Schijfremmen

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Pannenkoek
Kinderzitje
Fiets: Sensa

Schijfremmen

Bericht door Pannenkoek » vr 25 maart 2016 08:45

Schijfremmen op een racer, de toekomst of de zoveelste hype die vanuit de MTB-wereld overwaait?

Roept u maar....

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld
CTWT-lid: Ja

Re: Schijfremmen

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 25 maart 2016 09:15

Ik denk de toekomst, persoonlijk vind ik het geen gezicht, maar over een aantal jaar zie je niet anders meer.

Ik zie ook wel voordelen nooit meer ingesleten remranden op je velgen, en voldoende remkracht bij carbonvelgen.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 25 maart 2016 09:24

PrinceHeerlijk schreef: Ik zie ook wel voordelen nooit meer ingesleten remranden op je velgen,
nadeel: zo raak ik nooit meer van m'n oude wielen af.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 25 maart 2016 09:32

Thierry le Brun schreef:
PrinceHeerlijk schreef: Ik zie ook wel voordelen nooit meer ingesleten remranden op je velgen,
Oude wielen moet je gewoon weggooien. Zijn niet voor niets oude wielen.
Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 25 maart 2016 09:40

Rob T schreef:
Thierry le Brun schreef:
Oude wielen moet je gewoon weggooien. Zijn niet voor niets oude wielen.
ik wacht wel tot Lieke langskomt
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » vr 25 maart 2016 10:04

Ik denk de toekomst, uiteraard wel hydraulische schijfremmen. Die mechanische begrijp ik niet helemaal.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Kapotte Ri Noah Fast

Bericht door who cares » vr 25 maart 2016 10:47

Een fiets moet minimaal 6,8 kg wegen , dat is toch inclusief alles wat er op / aan vast zit .

Zo ja , waarom rijden ze bij Roompot , waar ze normaal met schijfremmen rijden , in de bergen met velgremmen . Je kunt de fiets toch op andere onderdelen lichter maken om dat nadeel ( schijfremmen zijn wat zwaarder dan velgremmen ) op te vangen.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » vr 25 maart 2016 10:55

Toekomst? Heden!! Ik rij er al 2 jaar mee (DA hydraulisch) en het is super. Behalve.... bij vlakke ritten in de regen. Dan worden je maatjes gek van het gepiep bij het aanremmen.
Maar verder super, zeker in heuvelachtig terrein of bergen.

Onderhoud: supereenvoudig (als je ontluchten/verversen door de vakman laat doen ;-) )
Blokken wisselen: kan een kind doen
Slijtage blokken/schiven: minimaal (muv regenritten op de veluwe met veel zand, dat is killing voor je blokken)
Work hard, play harder!

2016: was het nèt niet 2017: weer (leren) fietsen en koersen

Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » vr 25 maart 2016 10:59

Die 6,8 kilo is makkelijk te halen met schijfremmen. Dat hoeft niet de reden te zijn dat profs er niet mee rijden in de bergen. Geen idee wat daarvan de reden is. Wellicht rijden ze in de bergen met een ander frame dat nog niet aangepast is aan schijfremmen?

Dat piepen hoeft toch niet?

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » vr 25 maart 2016 12:08

Denk toch een blijvertje en geen hype. Voor het profpeloton is het wat lastiger met reservewielen van de algemene service, snel wisselen ed, maar mijn gravelracer project krijgt ze. Na gesprekken met ervaringsdeskundige Ottie, forumbezoeken en onlnags 5 dagen een rental racert met Di2 en hydraulische discs en in Feb een dagje een Roubaix met Sram hydraulische discs ben ik om.
- Di2, (hydr) schijven, steekassen, tubeless.....

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » vr 25 maart 2016 13:29

Misschien een nadeel voor de tegenstanders is , dat ze met hun voorband jouw schijfrem aan tikken.

