welke cassette

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
twannie
Fiets met zijwieltjes
Fiets: FONDRIEST TF3 1.2

welke cassette

Bericht door twannie » do 30 oktober 2014 20:02

ik heb voor 50/34 en achter 11/25 compact 11 speed shimano ultegra 6800
nu wil ik wat meer gaan klimmen amstel gold race route heb deze nu 1 keer gedaan maar merkte dat ik in lichtste versnelling toch nog moeite had
dit kan ook aan de keutelberg hebben gelegen :D

woon zelf omgeving eindhoven dus geen bergen of heuveltjes wil dus op de vlakke stukken wel flinke door kunnen trappelen
wie heeft er een tip voor andere cassette zo ja welke

mvg

antoine
Laatst gewijzigd door twannie op do 30 oktober 2014 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP
CTWT-lid: Ja

Re: welke cassette

Bericht door who cares » do 30 oktober 2014 20:36

twannie schreef:ik heb voor 50/34 en achter 11/25 compact 11 speed
nu wil ik wat meer gaan klimmen amstel gold race route heb deze nu 1 keer gedaan maar merkte dat ik in lichtste versnelling toch nog moeite had
dit kan ook aan de keutelberg hebben gelegen :D

woon zelf omgeving eindhoven dus geen bergen of heuveltjes wil dus op de vlakke stukken wel flinke door kunnen trappelen
wie heeft er een tip voor andere cassette zo ja welke

mvg

antoine
Wat rij merk rij qua groep ?? Shimano / Campagnolo / SRAM en dan welke
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

twannie
Fiets met zijwieltjes
Fiets: FONDRIEST TF3 1.2

Bericht door twannie » do 30 oktober 2014 20:45

ultegra 6800 11 speed

alfa159
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Canyon CF / Ridley

Bericht door alfa159 » do 30 oktober 2014 20:59

Ha een topic over verzetten. Dat ga ik eens volgen
Afbeelding

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » do 30 oktober 2014 21:45

twannie schreef:ultegra 6800 11 speed
Aantal tandkransjes mogelijkheden

11-28 = korte kooi toereikend , zul je nu al hebben.
11-32 = medium of lange kooi nodig

Afbeelding

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » do 30 oktober 2014 22:18

who cares schreef:

zoiets dus:

http://www.mantel.com/shimano-105-5800- ... Ejc3RhcnQy

als je hem niet zo heel veel gebruikt zo ik niet de duurste nemen. Even checken wat voor achterderailleur je hebt om te weten welke past.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » vr 31 oktober 2014 09:18

Ik vind een 32 achter in NL echt overdreven.
Volgens mij moet iedere matig getrainde wielertoerist met 34x28 alle heuveltjes prima op kunnen hier. En als dan die ene keer dat je al wat kms in de benen hebt die Keuterberg toch wat moeite kost, lijkt me niet zo'n ramp.
Dus ik zeg: 11-28

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 31 oktober 2014 09:23

MartijnDuLac schreef:Ik vind een 32 achter in NL echt overdreven.
Volgens mij moet iedere matig getrainde wielertoerist met 34x28 alle heuveltjes prima op kunnen hier. En als dan die ene keer dat je al wat kms in de benen hebt die Keuterberg toch wat moeite kost, lijkt me niet zo'n ramp.
de "Keutelberg" kost zonder wat km's in de benen ook moeite trouwens als je goed getraind bent. Hij is gewoon steil.

spokes
Moderator
Fiets: 1+1+1

Bericht door spokes » vr 31 oktober 2014 09:34

who cares schreef:

Afgelopen editie de Marmotte gefietst met een 34-32, korte kooi, kan prima, allees de stelschroef achter goed ver uitdraaien zodat de ketting net vrij kan lopen. Ik was ongeloofelijk blij met de keuze de 25-28 te vervangen voor een 27-32.
Verder wat J-W zegt, de klimmetjes zijn gewoon steil. Op de macht kan alles, maar het is net wat je gewend bent en prettig vind. Kan me wel voorstellen dat je als beginnend fietser de agr met een 32 rijdt, gewoon omdat het kan... Niets aantrekken van wat anderen daarvan vinden.

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » vr 31 oktober 2014 09:39

MartijnDuLac schreef:Ik vind een 32 achter in NL echt overdreven.
Ik vind dat je nu doorslaat. Als TS alles op souplesse doet en met een 28 stoempend omhoog moet, dan kan TS prima een 32 achter monteren lijkt mij. Ik heb een triple, volgens sommige ook not-done, nou dan maar niet ik kom wel overal boven.
Be someone who makes you happy.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » vr 31 oktober 2014 10:18

Harm Jan schreef: Ik vind dat je nu doorslaat. Als TS alles op souplesse doet en met een 28 stoempend omhoog moet, dan kan TS prima een 32 achter monteren lijkt mij. Ik heb een triple, volgens sommige ook not-done, nou dan maar niet ik kom wel overal boven.
Not-done is een woord wat ik niet snel zal gebruiken.. ik heb niets tegen triples, en ook mtb verzetten op een racefiets stoor ik me echt niet aan hoor.

Maar misschien heb je wel gelijk hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht :)
Ik vraag me wel af.. als je een triple en/of een 32 gebruikt om in Nederlands Limburg boven te komen, hoe moet dat dan als je een keer richting hooggebergte zou gaan?

Harm Jan
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » vr 31 oktober 2014 10:22

MartijnDuLac schreef:
Harm Jan schreef: Ik vind dat je nu doorslaat. Als TS alles op souplesse doet en met een 28 stoempend omhoog moet, dan kan TS prima een 32 achter monteren lijkt mij. Ik heb een triple, volgens sommige ook not-done, nou dan maar niet ik kom wel overal boven.
Not-done is een woord wat ik niet snel zal gebruiken.. ik heb niets tegen triples, en ook mtb verzetten op een racefiets stoor ik me echt niet aan hoor.

Maar misschien heb je wel gelijk hoor, ik heb de wijsheid niet in pacht :)
Ik vraag me wel af.. als je een triple en/of een 32 gebruikt om in Nederlands Limburg boven te komen, hoe moet dat dan als je een keer richting hooggebergte zou gaan?
In Nederland gebruik ik mijn kleinste voorblad nooit, tijdens L3B wel gedaan overigens :)

Verder vind ik dat ieder het op zijn eigen manier moet aanvullen. Ik kan op de macht echt verschrikkelijk weinig, qua beentempo des te meer.

MartijnDuLac
Driewieler

Bericht door MartijnDuLac » vr 31 oktober 2014 10:32

Harm Jan schreef: In Nederland gebruik ik mijn kleinste voorblad nooit, tijdens L3B wel gedaan overigens :)
Dat is precies mijn punt, en naar mijn idee met compact + 32 eenzelfde verhaal. En daarom naar mijn idee in NL niet nodig.
Maar zeker, voor de zekerheid kan het geen kwaad..
Beetje gatenkaas cassette wellicht, en misschien zonde van het geld als je die cassette voor 2 stukjes van een paar 100m gekocht hebt en verder nooit gebruikt. Ik lees ook wisselende verhalen over een 32 en rd met korte kooi.. zelf geen ervaring mee, maar als je er een nieuwe derrailleur bij moet kopen zou ik toch ernstig gaan twijfelen.

Maar een paar tientjes voor een 105 cassette voor de zekerheid kan ik me wel voorstellen.

Bontempi
Carbon Racefiets

Bericht door Bontempi » vr 31 oktober 2014 15:56

Vermakelijk, TS krijgt advies van Harm Jan die in een ander topic aangeeft geen of nauwelijks klimervaring te hebben. :lol:

Ik ben het met Martijn eens, iedere ietwat getrainde wielertoerist kan met 50/34 - 11/28 de hele Benelux rond, in het hooggebergte is een 32 soms makkelijk maar niet echt noodzakelijk.

De Keutenberg, Eijserbosweg en nog wat van die krengen is gewoon steile wand fietsen, dus harken. Dat gaat niet op souplesse maar kost iedereen kracht en ze doen iedereen op zijn of haar niveau pijn.

Mijn advies pak een 11-28, kan met een korte derailleur, ga een paar keer naar Limburg en je zult merken dat het vanzelf makkelijker gaat, fietsen is n.l. toch iets wat getraind moet worden en m.n. de zwakkere kanten.

Harm Jan
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » vr 31 oktober 2014 16:24

Bontempi schreef:Vermakelijk, TS krijgt advies van Harm Jan die in een ander topic aangeeft geen of nauwelijks klimervaring te hebben. :lol:

Ik ben het met Martijn eens, iedere ietwat getrainde wielertoerist kan met 50/34 - 11/28 de hele Benelux rond, in het hooggebergte is een 32 soms makkelijk maar niet echt noodzakelijk.

De Keutenberg, Eijserbosweg en nog wat van die krengen is gewoon steile wand fietsen, dus harken. Dat gaat niet op souplesse maar kost iedereen kracht en ze doen iedereen op zijn of haar niveau pijn.

Mijn advies pak een 11-28, kan met een korte derailleur, ga een paar keer naar Limburg en je zult merken dat het vanzelf makkelijker gaat, fietsen is n.l. toch iets wat getraind moet worden en m.n. de zwakkere kanten.
Ik geef nergens klimadvies, ik geef alleen aan dat het bij iedereen anders is hoe zij willen fietsen. De ene stoempt naar boven en de ander wil soepel draaien, dat zie je altijd. :-?

Ik probeer alleen maar te voorkomen dat de doorgewinterde fietsers een verkeerd advies gaan geven aan iemand die weinig fietst en die ene keer dat hij in Limburg komt, met de 28 achter niet boven denkt te komen.

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » vr 31 oktober 2014 16:30

1 factor vergeet iedereen die wel goed kan klimmen wel eens . Het gewicht van de berijder van de racefiets tov zijn eigen gewicht .

Pak een pukkel en stop er een kg 25 aan gewicht in en rij dezelfde klim nog eens , merk je vanzelf hoe het een zwaardere wielertoerist vergaat .

Afbeelding

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 31 oktober 2014 17:50

Bontempi schreef:
+1 Als je het hiermee niet aankan heb je simpelweg te weinig getraind!
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

arjan916
Contacteer:

Bericht door arjan916 » vr 31 oktober 2014 19:43

De hele discussie over het nut van een dubbel / compact / cassettekeuze is naar mijn idee van 1 belangrijk ding afhankelijk: waar rij je vooral.
Ik rij 99% op vlak terrein en vind een compact dus een onzinnig ding daarvoor.
Hetzelfde geldt voor een klimcassette, niet nodig op het vlakke.
Als ik de bergen inga, dan pas monteer ik een compact en/of andere cassette.
En als je zelf twee linkerhanden hebt, dan kan ik me voorstellen dat je met 1 variant uit de voeten wilt.
Dat is uiteraard mogelijk, maar dan zul je altijd ergens consessies aan moeten doen.
En dan is een 11speed een mooie uitkomst, scheelt weer een kransje ;)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Henk-Jan
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: BMC Roadracer Sl01

Bericht door Henk-Jan » za 01 november 2014 21:59

Zelfs sommige renners vol met dope vinden die pukkels in Limboland maar niks: https://www.youtube.com/watch?v=0_zkDhfc4MA
Maar met een 11-28 moet je daar toch echt wel overal boven kunnen komen.

who cares
Prince of Spain

Bericht door who cares » za 01 november 2014 22:41

Ik kom met mijn 100+ kg ook de keutenberg op , met de 34-27 . Het ziet er niet uit maar het is puur de eerste 100 mtr overleven .

Afbeelding

Maximumspeed
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Giant OCR2

Bericht door Maximumspeed » zo 02 november 2014 10:19

Die keutenberg is ook fietsonterend. Ik denk dat je je niet hoeft te schamen als je daar lopend omhoog gaat. Als dat het enige bergje is waar je niet omhoog komt met jouw verzet zou ik er niet wakker van liggen.
Welicht een cassette monteren met 2 tandjes lichter op het grootste achter, om de rest makkelijker aan te kunnen en klaar is Klara.
De beste kracht is nog vaker trainen.. 3x per week. Stevige beentjes kweken, goed drinken, op tijd eten. En, eenmaal in Limboland de krachten heel goed verdelen. Niet als een raket door de heuvels willen. Ken jezelf. Net even minder inspanning verrichten per bergje dan dat je in rap tempo hier de spoorbrug op fietst.
(ik heb er gewoond :lol: )

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » zo 02 november 2014 21:51

spokes schreef: gefietst met een 34-32, korte kooi, kan prima,
Ook al geprobeerd em met 32 achter op het grote blad te leggen? Ik weet het, dat doe je normaal niet, maar als je een keer verkeerd schakelt en de ketting kan het niet aan is dat niet zo best. Dus zou dat toch niet aanbevelen.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » ma 03 november 2014 08:12

Van een 34x25 naar 34x28 is al 10,7% lichter. Dat is een flink stuk.

De Keutenberg is echter zo kort dat je daar niet met een soepele tred omhoog moet, een beetje harken misstaat daar niemand.

Een 34x28 is met een korte kooi geen probleem. Volgens het boekje zou een 34x29 ook nog kunnen.

Voor een 34x32 kan ik je toch aanraden met een lange kooi te rijden. De combinatie 50x32 is onmogelijk voor de ketting bij een korte kooi en dus hoef je maar 1 x verkeerd te schakelen en je hebt een probleem.

Voor wedstrijden en dergelijke zou ik het je niet aanraden om met een lange kooi te rijden (al kan het natuurlijk wel). Als je die ambitie niet hebt, is een lange kooi met een 34x32 een prima optie als je moeite hebt met bepaalde klimmetjes. Ik denk dat je de Mortirolo of de Angliru hier nog mee op komt.

Thuis heb ik een achterwiel liggen met een max van 28 en eentje met een max van 23. Die laatste is veel prettiger op het vlakke, de eerste gooi ik erop als ik heuvels op moet. Voor de bergen zet ik een compact erop, in NL (en heuvelachtig terrein) rijd ik met een dubbel.

Het verwisselen stelt niets voor. Met mijn twee linkerhanden gaat het prima.

Geer
Carbon Racefiets
Fiets: Ja

Bericht door Geer » ma 03 november 2014 08:23

De Limburgse heuvels zijn prima te doen met 34/25 en zelf ook een 23 achter volstaat. De ingewikkeldheid zit hem in de afstand, dat vergeet iedereen vaak. Na, pakweg 120, wordt het allemaal wat lastiger. Als je dan nog de Keutenberg op moet is een 28 achter wel handig.
Biologisch

alfa159
Fiets: Canyon CF / Ridley

Bericht door alfa159 » ma 03 november 2014 10:48

Mijn eerdere opmerking was natuurlijk een beetje sarcastisch bedoeld maar zoals altijd ontaarden discussies over verzetten in allerlei goed bedoelde adviezen waar je weinig mee kunt.

Verzetkeuze is grotendeels van 1 factor afhankelijk. Hoe goed cq sterk ben je.
Als je een prof vraagt welk verzet hij nodig heeft in Limburg zal hij iets antwoorden van 42*19 als kleinste.
De iets te zware wielertoerist die te weinig getraind heeft zal antwoorden dat je 30*32 nodig hebt.
Oftewel je weet zelf hoe sterk je bent en vanuit daar kun je nagaan welk verzet je nodig hebt.
Afbeelding

Plaats reactie