Ik heb de Tacx NEO Smart nu enige tijd in huis, en het is inmiddels wel tijd voor het delen van mijn ervaringen. Ga er maar even voor zitten. Het is nog al een verhaal geworden.
De Tacx NEO is werkelijk een perfecte indoortrainer, maar voordat ik dat kon zeggen, is er wel het nodige aan vooraf gegaan. Wat dat betreft heb ik de afgelopen tijd wel een goede mentale training gehad.

Ik kan iedereen dan ook aanraden de Tacx in de zomer te kopen, als je ‘m nog niet echt nodig hebt. Maar om eerlijk te zijn, een aantal problemen zijn ook door mij zelf veroorzaakt door onwetendheid en ongeduld.
Het begon al met de aanschaf. Op de site stond ‘ voor 21:00 besteld, de volgende dag in huis’ . Daar ging het al mis. Op 26 oktober besteld en ‘pas’ op 6 november ontvangen. Daar zaten al een paar slecht weer dagen tussen en inmiddels had ik mij oude Tacx al verkocht.
Die vrijdag natuurlijk meteen vol enthousiasme de Tacx in elkaar gezet. Dat is natuurlijk zo klaar. Ik hoefde alleen twee poten uit te klappen. Toen moest ik de cassette bevestigen. Dat had ik nooit eerder gedaan, dus dat was nog wel een klusje. Toen ik eindelijk de cassette in zijn geheel op de Tacx had, bleek ik de verkeerde cassette sleutel te hebben besteld. Ik dacht dat ik een Shimano sleutel nodig zou hebben voor de Shimano cassette, maar door het gebruik van de speciale Tacx lockring heb je dus een Campagnolo sleutel nodig. Inmiddels had ik (ongeduldig) de lockring (voor de 11) ook scheef toch proberen vast te draaien en was de schroefdraad beschadigd.
Nadat ik een dag later de juiste sleutel binnen had en alsnog probeerde de cassette te bevestigen (met de andere lockring voor een 12), snapte ik maar niet waarom ik zoveel ruimte overhield tussen de schijven. Toen bleek dat ik een extra 2mm spacer miste in het attributen zakje van Tacx. Zucht.
Gelukkig is mijn vriend nogal handig en heeft de nodige ijzerwaren in zijn winkel, dus een passende ring van 2 mm was snel gevonden.
De maandag daarop contact opgenomen met Futurumshop. Ze zouden de spacer opsturen (samen met een nieuwe lockring). Dat duurde natuurlijk nog tot woensdag voordat ik deze in huis had.
In de tussentijd de software Tacx Trainer Software 4 (TTS4) geïnstalleerd en de Tacx (tenminste dat dacht ik) gekoppeld. Een vermogensmeter en een cadans/snelheidsmeter. Daarnaast werd er iets gevonden, wat niet nader gespecificeerd en dus ook niet gekoppeld kon worden. Ik ben maar verder gegaan met de wel gevonden onderdelen. Overigens begon het scannen nog voor het aanbieden van de software update (als ik het mij goed herinner).
Toen ik wilde gaan fietsen op basis van een van mijn films, constateerde ik dat slechts een aantal films zichtbaar was in TTS4. Een zestal andere ontbrak en kon ik ook niet verder installeren. Daar alvast een melding voor ingediend bij Tacx.
Toen ik ging fietsen met een wel beschikbare film, liep ik tegen het volgende probleem aan. Bij stijgen en dalen was er geen verschil in weerstand merkbaar op de Tacx. Mijn vriend zei nog voor de grap: ‘Je hebt een polder Tacx gekocht’. Haha. Ook daarvoor een melding gemaakt bij Tacx.
Eerste reactie: software update uitvoeren en de laatste firmware laden (dat laatste kan alleen met een app op een iPhone, die ik gelukkig heb). Beide gaven geen oplossing. Weer contact opgenomen en toen bleek dat de Tacx alleen in zijn geheel gekoppeld moest worden en niet in verschillende onderdelen (vermogen/cadans/snelheid). Tja, een handleiding zou toch wel prettig zijn. Vorige keer was de Tacx helemaal niet zichtbaar tijdens het scannen. Nu gelukkig wel (door software update?). Ik denk dat ik alleen de onderdelen van mijn fiets dus gekoppeld had, die ik overigens niet op de Tacx had staan, dus dan toch vreemd dat tijdens het fietsen wel alle data getoond werd.
Na het koppelen van de Tacx in zijn geheel was het probleem met de weerstand gelukkig opgelost. Ik was blij dat ik de Tacx nog niet uit het raam gekieperd had.
Vervolgens liep ik tegen het volgende probleem aan. Bij alle films die ik wel kon gebruiken, bevroor het beeld na ongeveer 1-3 minuten. De route zelf liep wel door. Ook daarvoor weer een melding aangemaakt bij Tacx. Wederom het advies om de laatste update (die de volgende dag uitgegeven zou worden) te draaien en nog een andere instelling te wijzigen (Wederom, een handleiding zou handig zijn). Dat probleem was gelukkig snel opgelost, al moest ik wel een extra dag wachten op de update.
Het probleem met de ‘verdwenen’ films heeft Tacx gisteren opgelost via remote desktop.
Ik kan dus sinds gisteren eindelijk zeggen dat al mijn problemen nu zijn opgelost en ik nu eindelijk vol plezier gebruik kan maken van de Tacx NEO. En ik kan nu zeggen, groot plezier. De Tacx is heel stil, stabiel met toch voldoende beweging voor een natuurlijk fietsgevoel. Het komt, wat mij betreft, qua gevoel nu heel dicht in de buurt van het buiten fietsen. Dat is echt super.
De Tacx staat bij ons gewoon in huis en ik parkeer ‘m altijd vlak voor de TV (waar ik mijn laptop aan koppel). Dus groot scherm voor mijn neus. Ventilator schuin voor mij voor de nodige verkoeling.
Nog een ander leuk dingetje van TTS4 is dat je de rit data direct kan uploaden naar oa Strava en TrainingsPeak. Dus voor verdere analyse is dat perfect. Al klopte mijn vermogensdata de eerste keer niet helemaal. Gisteren leek het wel perfect. Zal dat binnenkort ook eens verifiëren met mijn fiets met vermogensmeter. Kan ik beide mooi vergelijken. Kan ook verbeterd zijn door de laatste update.
Ik vrees nu alleen voor de Strava politie. Want tegen alle ongeschreven wetten in registreer ik nu dus niet alleen kilometers en hoogtemeters, maar heb ik ook mijn eerste QOM’s gescoord.

Niet Real World (hoewel dat ook kan als je data weer wordt gesynchroniseerd vanuit Garmin Connect), maar Tacx World. Ook wordt keurig je GPS data getoond op het kaartje. Het is niet anders, en ik vind het fantastisch!!