Triple crankstel zou verdwijnen

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
gserg
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017 13:00
Fiets: Trek SL7 Disc

Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gserg » ma 14 augustus 2017 13:28

Ik ben van plan een nieuwe racefiets (Trek emunda SL7 ) aan te kopen. Op mijn huidige fiets zit een shimano ultegra triple geinstalleerd (10 sp).
Omdat ik heel tevreden ben over deze configuratie had ik op mijn toekomstige fiets ook deze triple combinatie gewenst.
De fietshandelaar bij wie ik mijn fiets wil kopen zegt echter dat de shimano ultegra triple niet meer worden verkocht en volledig vervangen worden door compacts. Enkel bij de goedkopere groupsets zoals tiagra zou er nog Triple verkrijgbaar zijn.
Klopt dit?
Mijn vrees is dat ik met een compact in de bergen moeilijk vooruit kom.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21233
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Rob T » ma 14 augustus 2017 14:19

Wat voor een cassette heb je nu? En welke tandwielen voor?
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4716
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » ma 14 augustus 2017 14:44

Emonda SL7 zou een 34 voor en 28 achter hebben.
Derailleur doet het ook met een 32 achter.
Afbeelding

gserg
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017 13:00
Fiets: Trek SL7 Disc

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gserg » ma 14 augustus 2017 15:35

Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14656
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Bas » ma 14 augustus 2017 15:40

gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Querer es poder

gserg
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017 13:00
Fiets: Trek SL7 Disc

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gserg » ma 14 augustus 2017 21:15

Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25.
En is een 34x28 ook lichter dan een 30x25?

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14656
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Dedacciai Nerissimo
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Bas » ma 14 augustus 2017 21:31

gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 21:15
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25.
En is een 34x28 ook lichter dan een 30x25?
Dat kun je eenvoudig zelf uitrekenen. De formule is (voorblad / kransje) x wielomtrek. Het scheelt slechts een paar cm.

Er zijn ook websites waar je de 'gear ratios' kunt controleren, bijvoorbeeld http://www.gear-calculator.com/
Querer es poder

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4716
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » ma 14 augustus 2017 21:32

1,214 versus 1,2, dus 1 % groter
Afbeelding

Ragnar
Kinderzitje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 februari 2018 11:17
Fiets: Bianchi Infinito CV

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Ragnar » wo 14 maart 2018 16:01

Ik reed vroeger ook met een triple, nu met een compact 50/34 en wil niet meer terug naar triple.

Wel heb ik zo'n twee jaar geleden mijn cassette zelf samengesteld (twee cassettes samengevoegd) tot 14-15-16-17-18-19-20-22-25-27-32 De kransjes 11 - 12 mis ik niet, tenzij op een helling ... richting omlaag. Ik las overigens recent ergens dat deze cassettes nu ook als kant en klaar cassette op de markt zouden komen ?

Dit werkt perfect, schakelt vlot en in de kleinste versnelling scheelt deze combinatie amper enkele cm's met de vroegere triple.

Gebruikersavatar
ramonneke
Aluminium Racefiets
Berichten: 586
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:47
Fiets: Giant Propel
CTWT-lid: Ja
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door ramonneke » vr 16 maart 2018 16:02

Bas schreef:
ma 14 augustus 2017 15:40
gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Eens met Bas, ik reed vroeger ook met de 30x28 als kleinste in de triple variant. Nu met Compact kom ik overal boven met de 34x30 of zelfs de 34x32 als het heel steil is. Mijn klimstijl is vooral zitten en duwen, gewicht meestal boven de 100kg, wellicht geeft dat een beetje referentie kader voor je.
Mis de oude triple niet, Compact prima is, Triple alleen nog maar drinken :) Succes met de keuze van een nieuwe fiets.
sja, lekker doorrijden nu

Gebruikersavatar
Wombcat
Carbon Racefiets
Berichten: 1860
Lid geworden op: ma 17 december 2007 21:07
Fiets: Battaglin

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Wombcat » vr 16 maart 2018 17:01

[youtube][/youtube]
ramonneke schreef:
vr 16 maart 2018 16:02
Bas schreef:
ma 14 augustus 2017 15:40
gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Eens met Bas, ik reed vroeger ook met de 30x28 als kleinste in de triple variant. Nu met Compact kom ik overal boven met de 34x30 of zelfs de 34x32 als het heel steil is. Mijn klimstijl is vooral zitten en duwen, gewicht meestal boven de 100kg, wellicht geeft dat een beetje referentie kader voor je.
Mis de oude triple niet, Compact prima is, Triple alleen nog maar drinken :) Succes met de keuze van een nieuwe fiets.
Ik gok dat 'ie 'm al heeft. Dit is een topic van augustus vorig jaar wat omhoog gekicked is, en volgens zijn profie heeft gserg sindsdien niet meer ingelogd.

Gerard
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 297
Lid geworden op: di 06 juni 2006 20:12
Fiets: Ridley, Mavic, Campa
Locatie: Rotterdam

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Gerard » di 29 mei 2018 20:17

Bas schreef:
ma 14 augustus 2017 15:40
gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Een triple geeft je een grotere keuze uit versnellingen. Dus kleinere stapjes tussen de versnellingen, waardoor je een versnelling kunt kiezen die het beste aansluit op het gevoel in de lijf.

Geen idee waarom fietsenverkopers zo graag verkondigen dat die triples niet meer leverbaar zouden zijn, want dat is gewoon niet zo. Het is simpelweg een centenkwestie voor de fietsenverkopers.
ERELID Wielertoerist.nl

Type: ongeschoren benen, triple, fietsbel

Gebruikersavatar
Alexander
Carbon Racefiets
Berichten: 9922
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Alexander » wo 30 mei 2018 10:57

Wat is een triple? ;-)

Mijn persoonlijke mening is en blijft dat leveranciers veel te weinig rekening houden met de verschillende niveaus en ik vind het dan bijzonder dat de supercompact met een 110-74 steek nog steeds weinig toepassing heeft. Merendeel van de wielertoeristen is het beste af met een 46-30 voor in de bergen en een 46-36 voor in Nederland.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Gebruikersavatar
gios
Carbon Racefiets
Berichten: 3695
Lid geworden op: ma 14 mei 2007 11:37
Fiets: Kestrel, GiantCX
CTWT-lid: Ja
Locatie: De Heen
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gios » wo 30 mei 2018 13:42

Alexander schreef:
wo 30 mei 2018 10:57
Wat is een triple? ;-)

Mijn persoonlijke mening is en blijft dat leveranciers veel te weinig rekening houden met de verschillende niveaus en ik vind het dan bijzonder dat de supercompact met een 110-74 steek nog steeds weinig toepassing heeft. Merendeel van de wielertoeristen is het beste af met een 46-30 voor in de bergen en een 46-36 voor in Nederland.
Eensch. Bel de krant ;-)

Vroegah werd ik naar Limburg gestuurd met een 53-42. "Als het hier niet mee lukt kun je beter een andere hobby zoeken" vertelden ze me bij de wielerspecialist. Dat was in de tijd dat de eerste mtb-cranks op de markt kwamen en ik wist niet hoe snel ik die erop moest zetten :lol: De 7-speed shifter (op de schuine buis geplaatst) kon dat prima aan.
Questa settimana ho chiamato Enrico!

Gerard
Huis-, tuin- en keukenfiets
Berichten: 297
Lid geworden op: di 06 juni 2006 20:12
Fiets: Ridley, Mavic, Campa
Locatie: Rotterdam

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Gerard » wo 30 mei 2018 21:01

Alexander schreef:
wo 30 mei 2018 10:57
(...) Merendeel van de wielertoeristen is het beste af met een 46-30 voor in de bergen en een 46-36 voor in Nederland.
Ook eens!
ERELID Wielertoerist.nl

Type: ongeschoren benen, triple, fietsbel

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4716
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » wo 30 mei 2018 21:13

gios schreef:
wo 30 mei 2018 13:42


Vroegah werd ik naar Limburg gestuurd met een 53-42. "Als het hier niet mee lukt kun je beter een andere hobby zoeken" vertelden ze me bij de wielerspecialist. Dat was in de tijd dat de eerste mtb-cranks op de markt kwamen en ik wist niet hoe snel ik die erop moest zetten :lol: De 7-speed shifter (op de schuine buis geplaatst) kon dat prima aan.
Broekie!
Vroeguh hadden we 6-speed 13-18 tands freewheels en geen versnellingen op de shifters ("frictie").

Toen je nog niet hoefde te lopen op de Keuteberg (omdat er bijna niemand was).
Afbeelding

geric
Fiets met zijwieltjes
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 09 december 2016 14:44

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door geric » wo 30 mei 2018 21:27

Pino schreef:
wo 30 mei 2018 21:13
[...] freewheels [...]
Wablief?

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4716
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » wo 30 mei 2018 21:35

Die Japanners waren erg revolutionair met hun cassettenaven.

(iemand nog interesse in Maillard 6 en 7 speed feewheels?)
Afbeelding

geric
Fiets met zijwieltjes
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 09 december 2016 14:44

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door geric » wo 30 mei 2018 21:42

Pino schreef:
wo 30 mei 2018 21:35
Die Japanners waren erg revolutionair met hun cassettenaven.

(iemand nog interesse in Maillard 6 en 7 speed feewheels?)
Dat soort modernistische onzin (cassettes, versnellingen, vrijloop, remmen e.z.v.) waait wel weer over.

:lol:

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4716
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » wo 30 mei 2018 21:48

geric schreef:
wo 30 mei 2018 21:42
Pino schreef:
wo 30 mei 2018 21:35
Die Japanners waren erg revolutionair met hun cassettenaven.

(iemand nog interesse in Maillard 6 en 7 speed feewheels?)
Dat soort modernistische onzin (cassettes, versnellingen, vrijloop, remmen e.z.v.) waait wel weer over.

:lol:
De invloed van de uitvinding van het wiel wordt zwaar overschat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21233
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Rob T » wo 30 mei 2018 22:09

Pino schreef:
wo 30 mei 2018 21:13
gios schreef:
wo 30 mei 2018 13:42


Vroegah werd ik naar Limburg gestuurd met een 53-42. "Als het hier niet mee lukt kun je beter een andere hobby zoeken" vertelden ze me bij de wielerspecialist. Dat was in de tijd dat de eerste mtb-cranks op de markt kwamen en ik wist niet hoe snel ik die erop moest zetten :lol: De 7-speed shifter (op de schuine buis geplaatst) kon dat prima aan.
Broekie!
Vroeguh hadden we 6-speed 13-18 tands freewheels en geen versnellingen op de shifters ("frictie").

Toen je nog niet hoefde te lopen op de Keuteberg (omdat er bijna niemand was).
Yep, en met 54/44 voorbladen.
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4716
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » do 31 mei 2018 07:04

Overigens raad ik de topicstarter een Enviolo naaf aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan Willem
Carbon Racefiets
Berichten: 7164
Lid geworden op: vr 28 december 2007 13:21
CTWT-lid: Ja
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Jan Willem » do 31 mei 2018 08:04

Wat heb je aan een triple? Als je de berg niet op komt vul je toch gewoon een lager gewicht in bij de pesoonlijke settings? En in ERG mode hoef je sowieso niet te schakelen.

:knor:

Gebruikersavatar
Alexander
Carbon Racefiets
Berichten: 9922
Lid geworden op: do 25 mei 2006 17:05
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Alexander » do 31 mei 2018 10:49

Jan Willem schreef:
do 31 mei 2018 08:04
Wat heb je aan een triple? Als je de berg niet op komt vul je toch gewoon een lager gewicht in bij de pesoonlijke settings? En in ERG mode hoef je sowieso niet te schakelen.

:knor:
:oke: :lol:
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

arjensmit
Driewieler
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 07 augustus 2015 12:12
CTWT-lid: Ja

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door arjensmit » ma 11 juni 2018 22:21

Ik heb een compact crankset (Shimano FC-5750), steek 110mm met 34/50 vertanding. Weet iemand of er nog kleinere binnenbladen te vinden zijn ? zodat ik bv 32/50 of 30/50 kan krijgen ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast