Zwift en benodigde gear

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Zwift en benodigde gear

Bericht door Alexander » ma 19 maart 2018 15:37

Gisteren toch de Medio Fondo gedaan en na 2u40 met een voldaan gevoel van de fiets gestapt. Gisteren een zweetshirt gebruikt ipv een normaal wielershirt en dat beviel goed. De broek wederom drijfnat maar vooraf met vaseline ingesmeerd en nu bleef het wel comfortabel.

Door omstandigheden 2 minuten te laat gestart en door Zwift werd ik ergens midden in de groep gedropt met wat gratis wattage. Ik zit persoonlijk niet op dit soort functionaliteit te wachten. Is er ergens een optie om dit uit te zetten. Het gevolg was namelijk dat de positie tijdens de fondo niet goed stond (bleef op 397 staan), dat de eindtijd niet klopt en ook dat er nu geen registratie voor de pretzel staat. Uiteraard heb ik na de finish nog wel even de gemiste meters goed gemaakt, zo'n 700m.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

geric
Driewieler

Bericht door geric » ma 19 maart 2018 23:21

Alexander schreef: Gisteren een zweetshirt gebruikt ipv een normaal wielershirt en dat beviel goed. De broek wederom drijfnat maar vooraf met vaseline ingesmeerd en nu bleef het wel comfortabel.
Het is nog nooit in mij opgekomen binnen een wielershirt aan te trekken. Heb je wel een ventilator, dan? Oververhitting is niet per se gezonder dan onderkoeling.
Alexander schreef: Door omstandigheden 2 minuten te laat gestart en door Zwift werd ik ergens midden in de groep gedropt met wat gratis wattage. Ik zit persoonlijk niet op dit soort functionaliteit te wachten. Is er ergens een optie om dit uit te zetten.
Ja, op je wekker :)
Alexander schreef: Het gevolg was namelijk dat de positie tijdens de fondo niet goed stond (bleef op 397 staan), dat de eindtijd niet klopt en ook dat er nu geen registratie voor de pretzel staat.
Te laat meedoen icm tijdregistratie werkt niet lekker. Bij de Aussie Coffee ride met het laatste rondje koers heb ik vorige week het eerste rondje gemist en werd vervolgens 3e, 6e en 7e (aangezien mijn aandrijving het de laatste 50 meter geheel af liet weten drie prima resultaten), maar wel 20 minuten langzamer dan iedereen anders. Omdat ik zelf programmeur ben verbaast mij dat niets, maar als ik jou was zou ik voor dat soort zaken gewoon een ticket inschieten.

ascolnago
Carbon Racefiets
Fiets: Colnago C40 HP Bstay

Bericht door ascolnago » di 20 maart 2018 08:47

Alexander schreef:
ma 19 maart 2018 15:37
Door omstandigheden 2 minuten te laat gestart en door Zwift werd ik ergens midden in de groep gedropt met wat gratis wattage. Ik zit persoonlijk niet op dit soort functionaliteit te wachten. Is er ergens een optie om dit uit te zetten.
Gewoon op tijd in het startvak gaan staan en rustig peddelen ;-)
Overigens een mooie tijd op de medio fondo :oke:

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 20 maart 2018 12:57

ascolnago schreef:
di 20 maart 2018 08:47
Alexander schreef:
Door omstandigheden 2 minuten te laat gestart en door Zwift werd ik ergens midden in de groep gedropt met wat gratis wattage. Ik zit persoonlijk niet op dit soort functionaliteit te wachten. Is er ergens een optie om dit uit te zetten.
Gewoon op tijd in het startvak gaan staan en rustig peddelen ;-)
Overigens een mooie tijd op de medio fondo :oke:
Ik was dus net te laat. Wellicht had ik beter eerst in kunnen loggen en de ride starten ipv schoenen aantrekken en zo.

