Tacx NEO Smart

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Tacx NEO Smart

Bericht door Goudhaantje » za 08 augustus 2015 12:52

Tacx heeft een nieuwe trainer, de NEO Smart.
https://youtu.be/MnCCXri0T_Y
Klinkt allemaal fantastisch. Ik blijf het trainen met de Tacx films fantastisch vinden, maar ben ondertussen wel een beetje klaar met het hoekige rijden. Ben hier dus wel van gecharmeerd. Levering vanaf september. Er hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan, € 1.400. Zal 'm dus wel niet worden. :-? Ik zal 'm wel even uitproberen tijdens Bike Motion.

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Re: Tacx NEO Smart

Bericht door indobesar » zo 09 augustus 2015 10:17

Mooie techniek, gaaf filmpje. Wel een hele duit centen. Kan je ook een "winterfiets" van kopen en buiten gaan rijden. 8)
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » zo 09 augustus 2015 17:36

indobesar schreef:Mooie techniek, gaaf filmpje. Wel een hele duit centen. Kan je ook een "winterfiets" van kopen en buiten gaan rijden. 8)
Ja, maar in NL kan je geen klimtrainingen doen...

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12
CTWT-lid: Ja

Bericht door Joostje » zo 09 augustus 2015 20:29

Pfff...het wordt echt steeds gekker. En mensen kopen het toch wel, dus erg dom zijn ze niet bij Tacx. Aan mij niet besteed, maar de techniek erachter vind ik dan wel weer erg indrukwekkend.

Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Bericht door Gerjan » ma 10 augustus 2015 12:05

Goudhaantje schreef:
indobesar schreef:Mooie techniek, gaaf filmpje. Wel een hele duit centen. Kan je ook een "winterfiets" van kopen en buiten gaan rijden. 8)
53-11 en op de pedalen gaan staan

Faxe
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Scott CR1 Team

Bericht door Faxe » ma 10 augustus 2015 13:44

Heb mijn huidige Tacx fortius in 2009 gekocht. Gebruik hem nog steeds behoorlijk vaak. Dit zou een mooie opvolger kunnen zijn. Een Tacx koop je niet voor de adviesprijs maar met een behoorlijk korting. Hopelijk zit het software matig ook goed in elkaar. Gebruik zelf nog een oude PC met windows XP en de oer Tacx Fortius software. Dit werkt uitermate stabiel.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » ma 10 augustus 2015 14:54

Faxe schreef:Heb mijn huidige Tacx fortius in 2009 gekocht. Gebruik hem nog steeds behoorlijk vaak. Dit zou een mooie opvolger kunnen zijn. Een Tacx koop je niet voor de adviesprijs maar met een behoorlijk korting. Hopelijk zit het software matig ook goed in elkaar. Gebruik zelf nog een oude PC met windows XP en de oer Tacx Fortius software. Dit werkt uitermate stabiel.
Zelf idd ook zo'n oud beestje voor de winter en revalidatie :lol: . Voldoet nog steeds goed en de NEO zou een leuke opvolger kunnen zijn.
Maar je geeft al aan "Hopelijk zit het software matig goed", nou als er iets is wat Tacx niet goed onder de knie heeft is het wel software.
Hun PR machine draait 10 keer beter dan hun ontwikkeling om goede en stabiele software voor elkaar te krijgen....
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » ma 10 augustus 2015 16:18

Gerjan schreef:
Goudhaantje schreef:
53-11 en op de pedalen gaan staan
Tja, dat ervaar ik toch anders. Zelfde met tegenwind fietsen....

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » ma 10 augustus 2015 19:09

fred mtb-sport schreef: Hun PR machine draait 10 keer beter dan hun ontwikkeling om goede en stabiele software voor elkaar te krijgen....
Het woord bagger is erg zacht uitgedrukt waar het hun software betreft.
Ben benieuwd of het nu met Ant+ beter gaat werken. Of dat je een Tacx trainer kunt gaan gebruiken met andere software.

Hier ook een oude XP laptop die ik in combinatie met een oude-magic (?) net aan de gang weet te houden. Maar dan moet ik op tactisch gekozen momenten een Usb stekker in en uit steken, of andere kunstgrepen.

Er staat een bedrag gereserveerd voor iets nieuw. (trainer + laptop/I-pad)
Suggesties zijn welkom.
Afbeelding

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » di 11 augustus 2015 07:43

Als 'hoekig rijden' het argument is dan kan je ook een vloeistoftrainer a la de Kinetic Road Machine kopen. Die kost ongeveer 300 euro en is echt fantastisch. Ik wil niets anders meer.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » di 11 augustus 2015 14:32

Ace schreef:Als 'hoekig rijden' het argument is dan kan je ook een vloeistoftrainer a la de Kinetic Road Machine kopen. Die kost ongeveer 300 euro en is echt fantastisch. Ik wil niets anders meer.
Ja, daar heb ik ook aan zitten denken (en ook geprobeerd tijdens BikeMotion), maar ik vind de Tacx films wel heel veel toevoegen. Als ik op een regenachtige dag in een zonnig 'decor' fiets, dan word ik daar best gelukkig van. Vandaar mijn voorkeur voor Tacx.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » di 11 augustus 2015 18:18

Virtuele bergjes op rijden hoort ook bij het eisenpakket.
Afbeelding

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » do 13 augustus 2015 07:38

Goudhaantje schreef:
Ace schreef:Als 'hoekig rijden' het argument is dan kan je ook een vloeistoftrainer a la de Kinetic Road Machine kopen. Die kost ongeveer 300 euro en is echt fantastisch. Ik wil niets anders meer.
Ja, daar heb ik ook aan zitten denken (en ook geprobeerd tijdens BikeMotion), maar ik vind de Tacx films wel heel veel toevoegen. Als ik op een regenachtige dag in een zonnig 'decor' fiets, dan word ik daar best gelukkig van. Vandaar mijn voorkeur voor Tacx.
Ik heb de InRide van Kinetic eraan gekoppeld en rij dan trainingen via Trainerroad. Echt een aanrader! Je fietst dan weliswaar niet in een zonnig decor (al kan je volgens mij ook filmpjes gebruiken), maar krijgt wel grafische weergave op je computer van wat je doet en moet doen. Het werkt als een soort powermeter (vrij nauwkeurig), dus je kan er echt heel goed mee trainen.

Je_Zo
Kinderzitje

Bericht door Je_Zo » za 05 september 2015 17:06

Hoe zit het met je fiets van carbon.

Zelf heb ik een halve winter met een traditionele Tacx getraind naast dat het vreselijk saai is maakte ik me behoorlijk zorgen om m'n fiets. M'n crank gedeelte van m'n fiets bewoog er veel heen en weer en ook mijn achterbrug (op het filmpje zie je dat ook als die man op z'n fiets staat) Aangezien ze in ze een promotie filmpje niets om een fiets geven geeft mij dit geen vertrouwen. Het lijkt me niet dat een frame daar op gebouwd is. Iemand ervaring mee of kennis over?

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » zo 06 september 2015 10:08

fred mtb-sport schreef:
Faxe schreef:Maar je geeft al aan "Hopelijk zit het software matig goed", nou als er iets is wat Tacx niet goed onder de knie heeft is het wel software.
Er staat ook: software matig ;-)
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

fred mtb-sport
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Scale 29'er, EVO, CX
Contacteer:

Bericht door fred mtb-sport » zo 06 september 2015 14:46

Je_Zo schreef:Hoe zit het met je fiets van carbon.
Blijft gewoon heel, geen probleem.
Ik zet al jaren m'n EVO er op en altijd heel gebleven. Wel eens over na gedacht wat er buiten met je fiets gebeurt?
Voor de liefhebbers: hier het archief van MTB-SPORT.NL. (geconverteerde pagina's als download naar PDF)

Egbert
Kinderzitje
Fiets: Cube peleton pro

Bericht door Egbert » do 10 september 2015 19:58

Hi,

Ik ben zelf pas 1.5 jaar bezig met de racefiets en mijn vrouw sinds dit jaar.
Wij hebben ook interesse in de NEO smart, maar de prijs is toch behoorlijk.
Kan het wat zijn om samen een x aantal trainers af te nemen en zo een leuke korting te regelen?

Wie weet...

ibooij
Driewieler
Fiets: Red Bull Carbon SL

Bericht door ibooij » za 26 september 2015 19:20

De Neo lijkt me ook erg interessant, maar bijvoorbeeld ook de Elite Real Turbo Muin. Iets goedkoper (iets minder duur), maar ook, als we de fabrikant mogen geloven, erg stil. Prettig dat de fabrikanten van trainers nu grotendeels omgaan richting een open standaard voor communicatie met de fietstrainers (ANT+ FE-C).

Momenteel train ik met een Kurt Kinetic Rock&Roll. Ook een hele fijn trainer, maar er komt toch redelijk wat herrie van af, vooral , meen ik, doordat bij hogere vermogens het achterwiel vrij hard draait.

Ik train wel met "Tacx"-films, maar dan met wat software die ik zelf geschreven heb, https://ibooij.github.io/big-ring/. Deze werkt in combinatie met een ANT+ vermogensmeter of ANT+ snelheidsmeter (virtual power). Als je geen ANT+ sensoren hebt kun je ook een vast vermogen instellen, bijvoorbeeld 250W, waarna de snelheid wordt berekend aan de hand van dat vermogen, het ingestelde gewicht en de hellingsgraad van de weg.
Best leuk en voegt voor mij persoonlijk behoorlijk wat toe in vergelijking met gewoon een video of helemaal geen beeld. Het maakt het een stuk makkelijk om 's avonds nog even een uur op de trainer te stappen na een dag werk. Anders had ik de software ook niet gemaakt natuurlijk. Het werkt in combinatie met (oude) Tacx Real Life Videos, en met videos die op meerdere plekken op het web te downloaden of te kopen zijn. Op de site staan links naar die aanbieders.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » di 20 oktober 2015 22:10

Ik heb de NEO Smart uiteraard uitgeprobeerd tijdens Bikemotion. Ik ben even de Keutenberg opgefietst. Fantastisch. Absoluut niet hoekig rijden. Ook op de pedalen staan voelt een stuk beter. Ik ben verkocht, maar over de prijs moet ik nog wel een paar nachtjes slapen...

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » do 19 november 2015 10:21

Ik heb de Tacx NEO Smart nu enige tijd in huis, en het is inmiddels wel tijd voor het delen van mijn ervaringen. Ga er maar even voor zitten. Het is nog al een verhaal geworden.

De Tacx NEO is werkelijk een perfecte indoortrainer, maar voordat ik dat kon zeggen, is er wel het nodige aan vooraf gegaan. Wat dat betreft heb ik de afgelopen tijd wel een goede mentale training gehad. :twisted: Ik kan iedereen dan ook aanraden de Tacx in de zomer te kopen, als je ‘m nog niet echt nodig hebt. Maar om eerlijk te zijn, een aantal problemen zijn ook door mij zelf veroorzaakt door onwetendheid en ongeduld.

Het begon al met de aanschaf. Op de site stond ‘ voor 21:00 besteld, de volgende dag in huis’ . Daar ging het al mis. Op 26 oktober besteld en ‘pas’ op 6 november ontvangen. Daar zaten al een paar slecht weer dagen tussen en inmiddels had ik mij oude Tacx al verkocht.

Die vrijdag natuurlijk meteen vol enthousiasme de Tacx in elkaar gezet. Dat is natuurlijk zo klaar. Ik hoefde alleen twee poten uit te klappen. Toen moest ik de cassette bevestigen. Dat had ik nooit eerder gedaan, dus dat was nog wel een klusje. Toen ik eindelijk de cassette in zijn geheel op de Tacx had, bleek ik de verkeerde cassette sleutel te hebben besteld. Ik dacht dat ik een Shimano sleutel nodig zou hebben voor de Shimano cassette, maar door het gebruik van de speciale Tacx lockring heb je dus een Campagnolo sleutel nodig. Inmiddels had ik (ongeduldig) de lockring (voor de 11) ook scheef toch proberen vast te draaien en was de schroefdraad beschadigd.

Nadat ik een dag later de juiste sleutel binnen had en alsnog probeerde de cassette te bevestigen (met de andere lockring voor een 12), snapte ik maar niet waarom ik zoveel ruimte overhield tussen de schijven. Toen bleek dat ik een extra 2mm spacer miste in het attributen zakje van Tacx. Zucht.

Gelukkig is mijn vriend nogal handig en heeft de nodige ijzerwaren in zijn winkel, dus een passende ring van 2 mm was snel gevonden.

De maandag daarop contact opgenomen met Futurumshop. Ze zouden de spacer opsturen (samen met een nieuwe lockring). Dat duurde natuurlijk nog tot woensdag voordat ik deze in huis had.

In de tussentijd de software Tacx Trainer Software 4 (TTS4) geïnstalleerd en de Tacx (tenminste dat dacht ik) gekoppeld. Een vermogensmeter en een cadans/snelheidsmeter. Daarnaast werd er iets gevonden, wat niet nader gespecificeerd en dus ook niet gekoppeld kon worden. Ik ben maar verder gegaan met de wel gevonden onderdelen. Overigens begon het scannen nog voor het aanbieden van de software update (als ik het mij goed herinner).

Toen ik wilde gaan fietsen op basis van een van mijn films, constateerde ik dat slechts een aantal films zichtbaar was in TTS4. Een zestal andere ontbrak en kon ik ook niet verder installeren. Daar alvast een melding voor ingediend bij Tacx.

Toen ik ging fietsen met een wel beschikbare film, liep ik tegen het volgende probleem aan. Bij stijgen en dalen was er geen verschil in weerstand merkbaar op de Tacx. Mijn vriend zei nog voor de grap: ‘Je hebt een polder Tacx gekocht’. Haha. Ook daarvoor een melding gemaakt bij Tacx.

Eerste reactie: software update uitvoeren en de laatste firmware laden (dat laatste kan alleen met een app op een iPhone, die ik gelukkig heb). Beide gaven geen oplossing. Weer contact opgenomen en toen bleek dat de Tacx alleen in zijn geheel gekoppeld moest worden en niet in verschillende onderdelen (vermogen/cadans/snelheid). Tja, een handleiding zou toch wel prettig zijn. Vorige keer was de Tacx helemaal niet zichtbaar tijdens het scannen. Nu gelukkig wel (door software update?). Ik denk dat ik alleen de onderdelen van mijn fiets dus gekoppeld had, die ik overigens niet op de Tacx had staan, dus dan toch vreemd dat tijdens het fietsen wel alle data getoond werd.

Na het koppelen van de Tacx in zijn geheel was het probleem met de weerstand gelukkig opgelost. Ik was blij dat ik de Tacx nog niet uit het raam gekieperd had. :ass:

Vervolgens liep ik tegen het volgende probleem aan. Bij alle films die ik wel kon gebruiken, bevroor het beeld na ongeveer 1-3 minuten. De route zelf liep wel door. Ook daarvoor weer een melding aangemaakt bij Tacx. Wederom het advies om de laatste update (die de volgende dag uitgegeven zou worden) te draaien en nog een andere instelling te wijzigen (Wederom, een handleiding zou handig zijn). Dat probleem was gelukkig snel opgelost, al moest ik wel een extra dag wachten op de update.

Het probleem met de ‘verdwenen’ films heeft Tacx gisteren opgelost via remote desktop.

Ik kan dus sinds gisteren eindelijk zeggen dat al mijn problemen nu zijn opgelost en ik nu eindelijk vol plezier gebruik kan maken van de Tacx NEO. En ik kan nu zeggen, groot plezier. De Tacx is heel stil, stabiel met toch voldoende beweging voor een natuurlijk fietsgevoel. Het komt, wat mij betreft, qua gevoel nu heel dicht in de buurt van het buiten fietsen. Dat is echt super.

De Tacx staat bij ons gewoon in huis en ik parkeer ‘m altijd vlak voor de TV (waar ik mijn laptop aan koppel). Dus groot scherm voor mijn neus. Ventilator schuin voor mij voor de nodige verkoeling.
Nog een ander leuk dingetje van TTS4 is dat je de rit data direct kan uploaden naar oa Strava en TrainingsPeak. Dus voor verdere analyse is dat perfect. Al klopte mijn vermogensdata de eerste keer niet helemaal. Gisteren leek het wel perfect. Zal dat binnenkort ook eens verifiëren met mijn fiets met vermogensmeter. Kan ik beide mooi vergelijken. Kan ook verbeterd zijn door de laatste update.

Ik vrees nu alleen voor de Strava politie. Want tegen alle ongeschreven wetten in registreer ik nu dus niet alleen kilometers en hoogtemeters, maar heb ik ook mijn eerste QOM’s gescoord. 8) Niet Real World (hoewel dat ook kan als je data weer wordt gesynchroniseerd vanuit Garmin Connect), maar Tacx World. Ook wordt keurig je GPS data getoond op het kaartje. Het is niet anders, en ik vind het fantastisch!! :oke:

indobesar
Aluminium Racefiets
Fiets: Allez | Colnago CX

Bericht door indobesar » do 19 november 2015 11:05

Ja kan de rit natuurlijk ook taggen als Stationary Trainer ;-)
"Eerst het bordje van een ander leegeten."

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » do 19 november 2015 11:09

indobesar schreef:Ja kan de rit natuurlijk ook taggen als Stationary Trainer ;-)
Ja, dat doet die automatisch al.

Dingo
Prince of Spain
Fiets: Crvl RS/Mzs Sqdrn

Bericht door Dingo » do 19 november 2015 11:35

Heel leuk verhaal, vanwege de herkenbaarheid heb ik er erg om gelachen. Als electronica bij mij niet werkt, kan mijn vrouw redelijk vilein het zinnetje:"Doet-ie het niet ?" uitspreken.

Wel leuk dat je er nu veel plezier mee hebt. Succes !
Look, i know your legs hurt but nobody cares.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » do 19 november 2015 17:44

De aanhouder wint.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 19 november 2015 19:13

Kommetjes behaald op de Wii en Playstation tellen ook mee?
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Plaats reactie