de UCI regels, laat staan dat er gehandeld wordt naar.
Oftewel, ik heb de gekste creaties al voorbij zien komen, schijven toen ze nog niet toegestaan waren, MTB's etc.

Wellicht dat er voor in het veld wel eens gecontroleerd wordt op materiaal maar helaas behoor ik niet tot die helden dus geen idee.

Mochten er geen veiligheidsbezwaren zijn, doen!
2019: Parijs-Roubaix | NOG OPZOEK NAAR IETS VOOR JULI | La Jean Francois Bernard | Marmotte Pyreneeën

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » za 22 september 2018 21:26

Dank voor al jullie reacties. Blijkbaar zijn er niet echt nadelen, behalve de kosten. Ik heb ook eerder naar een lichtgewicht S-Works Tarmac zitten kijken. Ik rijd nu ook Specialized en vind dat altijd erg mooie en goede fietsen. Maar de lichtste Tarmac weegt toch ook nog 6,4 kg en is net zo duur als een 5+kg Ax-Lightness. Maar ja, het blijven hele dure fietsen. Dus ik ga er nog wel een paar nachtjes over slapen.
Alexander schreef:
vr 21 september 2018 09:41
Ik ben voornamelijk verantwoordelijk voor die discussie meen ik. Het was bedoeld om te achterhalen wat nu de achterliggende reden is van deze toch wel bijzondere stap. Als je iets speciaals wilt hebben dan moet je gewoon all-the-way gaan en geen concessies doen, daar krijg je alleen maar spijt van. Dus als je er van overtuigd bent dat het de investering waard is dan moet je er gewoon voor gaan.
Valt wel meer hoor Alexander. Maar het is idd zo dat ik nu liever iets bijzonders koop dan zomaar een vervanging van mijn huidige fiets. Die weegt net iets meer dan 7kg.
Marcel3204 schreef:
vr 21 september 2018 15:21
Geld spielt keine Rolle. Wat ik probeerde te zeggen: jij hebt zoveel talent dat je een 5kg fiets niet nodig hebt. Sterker: ik denk dat je prestaties voor jezelf en voor anderen met een “normale” fiets nog mooier zijn, en in die zin zie ik een 5kg fiets als een psychologisch nadeel. Maar dat is natuurlijk maar een gedachte van een buitenstaander. Maar je vroeg om voor- en nadelen, hierbij voer ik een potentieel nadeel op.
Dank. Ik ga er bijna van blozen. Tja, een cyclo is voor dames nooit helemaal eerlijk. Ik rijd altijd alleen, zonder haas of hulp. Ik heb geen bevoorrading en moet dus stoppen om mijn bidons te vullen en neem alle gelletjes zelf mee. Mijn concurrentes hebben soms wel een haas en/of bevoorrading. Daarnaast zal ik denk ik niet meer verder verbeteren en moet ik mijn verval (die toch ergens wel zal gaan komen) toch een beetje gaan compenseren wil ik ook in de toekomst naast die jonge dames op het podium eindigen.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 23 september 2018 10:16

Goudhaantje schreef:
za 22 september 2018 21:26
Maar de lichtste Tarmac weegt toch ook nog 6,4 kg en is net zo duur als een 5+kg Ax-Lightness. Maar ja, het blijven hele dure fietsen. Dus ik ga er nog wel een paar nachtjes over slapen.
Dan wist ik het wel. Dan koos ik voor de ax-lightness.

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » zo 23 september 2018 11:16

Succes met het maken van een keuze. Leuk om t.z.t. terug te horen wat het geworden is.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 24 september 2018 21:54

Goudhaantje schreef:

Dank. Ik ga er bijna van blozen. Tja, een cyclo is voor dames nooit helemaal eerlijk. Ik rijd altijd alleen, zonder haas of hulp. Ik heb geen bevoorrading en moet dus stoppen om mijn bidons te vullen en neem alle gelletjes zelf mee. Mijn concurrentes hebben soms wel een haas en/of bevoorrading. Daarnaast zal ik denk ik niet meer verder verbeteren en moet ik mijn verval (die toch ergens wel zal gaan komen) toch een beetje gaan compenseren wil ik ook in de toekomst naast die jonge dames op het podium eindigen.
Ben je dan niet beter uit door hulp te kopen? Hetzij mensen die bevoorrading regelen, dan wel een goede eliterenner als haas laten rijden.

Overigens zit er wel een limiet aan gewichtsreductie qua veiligheid/levensduur. UCI goedgekeurde spullen zouden getest moeten zijn.
Voor een klimtijdrit zou je met baantubes kunnen rijden met 280 grams velgen, afdalen zou ik er niet mee doen.

De meest exotische lichte machine zal nog steeds een stuk minder kosten dan velen teveel uitgeven aan gemotoriseerd blik. En als je het prijskaartje aan de fiets laat hangen bereik je ook het nodige psychologische voordeel.
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 24 september 2018 21:56

P.S. er zijn een hoop mannetjes die graag plaatsvervangend willen presteren door vrouwen te helpen.
(zelfde geldt voor ouders bij jeugdwielrennen)
Afbeelding

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » di 25 september 2018 08:45

Pino schreef:
ma 24 september 2018 21:54
Goudhaantje schreef:

Ben je dan niet beter uit door hulp te kopen? Hetzij mensen die bevoorrading regelen, dan wel een goede eliterenner als haas laten rijden.

Overigens zit er wel een limiet aan gewichtsreductie qua veiligheid/levensduur. UCI goedgekeurde spullen zouden getest moeten zijn.
Voor een klimtijdrit zou je met baantubes kunnen rijden met 280 grams velgen, afdalen zou ik er niet mee doen.

De meest exotische lichte machine zal nog steeds een stuk minder kosten dan velen teveel uitgeven aan gemotoriseerd blik. En als je het prijskaartje aan de fiets laat hangen bereik je ook het nodige psychologische voordeel.
Ik probeer aansluiting te vinden bij verschillende teams. Tot nu toe zonder succes (nee/vol/geen reactie). Blijkbaar doe ik iets verkeerd? :-? Bevoorrading via commerciële organisaties is altijd gekoppeld aan arrangementen met verblijf. Dat laatste regel ik liever zelf. Ik heb dit seizoen twee organisaties aangeschreven in een poging wel bevoorrading af te kunnen nemen (tegen betaling uiteraard). Een afwijzing ontvangen en bij de ander geen reactie.

AX-lightness heeft een UCI goedkeuring. De sticker komt op de modellen 2019 (?).

En nogmaals, ik vind het gaaf zo'n lichte fiets. Daar krijg je toch een kick van als je zo'n fietsje alleen al optilt. Maar mss is dat een vrouwendingetje. :lol:

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » di 25 september 2018 08:51

Pino schreef:
ma 24 september 2018 21:56
P.S. er zijn een hoop mannetjes die graag plaatsvervangend willen presteren door vrouwen te helpen.
(zelfde geldt voor ouders bij jeugdwielrennen)
Ja, ik weet het. Meestal willen ze het wel, maar kunnen ze het niet. :oeps: :lol:

Ik heb één keer samen met Bas Winkel gereden. Die kwam ik toen tegen bij de start van La Vosgienne. Dat was erg leuk. Maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje laf om achter je/een vent aan te rijden en waardeer ik dat ook niet zo bij andere dames. Om die reden doe ik het zelf ook liever niet. Uiteraard maak ik wel gebruik van groepjes mannen, maar dat doen mannen ook. Maar ook dan draai ik gewoon mee en doe ook kopwerk. Alhoewel dat tactisch natuurlijk helemaal niet slim is. :roll:

Bevoorrading is wel een ding, want nu moet ik stoppen en rijd de rest van de groep door (met daarin concurrentes). Daarmee heb ik al meermaals essentiële aansluiting gemist (ORM, L'Alsacienne). Dat zou ik dan ook echt heel erg graag geregeld zien.

Maar nu gaan we wel heel erg off-topic...

Alwin
Moderator
Fiets: Look 675
Contacteer:

Bericht door Alwin » di 25 september 2018 09:16

Goudhaantje schreef:
di 25 september 2018 08:51
Bevoorrading is wel een ding, want nu moet ik stoppen en rijd de rest van de groep door (met daarin concurrentes). Daarmee heb ik al meermaals essentiële aansluiting gemist (ORM, L'Alsacienne). Dat zou ik dan ook echt heel erg graag geregeld zien.
Word lid van CTWT. Bij cyclo's waar de club aanwezig is kun je dan van de verzorgingspost gebruik maken. Dat is altijd sneller dan de reguliere posten.
Op naar de Velomediane!

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 16 december 2018 15:00

Eindelijk mijn nieuw fiets in huis. Het is de Vial Evo Ultra van ax-Lightness geworden. Een beauty!

Exact 6 kg, incl pedalen en vermogensmeter.

Met uitzondering van de groep is alles handgemaakt in Duitsland. Veel persoonlijk contact gehad over de opbouw van de fiets, onderdelen, kleur ed. Echt een fantastische service! Mooi bedrijf.

Aan de ene kant van het frame staat mijn naam, aan de andere kant mijn nickname.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 16 december 2018 15:06

Helaas nog geen meter op kunnen rijden. Ik ben verleden week met skiën lelijk gevallen en heb mijn knie geblesseerd. Kan een beetje peddelen op de tacx, meer niet. Dat is wel een grote domper.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 16 december 2018 16:49

Fraai (de fiets) en minder fraai (de blessure)!
Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » zo 16 december 2018 17:20

Je fiets ziet er super uit.

En beterschap.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » zo 16 december 2018 18:37

:oke: :oke: :oke:

Marcel3204
Aluminium Racefiets

Bericht door Marcel3204 » zo 16 december 2018 19:59

Prachtig eindresultaat! Tubeless bandjes, aan alles is gedacht. Nog een speciale cassette erop? Die kon ik zo 1-2-3 niet herkennen. Of toch 'gewoon' SRAM Red? Veel plezier en succes ermee, en eerst beterschap.

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » zo 16 december 2018 22:51

Marcel3204 schreef:
zo 16 december 2018 19:59
Prachtig eindresultaat! Tubeless bandjes, aan alles is gedacht. Nog een speciale cassette erop? Die kon ik zo 1-2-3 niet herkennen. Of toch 'gewoon' SRAM Red? Veel plezier en succes ermee, en eerst beterschap.
Gewoon SCRAM Red idd.

Plaats reactie