welk kettingsmeermiddel gebruikt sram

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
Maximumspeed
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Giant OCR2

welk kettingsmeermiddel gebruikt sram

Bericht door Maximumspeed » ma 01 september 2014 22:01

Ik heb een sram ketting gemonteerd en deze was flink plakkerig. Dat smeermiddel blijft goed zitten. Iemand enig idee welk smeermiddel sram op zijn nieuwe kettingen doet?

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets
Fiets: C60/Allez Smartweld
CTWT-lid: Ja

Re: welk kettingsmeermiddel gebruikt sram

Bericht door PrinceHeerlijk » di 02 september 2014 06:03

Maximumspeed schreef:Ik heb een sram ketting gemonteerd en deze was flink plakkerig. Dat smeermiddel blijft goed zitten. Iemand enig idee welk smeermiddel sram op zijn nieuwe kettingen doet?
Ik vermoed doet het geen smeermiddel is, maar een conserveringsmiddel!
Zelf verwijder ik dit plakkerige goedje altijd direct na montage met een lap, die goed doordrenkt is met teflonspray, daarna kun je het smeermiddel aanbrengen wat je altijd gebruikt.
Als je niet kunt uitblinken door talent, moet je door inspanning triomferen.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » di 02 september 2014 09:18

ah, als dat zo is, bied het dus geen bescherming terwijl ik het wel zie zitten. Dat is niet goed :)
Ik dacht als dit smeermiddel is en ik doe hetzelfde er meteen weer op, dan stoot mijn teflon het niet af, welke mijn gebruikelijke smeermiddel is.

Toch leuk om te weten dan het nieuwe spul meteen kilometers heeft gedraaid zonder echt smeermiddel.. :oeps:

Harm Jan
Carbon Racefiets
Fiets: Cube Peloton
Contacteer:

Bericht door Harm Jan » di 02 september 2014 10:38

Een vriend van mij die fietsenmaker is geweest doet altijd het zakje openen, vol spuiten met remreiniger, ketting droog maken en daarna monteren. Na montage smeren en klaar.
Be someone who makes you happy.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » di 02 september 2014 12:58

Okee.. ja ik weet wel van de kettingen (evt van vroeger) dat er een vaag dun laagje olie overheen zat. Maar dit was echt een plakkerig mooi strak goedje dat amper met zeep van mijn handen ging.
Er zijn dus meerdere, of nieuwe manieren voor een fabrikant om te conserveren blijkbaar.

Over dat remmenreiniger: bij motorfietsen heb je kettingen met o-ringen, dan is dat niet zo handig om bijtende remmenreiniger erop te spuiten. Maar dit is een fietsketting. Elke kennisoverdracht is handig nietwaar 8)
Bij mijn motor heb ik overigens een riem. Scheelt veel. Nu heb je ook bij fietsen een riem (al hadden ze dan in 1880 ook ;) en ja ook bij motoren) alles komt weer in de mode.

Jammer overigens dat het conserveringsmiddel dan geen smeermiddel blijkt te zijn, want als het zo rot van mijn handen afwast, zal het ook goed aan de ketting kleven denk ik.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 02 september 2014 13:52

Die troep die er standaard op zit laat de ketting prima lopen hoor, hoef je er echt niet per se inwendig af te halen. Enige nadeel is dat het heel veel vuil aantrekt. Wat ik altijd doe, is de buitenkant schoonvegen met een doek en dan lekker gaan fietsen tot de eerste regenbui en dan schoonmaken/smeren zoals je normaal doet.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » di 02 september 2014 13:56

Ronald schreef:Die troep die er standaard op zit laat de ketting prima lopen hoor, hoef je er echt niet per se inwendig af te halen. Enige nadeel is dat het heel veel vuil aantrekt. Wat ik altijd doe, is de buitenkant schoonvegen met een doek en dan lekker gaan fietsen tot de eerste regenbui en dan schoonmaken/smeren zoals je normaal doet.
`
+1 hier net zo
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 02 september 2014 14:02

Ottie schreef:
Ronald schreef:Die troep die er standaard op zit laat de ketting prima lopen hoor, hoef je er echt niet per se inwendig af te halen. Enige nadeel is dat het heel veel vuil aantrekt. Wat ik altijd doe, is de buitenkant schoonvegen met een doek en dan lekker gaan fietsen tot de eerste regenbui en dan schoonmaken/smeren zoals je normaal doet.
`
+1 hier net zo
scheelt soms al een week of 2 zonder schoonmaak of smeer acties.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » di 02 september 2014 15:11

:shock: fiets jij in de regen??

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 02 september 2014 15:45

Jan Willem schreef:
:shock: fiets jij in de regen??
goed lezen: als het regent gaat hij zijn fiets schoonmaken.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » di 02 september 2014 19:36

Ik zal hem reinigen en met teflon doen zoals eerst.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: CKT 568

Bericht door GoodRiddance » wo 03 september 2014 08:07

Volgens mijn fietsenmaker is die smering die er standaard op zit, geweldig. Hij zegt: laat die er bij droog weer maar 250km op zitten voordat je er met je eigen spul overheen gaat.

Mijn kennis is verder 0,0 dus volg ik dat principe.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » wo 03 september 2014 10:36

okee dus kan ik het inderdaad nu vervangen.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » wo 03 september 2014 18:35

Zojuist sram smeermiddel eraf gehaald. Het is inderdaad net een magneet voor vuil. Blijft dus goed zitten En plakken. Ik kan me dus goed voorstellen dat de fietsenmaker van iemand hierboven het er meteen afhaald. Het plakt goed en bleef lang zitten zodat ik dacht a prima spul. Maar dat vuil was minder prima. Natte dikke terpentinedoek erover en daarna doordrenkt met teflon. En het overbodige daarna eraf wrijven.
Ben ik daar ook weer uit. Wist niet dat het zo vuil vasthoud.

Mafkees

Bericht door Mafkees » do 04 september 2014 13:10

GoodRiddance schreef:Volgens mijn fietsenmaker is die smering die er standaard op zit, geweldig. Hij zegt: laat die er bij droog weer maar 250km op zitten voordat je er met je eigen spul overheen gaat.

Mijn kennis is verder 0,0 dus volg ik dat principe.
Mijn kennis is aanzienlijk meer en daarom zeg ik:
Waarom een goed smeermiddel dat er opzit en onder fabriekscondities is aangebracht eraf halen?
Zo ongeveer alle vet/smeer/olie smeert voldoende.
Erop laten zitten tot het is uitgewerkt en dan je eigen keus erop. ;-)

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » do 04 september 2014 13:15

Mafkees schreef: Mijn kennis is aanzienlijk meer en daarom zeg ik:
Waarom een goed smeermiddel dat er opzit en onder fabriekscondities is aangebracht eraf halen?
Misschien omdat het geen smeermiddel is, maar een conserveringsmiddel en het plakt en kleeft en hierdoor verschrikkelijk veel vuil aantrekt?

Mafkees

Bericht door Mafkees » do 04 september 2014 21:14

Kijk en daarom verschil ik van jou.....
Een conserveermiddel zal op was- of oliebasis zijn en smeert dus prima voor een paar ritten.
Wat er aan de buitenkant zit kan je eraf vegen als zwart je stoort, kan geen kwaad.
Mij interesseert zwart op de ketting geen laars, doet ook geen kwaad.
Een ketting bestaat uit scharnieren die inwendig gesmeerd moeten zijn.
Het doorsnee fietsvolk maakt zich voornamelijk druk om de buitenplaatjes en dat is nu net het minst interessante deel van een ketting.

Joostje
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » vr 05 september 2014 08:31

Mafkees schreef:Kijk en daarom verschil ik van jou.....
Een conserveermiddel zal op was- of oliebasis zijn en smeert dus prima voor een paar ritten.
Wat er aan de buitenkant zit kan je eraf vegen als zwart je stoort, kan geen kwaad.
Mij interesseert zwart op de ketting geen laars, doet ook geen kwaad.
Een ketting bestaat uit scharnieren die inwendig gesmeerd moeten zijn.
Het doorsnee fietsvolk maakt zich voornamelijk druk om de buitenplaatjes en dat is nu net het minst interessante deel van een ketting.
Ik ben het eens een keer met je eens. Wat aan de buitenkant zit kun je er gewoon afvegen, want het dient geen nut. Wat aan de binnenkant zit en tussen de schakels/scharnieren blijft dan zitten omdat je er niet eens bij kan om het af te vegen. Na een aantal ritten zou ik dan weer gewoon standaard olie erop doen (en weer afvegen uiteraard).

Mafkees

Bericht door Mafkees » vr 05 september 2014 09:46

Met alleen afvegen en smeren ben ik het dan weer niet eens, want geleidelijk wordt het een oncontroleerbare smeerboel.
Periodieke totaalreiniging blijft nodig, maar goed dat hele verhaal is al meerdere keren aan de orde geweest en ga dat nu niet meer ophangen.
Gelukkig hoeft niemand iets dwingend en mag je met je fiets doen wat je wil ook al is het in andermans open flauwekul.....

PrinceHeerlijk
Carbon Racefiets

Bericht door PrinceHeerlijk » vr 05 september 2014 11:20

Mafkees schreef: oncontroleerbare smeerboel.
Een mooie slotconclusie wat mij betreft over het smeren van de fietsketting! ;-)

Plaats reactie