Tubeless racebanden

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Gerjan
Carbon Racefiets
Fiets: van alles wat

Re: Tubeless racebanden

Bericht door Gerjan » zo 03 mei 2015 10:49

Rob T schreef:
Gerjan schreef:
Rob T schreef:Er wordt geadviseerd toch yellow tape te gebruiken.
Ik volg hem ff niet,
Tubless ready velg dus zonder spaakgaten aan binnenzijde. Waarom zou je daar tapen om wikkelen?
Ergens gelezen. Maar zou idd niet nodig moeten zijn.
Goede grap, en dan maar adviseren dat anderen het ook moeten gebruiken.
Van horen zegen, heb ik ergens geleden, heeft de fietsenmaker eens verteld dacht ik....... krijg je rare verhalen de wereld in.

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
CTWT-lid: Ja
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 04 mei 2015 10:38

Gerjan schreef:
Rob T schreef:
Goede grap, en dan maar adviseren dat anderen het ook moeten gebruiken.
Van horen zegen, heb ik ergens geleden, heeft de fietsenmaker eens verteld dacht ik....... krijg je rare verhalen de wereld in.
ja ja zo lust ik er n og wel meer. Niet iedereen weet alles obv eigen ervaring. Daar waar ik dit gelezen heb is best betrouwbaar. En 2 way fit wil niet zeggen dat er geen yellow tape in hoeft. Mijn Alpha velgen zijn speciaal voor tubeless banden en toch zit er yellow tape in (zwarte uitvoering ;-) ) Dus helemaal niet zo raar dat er tape in moet / geadviseerd wordt.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Joseba
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Cinelli Strato
Contacteer:

Bericht door Joseba » wo 20 mei 2015 11:48

Rob T schreef:
Gerjan schreef:
Rob T schreef:Er wordt geadviseerd toch yellow tape te gebruiken.
Ik volg hem ff niet,
Tubless ready velg dus zonder spaakgaten aan binnenzijde. Waarom zou je daar tapen om wikkelen?
De Yellow Tape wel aangeschaft maar voor de Shamals inderdaad achterwege gelaten (forumprijsje €10?).

Het was wel wat werk om de One's om de velg te krijgen maar daarna eenvoudig met de Specialized vloerpomp op te pompen. Dadelijk even wat Tire Sealant er in en checken op luchtdichtheid met wat zeepwater en dan vanavond maar eens testen...

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 20 mei 2015 11:56

Voor 10 euro (incl verzenden) mag je ze naar mij opsturen.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » wo 20 mei 2015 14:31

Fijne vent die Rob, adviseert je iets te kopen dat je eigenlijk niet nodig hebt en neemt het dan vervolgens voor een prikkie van je over :D

Stuur me je adresgegevens maar even met PB dan doe ik het op de post :oke:

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 23 mei 2015 19:18

Zo, vandaag mijn eerste 100km tubeless gereden. Beetje onwennig in het begin, zat de hele tijd te denken wat er nou zou gebeuren als je toch lek rijdt. Op het forum bij de buren wat verhalen gelezen over in het rond spuitende latex sealant. Uiteindelijk een lekker rondje over de Veluwezoom gemaakt. Zowel voor als achter met 6,5-7 bar gereden. Dat bolt op zich prima maar op wat korte klimmetjes waar je op de macht op de pedaaltjes loopt voelt dat zachte wat slapjes.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 23 mei 2015 19:22

Rob T schreef:
vc-charlie schreef:Gewone, oftewel "niet-tubeless ready", wielen tubeless maken (ghetto-style dus): zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Nog niet, maar als mijn Conti's die nu op mijn Shamals op zijn, dan ga ik mijn Shamals ombouwen naar tubeless, en met de Swalbe One rijden. Zou geen probleem mogen zijn. Wel yellow tape gebruiken.
Ik lees dat het probleem niet het luchtdicht maken van de velg is. Niet TL ready wielen hebben een groot risico op aflopen van de band (bv. in afdalingen). Verdiep je er nog eens goed in alvorens om te bouwen?

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » zo 31 mei 2015 20:41

Even een Dummy vraagje... dit weekend mijn eerste "lek" ervaring. Ik riep ook nog "lek!" maar na een paar sissende omwenteling verdween het geluid... Amper drukverlies, kon zo 123 niets zien dus doorgereden. Bij thuiskomst inspectie en in de achterband een steentje gevonden.

Verwijder ik nu dat steentje?
Eerst lucht uit de band of juist niet i.v.m. latex dichting?

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 01 juni 2015 05:22

Joseba schreef:Even een Dummy vraagje... dit weekend mijn eerste "lek" ervaring. Ik riep ook nog "lek!" maar na een paar sissende omwenteling verdween het geluid... Amper drukverlies, kon zo 123 niets zien dus doorgereden. Bij thuiskomst inspectie en in de achterband een steentje gevonden.

Als je hem er uit haalt, dan gelijk wiel laten draaien zodat gaatje weer dicht gaat. Dus niet de lucht eruit laten. Heb er verder geen ervaring mee.

Tim
Carbon Racefiets
Fiets: Cento1/Scott CR1pro
Contacteer:

Bericht door Tim » ma 01 juni 2015 19:08

Rob T schreef:
Joseba schreef:Even een Dummy vraagje... dit weekend mijn eerste "lek" ervaring. Ik riep ook nog "lek!" maar na een paar sissende omwenteling verdween het geluid... Amper drukverlies, kon zo 123 niets zien dus doorgereden. Bij thuiskomst inspectie en in de achterband een steentje gevonden.

Als je hem er uit haalt, dan gelijk wiel laten draaien zodat gaatje weer dicht gaat. Dus niet de lucht eruit laten. Heb er verder geen ervaring mee.
En geen patroon gebruiken. Ik heb mogen ervaren en daarna vernemen dat die CO2 patronen ervoor zorgen dat de latex niet op tijd uithardt.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » ma 01 juni 2015 20:19

Gewoon steentje verwijderd. Gebeurde verder niets.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » vr 20 mei 2016 17:53

Na een jaartje na volle tevredenheid Tubeless te rijden toch nog een vraagje... de meegeleverde ventielen van Campa lijken wat "verstopt". In den beginnne kon ik eenvoudig met de vloerpomp van Specialized druk bijzetten. Nu moet ik met vol gewicht op die pomp hangen om er een pufje bij in te krijgen. Drukmeter slaat dan vol uit en loopt langzaam terug.

Ventielen uiteraard al wel een keer schoongemaakt.
Ventielen een keer vervangen of voor het bijpompen toch een compressor aanschaffen?

Ervaringen?

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » vr 20 mei 2016 20:05

Over een jaar weet ik het. Stap binnenkort over op Tubeless!

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » vr 20 mei 2016 21:49

Joseba schreef:Na een jaartje na volle tevredenheid Tubeless te rijden toch nog een vraagje... de meegeleverde ventielen van Campa lijken wat "verstopt". In den beginnne kon ik eenvoudig met de vloerpomp van Specialized druk bijzetten. Nu moet ik met vol gewicht op die pomp hangen om er een pufje bij in te krijgen. Drukmeter slaat dan vol uit en loopt langzaam terug.

Ventielen uiteraard al wel een keer schoongemaakt.
Ventielen een keer vervangen of voor het bijpompen toch een compressor aanschaffen?

Ervaringen?
Nee geen ervaring mee. maar de mijne zijn van Stan's

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » za 21 mei 2016 15:44

Grappig, net ventielen gewisseld. Kan nu wel pompen maar er komt lucht uit het gaatje in de buitenkant van de velg?? Heb dit niet eerder gehad en afgelopen jaar moet dat gaatje er toch ook gezeten hebben. Techniek, blijft mooi....

Edit: even laten staan, daarna wel normaal weer op druk kunnen zetten.

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » ma 23 mei 2016 16:56

Ik ratel toch nog even door.... :)

Het was gelukt om de banden opnieuw op druk te zetten zonder dat er lucht uit het gaatje aan de zijkant van de velg ontsnapte. Als ik de band echter boven de 6 bar duw begeeft de latex prop in mijn laatste lekje het en spuit er weer verse latex uit. Kan m dan wel dichten maar meer dan 6 bar kan het niet aan. Ditmaal heb ik de Stan's NoTubes Tyre Sealant gebruikt.

Hiervoor had ik de Joe's No Flats Road Race sealant. Wat zijn jullie ervaringen met de diverse sealants?

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » ma 23 mei 2016 17:20

Ik gebruik stans no tubes. Ik heb geen slechte ervaring gehad. Mss heb ik nog nooit lek gereden ;-)

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » ma 23 mei 2016 18:50

Dat zal het zijn.... ;-)

Overigens heb ik me wel een paar keer afgevraagd wat voor plakkerige smurrie ik toch aan de achterkant van de zitbuis had zitten. Dacht eerst dat het van mijn bidon kwam. Inmiddels is het kwartje gevallen. Betekende dus dat ik al eerder een paar keer lek ben gereden zonder er erg in te hebben.

Ronald
Carbon Racefiets
Fiets: Cannondale Supersix
Contacteer:

Bericht door Ronald » di 24 mei 2016 09:11

Waarom heeft nog niet iedereen dit? Maw: wat zijn objectief gezien de nadelen?

Joseba
Contacteer:

Bericht door Joseba » di 24 mei 2016 21:08

Tsja, het gepruts met sealant is misschien niet voor een ieder weggelegd. Daarnaast is het geen goedkope manier van rijden. Voor een Schwalbe One betaal ik 43,95 per band. En dan gaan die bandjes bij mij ook nog niet zo heel lang mee (2500-3000km?)...

Oh, en je velgen moeten natuurlijk wel geschikt zijn. Nu kan alles luchtdicht gemaakt worden maar bij niet-tubeless ready wielen heb je dan een afloopgevaar. Dus wil je tubeless gaan rijden zal je eerst een setje wielen moeten aanschaffen.

Negen op tien kiezen gewoon voor een standaard velg en biba.

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » wo 25 mei 2016 09:46

Ik rijd met de Racing 3 2wayfit, dus geschikt voor tubeless. Ik kies er echter voor om gewoon met binnenbanden te rijden. Inderdaad vanwege de smurrie en vanwege de prijs. Wellicht dat ik in de toekomst het een keer ga proberen, maar met de (afkloppen) weinige keren dat ik nog lek heb gereden dit jaar, vind ik de voordelen niet opwegen tegen de nadelen.

Ace
Carbon Racefiets

Bericht door Ace » wo 25 mei 2016 11:57

Daarbij heb ik al een paar keer gehad dat de latex zijn werk niet deed en er alsnog een biba in moet. Is geen reden om het niet te doen, maar helemaal fool proof is het ook weer niet.

Ottie
Carbon Racefiets
Fiets: Bulls Alpine Hawk Tm

Bericht door Ottie » do 26 mei 2016 08:29

Ace schreef:Daarbij heb ik al een paar keer gehad dat de latex zijn werk niet deed en er alsnog een biba in moet. Is geen reden om het niet te doen, maar helemaal fool proof is het ook weer niet.
Ik heb met de combinatie van Schawalbe One / Stans no tube nog nooit problemen gehad in 2 jaar en > 15.000km. Wel al 3 keer lek en binnen 1 minuut weer op weg. latex deed zijn werk, CO2 patroon er op en gaan. Ik ben fan! ;-)
Work hard, play harder! / Niet lullen maar fietsen!

Afbeelding

Joostje
Fiets: CAAD 9 & 12

Bericht door Joostje » do 26 mei 2016 09:36

Ottie schreef: Ik heb met de combinatie van Schawalbe One / Stans no tube nog nooit problemen gehad in 2 jaar en > 15.000km. Wel al 3 keer lek en binnen 1 minuut weer op weg. latex deed zijn werk, CO2 patroon er op en gaan. Ik ben fan! ;-)
Dat klinkt wel heel aanlokkelijk!

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » do 26 mei 2016 10:04

Joostje schreef:
Ottie schreef: Ik heb met de combinatie van Schawalbe One / Stans no tube nog nooit problemen gehad in 2 jaar en > 15.000km. Wel al 3 keer lek en binnen 1 minuut weer op weg. latex deed zijn werk, CO2 patroon er op en gaan. Ik ben fan! ;-)
Dat klinkt wel heel aanlokkelijk!
dit jaar kleine 7000km, waarvan grofweg 2000 met Schwalbe tuinslangen en ca 5000 met Schwalbe One 25mm banden met daarin de goedkoopste Salden binnenbanden die er zijn en tot nu toe ( afkloppen...) 0 lek. Oftewel: je moet ook een beetje geluk hebben met wel/niet lek rijden.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Plaats reactie