Uiteraard wel tevreden over de tijd. Achteraf zag ik in de resultaten een groepje rond 2u38. Als ik op tijd was geweest had ik wellicht in dat groepje kunnen zetten.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 20 maart 2018 13:06

geric schreef:
ma 19 maart 2018 23:21
Alexander schreef: Gisteren een zweetshirt gebruikt ipv een normaal wielershirt en dat beviel goed. De broek wederom drijfnat maar vooraf met vaseline ingesmeerd en nu bleef het wel comfortabel.
Het is nog nooit in mij opgekomen binnen een wielershirt aan te trekken. Heb je wel een ventilator, dan? Oververhitting is niet per se gezonder dan onderkoeling.
Alexander schreef: Door omstandigheden 2 minuten te laat gestart en door Zwift werd ik ergens midden in de groep gedropt met wat gratis wattage. Ik zit persoonlijk niet op dit soort functionaliteit te wachten. Is er ergens een optie om dit uit te zetten.
Ja, op je wekker :)
Alexander schreef: Het gevolg was namelijk dat de positie tijdens de fondo niet goed stond (bleef op 397 staan), dat de eindtijd niet klopt en ook dat er nu geen registratie voor de pretzel staat.
Te laat meedoen icm tijdregistratie werkt niet lekker. Bij de Aussie Coffee ride met het laatste rondje koers heb ik vorige week het eerste rondje gemist en werd vervolgens 3e, 6e en 7e (aangezien mijn aandrijving het de laatste 50 meter geheel af liet weten drie prima resultaten), maar wel 20 minuten langzamer dan iedereen anders. Omdat ik zelf programmeur ben verbaast mij dat niets, maar als ik jou was zou ik voor dat soort zaken gewoon een ticket inschieten.
Met zo'n zweetshirt was het in het begin wel even frisjes, maar dat veranderde snel toen de klim eenmaal begon.

De wekker stond goed alleen was ik weer in slaap gedommeld en schrok ik om 5 over half 9 weer wakken...en toen was het haasten...Maar gelukkig had ik de fiets al op zaterdagavond binnen gezet en in de tacx geplaatst en alle kleding en reepjes klaar gelegd.

Ik vermoed dat de start van het algehele event gebruikt wordt zodra je de start mist. De start van het event was om 9uur (Bambino) en om 9:05uur staat de Medio Fondo. Als je naar mijn tijd in de resultaten kijkt dan zie je een extra offset van bijna 5 minuten (naast de 2 minuten die ik te laat was), precies dus het verschil tussen de twee starts. Ik ben zelf ook software ontwikkelaar en kan dus goed begrijpen dat er ergens een klein foutje gemaakt is. Ik ga het wel even melden bij Zwift.

Kluus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Kluus » di 20 maart 2018 15:25

Alexander schreef:
...
Het gevolg was namelijk dat de positie tijdens de fondo niet goed stond (bleef op 397 staan), dat de eindtijd niet klopt en ook dat er nu geen registratie voor de pretzel staat.
...
Er waren zondag problemen met Zwift, bij mij klopte het rider's near you en de tussenstand in zijn geheel niet. De stand bleef bij mij op "--" staan en ik zag maar 3 andere deelnemers in de lijst.

Verder zag ik regelmatig anderen kort verdwijnen en kreeg ik op het laatst geen shirt, Zwift heeft inmiddels bevestigd dat ook dit aan die server problemen lag en dat ze dit gaan fixen voor alle deelnemers.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 21 maart 2018 09:27

Kluus schreef:
di 20 maart 2018 15:25
Alexander schreef:
...
Het gevolg was namelijk dat de positie tijdens de fondo niet goed stond (bleef op 397 staan), dat de eindtijd niet klopt en ook dat er nu geen registratie voor de pretzel staat.
...
Er waren zondag problemen met Zwift, bij mij klopte het rider's near you en de tussenstand in zijn geheel niet. De stand bleef bij mij op "--" staan en ik zag maar 3 andere deelnemers in de lijst.

Verder zag ik regelmatig anderen kort verdwijnen en kreeg ik op het laatst geen shirt, Zwift heeft inmiddels bevestigd dat ook dit aan die server problemen lag en dat ze dit gaan fixen voor alle deelnemers.
Ik had ook vergelijkbare problemen met stipjes die verschijnen en weer verdwijnen. Ik dacht dat het dus aan mij lag. Overigens heb ik wel het shirtje.

Jij hebt trouwens wel een strakke tijd gereden op de Grand Fondo.

Hoe dan ook dien ik wel een verzoek in voor een optionele drop in de groep bij een late start. Bij een race of social ride is dat nuttig, bij een fondo maakt het mij geen biet uit dat ik een paar minuten achterstand heb. Trouwens op een gegeven moment tijdens het warm rijden werd ik ingehaald door de voorste Bambino deelnemers en sloot daarna bij een groepje aan bij de start van de klim.

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » wo 21 maart 2018 13:24

Het ging wel goed ja, maar ik had mijn karretje goed aangehaakt, geen meter op kop gereden en aan het einde van iedere klim weer weten te zorgen dat ik in een aardig groepje kwam. Op een gegeven moment hadden we een groep die ook bergop hetzelfde tempo gingen, dus dat hielp erg. Overigens voel ik het nog steeds een beetje :roll: .

Ik wist niet dat je later in de groep gedropped werd, ik vind dat overigens ook discutabel bij races, omdat die meestal zo hard van start gaan kom je dus in het voordeel als je later joined tov mensen die die eerste minuten voluit zijn gegaan? Zoals de Velominati zeggen: Rule #87 The Ride Starts on Time. No exceptions. ;)

On a side-note iemand al gekeken naar de aangekondigde Alpe d'Huez expansion? Ziet er gaaf uit:
https://www.youtube.com/watch?v=-hMQ6ljfBvk

vc-charlie
Aluminium Racefiets
Fiets: Gilberston Allure

Bericht door vc-charlie » wo 21 maart 2018 14:16

Kluus schreef:Het ging wel goed ja, maar ik had mijn karretje goed aangehaakt, geen meter op kop gereden en aan het einde van iedere klim weer weten te zorgen dat ik in een aardig groepje kwam. Op een gegeven moment hadden we een groep die ook bergop hetzelfde tempo gingen, dus dat hielp erg. Overigens voel ik het nog steeds een beetje :roll: .

Ik wist niet dat je later in de groep gedropped werd, ik vind dat overigens ook discutabel bij races, omdat die meestal zo hard van start gaan kom je dus in het voordeel als je later joined tov mensen die die eerste minuten voluit zijn gegaan? Zoals de Velominati zeggen: Rule #87 The Ride Starts on Time. No exceptions. ;)

On a side-note iemand al gekeken naar de aangekondigde Alpe d'Huez expansion? Ziet er gaaf uit:
Ik hoopte stiekem dat die er vandaag al op zou staan...
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » wo 21 maart 2018 14:22

Kluus schreef:
wo 21 maart 2018 13:24
Het ging wel goed ja, maar ik had mijn karretje goed aangehaakt, geen meter op kop gereden en aan het einde van iedere klim weer weten te zorgen dat ik in een aardig groepje kwam. Op een gegeven moment hadden we een groep die ook bergop hetzelfde tempo gingen, dus dat hielp erg. Overigens voel ik het nog steeds een beetje :roll: .

Je had nog steeds een vrij hoog gemiddeld wattage ;)

Ik had behoudens de eerste klim weinig profijt van groepjes. Vanaf de radio toren heb ik vrijwel het hele stuk alleen gereden met af en toe een andere deelnemer en even een groepje bij de tweede korte klim. Op zondagavond voelde ik hem nog wel maar gisteravond alweer vol kunnen trainen.

Voor mezelf zie ik weinig toegevoegde waarde in het droppen en 'gratis' wattage voor een paar seconden. Overigens start ik eerst de ride en klim daarna pas op de fiets. Zodra ik de eerste trappen doe is het effect al verdwenen.

Ik heb op Facebook wat suggesties gelezen over AdH. Maar ik ben dan wel benieuwd vanaf welk level dit dan beschikbaar is.

stevendbr
Kinderzitje
Fiets: Canyon Aeroad CF SLX

Bericht door stevendbr » wo 28 maart 2018 15:46

Gister KISS race gereden, uiteindelijk op zwiftpower terechtgekomen met 'WKG' naast mijn naam en geen vermelding in het klassement.

Wat is dat dan toch weer? Klein beetje onderzoek leert me dat ik dan blijkbaar waardes heb gereden die mijn categorie overschrijden en dat je daarom geschrapt wordt...

Verschilt dit per race series? Ik zie nl. dat het ook wel eens is voorgekomen bij bijv. EVR of THE CHOP WBR dat ik in C startte en in het klassement automatisch naar B werd verschoven op basis van w/kg. Ik schommel doorgaans tussen die 2 categorieën in. Maar KISS doet daar blijkbaar niet aan.

Herkenbaar, of zie ik iets over het hoofd? Een ramp is het natuurlijk allemaal niet, maar probeer te achterhalen hoe e.e.a. nu precies werkt.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » wo 28 maart 2018 16:23

Je moet starten in de juiste categorie. Veel mensen starten in een categorie waar ze eigenlijk te goed voor zijn.

Bij een massastart, kan de organisator bij Zwiftpower aangeven dat ze die kunnen herschikken. Of niet. Dat betekent dat pas na de finish wordt bekeken in welke categorie je hoort.

Bij KISS kan dat niet omdat je per categorie start. Je kunt dus niet in een andere categorie geplaatst worden omdat je niet met die categorie bent gestart. Dus: DQ.

Als je start in de juiste categorie ben je van dat gedoe af en sta je gewoon in de uitslag ;-)

stevendbr
Kinderzitje
Fiets: Canyon Aeroad CF SLX

Bericht door stevendbr » wo 28 maart 2018 19:23

Helder!

Het hele seizoen voornamelijk (terecht) in C rondgereden, nu blijkbaar het moment om het voortaan bij de B's te proberen. :)

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » wo 28 maart 2018 20:01

Welkom bij de club :oke:

(Al rij je op Zwiftpower onder de teamnaam HIK en niet CTWT :twisted:)

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » wo 28 maart 2018 21:41

Ik train eigenlijk alleen nog maar op Zwift als ik een workout (intervaltraining) wil doen. Ik maak de workouts altijd zelf aan. Af en toe best lekker en praktisch. Vermogen ligt vast en ik hoef alleen nog maar te trappen. Maar wat ik daarbij al een paar keer heb ervaren, is dat bij hogere vermogens het beeld begint te storen. Alles werkt mormaal, maar ik krijg een soort horizontale strepen in het beeld. Zo gauw het blok voorbij is, is het beeld ook weer normaal. Het lijkt soms wel gekoppeld aan mijn hogere hartslag. Maar dat kan ik mij ook verbeelden. Ik heb het echter al een paar keer ervaren en dus alleen bij hoge vermogenzones en dus ook een hogere hartslag. Hebben jullie dat ook wel eens ervaren? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 28 maart 2018 21:48

Hoger dan HF 160 en 200W kom ik zelden, maar heb er (daarom?) geen last van.
Afbeelding

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » do 29 maart 2018 08:52

Goudhaantje schreef:
wo 28 maart 2018 21:41
Ik train eigenlijk alleen nog maar op Zwift als ik een workout (intervaltraining) wil doen. Ik maak de workouts altijd zelf aan. Af en toe best lekker en praktisch. Vermogen ligt vast en ik hoef alleen nog maar te trappen. Maar wat ik daarbij al een paar keer heb ervaren, is dat bij hogere vermogens het beeld begint te storen. Alles werkt mormaal, maar ik krijg een soort horizontale strepen in het beeld. Zo gauw het blok voorbij is, is het beeld ook weer normaal. Het lijkt soms wel gekoppeld aan mijn hogere hartslag. Maar dat kan ik mij ook verbeelden. Ik heb het echter al een paar keer ervaren en dus alleen bij hoge vermogenzones en dus ook een hogere hartslag. Hebben jullie dat ook wel eens ervaren? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
dat is een optie bij een workout. In de settings kan je dat uitzetten, workout distorting.
Laatst gewijzigd door Niels op do 29 maart 2018 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Willem
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Jan Willem » do 29 maart 2018 09:42

Niels schreef:
do 29 maart 2018 08:52
Goudhaantje schreef:
wo 28 maart 2018 21:41
dat is een optie bij een workout. In de settings kan dat uitzetten, workout distorting.
maniertje va Zwift om je te laten denken dat je zo diep gaat dat je het niet meer scherp ziet. Heel irritant.

GoodRiddance
Carbon Racefiets

Bericht door GoodRiddance » do 29 maart 2018 10:23

De Alpe is nu te rijden op Zwift. Simulatie (behoorlijk nauwkeurig) van de Alpe d'Huez.

Mooi gemaakt maar wel rammend saai om op je trainer een uur lang omhoog te harken. Ik mis een beetje het 'gamified' gevoel dat ik bij andere routes met korte klimmetjes wel heb.

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » do 29 maart 2018 10:42

Mooi! Vanavond eens proberen...
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » do 29 maart 2018 11:07

Ik ga het morgen proberen. De Alpe is beschikbaar vanaf level 12. Nu ben ik gelukkig net level 12 maar ik vind dit soort beperkingen te belachelijk voor woorden.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » do 29 maart 2018 21:10

GoodRiddance schreef:
do 29 maart 2018 10:23
De Alpe is nu te rijden op Zwift. Simulatie (behoorlijk nauwkeurig) van de Alpe d'Huez.

Mooi gemaakt maar wel rammend saai om op je trainer een uur lang omhoog te harken. Ik mis een beetje het 'gamified' gevoel dat ik bij andere routes met korte klimmetjes wel heb.
39'48" dat is geen uur lang, alleen een wat een langere sprint.
Ik eis gewicht- en materiaalcontrole :-)
Afbeelding

vc-charlie
Aluminium Racefiets

Bericht door vc-charlie » do 29 maart 2018 21:18

En desnoods schorsen.
Afbeelding

Niels
Carbon Racefiets
Fiets: Basso

Bericht door Niels » do 29 maart 2018 21:20

39,48??
ik zie echt tijden voorbijkomen waar ik vraagtekens bij heb, op Strava worden tijden neergezet die bij de tijd van Pantani komen.
Ik heb met mijn 58 min vanavond niet echt hard doorgereden, maar ook weer niet langzaam. Hf bleef mooi laag.

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » vr 30 maart 2018 08:22

Niels schreef:
do 29 maart 2018 21:20
39,48??
ik zie echt tijden voorbijkomen waar ik vraagtekens bij heb, op Strava worden tijden neergezet die bij de tijd van Pantani komen.
Ik heb met mijn 58 min vanavond niet echt hard doorgereden, maar ook weer niet langzaam. Hf bleef mooi laag.
Dat is te verwachten met de diversiteit aan meet-methoden voor vermogen. ;-)

Mijn tijd was gisteren 51:32 (299W gem.) waarbij ik redelijk maximaal ben gegaan. Mijn PR op "the real thing" is 59:27 (291W gem.). De klim op Zwift loopt volgens mij aardig gelijk met Strava segment "Alpe D'Huez "Vieil Alpe" die door gaat tot de "finishstreep" vooraan in het skidorp.

Ik heb op Zwift dus sowieso een wat hoger vermogen gereden (gemeten met dezelfde PM) maar weet nog niet zeker of dat genoeg is om dit verschil in tijd goed te maken. Twee andere dingen die misschien meespelen zijn wellicht gebrek aan wind, meer drafting en dat mijn PM misschien een paar procent hoger uitvalt dan de referentie van Zwift.

Ik denk dat ik liever heb dat mijn Virtuele snelheid wat hoger uitvalt dan wat lager voor het moraal, dus ik vind het wel best zo :lol:. Het echte referentiepunt blijft natuurlijk de echte klim en geen virtuele replica.

Ik vond het wel mooi gemaakt en ook best vermakelijk, leuk ook dat je op de top nog een willekeurige beloning krijgt. Ze hebben ook de juiste aanpassingen gemaakt aan de omgeving om het visueel wat interessanter te houden maar toch herkenbaar de Alpe vond ik. Zelf heb ik er geen problemen mee om een uurtje te grinden op de Tacx, ik kan me hier prima mee vermaken :oke: .

Ik denk er zelfs over om hem vanavond 2x te doen, op naar die Tron bike! :lol: :oeps:

Plaats reactie