Super compact: het definitieve einde van de triple?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Super compact: het definitieve einde van de triple?

Bericht door Alexander » do 29 juni 2017 10:38

Jan Willem schreef:
di 27 juni 2017 16:23
Thierry le Brun schreef:
ma 26 juni 2017 20:22
Rob T schreef:
ma 26 juni 2017 20:01
je kunt jezelf ook aanleren eens met wisselende cadans te fietsen.
Ik zie bij heel veel tochten en snelle groepen bijna iedereen maar stampen op de grote plaat terwijl ik probeer zo lang mogelijk op binnenblad 42 te blijven spinnen. Ooit de wijze les van iemand meegekregen om in wedstrijden constant te blijven nadenken of ik niet een tandje lichter kan. Als je dat consequent aanhoudt kun je soms makkelijk 2-3 tandjes lichter rijden dan de rest.
+1

Maar aan de andere kant zie je ook altijd mensen op een heel klein verzetje op elk viaduct stil vallen of uren over een beklimming doen. Soms moet je gewoon wat meer kracht zetten en niet te klein willen rijden. Ben je eerder boven :D
+1

Deze ervaring had ik onlangs ook in Luxemburg waarbij ik echt wel in staat bleek even tegen een lagere cadans en veel hoger vermogen te trappen en de andere keren dat ik al eerder terugschakelde ik te snel mijn aanvangssnelheid verloor.
Als je het gevoel hebt lekker te fietsen zit je een tandje te zwaar.
Bij mij is het vaak net andersom. Als ik het gevoel heb lekker te fietsen dan ben ik meestal in standje toeren terecht gekomen.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » do 29 juni 2017 11:46

Alexander schreef:
do 29 juni 2017 10:38

+1

Deze ervaring had ik onlangs ook in Luxemburg waarbij ik echt wel in staat bleek even tegen een lagere cadans en veel hoger vermogen te trappen en de andere keren dat ik al eerder terugschakelde ik te snel mijn aanvangssnelheid verloor.
Niet terugschakelen omdat je een helling ziet, maar pas als je een helling voelt. Anders schiet je cadans en hartslag omhoog en je snelheid omlaag.

swollenaer
Driewieler
Fiets: Storck Scenario 1.1

Bericht door swollenaer » do 29 juni 2017 12:57

Is deze discussie een aantal jaren al niet eens eerder uitgemolken met dezelfde hoofdrolspeler? :kots:

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 30 juni 2017 11:54

Jan Willem schreef:
do 29 juni 2017 11:46
Alexander schreef:
do 29 juni 2017 10:38

+1

Niet terugschakelen omdat je een helling ziet, maar pas als je een helling voelt. Anders schiet je cadans en hartslag omhoog en je snelheid omlaag.
Dat is waar, maar ik heb eerder een slechte ervaring gehad en een kransje krom getrokken toen ik schakelde met de nodige spanning op de ketting. Om die reden schakel ik meestal vooraf als zeker is dat het toch een wat langere beklimming is, of ik probeer tijdens de klim een moment te vinden om toch te kunnen schakelen of zorg even voor wat minder druk op de pedalen.
Je vraagt je dan af hoe de profs dit dan doen, maar die zullen vast en zeker over beter materiaal beschikken en kunnen bij malheur even snel van achterwielen veranderen. Bij de hogere groepen zitten de kransjes ook aan elkaar verklonken en dat zorgt voor meer stijfheid.

Bij mijn verdere zoektocht naar een Compact Plus kwam ik bij deze uit: https://www.suginoltd.co.jp/us/products/road/ox.html
Geen hidden bolts en persoonlijk vind ik de classic er goed uit zien.
@Bas. Er zijn dus meer opties dan enkel FSA ;)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 30 juni 2017 12:08

Alexander schreef:
vr 30 juni 2017 11:54
een kransje krom getrokken toen ik schakelde met de nodige spanning op de ketting
ik zeg niet dat het niet kan maar dat heb ik nog nooit gehoord, laat staan gezien. :shock:
ik schakel onder de meest beroerde omstandigheden, tijdens sprint, steile onverwachte klimmetjes in het bos, zittend, staand noem maar op maar nooit zulke problemen gehad. wel hoop kabaal af en toe vanaf cassette-derailleur maar daar kunnen ze van mij goed tegen ( standaard Ultegra en Di2 Ultegra).
ik begin bij beklimmingen overigens bijna altijd met een stuk staan om dan al zittende terug te schakelen.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » vr 30 juni 2017 12:45

Thierry le Brun schreef:
vr 30 juni 2017 12:08
Alexander schreef:
vr 30 juni 2017 11:54
een kransje krom getrokken toen ik schakelde met de nodige spanning op de ketting
ik zeg niet dat het niet kan maar dat heb ik nog nooit gehoord, laat staan gezien. :shock:
Je moet het ook niet opvatten als krom als zichtbaar krom, maar net even krom zodat het kransje daarna niet meer bruikbaar is omdat de ketting steeds overslaat op dat kransje. Toen de FM het kransje er af haalde en op een vlakke ondergrond legde zat er een hele lichte kromming in en na het plaatsen van een ander kransje was het probleem verholpen. Waarschijnlijk heb ik destijds bijzonder veel pech gehad, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik daarna steeds waakzaam en voorzichtig ben.

Bij mijn tripje naar Luxemburg kan ik je zo nog een paar schakelmomenten aanwijzen en dan zie je even een "onverklaarbare" terugval in het vermogen.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » vr 30 juni 2017 19:53

Ach soms heb je pech. Ik trapte afgelopen mei op een steile helling in Dld mijn Shimano Dura Ace cassette in 2en.... :-? 1 vd kransjes, de 21 , nota bene op de spider (3 aan elkaar 21-24-28) was precies doormidden gebroken. Maar de verzachtende omstandigheid was (denk ik) dat de vulring al eerder gebroken is (of vergeten te onteren door ondergetekend :oops: geen idee welke vd twee het is geweest) en de cassette dus 'scheef kon trekken'. Ik had bij de eerste helling al het gevoel dat de ketting over een ovaal tandwiel liep. Bij start 2e helling brak ie.

Maar inderdaad nog nooit met de 105/Ultegra groep ook maar 1 probleem gehad in de afgelopen 60.000km ook niet als er 'verkeerd'geschakeld werd op een onverwachte helling.

Komende week ga ik eens aan de kettingbladen van één van de fietsen sleutelen. Eens kijken wat me het beste bevalt.
Work hard, play harder!

2016: was het nèt niet 2017: weer (leren) fietsen en koersen

Afbeelding

Plaats reactie