Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 09:13

Is het mogelijk bij een Potenza 11 speed compact 50x34 om het binnenblad eenvoudig te wisselen van 34 naar39 en vice versa? Als ik zo naar de spider kijk dan lijkt deze te groot om de 34 erover heen te krijgen. Los van het feit of het uberhaupt wel mogelijk is de 50 eenvoudig te demonteren.

Als dit niet mogelijk is, hoe lastig is het om het crankstel met een cranksteltrekker er af te krijgen en is dit veel werk?

Wat is een eventueel alternatief crankstel om steeds eenvoudig te kunnen wisselen tussen 50x34 en 50x39. Voor in de polder is een 34 niet zo praktisch en heb ik liever een 39 of een 38. Op dit moment rijd ik op een 36 en heb het gevoel dat een 34 te klein gaat worden. Op zich kun je natuurlijk wel een cassette monteren die met een 11 begint maar dan wordt het hele 50 blad minder bruikbaar, ik heb dan liever een cassette die met een 13 begint.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7336
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Jan Willem » di 30 januari 2018 09:42

Kan me niet voorstellen dat een 34 er niet af kan zonder de crank te demonteren.

Gebruikersavatar
PFW
Moderator
Berichten: 11336
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:04
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door PFW » di 30 januari 2018 10:17

Bij de Chorus van mijn vrouw lukt het volgens zonder het demonteren van de crank (wat overigens ook niet zoveel werk is, effe met een inbus de bout losdraaien, borgringetje losmaken en je kunt de crank er zo uit trekken).
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21678
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Rob T » di 30 januari 2018 10:19

PFW schreef:
di 30 januari 2018 10:17
Bij de Chorus van mijn vrouw lukt het volgens zonder het demonteren van de crank (wat overigens ook niet zoveel werk is, effe met een inbus de bout losdraaien, borgringetje losmaken en je kunt de crank er zo uit trekken).
Chorus is ultra torck

Gebruikersavatar
PFW
Moderator
Berichten: 11336
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 07:04
Fiets: Canyon, Beone, Trek
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eerbeek
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door PFW » di 30 januari 2018 10:24

Rob T schreef:
di 30 januari 2018 10:19
PFW schreef:
di 30 januari 2018 10:17
Bij de Chorus van mijn vrouw lukt het volgens zonder het demonteren van de crank (wat overigens ook niet zoveel werk is, effe met een inbus de bout losdraaien, borgringetje losmaken en je kunt de crank er zo uit trekken).
Chorus is ultra torck
Potenza ook tegenwoordig.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14787
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Bas » di 30 januari 2018 10:37

Rob T schreef:
di 30 januari 2018 10:19
PFW schreef:
di 30 januari 2018 10:17
Bij de Chorus van mijn vrouw lukt het volgens zonder het demonteren van de crank (wat overigens ook niet zoveel werk is, effe met een inbus de bout losdraaien, borgringetje losmaken en je kunt de crank er zo uit trekken).
Chorus is ultra torck
Power torque demonteren is nogal een gedoe:

Alternatief als wisselen van kettingbladen niet lukt zonder de crank te demonteren: kleinere cassette
Querer es poder

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 11:44

Dus de 34 zou er in principe van af moeten kunnen zonder het crankstel te demonteren. De spider ziet er nogal ruim uit dus vandaar mijn vraag.

Volgens dit topic lijkt het gewoon te kunnen al is het dan wel verstandig beide voorbladen van het zelfde merk te nemen, ofwel een TA Nerius/Solano.
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=67367

Als iemand een mooi crankstel kent die ik steeds makkelijk om kan zetten van 48-33 naar 48/38 dan houd ik me aanbevolen.

@Bas. Een 34 is bruikbaar met een cassette die met een 11 begint. Maar dan heb ik niets meer aan de 50. In het verleden had ik een 50-34 compact crankstel die ik zonder problemen kon omzetten naar een 50-39. Een 50-39 is in Nederland voor mij een goede combinatie.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Metor
Moderator
Berichten: 7668
Lid geworden op: do 25 mei 2006 22:10
Fiets: Scott Addict; Viner

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Metor » di 30 januari 2018 11:46

Het lukt mij in vijf minuten inclusief demonteren en monteren van de crank en wisselen van blad. Doe ik 1x per jaar als ik naar de bergen ga.
Met Chorus crank van 2015 en die is gelijk aan die van Potenza op dit moment.
Rij gehele jaar met 50-39 en in de bergen met 50-34.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 12:03

Met crank demonteren bedoel je neem ik aan het hele crank demonteren met een cranktrekker? Of hoe werk dat met een nieuw crankstel van Campa.

Welk merk 39 blad gebruik je? Ik lees net weer dat de Nerius toch weer niet compatibel is met nieuwe crankstellen van Campa omdat deze met schroefdraad zou zijn voor het kleine blad. Ze maken het allemaal wel moeilijk...

Deze zou het moeten zijn: FC-PO039B
Zie bv https://all4bikes.be/shop/en/chainrings ... 96384.html

Het klopt inderdaad dat Potenza hetzelfde soort crankstel heeft als de hogere modellen.

@Bontempi. Campa staat vast. Vind ik en mooier qua look en naar mijn mening is het schakelen ook intuïtiever, een hendeltje voor lichter en een knopje voor zwaarder. Bij Shimano is het hendeltje voor zwaarder en de gehele shifter voor lichter.
Laatst gewijzigd door Alexander op di 30 januari 2018 13:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Bontempi
Carbon Racefiets
Berichten: 3683
Lid geworden op: zo 29 oktober 2006 15:15
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Bontempi » di 30 januari 2018 12:04

Gewoon Shimano, 34 eraf en 39 erop. Is 5 minuten werk en schakelt hier op een 3tal fietsen zonder problemen. Hoef je geen verschillende topics aan te maken met allemaal vragen ;-) .

Waarom moeilijk doen als het ook zo makkelijk kan :D

Gebruikersavatar
vc-charlie
Aluminium Racefiets
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 21 oktober 2013 07:32
Fiets: Gilberston Allure
CTWT-lid: Ja
Locatie: Den Haag

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door vc-charlie » di 30 januari 2018 13:08

Geen gedoe met lengte van de ketting bij wisselen 34 naar 39?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Metor
Moderator
Berichten: 7668
Lid geworden op: do 25 mei 2006 22:10
Fiets: Scott Addict; Viner

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Metor » di 30 januari 2018 13:14

vc-charlie schreef:
di 30 januari 2018 13:08
Geen gedoe met lengte van de ketting bij wisselen 34 naar 39?
Nee, niet als je de ketting op lengte van de 34 maakt.

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 13:14

vc-charlie schreef:
di 30 januari 2018 13:08
Geen gedoe met lengte van de ketting bij wisselen 34 naar 39?
Eerder andersom. Kettinglengte wordt bepaald door groot-groot (lengte) en klein-klein (capaciteit derailleur).

Maar ik zal toch al minimaal twee cassettes gaan gebruiken en per cassette een andere ketting.

@Metor. Precies.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Metor
Moderator
Berichten: 7668
Lid geworden op: do 25 mei 2006 22:10
Fiets: Scott Addict; Viner

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Metor » di 30 januari 2018 13:15

Bontempi schreef:
di 30 januari 2018 12:04
Gewoon Shimano, 34 eraf en 39 erop. Is 5 minuten werk en schakelt hier op een 3tal fietsen zonder problemen. Hoef je geen verschillende topics aan te maken met allemaal vragen ;-) .

Waarom moeilijk doen als het ook zo makkelijk kan :D
En hoezo gewoon Shimano? Wat is precies het verschil met Campa? Volgens mij is het bij beide merken met de huidige cranks bijna identiek qua montage en mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14787
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Bas » di 30 januari 2018 13:19

Alexander schreef:
di 30 januari 2018 11:44
@Bas. Een 34 is bruikbaar met een cassette die met een 11 begint. Maar dan heb ik niets meer aan de 50. In het verleden had ik een 50-34 compact crankstel die ik zonder problemen kon omzetten naar een 50-39. Een 50-39 is in Nederland voor mij een goede combinatie.
Toen ik in 2009 een 50-34 compact kocht heb ik een 39 blad erbij gekocht, omdat ik meende dat de 34 te licht was (toen geloofde ik nog alles wat er op het forum werd geschreven ;-) ). In de praktijk bleek al snel dat ik in Nederland met een 12-29 cassette in Nederland op het vlakke alles op het buitenblad reed. Voor het echte klimmen gebruikte ik de 34. Dus dat 39-blad ligt hier nu zgan in de garage.

Je kunt het ook eenvoudig narekenen: alle versnellingen die je met de 39 tot je beschikking hebt, heb je ook met een 34 of een 50. Dus het is niet nodig om een 39 te monteren
Querer es poder

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 13:26

Bas schreef:
di 30 januari 2018 13:19
Alexander schreef:
di 30 januari 2018 11:44
@Bas. Een 34 is bruikbaar met een cassette die met een 11 begint. Maar dan heb ik niets meer aan de 50. In het verleden had ik een 50-34 compact crankstel die ik zonder problemen kon omzetten naar een 50-39. Een 50-39 is in Nederland voor mij een goede combinatie.
Toen ik in 2009 een 50-34 compact kocht heb ik een 39 blad erbij gekocht, omdat ik meende dat de 34 te licht was (toen geloofde ik nog alles wat er op het forum werd geschreven ;-) ). In de praktijk bleek al snel dat ik in Nederland met een 12-29 cassette in Nederland op het vlakke alles op het buitenblad reed. Voor het echte klimmen gebruikte ik de 34. Dus dat 39-blad ligt hier nu zgan in de garage.

Je kunt het ook eenvoudig narekenen: alle versnellingen die je met de 39 tot je beschikking hebt, heb je ook met een 34 of een 50. Dus het is niet nodig om een 39 te monteren
Jij rijd een stukje harder op het vlakke dan ik. Mijn kruissnelheid is 27-30km/u. Wil je dan met een cadans van 98 fietsen dan moet je achter 19 tot 23 schakelen. Met een 12-29 cassette staat je ketting dan behoorlijk scheef. Een 39 x 15-18 is veel logischer.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21678
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Rob T » di 30 januari 2018 13:38

Bas schreef:
di 30 januari 2018 13:19
Alexander schreef:
di 30 januari 2018 11:44
@Bas. Een 34 is bruikbaar met een cassette die met een 11 begint. Maar dan heb ik niets meer aan de 50. In het verleden had ik een 50-34 compact crankstel die ik zonder problemen kon omzetten naar een 50-39. Een 50-39 is in Nederland voor mij een goede combinatie.
Toen ik in 2009 een 50-34 compact kocht heb ik een 39 blad erbij gekocht, omdat ik meende dat de 34 te licht was (toen geloofde ik nog alles wat er op het forum werd geschreven ;-) ). In de praktijk bleek al snel dat ik in Nederland met een 12-29 cassette in Nederland op het vlakke alles op het buitenblad reed. Voor het echte klimmen gebruikte ik de 34. Dus dat 39-blad ligt hier nu zgan in de garage.

Je kunt het ook eenvoudig narekenen: alle versnellingen die je met de 39 tot je beschikking hebt, heb je ook met een 34 of een 50. Dus het is niet nodig om een 39 te monteren
Toen ik in 2008 een compact kocht heb ik er geen 39 bij gekocht. In NL rij ik alles op de 50 en in de heuvels/bergen gebruik ik ook de 34. Met een 11-25 kan ik goed rijden met 50 en als het nodig is de 21 achter bij harde wind, de rest op de 19, 17 en kleiner.

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14787
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Bas » di 30 januari 2018 13:48

Alexander schreef:
di 30 januari 2018 13:26

Jij rijd een stukje harder op het vlakke dan ik. Mijn kruissnelheid is 27-30km/u. Wil je dan met een cadans van 98 fietsen dan moet je achter 19 tot 23 schakelen. Met een 12-29 cassette staat je ketting dan behoorlijk scheef. Een 39 x 15-18 is veel logischer.
In de 21e eeuw ligt mijn jaargemiddelde steeds rond de 27 kmh

De 23 is het 3e kransje van het wiel af gezien, niks mis mee
Querer es poder

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4840
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Pino » di 30 januari 2018 13:51

Ultegra 14-28 cassette voor Nederland , zwaarder heb je niet nodig. (11 speed Campa en Shimano passen op elkaar, wel een Shimano-body natuurlijk).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 14:27

Bij een dergelijke cassette gaat mijn voorkeur uit naar een 46x30 of 44x30. De vraag is dan of een 46 kan in combinatie met een aanlasnok voorderailleur. Als dat kan dan heeft FSA een heel mooi alternatief in de vorm van een full carbon crankstel.

Overigens is het met TA Podium wel mogelijk een cassette met een 16 of zelfs een 18 te starten.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

el_loco
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Berichten: 1201
Lid geworden op: za 23 augustus 2008 17:49
Fiets: Cube Agree/Red Bull
CTWT-lid: Ja
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door el_loco » di 30 januari 2018 14:35

Pino schreef:
di 30 januari 2018 13:51
Ultegra 14-28 cassette voor Nederland , zwaarder heb je niet nodig. (11 speed Campa en Shimano passen op elkaar, wel een Shimano-body natuurlijk).
Begin van het jaar, windkracht 8/9 op de Oostvaardersdijk. Precies, maar dan ook echt precies in de rug. 55 km/h in d1, was blij met m`n 53x12 8) :oke: (ok, verder nooit gebruikt, maar goed... :lol: )
2011: veel fietsen en veel herrie maken http://www.forbloodandvengeance.com

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4840
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
CTWT-lid: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Pino » di 30 januari 2018 14:37

Alexander schreef:
di 30 januari 2018 14:27
Als dat kan dan heeft FSA een heel mooi alternatief in de vorm van een full carbon crankstel.

FSA heeft NIETS moois
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21678
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Rob T » di 30 januari 2018 15:21

Pino schreef:
di 30 januari 2018 14:37
Alexander schreef:
di 30 januari 2018 14:27
Als dat kan dan heeft FSA een heel mooi alternatief in de vorm van een full carbon crankstel.

FSA heeft NIETS moois
Idd

Gebruikersavatar
Alexander
Prince of Spain
Berichten: 10291
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Alexander » di 30 januari 2018 16:37

Metor schreef:
di 30 januari 2018 11:46
Het lukt mij in vijf minuten inclusief demonteren en monteren van de crank en wisselen van blad. Doe ik 1x per jaar als ik naar de bergen ga.
Met Chorus crank van 2015 en die is gelijk aan die van Potenza op dit moment.
Rij gehele jaar met 50-39 en in de bergen met 50-34.
Terug naar de vraagstelling en dit antwoord. Dit is precies het verzet wat ik ook voor wil kiezen.

Ik neem aan dat je met demonteren bedoelt het complete crankstel verwijderen en dat je dan een Campa 39T blad gebruik met speciale schroeven.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
Metor
Moderator
Berichten: 7668
Lid geworden op: do 25 mei 2006 22:10
Fiets: Scott Addict; Viner

Re: Binnenblad wisselen bij en Potenza 11 speed compact 50x34

Bericht door Metor » di 30 januari 2018 17:48

Alexander schreef:
di 30 januari 2018 16:37
Metor schreef:
di 30 januari 2018 11:46
Het lukt mij in vijf minuten inclusief demonteren en monteren van de crank en wisselen van blad. Doe ik 1x per jaar als ik naar de bergen ga.
Met Chorus crank van 2015 en die is gelijk aan die van Potenza op dit moment.
Rij gehele jaar met 50-39 en in de bergen met 50-34.
Terug naar de vraagstelling en dit antwoord. Dit is precies het verzet wat ik ook voor wil kiezen.

Ik neem aan dat je met demonteren bedoelt het complete crankstel verwijderen en dat je dan een Campa 39T blad gebruik met speciale schroeven.
Correct.
Gewoon de normale torx schroeven die bij de crank zitten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten