Tubeless racebanden

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens
CTWT-lid: Ja

Re: Tubeless racebanden

Bericht door Thierry le Brun » di 23 oktober 2018 14:59

Jan Willem schreef:
di 23 oktober 2018 14:49
Rob T schreef:
di 23 oktober 2018 14:37
indobesar schreef:
di 23 oktober 2018 13:09
Inhakend op de discussie; Waarom geen tubes ipv tubeless?
Tubeless is juist bedoelt om minder lek te rijden. Als ik zie hoe vaak profs lek rijden dan zijn tubes voor ons wielertoeristen geen alternatief.
rijden profs zo vaak lek? Neem bijv. de Tour. Ongeveer 200 deelnemers die ieder ca. 3300km rijden. Dat is in totaal 660.000 km.
Hoe vaak rijd je lek in 660.000km?
zit dit jaar op bijna 17.000km weg-bos-gravel-kassei alles dr op en dr aan. heel goed nadenkend kom ik op 3 lekke banden (waarvan eentje wat al te onbesuisd te keer gaan op een grindweggetje). Alles 'gewoon' met ouderwetse draadbanden.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Rob T
Prince of Spain
Fiets: PITON Scuro RS
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 23 oktober 2018 15:46

Zal wel kwestie van gevoel zijn dat ik het idee heb dat profs wat vaker lek rijden dan wielertoeristen.
The mighty hand of vengeance, sent down to strike the unroadworthy!

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » di 23 oktober 2018 15:49

Rob T schreef:
di 23 oktober 2018 15:46
Zal wel kwestie van gevoel zijn dat ik het idee heb dat profs wat vaker lek rijden dan wielertoeristen.
Die komen in beeld, die van mij niet.
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 23 oktober 2018 15:55

Rob T schreef:
Kwestie van kansberekening. Meer kms + meer renners => meer lek.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 23 oktober 2018 16:02

Alexander schreef:
di 23 oktober 2018 15:55
Rob T schreef:
Is dat zo? Denk dat de profs veel sneller nieuwe banden krijgen dan de gemiddelde WTer. Dus zou dat minder lekke banden moeten opleveren.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » di 23 oktober 2018 16:29

Rob T schreef:
di 23 oktober 2018 16:02
Alexander schreef:
di 23 oktober 2018 15:55
Rob T schreef:
Is dat zo? Denk dat de profs veel sneller nieuwe banden krijgen dan de gemiddelde WTer. Dus zou dat minder lekke banden moeten opleveren.
Ook sneller qua kms dan ik? :twisted:

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » di 23 oktober 2018 17:14

Profs rijden ook met de snelste versie buitenbanden die ook iets eerder lek kunnen gaan. Dat is dus een reden voor meer lekke bandjes dan de gemiddelde toerist die op z'n kevlar-dikke-buitenbandjes rijdt met iets meer rolweerstand.

Volgens mij hoorde ik ook een of andere mechanieker zeggen dat profs ze minder fijn vinden rollen. Geen idee of dat echt een reden is om het niet te willen.

Voor de toerist is de grootste drempel de montage denk ik. Meer gedoe dan een binnenbandje erin gooien en pompen maar. En met latex binnenbandjes rij je ook veel minder snel lek dan met butyl en het maakt het geheel ook nog sneller. Dus maakt het alweer weinig uit of je tubeless rijdt of niet.

Verder geen idee. Mochten mensen net zo fanatiek over tubeless zijn als over schijfremmen dan wil ik er nog wel tegenin gaan voor de lol.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » di 23 oktober 2018 20:07

Langzaam schuif ik op naar tubeless. Met de MTB dit seizoen begonnen, bevalt prima, 1 zichzelf dichtend lek. Ga met CX ook eens aan de gang als mijn huidige Challenge banden op zijn, zal dan de Schwalbe X-one Speed zijn, ik rijd op de door de harde buien uitgespoelde paden te vaak lek, veel wortels en losliggende stenen onder het huidige bladerdek. Voor op de CX-tube-wielen heb ik al een setje Tufo’s klaarliggen (tubeless tubes). En als ik door mijn voorraad Conti’s heen ben ga ik op de weg ook eens een setje Schwalbe Pro One monteren.
Grootste voordelen wat mij betreft: ik kan met de mij gewenste lagere drukken fietsen zonder snakebites, ook door andere oorzaken zeer weinig lek en vaak zelfdichtend, geen reserveband en geen pompje meer mee op de training. Alleen op lange trainingen ver weg van huis neem ik een CO2-patroon mee. NB Het tubeless reservewiel van de auto ligt ook op zolder, gaat alleen mee op zomervakantie.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 23 oktober 2018 21:31

Ik rijd tubeless sinds maart 2017. Sindsdien 1x lek gereden waarbij ik uiteindelijk een binnenband erin heb moeten doen. Maar zelfs dit akkefietje had ik kunnen voorkomen, want toen ik vertrok kwam ik erachter dat ik een dag eerder lek had gereden (zat niet veel bar meer in) en zat er een nogal grote latexplak op mijn achterband. Die ging dus weer open en bleek er uiteindelijk een dikke naald in mijn band te zitten. Na verwijdering wilde het gat niet meer dichten. Maar uiteindelijk heeft dit ook niet heel veel meer tijd gekost dan het 'normaal' vervangen van een binnenband.

Verder heb ik nooit meer lek gereden. Weet niet of ik dan ook echt nooit heb lek gereden of dat de latex zijn werk heeft gedaan. Ik rijd zo'n 16.000 km per jaar. Ik weet wel dat ik alle jaren daarvoor regelmatig lek reed.

Ik vul de latex nooit aan tussendoor. Mij is verteld dat de latex ongeveer 3 maanden meegaat. Tegen die tijd vervang ik mijn banden sowieso wel.

Eerder leverde het wisselen van de banden nooit problemen op. Gewoon met een voetpomp. Sinds dit voorjaar is dat ineens anders. De laatste twee keer lukte het mijzelf helemaal niet meer. Dat is idd wel heel veel stress (understatement). Met mijn 'winterwielen' ging het echter weer probleemloos. Dus blijkbaar is het wielafhankelijk en omdat ik voorheen geen problemen had, denk ik dat er mogelijk ook iets is veranderd aan de Schwalbe Pro One banden. Maar eerlijk is eerlijk, het vervangen van de banden is nu niet meer iets waar ik naar uitkijk.

Bij cyclo's rijd ik altijd voor het podium. Ik weet dat als ik lek rij en ik een binnenband moet vervangen ik daar heel veel tijd mee verlies en mogelijk een podiumplek. Ik vertrouw dan liever op de latex in mijn tubeless. Ik heb altijd een binnenband bij mij, dus dat heb ik altijd achter de hand.

Mijn tubeless wielen vind ik daarnaast echt fantastisch rijden, vooral in de afdaling. Of dat komt door de wielen of de tubeless banden kan ik niet beoordelen.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Goudhaantje » di 23 oktober 2018 21:32

Mijn nieuwe wielset is sowieso weer tubeless! :oke:

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » di 23 oktober 2018 21:40

Op woensdagavond blijkbaar door schroef gereden. Zag het pas bij wegfietsen op zaterdagmorgen. Band nog ruim voldoende druk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

who cares
Prince of Spain
Fiets: Ridley Noah Fast ESP

Bericht door who cares » wo 24 oktober 2018 06:51

Rob T schreef:
di 23 oktober 2018 21:40
Op woensdagavond blijkbaar door schroef gereden. Zag het pas bij wegfietsen op zaterdagmorgen. Band nog ruim voldoende druk.
Jij hebt iets met schroeven.
It ain't what you do it's the way that you do it.

Afbeelding

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 24 oktober 2018 10:08

who cares schreef:
wo 24 oktober 2018 06:51
Rob T schreef:
Is dezelfde promo foto als vorig jaar. :lol:

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 24 oktober 2018 10:34

Alexander schreef:
wo 24 oktober 2018 10:08
who cares schreef:
Rob T schreef:
Dacht, post hem nog een keer.

AG#99
Kinderzitje
Fiets: APEX Blackbuck

Bericht door AG#99 » wo 24 oktober 2018 17:01

Overweeg het sinds een paar maanden. De afgelopen 5 jaar met de Schwalbes en Contis slechts 3x lek gereden maar meer comfort zonder snelheid te verliezen (theorie?) klinkt goed en door blijven rijden met kleine gaatjes klinkt minstens net zo goed.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 24 oktober 2018 17:28

AG#99 schreef:
wo 24 oktober 2018 17:01
Overweeg het sinds een paar maanden. De afgelopen 5 jaar met de Schwalbes en Contis slechts 3x lek gereden maar meer comfort zonder snelheid te verliezen (theorie?) klinkt goed en door blijven rijden met kleine gaatjes klinkt minstens net zo goed.
3 keer lek in 5 jaar? En ik neem aan met best wel wat kilometers gefietst? Dan zou ik niet zomaar gaan wisselen.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » wo 24 oktober 2018 17:32

Rob T schreef:
wo 24 oktober 2018 10:34
Alexander schreef:
who cares schreef:

Iets met een schroefje los hebben?
Afbeelding

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » wo 24 oktober 2018 17:35

Pino schreef:
wo 24 oktober 2018 17:32
Rob T schreef:
wo 24 oktober 2018 10:34
Alexander schreef:

Iets met een schroefje los hebben?
Wel meer dan eentje

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 24 oktober 2018 20:11

Rob T schreef:
wo 24 oktober 2018 17:28
AG#99 schreef:
wo 24 oktober 2018 17:01
3 keer lek in 5 jaar? En ik neem aan met best wel wat kilometers gefietst? Dan zou ik niet zomaar gaan wisselen.
Voor mij is het al weer 9 jaar geleden. Dus nogmaals de vraag, welk nadeel zit er nu aan de conventionele buba/biba combinatie en welke oplossing biedt tubeless dan in deze.

Ik heb voor mijn nieuwe fiets echt serieus tubeless overwogen maar kon op een gegeven moment echt geen goed argument staande houden om de keuze te rechtvaardigen. Datzelfde gold ook voor schijfremmen.

Marcel3204
Aluminium Racefiets
Fiets: Rose weg/cross/MTB

Bericht door Marcel3204 » wo 24 oktober 2018 21:28

Alexander schreef:
wo 24 oktober 2018 20:11
Dus nogmaals de vraag, welk nadeel zit er nu aan de conventionele buba/biba combinatie en welke oplossing biedt tubeless dan in deze.

Datzelfde gold ook voor schijfremmen.
Voor de een een vraag, voor de ander een antwoord. Ik heb genoeg argumenten voorbij zien komen. Dan blijf je toch gewoon met binnenbandjes en velgremmen fietsen? Ik zie je probleem niet.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » wo 24 oktober 2018 22:14

Marcel3204 schreef:
wo 24 oktober 2018 21:28
Alexander schreef:
Dus nogmaals de vraag, welk nadeel zit er nu aan de conventionele buba/biba combinatie en welke oplossing biedt tubeless dan in deze.

Datzelfde gold ook voor schijfremmen.
Voor de een een vraag, voor de ander een antwoord. Ik heb genoeg argumenten voorbij zien komen. Dan blijf je toch gewoon met binnenbandjes en velgremmen fietsen? Ik zie je probleem niet.
Het is niets meer dan een persoonlijke keuze. Maar er wordt regelmatig de indruk gewekt dat het een beter is dan het andere. Dat kan leiden tot een situatie dat er helemaal geen keuze meer is. Toen ik de afweging maakte zag ik geen noemenswaardige verschillen en ging puur voor mij voor het praktische en voor de prijs.

Zie bijvoorbeeld de ontwikkeling dat er haast geen velgen meer zijn waar een 23mm als advies geldt. Nu is het hoofdzakelijk minimaal 25mm. Ik vind dat een slechte zaak.

geric
Fiets met zijwieltjes

Bericht door geric » wo 24 oktober 2018 22:58

Alexander schreef:
wo 24 oktober 2018 22:14
Toen ik de afweging maakte zag ik geen noemenswaardige verschillen en ging puur voor mij voor het praktische en voor de prijs.
Als ik mij goed herinner is het verschil in rolweerstand tussen latex biba en tubeless vrijwel verwaarlosbaar en het verschil tussen latex en butyl rond de 10 Watt. Geen eerstehands ervaring met tubeless, maar latex biba kan ik bijzonder makkelijk kapot maken tijdens het monteren. Dus, rij je latex, en zo niet, hoe lang doe je erover je FTP met 10 Watt te verhogen?
Alexander schreef:
Zie bijvoorbeeld de ontwikkeling dat er haast geen velgen meer zijn waar een 23mm als advies geldt. Nu is het hoofdzakelijk minimaal 25mm. Ik vind dat een slechte zaak.
Stokpaardje. Ik heb DT Swiss velgen met 18 mm binnenbreedte. Volgens minsten e1n bekende webshop (maar nota bene niet DT Swiss zelf) is het dan minimaal 25 mm buba geblazen. Met mijn frame kan dat proefondervindelijk helmaal niet (verticaal) en 23 mm werkt perfect. What’s more, dalen is geloven.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 25 oktober 2018 10:19

geric schreef:
wo 24 oktober 2018 22:58
Alexander schreef:
Toen ik de afweging maakte zag ik geen noemenswaardige verschillen en ging puur voor mij voor het praktische en voor de prijs.
Als ik mij goed herinner is het verschil in rolweerstand tussen latex biba en tubeless vrijwel verwaarlosbaar en het verschil tussen latex en butyl rond de 10 Watt. Geen eerstehands ervaring met tubeless, maar latex biba kan ik bijzonder makkelijk kapot maken tijdens het monteren. Dus, rij je latex, en zo niet, hoe lang doe je erover je FTP met 10 Watt te verhogen?
Net even wat zitten rekenen en grofweg geldt 1 watt rolweerstand per km/u. Dan zou een butyl binnenbandje dus zo'n 30% meer rolweerstand geven bij 30km/u, er van uitgaande dat die 10 watt dan bij deze snelheid zou gelden. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast wordt de rolweerstand steeds minder bij lagere snelheden en zul je bij klimmen nauwelijks nog nadeel hebben.

Edit: Na wat zoeken kom ik 10% tegen. Gaat in mijn geval dan om 1 watt tijdens klimmen. Boeiend.
Laatst gewijzigd door Alexander op do 25 oktober 2018 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob T
Prince of Spain
Contacteer:

Bericht door Rob T » do 25 oktober 2018 10:25

Alexander schreef:
Even heel kort wat tubeless biedt:
1) Minder kans om met een lekke band stil te staan.
2) In de bergen bij afdalingen geen risico op klapband agv veel en lang remmen.
3) Rijden met lagere bandenspanning zonder risico op snakebite.

Alexander
Prince of Spain

Bericht door Alexander » do 25 oktober 2018 15:09

Rob T schreef:
do 25 oktober 2018 10:25
Alexander schreef:
Even heel kort wat tubeless biedt:
1) Minder kans om met een lekke band stil te staan.
2) In de bergen bij afdalingen geen risico op klapband agv veel en lang remmen.
3) Rijden met lagere bandenspanning zonder risico op snakebite.
Dank voor de inhoudelijke reactie.

1) De kans op lek rijden is al bijzonder klein. Meerwaarde is dus nihil. Eventueel wel bij een cyclo, maar dan zorg je al voor nieuw materiaal.
2) Kwestie van gedoseerd remmen. Daarnaast heb ik het nog nooit gezien en lijkt de kans bijzonder laag te zijn. Gevolgen zijn inderdaad dan wel weer groot.
3) Nog nooit last van gehad en ook nooit gezien. Kans is hier ook uitermate klein.

Conclusie is dat tubeless voordelen biedt bij situaties die een lage kans hebben. Bij een cyclo kan het zeker een geruststelling bieden.

Nadeel vind ik persoonlijk dat de band wat strakker zit en met Campagnolo wielen die in het algemeen wat ruimer vallen kan het een behoorlijk feest worden de band er op te leggen, zeker als je toch eerst een binnenbandje er in moet leggen. Ook heb ik hier en zeker op andere sites wat problemen gelezen met de ventielen.

Zelf vind ik de voordelen te beperkt ten opzichte van de nadelen en ik wil daarbij niet weer afhankelijk zijn van een FM die voor mij de buitenbanden er op moet leggen. Bij het vervangen van de latex moet de buitenband er meen ik ook weer van af. Bij de conventionele buba/biba hoef je niet tussendoor de buitenband er af te halen.

Overigens lijkt het met de beperkte bandenspanning, maximaal 6 bar ivm spuitende latex, dat tubeless en 23mm niet zo goed samen gaan en ik ben zoals bekend voorstander van 23mm banden.

Uiteindelijk een persoonlijke keuze. Ben je handig dan is tubeless een goede oplossing. Heb je Campalongo wielen en niet zo handig met buitenbanden dan moet het geen probleem voor je zijn afhankelijk te zijn van iemand anders die het wel kan.

Plaats reactie