Nieuwe wielen?

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12
CTWT-lid: Ja

Re: Nieuwe wielen?

Bericht door Joostje » di 10 mei 2016 08:42

Wellicht heeft het er ook mee te maken dat wielsets alleen maar lichter en lichter worden gemaakt. Natuurlijk zijn er nieuwe technieken om een licht wiel toch sterk te maken, maar er zijn grenzen. Lagers is vaak het eerste waar op bespaard wordt, maar daarentegen is dit ook niet kostbaar om te vervangen, dan wel te upgraden. Al zal er ook bij menigeen het onderhoud bij inschieten. Doorrijden met lagerspeling is gewoon wachten op problemen en een lager is vrijwel nooit van de ene op de andere dag kapot. Zeker als je geen sleutelaar bent, zul je er niet zo snel aan denken om je lagers te controleren....tot dat het kapot is gedraaid. En dan kan het klagen beginnen. ;)

De Ksyrium is een geval apart. Google maar eens op Ksyrium cracked rim. Over geen enkele andere velg is zo veel geschreven als over de Ksyriums.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » di 10 mei 2016 09:03

Orbi, volgens mij heb je een prima investering gedaan hoor. :oke:

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 10 mei 2016 10:47

gios schreef:
Jan Willem schreef: welke lagers? Bij mijn Eurussen is het de buitenste lager van de body die niet zo lang mee gaat.
En hoe vaak is heel vaak?

Ik reed met Fulcrum5, 2 jaar door weer en wind en pekel en dan moeten de lagers wel vervangen worden. (14000km)
Vaak is ieder jaar en ik rij niet zoveel km's als jullie. Max 5000 per jaar buiten waarvan 4000 in de zon (en die verdeel ik dan ook nog over twee fietsen). Ik heb ook wielen met DT naven en daar hoef je nooit iets aan te doen. Dat cup cone systeem is gewoon niet erg duurzaam.

Joostje

Bericht door Joostje » di 10 mei 2016 13:52

Ace schreef: Vaak is ieder jaar en ik rij niet zoveel km's als jullie. Max 5000 per jaar buiten waarvan 4000 in de zon (en die verdeel ik dan ook nog over twee fietsen). Ik heb ook wielen met DT naven en daar hoef je nooit iets aan te doen. Dat cup cone systeem is gewoon niet erg duurzaam.
Dan is er toch echt iets anders aan de hand als ieder jaar je aslagers kapot zijn. Wat weeg je? Een cup/cone systeem werkt perfect, maar je moet wel zorgen dat je onderhoud pleegt (controleren en zo nodig invetten en speling bijstellen). Dat stelde ik ook hierboven, men verwaarloost dat wel eens en gaat dan klagen. Ik durf met een gerust hart te stellen dat mits goed onderhouden je velgranden eerder versleten zijn dan je cup/cone aslagers.

Industrielagers zitten in alle goedkope wielsets en lopen prima in het begin, maar aangezien ze niet af zijn te stellen, zullen ze alleen maar slechter gaan lopen, waardoor ze op een gegeven moment vervangen moeten worden.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 17 mei 2016 08:51

Ik weeg 74 kg. Mits goed onderhouden, daar heb je het al. Ik heb zowel Acros naven als DT naven en die hoef je nooit te onderhouden en lopen na 5 jaar nog net zo goed als toen ik ze kocht. Wat is er dan een beter systeem?

WimL
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Diversen

Bericht door WimL » di 17 mei 2016 10:30

Ace schreef:Ik weeg 74 kg. Mits goed onderhouden, daar heb je het al. Ik heb zowel Acros naven als DT naven en die hoef je nooit te onderhouden en lopen na 5 jaar nog net zo goed als toen ik ze kocht. Wat is er dan een beter systeem?
Eens mijn DT Swiss en Dura Ace naven lopen zonder onderhoud al jaren als een zonnetje. Op de een of andere manier schijnt er een, no offence, Fulcrum cult te zijn in fietsersland.

Ik heb ooit eens op het fiets forum mijn ervaringen met het merk geschreven, werd kompleet uitgekafferd en afgebrand door enkele leden, onbegrijpelijk terwijl je alleen maar aangeeft dat je niet zo tevreden bent met een bepaald merk. Strange world :-)
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Joostje

Bericht door Joostje » di 17 mei 2016 11:25

WimL schreef: Strange world :-)
Dat is toch niets nieuws? :lol:

Plaats reactie