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 25 maart 2016 15:45

MJW schreef:Denk toch een blijvertje en geen hype. Voor het profpeloton is het wat lastiger met reservewielen van de algemene service, snel wisselen ed, maar mijn gravelracer project krijgt ze. Na gesprekken met ervaringsdeskundige Ottie, forumbezoeken en onlnags 5 dagen een rental racert met Di2 en hydraulische discs en in Feb een dagje een Roubaix met Sram hydraulische discs ben ik om.
- Di2, (hydr) schijven, steekassen, tubeless.....
Wat is de reden dat je om bent? Ik zie dat het om een gravelracer gaat, maar geldt dit ook voor de racefiets?
Dat schijfremmen goed remmen was algemeen bekend uit het ATB-circuit, maar voorlopig vind ik het er niet uitzien, maar alle went vermoed ik. ;-)
Zelf kom ik met mijn huidige remmen ook werkelijk niets te kort, zeker niet in combinatie met aluminium velgen.

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » vr 25 maart 2016 16:04

who cares schreef:Misschien een nadeel voor de tegenstanders is , dat ze met hun voorband jouw schijfrem aan tikken.
Dan zit hij met zijn voorwiel in mijn frame, dat is gewoon onzin.

Ik rijd nu een aantal weken met hydraulische schijfremmen en ultegra DI2, het is een genot. Kan begrijpen dat het met wiel wisselen in de koers iets langzamer gaat, maar ik heb met mijn steekassen zo een wiel erin en eruit, bijkomend voordeel, altijd recht en niet aanlopen.
Van de zomer nog even kijken voor een setje lichte carbonwielen en ik kan weer jaren vooruit.

Enig nadeel momenteel, er is weinig aanbod, je bent een soort van trendsetter en dus ook afhankelijk voor onderhoud van een goede lokale FM, maar heb de laatste tijd al geleerd hoe DI2 af te stellen (kinderwerk), rst komt binnenkort, dan kan ik het onderhoud weer zelf doen.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » vr 25 maart 2016 16:50

Bontempi schreef:
who cares schreef:Misschien een nadeel voor de tegenstanders is , dat ze met hun voorband jouw schijfrem aan tikken.
Dan zit hij met zijn voorwiel in mijn frame, dat is gewoon onzin.

Ik rijd nu een aantal weken met hydraulische schijfremmen en ultegra DI2, het is een genot. Kan begrijpen dat het met wiel wisselen in de koers iets langzamer gaat, maar ik heb met mijn steekassen zo een wiel erin en eruit, bijkomend voordeel, altijd recht en niet aanlopen.
Van de zomer nog even kijken voor een setje lichte carbonwielen en ik kan weer jaren vooruit.

Enig nadeel momenteel, er is weinig aanbod, je bent een soort van trendsetter en dus ook afhankelijk voor onderhoud van een goede lokale FM, maar heb de laatste tijd al geleerd hoe DI2 af te stellen (kinderwerk), rst komt binnenkort, dan kan ik het onderhoud weer zelf doen.
denk dat Who cares op het voorvalletje bij de wintertraining bedoelde. RonBrug stond niet op tijd stil toen we plots moesten remmen (weg was glad) en tikte Inky d'r achterband aan met vermoedelijk z'n schijf. Pikte precies een gaat in de wang van de achterband.

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » vr 25 maart 2016 17:43

Jan Willem schreef:
denk dat who cares op het voorvalletje bij de wintertraining bedoelde. RonBrug stond niet op tijd stil toen we plots moesten remmen (weg was glad) en tikte Inky d'r achterband aan met vermoedelijk z'n schijf. Pikte precies een gaat in de wang van de achterband.
idd

Afbeelding

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » vr 25 maart 2016 18:07

who cares schreef:
Jan Willem schreef:
denk dat who cares op het voorvalletje bij de wintertraining bedoelde. RonBrug stond niet op tijd stil toen we plots moesten remmen (weg was glad) en tikte Inky d'r achterband aan met vermoedelijk z'n schijf. Pikte precies een gaat in de wang van de achterband.
idd
Zegt meer over de berijder dan de schijfrem natuurlijk ;-)

Bas
Moderator
Fiets: Cinelli Pro Estrada
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 25 maart 2016 18:41

Bontempi schreef:
who cares schreef:
Jan Willem schreef:
idd
Zegt meer over de berijder dan de schijfrem natuurlijk ;-)
Inderdaad. Aan de rechterkant had ie de derailleur geraakt. Moeten die dingen dan ook van de fiets verdwijnen?
Querer es poder

Faxe
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Scott CR1 Team

Bericht door Faxe » vr 25 maart 2016 20:39

Bas schreef: Aan de rechterkant had ie de derailleur geraakt. Moeten die dingen dan ook van de fiets verdwijnen?
Heb al jarenlang een MTB zonder derailleur. Is al jaren een prima vervanger voor

Afbeelding 8)

Zou zelf best een racefiets met schijfremmen willen hebben.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » vr 25 maart 2016 21:20

Weening rijdt altijd met velgremmen. Asselman in de Ronde van Drenthe ook...

Zolang er geen standaardisering is op het gebied van diameter en systeem met assen is het voor wedstrijdrenners erg onhandig.

Persoonlijk vind ik het innoveren om het innoveren. Velgremmen doen het meer dan goed genoeg. Als ik vol rem met m'n velgremmen slip ik weg of vlieg ik over m'n stuur. Remkracht en dosering genoeg.

Voor veldrijders vind ik het een ander verhaal. Op m'n crosser heb ik wel schijfremmen, mechanische TRP Spyre, die bevallen erg goed en zijn zeker van meerwaarde tov cantilevers.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 25 maart 2016 21:31

Tommeke schreef:Weening rijdt altijd met velgremmen. Asselman in de Ronde van Drenthe ook...

Zolang er geen standaardisering is op het gebied van diameter en systeem met assen is het voor wedstrijdrenners erg onhandig.

Persoonlijk vind ik het innoveren om het innoveren. Velgremmen doen het meer dan goed genoeg. Als ik vol rem met m'n velgremmen slip ik weg of vlieg ik over m'n stuur. Remkracht en dosering genoeg.

Voor veldrijders vind ik het een ander verhaal. Op m'n crosser heb ik wel schijfremmen, mechanische TRP Spyre, die bevallen erg goed en zijn zeker van meerwaarde tov cantilevers.
En dan denk ik, waarom is het op de crosser wel goed en op de racefiets niet. Snelheid op de crosser is stuk lager, dus waarom zou de daar sterker remmende remmen nodig hebben?
Afbeelding

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » vr 25 maart 2016 22:00

Rob T schreef:
Tommeke schreef:Weening rijdt altijd met velgremmen. Asselman in de Ronde van Drenthe ook...

En dan denk ik, waarom is het op de crosser wel goed en op de racefiets niet. Snelheid op de crosser is stuk lager, dus waarom zou de daar sterker remmende remmen nodig hebben?

Omdat een velgrem als canti welke op een crosser zit op een velg vol modder, gras, zand en de rest helemaal niet meer remt.
Schijf zit een stukje hoger bij de rommel vandaan en remt in de basis al vele malen harder.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » vr 25 maart 2016 22:11

Idd canti's remmen zonder modder al minder en hebben soms de neiging om te bokken. Dus in het veld zeker voordeel. Op de weg heeft het vooral voordeel lijkt me als ze hydraulisch zijn.

Tommeke
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized

Bericht door Tommeke » vr 25 maart 2016 22:13

Juist. Die canti's gaan na een tijdje vol troep en slijk zitten. En daardoor slecht remmen.

En ze remmen sowieso niet echt super.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » vr 25 maart 2016 22:19

Wat in ieder geval mee weegt is ook comfort. Iemand al eens geprobeerd de Sustenpass af te dalen met enkel gebruik van zijn linker en rechter pink om te remmen? Ik wel en dat ga je met een velgremmen zeker niet redden 8)
Work hard, play harder!

2016: was het nèt niet 2017: weer (leren) fietsen en koersen

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » za 26 maart 2016 06:14

Ottie schreef:Iemand al eens geprobeerd de Sustenpass af te dalen met enkel gebruik van zijn linker en rechter pink om te remmen? Ik wel en dat ga je met een velgremmen zeker niet redden 8)
Met Campa met 2 vingers dus of dat nu de reden moet zijn om over te stappen?
Overigens moet je handen wel heel vreemd op je shifters/stuur houden om alleen met je pinken te remmen. ;-)

Plaats reactie