Compatibiliteit Campagnolo & Shimano remblokken

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Plaats reactie
Halt
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Colnago CX1, Cinelli
CTWT-lid: Ja

Compatibiliteit Campagnolo & Shimano remblokken

Bericht door Halt » vr 18 juli 2014 17:35

Weet iemand of er een verschil is tussen de remblokjes voor een laatste versie Shimano Ultegra velgrem t.o.v. blokjes voor een Campagnolo Athena velgrem?

Ik zie wel verschillende partnummers bij sommige merken blokjes maar mijn FM heeft (volgens eigen zeggen) Shimano blokken in mijn Campagnolo hoeven gezet. Ik vraag me af of dit probleemloos kan.

Maximumspeed
Fiets: Giant OCR2

Re: Compatibiliteit Campagnolo & Shimano remblokken

Bericht door Maximumspeed » do 31 juli 2014 15:11

(edit ik heb plaatjes bekeken en ik denk dat je je geen zorgen hoef te maken, het is hetzelfde gemonteerd)
Al was het een remhoef uit rusland, naar mijn mening. Als de hoeken kloppen van het blokje tegen de velg, en het remt prima..en er gebeuren geen gekke dingen.. dan remt het.
En die fietsenmaker is vast niet van gister.
Als het hetszelfde soort boutjes methode (of inzetstukken met pennetjes) is om het vast te zetten en het ziet er hetzelfde uit, heb je naar mijn mening 99,9% nergens last van.

Bas
Moderator
Fiets: Dedacciai Nerissimo
Contacteer:

Bericht door Bas » do 31 juli 2014 15:35

Maximumspeed schreef:(
Als het hetszelfde soort boutjes methode (of inzetstukken met pennetjes) is om het vast te zetten en het ziet er hetzelfde uit, heb je naar mijn mening 99,9% nergens last van.
Mijn ervaring is dat Campagnolo veel beter remt dan Shimano (Centaur 2009 vs Ultegra 2008 om precies te zijn), en dat heb ik anderen ook wel eens horen beweren. Als dat komt door de remhoeven komt heb je (= Halt) geen probleem, maar als het door de blokken komt zou ik de Shimanoblokken alsnog laten vervangen.

(Voor de goede orde: ik weet dus niet wat het verschil in remkracht tussen Campagnolo en Shimano veroorzaakt)
Querer es poder

Halt

Bericht door Halt » do 31 juli 2014 20:37

Dit is mogelijk niet het zelfde. In mijn Athena hoeven schuiven de blokken er in zonder dat ze nog verder vast gezet worden. Ik zie bij remmen van anderen wel eens schroeven in de blokhouder zitten. In de blokjes zit op één eind ook een soort uitsparing die in ieder geval in mijn hoeven geen functie heeft en juist het er in schuiven iets moeilijker maakt. Tot nu toe geen problemen gehad met remmen overigens dus het lijkt inderdaad gewoon te kunnen.

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » do 31 juli 2014 20:45

Wees er even zeker van dat de blokken iets (erdoorheen) hebben dat het uitschuiven blokkeert. Of heb jij geen gaten voor die schroeven? Ik zie op plaatjes op het internet ook die 'schroeven' en ik heb een stadsfiets met shimano uitschuifblokjes en daar gaat een smal ijzeren pinnetje doorheen.
Als jij de fiets nieuw gekocht hebt weet jij ook of er wat doorheen gezeten heeft. Heb jij hem tweedehands, zou zo "iedereen" er maar vanuit gaan dat er geen blokkering in hoeft omdat dat er niet in zat.
Sowieso lijkt mij dat als het uitschuifblokken zijn en 1 kant is open van de remschoenhouder, dat er een blokkeerpen in moet.
In jouw geval van de 'mix'' past de blokkeerpen niet.

Ik vind het moeilijk raden maar ik ga voor veiligheid :)

Maximumspeed

Bericht door Maximumspeed » do 31 juli 2014 20:58

Mja ik moet zeggen dat ik ook athena plaatjes zie zonder blokkade en met open eind...vind ik technisch wel gewaagd eigenlijk.. hebben die een ander inkliksysteem dan om het toch te blokkeren?

Halt

Bericht door Halt » do 31 juli 2014 21:09

Niet dat ik weet, als je achteruit zou fietsen dan kun je niet remmen maar verder lijkt het me geen probleem, de blokjes kunnen toch niet verder dan de eindstop bij vooruit fietsen dus wat voegt een extra blokkering dan toe?
Laatst gewijzigd door Halt op do 31 juli 2014 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 31 juli 2014 21:12

gewoon zorgen dat de open kant naar achteren staat. Anders schieten bij een beetje hard remmen de blokjes om je oren.
overigens doe ik bij Shimano blokken nooit die schroefjes er meer terug in. ook bij de CX remmen niet.
blokje erin schuiven en klaar.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Jan Willem
Carbon Racefiets

Bericht door Jan Willem » vr 01 augustus 2014 09:08

Thierry le Brun schreef:gewoon zorgen dat de open kant naar achteren staat. Anders schieten bij een beetje hard remmen de blokjes om je oren.
overigens doe ik bij Shimano blokken nooit die schroefjes er meer terug in. ook bij de CX remmen niet.
en je raakt ze op de CX nooit kwijt?? ;-)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » vr 01 augustus 2014 09:13

Jan Willem schreef:
Thierry le Brun schreef:gewoon zorgen dat de open kant naar achteren staat. Anders schieten bij een beetje hard remmen de blokjes om je oren.
en je raakt ze op de CX nooit kwijt?? ;-)
nee, niet kwijtgeraakt, na afloop gezocht én weer gevonden!
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Plaats reactie