Ketting loopt van derailleurwieltje

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
Goudhaantje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Specialized Tarmac

Ketting loopt van derailleurwieltje

Bericht door Goudhaantje » ma 01 augustus 2016 10:58

Ik heb een probleem waar mijn fietsenmaker eerder niet goed uitkwam. Ik hoop dat jullie ideeën hebben of tips.

Vorig jaar liep mijn ketting regelmatig van mijn (onderste) derailleurwieltje. Erg vervelend, want de ketting slaat daardoor in één keer vast. Op een gegeven moment was dat alleen al als ik een oneffenheid in de weg raakte, dus zonder te schakelen ofzo. Mijn fietsenmaker kon geen oorzaak vinden en heeft mijn derailleurwieltjes toen maar vervangen. Deze waren licht versleten, maar niet in die mate dat hij het probleem daardoor kon verklaren. Ik heb nu een klein jaar titaniumwieltjes en al die tijd idd geen problemen meer gehad. Tot onlangs. Een paar weken geleden, tijdens een klim, schakelde ik vrij abrupt terug (maar niet scheef) en was mijn ketting zelfs uit mijn derailleurkooi (hoe noem je zoiets) geslagen. Het koste behoorlijk wat moeite om mijn ketting er weer in te krijgen. Daarna geen problemen meer gehad, tot afgelopen vrijdag. Tijdens een volle sprint (zonder te schakelen!) liep mijn ketting ineens weer van mijn derailleurwieltje en stond mijn ketting dus in één keer vast. En dat tijdens een sprint, waarbij ik volle kracht leverde, staand op de pedalen en over mijn stuur hing. Ik kon echt nog maar net overeind blijven. Doodeng!!

Ik ben het vertrouwen in mijn fiets nu wel een beetje kwijt. Echt sprinten durf ik nu niet meer (en mijn sprinttalent is toch al zo slecht ontwikkeld).

Een collega raadt mij aan om toch weer de wieltjes te vervangen en dit ook altijd te doen als de ketting wordt vervangen. Die is namelijk wel tussentijds vervangen. Ik vraag mij af of dit probleem idd alleen maar door het wieltje wordt veroorzaakt. Ik wil nu graag alle mogelijke opties uitsluiten.

Kan het wieltje idd de enige reden van dit probleem zijn of kan ik ergens anders nog een oorzaak zoeken? Desnoods vervang ik de volledige derailleur. Dat maakt mij niet zoveel uit. Maar als dat volslagen onzin is, dan hoor ik dat graag. Heeft iemand een idee??
Laatst gewijzigd door Goudhaantje op ma 01 augustus 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Goudhaantje

Re: Ketting loopt van derailleurwieltje

Bericht door Goudhaantje » ma 01 augustus 2016 11:06

Nog een kleine aanvulling, die wellicht totaal niet te zake doet. Toen ik deze fiets net had, liep mijn ketting ook soms plotseling vast. Maar daarbij liep de ketting van geen enkel tandwiel. Het probleem was dan (snel) opgelost door even terug te trappen. Ook toen kon de (een andere) fietsenmaker geen oorzaak vinden. Iemand suggereerde toen dat het soms voorkomt dat er een braampje in de ketting kan zitten die dit probleem veroorzaakt. Ik heb toen de ketting preventief vervangen (was nog totaal niet versleten) en sindsdien nooit meer dit probleem gehad. Overigens heeft de fm de oude ketting helemaal nagekeken en geen oneffenheden kunnen ontdekken.

Het leek mij handig om dit toch ook maar even te vermelden, omdat het natuurlijk niet duidelijk is of eerst de ketting van het tandwieltje loopt, of dat de ketting eerst vast komt te staan en daardoor wellicht van het wieltje wordt getrokken (ofzo).

Maar jullie kunnen je wellicht voorstellen dat ik door al deze eerdere incidenten mijn grootste angst überhaupt al was dat de ketting vastloopt tijdens een sprint, en dat dit mijn sprinttalent natuurlijk geen goed doet. Iets wat nu ook nog eens werkelijkheid is geworden.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 01 augustus 2016 11:40

Vreemd verhaal. Is je ketting te slap? Zijn het wel de goede derailleurwieltjes?

Derailleurwieltjes verwisselen bij een nieuwe ketting heb ik nog nooit gehoord. Ben net zelf derailleurwieletjes aan het bestellen, omdat ze na 5,5 seizoenen wel aan vervanging toe zijn.

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » ma 01 augustus 2016 11:44

Lijkt me een van de drie onderstaande oorzaken:

- Derailleurkooi scheef?
- Ketting te lang?
- Derailleurveer te slap?

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » ma 01 augustus 2016 13:12

Achterpad lijkt me dan scheef te staan.
En zijn de wietjes niet omgedraaid? Sommige merken hebben een lower en een upper wieltje.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » ma 01 augustus 2016 13:36

Zoiets heb ik ook gehad. Bij mij sloeg de ketting gelukkig niet vast, maar hij liep wel vaak naast het derailleurwieltje.
In mijn geval was het plaatje aan de ene kant van de kooi krom. Nieuw plaatje opgeschroefd, en geen problemen meer gehad.

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » ma 01 augustus 2016 14:02

Hmm, als ik het zo lees, zou het dus ook zo kunnen zijn dat het incident waarbij de ketting buiten de kooi was geraakt ea wellicht heeft beschadigd/scheef heeft gezet wat nu weer het probleem met het aflopen van het derailleurwieltje heeft veroorzaakt. Ik bedenk mij nu ook dat die kooi (heet dat idd zo?) inderdaad een tijdje geleden ook is vervangen omdat die was beschadigd. Dat was nog daarvoor.

Dank alvast voor al jullie reacties. Keep them coming! :oke:

wgb
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Airborn Manhatten

Bericht door wgb » ma 01 augustus 2016 20:34

De derailleur is met een inbusbout tevens lager aan de haak van het frame gemonteerd. Te veel speling op deze as/lager kan de derailleur gaan zwabberen.
Om de kettting enigzins strak te houden moet de veer ook voldoende spanning geven. Kijk eens of je verschil kan ontdekken met de derailleur van een andere fiets.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 01 augustus 2016 22:33

Fotos!

Als je ketting in je derailleur vast komt te zitten, trek je de hele derailleur naar achteren en boven (en stuk). Daar hoef je niet eens veel kracht voor te gebruiken. Een klein kiezeltje in de ketting kan al voldoende zijn. Als dat niet het geval is, wil ik de boel wel zien.
Afbeelding

Robert vD
Aluminium Racefiets
Fiets: Milani N109

Bericht door Robert vD » wo 03 augustus 2016 10:02

Ik heb ook iets dergelijks gehad. Uiteindelijk bleek de derailleurpad niet meer goed te staan. Opnieuw gericht en sindsdien geen enkel probleem meer.

Goudhaantje

Bericht door Goudhaantje » wo 03 augustus 2016 12:38

Morgen met al jullie suggesties naar de fm! :oke:

hanz1963
Kinderzitje
Fiets: Gios

Bericht door hanz1963 » wo 03 augustus 2016 12:40

Goudhaantje schreef:Hmm, als ik het zo lees, zou het dus ook zo kunnen zijn dat het incident waarbij de ketting buiten de kooi was geraakt ea wellicht heeft beschadigd/scheef heeft gezet wat nu weer het probleem met het aflopen van het derailleurwieltje heeft veroorzaakt. Ik bedenk mij nu ook dat die kooi (heet dat idd zo?) inderdaad een tijdje geleden ook is vervangen omdat die was beschadigd. Dat was nog daarvoor.

Dank alvast voor al jullie reacties. Keep them coming! :oke:
Ik heb zo'n probleem eens gehad nadat ik m'n (campa) achter-derailleur even van de fiets had gehaald, helemaal schoongemaakt ( waarbij de kooi even gedemonteerd) en alles weer teruggemonteerd. Ketting liep daarna veelvuldig van het onderste derri-wieltje af.
Na veel geklooi en zoeken de derailleur even naast een andere gehouden. Toen bleek dat ik de achterste plaat van de derailleur op z'n kop had gemonteerd :oops: Dat kan dus ook, met deze gevolgen......
Dit gecorrigeerd, en daarna geen problemen meer.

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » wo 03 augustus 2016 19:14

Weet niet wat voor derie het is (kosten) maar als je vertrouwen weg is zou ik padje recht zetten en nieuwe derie erop schroeven.

Plaats reactie