Triple crankstel zou verdwijnen

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
gserg
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017 13:00
Fiets: Trek SL7 Disc

Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gserg » ma 14 augustus 2017 13:28

Ik ben van plan een nieuwe racefiets (Trek emunda SL7 ) aan te kopen. Op mijn huidige fiets zit een shimano ultegra triple geinstalleerd (10 sp).
Omdat ik heel tevreden ben over deze configuratie had ik op mijn toekomstige fiets ook deze triple combinatie gewenst.
De fietshandelaar bij wie ik mijn fiets wil kopen zegt echter dat de shimano ultegra triple niet meer worden verkocht en volledig vervangen worden door compacts. Enkel bij de goedkopere groupsets zoals tiagra zou er nog Triple verkrijgbaar zijn.
Klopt dit?
Mijn vrees is dat ik met een compact in de bergen moeilijk vooruit kom.

Gebruikersavatar
Rob T
Prince of Spain
Berichten: 21096
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 19:43
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Rob T » ma 14 augustus 2017 14:19

Wat voor een cassette heb je nu? En welke tandwielen voor?
Afbeelding

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4660
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » ma 14 augustus 2017 14:44

Emonda SL7 zou een 34 voor en 28 achter hebben.
Derailleur doet het ook met een 32 achter.
Afbeelding

gserg
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017 13:00
Fiets: Trek SL7 Disc

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gserg » ma 14 augustus 2017 15:35

Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14564
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Cinelli Pro Estrada
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Bas » ma 14 augustus 2017 15:40

gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Querer es poder

gserg
Kinderzitje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 augustus 2017 13:00
Fiets: Trek SL7 Disc

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door gserg » ma 14 augustus 2017 21:15

Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25.
En is een 34x28 ook lichter dan een 30x25?

Gebruikersavatar
Bas
Moderator
Berichten: 14564
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:23
Fiets: Cinelli Pro Estrada
CTWT-lid: Ja
Locatie: Elst Gld
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Bas » ma 14 augustus 2017 21:31

gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 21:15
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25.
En is een 34x28 ook lichter dan een 30x25?
Dat kun je eenvoudig zelf uitrekenen. De formule is (voorblad / kransje) x wielomtrek. Het scheelt slechts een paar cm.

Er zijn ook websites waar je de 'gear ratios' kunt controleren, bijvoorbeeld http://www.gear-calculator.com/
Querer es poder

Pino
Carbon Racefiets
Berichten: 4660
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:36
Locatie: Apeldoorn

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Pino » ma 14 augustus 2017 21:32

1,214 versus 1,2, dus 1 % groter
Afbeelding

Ragnar
Kinderzitje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 28 februari 2018 11:17
Fiets: Bianchi Infinito CV

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Ragnar » wo 14 maart 2018 16:01

Ik reed vroeger ook met een triple, nu met een compact 50/34 en wil niet meer terug naar triple.

Wel heb ik zo'n twee jaar geleden mijn cassette zelf samengesteld (twee cassettes samengevoegd) tot 14-15-16-17-18-19-20-22-25-27-32 De kransjes 11 - 12 mis ik niet, tenzij op een helling ... richting omlaag. Ik las overigens recent ergens dat deze cassettes nu ook als kant en klaar cassette op de markt zouden komen ?

Dit werkt perfect, schakelt vlot en in de kleinste versnelling scheelt deze combinatie amper enkele cm's met de vroegere triple.

Gebruikersavatar
ramonneke
Aluminium Racefiets
Berichten: 583
Lid geworden op: do 25 mei 2006 11:47
Fiets: Giant Propel
CTWT-lid: Ja
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door ramonneke » vr 16 maart 2018 16:02

Bas schreef:
ma 14 augustus 2017 15:40
gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Eens met Bas, ik reed vroeger ook met de 30x28 als kleinste in de triple variant. Nu met Compact kom ik overal boven met de 34x30 of zelfs de 34x32 als het heel steil is. Mijn klimstijl is vooral zitten en duwen, gewicht meestal boven de 100kg, wellicht geeft dat een beetje referentie kader voor je.
Mis de oude triple niet, Compact prima is, Triple alleen nog maar drinken :) Succes met de keuze van een nieuwe fiets.
sja, lekker doorrijden nu

Gebruikersavatar
Wombcat
Carbon Racefiets
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 17 december 2007 21:07
Fiets: Battaglin

Re: Triple crankstel zou verdwijnen

Bericht door Wombcat » vr 16 maart 2018 17:01

[youtube][/youtube]
ramonneke schreef:
vr 16 maart 2018 16:02
Bas schreef:
ma 14 augustus 2017 15:40
gserg schreef:
ma 14 augustus 2017 15:35
Mijn huidige is een Shimano Ultegra 6700 Triple Groepset vooraan 52-39-30. De cassette is een CS-6700 12-25
Dan is je lichtste verzet 30x25. 34x29 is lichter dan 30x25. En 34x32 is lichter dan 30x28 (om een ander voorbeeld te noemen). De 'sprongen' tussen de verschillende versnellingen zijn ook vergelijkbaar bij triple en compact. Dus een triple heb je met de huidige mogelijkheden van een compact niet nodig denk ik
Eens met Bas, ik reed vroeger ook met de 30x28 als kleinste in de triple variant. Nu met Compact kom ik overal boven met de 34x30 of zelfs de 34x32 als het heel steil is. Mijn klimstijl is vooral zitten en duwen, gewicht meestal boven de 100kg, wellicht geeft dat een beetje referentie kader voor je.
Mis de oude triple niet, Compact prima is, Triple alleen nog maar drinken :) Succes met de keuze van een nieuwe fiets.
Ik gok dat 'ie 'm al heeft. Dit is een topic van augustus vorig jaar wat omhoog gekicked is, en volgens zijn profie heeft gserg sindsdien niet meer ingelogd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten