Crank vervangen

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Maximumspeed
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Giant OCR2

Crank vervangen

Bericht door Maximumspeed » zo 27 juli 2014 20:17

(update: aan het onderstaande word nu door de winkel aan gewerkt.)
Mijn cranks met tandwielen wil ik vervangen. Deze zitten nu vast aan een vierkant-uiteinde as, het oude systeem. Er zit rechts zo'n imbusbout zichtbaar.
Is hier een nieuwer systeem van te bouwen of kan dit niet? Van die schijven buiten het frame heb ik nog niet en ik zie dat dat samen met zo'n holle as de mode is.
Op het internet vind ik enkel mountainbike cranksets, hoe kan dit??

9 speed en de tandwielen zijn dacht ik 52 42 en een klein tripletje van 30 geloof ik.
Het raarste vind ik echt dat ik geen racecranks zie op google en dan zeker geen set die de mijne kan vervangen..

Oja het is nu zondag, maandag is iedereen dicht.. dus dinsdag kan ik pas bellen naar de winkels.
Laatst gewijzigd door Maximumspeed op di 29 juli 2014 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Mafkees

Re: Crank vervangen

Bericht door Mafkees » zo 27 juli 2014 20:54

Daar zijn honderden typen van van alle merken...die gewoon op jouw frame passen.
Als je denkt dat je daamee beter uit bent dan ga je bedrogen uitkomen.
Beetje gewichtsbesparing en een hoop extra onderhoud en ergernis.

It's all up to you....

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » zo 27 juli 2014 21:27

Hoe kan dat dat er extra onderhoud en ergernis bij komt kijken? (rijd niet bijna elke nieuwe racefiets hiermee? met die dingen van de lagers buiten het frame).
Ik merk wel dat ik het stijver mag hebben. Ik zou dus zo'n nieuw systeem kunnen laten monteren? En word het daar ook stijver van?
Lijkt mij dat het nu op een aangedraaide bout draait, en bij zo'n nieuw systeem die heeft een vaste as?

Pino
Carbon Racefiets
CTWT-lid: Ja

Bericht door Pino » zo 27 juli 2014 22:28

De nieuwe buitenboordlagers hebben geen goede reputatie qua levensduur. Stijfheids en gewichtsvoordeel zijn marginaal en zul jij niet merken. Als jij nog een OCR hebt, zul je relatief heel veel besteden aan heel weinig vooruitgang.
Vervang eventueel je versleten bladen en blijf sparen.
Afbeelding

Mafkees

Bericht door Mafkees » ma 28 juli 2014 09:10

Maximumspeed schreef:Hoe kan dat dat er extra onderhoud en ergernis bij komt kijken? (rijd niet bijna elke nieuwe racefiets hiermee? met die dingen van de lagers buiten het frame).
Ik merk wel dat ik het stijver mag hebben. Ik zou dus zo'n nieuw systeem kunnen laten monteren? En word het daar ook stijver van?
Lijkt mij dat het nu op een aangedraaide bout draait, en bij zo'n nieuw systeem die heeft een vaste as?
Theoretisch en volgens de fabrikanten is het qua stijfheid beter, maar daar ga jij niks van merken.
Het probleem is dat de afdichting niet zo goed is als bij patroonlagers in het bracket en je daarom vaker nieuwe lagers mag gaan monteren.
Als je het persee wil, er is een enorme keuze, maar probleemloos is het niet.
Pas geleden heb ik de 3 industrielagers gewisseld bij een Campagnolo cartridge as (15€ bij elkaar) , die had 10 jaar gelopen zonder enig probleem en alleen 1 van de 3 was kapot, tijdens het rijden was er nog niets van te merken.
Niet modern , maar geen omkijken naar...
Bij een wat oudere fiets zou ik , als het crankstel nog goed is nimmer naar externe lagers gaan.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » ma 28 juli 2014 09:28

Okee, duidelijk verhaal. Dan zal ik de "buitenboord" lagers als laatste uitweg kiezen.
Ik heb inderdaad een keer gezien dat zo'n lagercassette 10 euro kost, waar je vervolgens jaren mee doet..

Wel grappig dat ik het oude systeem kan wisselen voor dat buitenboord spul. Komen de pedalen dan niet breder te liggen?

Ik hoop dat de winkels hier iets voor me hebben, want als het bestellen word, word het afkicken :lol:

Mafkees

Bericht door Mafkees » ma 28 juli 2014 09:55

Als je nou eens aangeeft wat precies het probleem met je crankstel is dan kan ik je wel gericht wat adviseren.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » ma 28 juli 2014 11:22

Ik heb meer ruimte nodig voor mijn traptechniek omdat ik nu blessures aan mijn knie oploop. Dat komt door de carbonzolen en opbouw van mijn nieuwe schoenen. De schoenen zitten perfect, ik krijg er meer rendement uit. Ik had veel moeite met het vinden van goed passende carbon schoenen, ook nog in schoenmaat 47 (heb maat 46), dus die ga ik niet omruilen.
Mijn vorige schoenen waren iets smaller gebouwd, en daar sleepte ik altijd langs de crank bij een veelvoorkomende traptechniek van mij. Dat ging zeg maar net niet maar net wel, met vegen op de crank en de hak van de schoen. De crank heeft net een aluminium bult waar de bout zit in het midden. Die steekt 5mm uit en ik heb met deze schoenen dus 5mm winst nodig in ruimte.
Nu met de nieuwe schoenen gaat het niet goed en krijg ik een knie blessure omdat ik mijn hak niet ver genoeg naar binnen draaien kan.

Ik ben altijd in voor verbetering, plus dit is pure noodzaak vanwege dat ik geen meter meer fiets met deze cranks. Die verbetering zat hem in de vraag of het om te bouwen is naar externe lagers.
Maar ik denk dat ik kan vragen om een racecrank met 52-42-30 9-speed die meet ruimte geeft aan het naar binnen kunnen draaien van de rechter hak. En volgens jullie gewoon de oude cardridge gebruiken.
De lagering was van belang voor een eventuele update en voor mijn nieuwsgierigheid en "wat is er te krijgen nog op de markt voor mijn fiets". En ik wist er weinig van. De oude lagers zijn nog niet versleten.

Aangezien het crank-tandwiel geheel toch buigt ten opzichte van mijn frame, is minstens een nieuwe crank niet slecht besteed. Ik trek geregeld hard op en fiets me met intervallen uit de naad dus iets steviger mag het wel.

Een stijve carbonfiets, die komt niemand mij aan de voordeur brengen :lol: dus doe ik het even zo. En mijn knie vind ik wel belangrijk.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » ma 28 juli 2014 11:45

Toevoeging: Met systemen met externe lagers zie ik dus wel dat het bij de as ver naar binnen loopt en zo heb ik veel hak-ruimte.

Mafkees

Bericht door Mafkees » ma 28 juli 2014 15:29

Dat wordt dan gewoon meten in de winkel:
A- De maat over de cranks bij de as, kleiner is beter
B-De maat over de cranks bij de pedalen (Q maat) , hier is groter dus beter

1-Waar het bij jou eigenlijk om gaat is het verschil tussen A en B, moet zo groot mogelijk zijn.
Dat je een triple wil is voordelig, want juist bij triples is de Q maat het grootst om ruimte te maken voor het kleinste blad.
2-Verder moet je pedalen hebben die de schoen zover mogelijk van de crank af brengt, daar zijn ook verschillen in.

PS, beweging zijdelings die je in het bracket ziet komt uit het frame...

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » ma 28 juli 2014 17:33

Aha, dus daar zijn termen voor. Ik zal dat voorleggen aan de fietswinkel. Verschil aan de afstanden tussen de pedalen daar had ik geen weet van.
...Ik heb net, tegelijk met mijn schoenen, nieuwe pedalen. Die zijn 1,5mm breder in het hart dan de oude Look. Shimano carbon, niet met van die vierkantjes maar een matgrijs.
Ook reed ik altijd al met 2 flinterdunne ringetjes tussen de crank en het rechterpedaal, zeg maar 2 dunne millimeters. Mijn schoenplaten ook zodanig afgesteld.

Ik ga nu goed voorbereid mijn ding voorleggen bij de winkel in ieder geval, bedankt.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » di 29 juli 2014 19:35

Hij staat bij de dokter. Inclusief mijn schoenen zodat ze een maat hebben.
Hij krijgt buitenboord lagers en ze zoeken een wat gestroomlijnder crank uit.
Vrijdag krijg ik de fiets weer terug. Altijd spannend..

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » vr 01 augustus 2014 21:05

Te spannend geweest.. en nu een hel. Terug van de grotere fietsenzaak aan de vernieuwde lange winkelstraat hier in Soest waar ik dacht omdat ze ook racefietsen hebben, dat er liefdevol mee omgesprongen zou worden..
Thuis zag ik dat de lagerringen aan de buitenzijde echt waren aangedraaid alsof het met 20 schroevedraaiers gedaan was. Alles zat nog onder het vet.
Mijn mooie pedalen waren aangedraaid met een steeksleutel waardoor het zwart beschadigd is (achterop zit een imbus wat veel netter is zonder beschadigen).
Ik zette hem op de standaard voor ik rijden ging, alle versnellingen gingen bagger aan de voorzijde, liep er zowat af.
Wilde ik mijn derailleur verstellen, dat ding zag eruit als een banaan ! En een paar dagen ervoor heb ik nog netjes mijn oude spullen nog afgesteld zelfs, de derailleur was evenwijdig aan het blad. en nu was het krom, het liep aan alle kanten aan. Kromgebogen, dat moet wel.

Waar het in de bron om ging, voetruimte, dat is met het blote oog niet te zien. Zo weinig, als het al extra ruimte is. Ik kwam daar niet om een leuk nieuw crankje vargen, ik kwam daar met een blessure probleem. De eigenaar zegt gemeten te hebben, maar op het oog zie je niks. Ga ik meten kom ik op 3mm als ik mazzel heb. Ik moet toegeven, er is niet veel keus voor mijn portemonnee.

Dus in plaats van een fijn avondje fietsen op een pareltje, kreeg ik de geboggelde van de Notre Dame terug ! Wat was ik pissig.

Nu kan ik wel gaan klagen bij de fietsenzaak, maar ik wil gewoon dat ze nooit maar dan ook nooit meer iets aan mijn fiets doen, behalve als dit een garantie zou worden en de lagers in de soep draaien, dan mogen ze dat oplossen.

Ik kan nu zelf een nieuwe voorderailleur gaan kopen. Zie zoiets maar eens aan te vechten "ik vind dat jullie mijn derailleur hebben verbogen".. kom daar maar een mee aan..
En dan die aandraairingen van de lagers, juist het meest opvallende aan het bracket, totaal verrotgedraaide inhammetjes.
Of is dat spul zo zacht dat je er zo overheen schiet??

Nu op zoek naar een 3x9 voorderailleur voor een 52 voorblad. Dan doe ik het zelf wel. Ik had op mijn muil kunnen gaan door hun onkunde.

Ik ga niet boos doen bij de winkel, ik zal toch aan het kortste eind trekken omdat ik hun eigenlijk eerlijk voor leugenaars, slopers, en gevaarlijk werk leveren, moet gaan uitmaken. Dat zullen ze toch verdedigen.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 01 augustus 2014 21:14

Maximumspeed schreef: Ik ga niet boos doen bij de winkel, ik zal toch aan het kortste eind trekken omdat ik hun eigenlijk eerlijk voor leugenaars, slopers, en gevaarlijk werk leveren, moet gaan uitmaken. Dat zullen ze toch verdedigen.
Je doet aannames, en je ontzegt jezelf op voorhand de mogelijkheid dat de fietsenmaker het kosteloos voor je oplost. Moet je allemaal zelf weten natuurlijk, maar als ik jou was zou ik ermee terug gaan en verhaal halen. Als het dan alsnog compleet misloopt heb je ´t in ieder geval geprobeerd.
Querer es poder

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » vr 01 augustus 2014 21:29

Ik snap je wel. Maar als jij ziet hoe verrot ze die cardridge hebben aangedraaid en hoe slecht en gevaarlijk ze mijn versnellingen hebben afgesteld, durft niemand zijn fiets meer daar af te geven. Mijn familie was het er in ieder geval ook mee eens dat ze daar dus niet meer komen.

Dank je voor de reactie :) Ergens heb je gelijk, maar dit gevalletje fiets ga ik niet meer daar naartoe brengen. Ze bestaan daar al zo lang, regelmatig wat spulletjes gekocht, altijd beleefd geweest maar ik krijg gewoon lelijk en gevaarlijk werk terug. Ik "durf" er bijna niks meer te laten doen. Terwijl de rest van de zaak luxe uitstraalt.
Ik vind het erg jammer, maar als je als zaak gewoon zoveel steken laat vallen op 1 klusje heb ik er weinig vertrouwen in dat ze iets anders wel goed doen.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » vr 01 augustus 2014 21:46

Maximumspeed schreef:Ik snap je wel. Maar als jij ziet hoe verrot ze die cardridge hebben aangedraaid en hoe slecht en gevaarlijk ze mijn versnellingen hebben afgesteld, durft niemand zijn fiets meer daar af te geven. Mijn familie was het er in ieder geval ook mee eens dat ze daar dus niet meer komen.

Dank je voor de reactie :) Ergens heb je gelijk, maar dit gevalletje fiets ga ik niet meer daar naartoe brengen. Ze bestaan daar al zo lang, regelmatig wat spulletjes gekocht, altijd beleefd geweest maar ik krijg gewoon lelijk en gevaarlijk werk terug. Ik "durf" er bijna niks meer te laten doen. Terwijl de rest van de zaak luxe uitstraalt.
Ik vind het erg jammer, maar als je als zaak gewoon zoveel steken laat vallen op 1 klusje heb ik er weinig vertrouwen in dat ze iets anders wel goed doen.
Ik zou er ook geen nieuwe zaken meer gaan doen. Zoals ze in Engeland zeggen: "If you fool me once, shame on you. If you fool me twice, shame on me".

Maar ik zou deze lopende zaak alsnog tot een voor mij bevredigend resultaat proberen te brengen (om er vervolgens nooit meer te komen ;-) ).

Je neemt nu al genoegen met niets, dus alles wat je er meer uithaalt (je geld terug? gratis vervanging van de onderdelen?) is meegenomen :oke:
Querer es poder

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » vr 01 augustus 2014 22:23

Mja.. inderdaad. Ik neem er even afstand van dit weekend en probeer me even te ontspannen.. dan maar geen clubrit zondag want de fiets fietst niet (mooi heh na zo'n aankoop waarbij je eigenlijk na een avondritje thuis moet komen van "dat ziet er gelikt uit en het reed me toch heerlijk...). Ik moest er toch al even tussenuit dus ik ga eens een "geen zorgen" weekend hebben..
Mijn nieuwe shimano pedalen vertonen nu na 200km speling dus ook daar moet ik even melding van maken bij een andere fietsenzaak, maar zo'n geval kan altijd en kan hopelijk als garantie opgelost worden.
Ik ga maar eens slapen..

Mafkees

Bericht door Mafkees » za 02 augustus 2014 16:44

Hoe simpel fietstechniek ook is, er zijn overal lui die zelfs de simpelste dingen verprutsen.
Een jongste bediende of leerlingmonteur moet je misschien toch niet aan racefietsen laten werken.

Noontje
Carbon Racefiets
Fiets: Alan Race max

Bericht door Noontje » zo 03 augustus 2014 07:50

Tja, ik ken die fietsenzaak ook en zou er echt nooit wat heenbrengen... Ze weten inderdaad alles verrot te draaien (ooit een stadsfiets van een bekende overgekocht die daar het onderhoud liet doen, heel veel dingen konden geeneens meer los bijv).
Volgende keer naar Amersfoort gaan, doet mijn familie ook, die in Soest wonen (en dat is niet voor niets zeg maar ;-)
~ Like an eagle cuts through the air, no time for fear,
faith in his wings takes him there ~

a.k.a. Kritische stuiterbal

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » zo 03 augustus 2014 13:08

Mja okee..

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » di 05 augustus 2014 19:50

Ondertussen zelf wat nieuw spul gekocht en ik hoop over een paar dagen weer te rijden.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » wo 27 augustus 2014 18:53

Okee, het had nog wat voeten in de aarde. Bij een bekende fietsenzaak die meer mensen aanraadde heb ik mijn spul gehaald. Ik maakte een aantal keer duidelijk dat ik 9 speed onderdelen wilde. Ik kreeg een 10 speed derailleur mee en 10 speed tandwiel, maar nadat ik alles thuis met de schuifmaat en op het oog opgemeten had (tandwiel was zelfde ruimte/dikte als 9 speed) en de verkregen derailleur op mijn alu lasnok had aangepast in radius (lasnok 7 jaar oud model, derailleur nieuw dus moest wat vijlen voor de juiste pas-radius (en ja dat kan ik heel netjes).
Ofwel met 2 10 speed dingen loopt alles nu als een zonnetje.
heh heh :D

Als het loopt spreekt het voor zich, maar owee als je 1 dingetje hebt wat niet past/ te krijgen is... dan kan je gewoon niet fietsen.

Moraal van het verhaal: Ik begon het verhaal door het netjes te willen laten doen bij een fietsenzaak, maar pas nadat ik het zelf had overgedaan/afgemaakt was het in orde en ik tevreden...

Ik ben in dit redelijk eenvoudige werkje tegengekomen: prutswerk ene fietsenzaak, leugens, teveel betalen, onder garantie proberen uit te komen bij een zaak in Nijkerk (toch kunnen omruilen en bijbetalen na aanhouden), andere winkel verkeerd geleverde spullen na toch duidelijk gemeld te hebben 9 speed. Zelf lasnok gebroken als zachte koek zonder dat ik kracht zette.
Nu naar de fietsenzaak in Soest aan Soest zuid gegaan om de lasnok te bestellen en hij hing 20 minuten met Giant aan de lijn ! Service door Jacco de Bruin!
Zelf moeten vijlen want als een fietsenzaak dit moest proberen te monteren hadden we denk ik zoveel mogelijk denkbare gebroken lasnokjes ;) Dus lasnok licht aangepast en derailleur zwaar in radius aangepast..
Alles zeld gemonteerd weer, afgesteld, en jaaaa ik kon de weg op :)
Mijn rechterhak heeft net genoeg ruimte maar het kan beter. Het loopt en schakelt prima.
De bracketlagers echter die de eerste fietsenmaker had gemonteerd lopen nog wat stroef (geen haperingen, wel stug), ik hoop dat dat weggaat..

Mafkees

Bericht door Mafkees » do 28 augustus 2014 18:50

Tja, weet je meteen waarom ik letterlijk nooit in een fietsenzaak kom.....
Ontopic:
9 en 10 speed Campagnolo (of Shimano onderling) cranksets en derailleurs zijn gewoon door elkaar te gebruiken, DAT had die zaak je meteen moeten vertellen , je had het ook hier kunnen vragen, had ik je meteen uit den droom geholpen.
1 Ding snap ik niet of je vertelt het niet goed:
Ik neem aan dat je 9 speed shifters hebt en dat werkt normaal gesproken niet goed met 10- speed cassettes, dat verschil is te groot.
Explain!

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » do 28 augustus 2014 20:29

Mijn shifters zijn 9 speed. Daar zeg je zoiets. Die cassette is gelukkig wel 9 speed geleverd :D
Wat 10 speed is geleverd, is de voorderrailleur en het grote blad (zonder het mij te vermelden dat het past, dus ik had een halve hartverzakking thuis tijdens montage).
Ik wist inderdaad niet dat je er een soep van kon maken, 9 en 10 door elkaar met sommige onderdelen, maar ben daar nu wel achtergekomen..

Wellicht gaan de fietsenzaken straks net als de kleinere fotozaken ten onder aan de internethandel en de doe het zelvers, omdat ze te duur "moeten" zijn.
Gewoon 20 tot 50 euro meer vragen voor onderdelen dan dat het hoort te kosten via het internet, gaat mij niet in de koude kleren zitten. Er is mij internetbankieren aangepraat en dat ga ik eens hard overwegen.
Ik wilde juist meer uitbesteden aan fietsenwinkels en garages (ja ik heb het geprobeerd om zo goed te zijn), maar ze verklooien het steeds weer (afspraken, prijzen, broodje aap verhalen, beschadigingen, verkeerde levering doordrukken paar keer meegemaakt [na het zelf uitgeplozen te hebben wat je erop wilt, willen ze je wat anders verkopen omdat hun levering verkeerd is gegaan] ) waardoor ik toch door hun handelen gedwongen word om juist nóg meer zelf te doen. Via internet kopen en het allemaal zelf monteren.
Dáár heb ik dan het volste vertrouwen in. Ze maken de keuze voor mij zo veel makkelijker.
Ik ga mijn nieuwe woning opnieuw inrichten en daar komt gewoon een werkplek voor de fietsen (was vanaf mn geboorte eigenlijk gewoon bukken en op de knietjes zitten of op de kop/racestandaard).
Zo. (nu hopen dat dát me bevalt, kost wel plek haha maar dan hoef ik letterlijk en figuurlijk niet meer door de knieën). Oja moet ik wel internetbankieren om het te perfectioneren :D

Mafkees

Bericht door Mafkees » vr 29 augustus 2014 10:41

Met 9 speed kan je zo ongeveer ieder kettingblad, vanaf de 6 speed tijden tot heden gebruiken.
Kan veel geld besparen.....
Zo kocht ik vorige week een oud, maar ongebruikt Gebhardt kettingblad zonder schakelhulpen voor echt bijna niks.
Had er wat twijfels over, maar zie, het schakelt boven verwachting feilloos....
Nog een tip voor de werkplaats:
Ik gebruik niks anders als een simpel fietsliftje met haken onder zadel en stuur zoals fietsenmakers die gebruiken en misschien nog wel, van 15€.
Altijd de goede hoogte voor aandrijving en remmen, wielen erin of eruit maakt niks uit, geen beschadigingen aan frame, perfect
Werkjes aan stuur of zadel kan je gewoon op de grond doen.

Plaats reactie