Buitenbanden (algemeen)

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
martijn
Carbon Racefiets
Fiets: Scott Addict R4

Bericht door martijn » di 30 mei 2006 12:17

voor mij de pro race'jes. Belangrijk is wel om ze op tijd te vervangen. Vorig jaar ben ik te lang doorgereden en had ik ca 8 lekke banden in 1000km. Met een nieuw setje in ca 3000 km pas 1 of 2 keer lek.

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Bericht door Alexander » di 30 mei 2006 12:21

ik heb nu vredenstein fortezza. rijden fijn maar toch al 2x mee lekgereden. ze gaan ook redelijk om de protons.

Metor
Moderator
Fiets: Scott Addict; Viner

Bericht door Metor » di 30 mei 2006 14:12

Ik rij op zowel Rubino en Conti GP 4000.
Beide prima banden en rij zelden tot nooit lek. De rubino gebruik is bij slecht weer en de Conti's tijdens de zomer maanden. Regelmatig van band verwisselen is volgens mij een goede oplossing om lek rijden te verminderen.

leendert
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Merckx-Trek-Colnago

Bericht door leendert » di 30 mei 2006 17:43

Il Falcone schreef: Banden van andere merken rijd ik tot nog toe allemaal binnen twee dagen aan gort (Michelin (ik meen pro race?), continental (ik meen 3000 en 4000?)). Top banden rijden iets fijner maar zijn veel duurder en veel zwakker. Met als klap op de vuurpijl Vredestijn (ik weet bijna zeker "volante"). Deze band is volgens mij ronduit gevaarlijk. De Vredestijn Volante klapte gelijktijdig zowel voor als achter toen ik aanzette voor de eerste en tevens enige afdaling die ik ermee ooit mee zal maken. Een wonder dat ik niet in de afgrond stortte. Velgen totall loss. Toen ik Vredestein om een reactie vroeg bleken ze geen enkele interesse te tonen en alleen geïnteresseerd te zijn in de financiële kant van het verhaal. Die band was veel te licht qua constructie.
??? binnen twee dagen een band aan gort rijden ???
Zowel de Conti GP3000 als Michelin ProRace staan dacht ik bekend om hun duurzaamheid. Ben dus erg benieuwd wat jij met je banden (en de rest van je fiets) uitspookt!
Sinds enkele jaren zorg ik bijna voor elke rit dat mijn banden op 7,5 bar staan. Sindsdien kan ik ook het aantal keren dat ik lek rij, per jaar op één hand tellen. Vorig jaar twee keer lek (op 7000km): een keer op de Tacx en één keer een afgebroken ventiel.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » di 30 mei 2006 19:12

leendert schreef:Sinds enkele jaren zorg ik bijna voor elke rit dat mijn banden op 7,5 bar staan. Sindsdien kan ik ook het aantal keren dat ik lek rij, per jaar op één hand tellen. Vorig jaar twee keer lek (op 7000km): een keer op de Tacx en één keer een afgebroken ventiel.
Vraagje: vind je 7.5 bar dan veel of weinig? Als ik buiten fiets, druk ik zo'n 10 bar in beide banden (ondanks dat de Bontrager en Mavic velgen een maximum van 8 bar toelaten). De fiets stuitert dan over de weg, maar ik rij vrijwel nooit lek daarmee, uitgeskloten frontale botsingen met bijvoorbeeld stoepranden.

Ieke
Carbon Racefiets
Fiets: Sensa Giulia 2016
Contacteer:

Bericht door Ieke » di 30 mei 2006 19:16

Iemand ervaring met de velg-opleg-vriendelijkheid van Vittoria Diamantes?

PS. LFR, 10 bar stop je in de banden van een baanfiets, op de weg moet je er max. 8,5 bar instoppen anders ben je net een skippybal :D .

Daniel1975
Carbon Racefiets
Fiets: Schuur vol....

Bericht door Daniel1975 » di 30 mei 2006 19:16

8 bar is meer dan genoeg voor ProRace bandjes. Meer is niet verstandig en zeer oncomfortabel.
2009: Genieten op de fiets!!! Toeren, cyclo's en marathonnen!

Il Falcone
Huis-, tuin- en keukenfiets

Bericht door Il Falcone » di 30 mei 2006 20:00

Rij je offroad ofzo?

Er komen bij mij wel wat steentjes in een band, maar aan gort gaan ze zeker niet.

Er is bij ons afgelopen weekend wel een conti 4000 gesneuveld, maar daarvoor moest er wel met 55 km/h op een steen gereden worden.
Nee nee, althans off road is niet de bedoeling :shock:

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al. In de afdaling raak ik wel eens stenen die op het asphalt liggen. Wanneer je met eerder genoemde banden een beetje op snelheid komt en je rijd over een steen dan resulteert dit meteen in een zware beschadiging aan de band waardoor hij een totall loss is geworden. Je voelt bij iedere omwenteling een bult en je rem loopt aan. Soms steekt ook de binnenband naar buiten door het gat. Rubino's kunnen duidelijk meer hebben. Zowieso gaan ze ook op het vlakke langer mee. Qua comfort rijdt het volgens mij ietsje minder prettig dan de meeste andere banden.

Wat ik eerder schreef over de Vredestein Volante was overigens geen steen. Ik ben toen nog terug gelopen om te kijken wat het nu kon wezen. Het ligt gewoon aan die band, die is echt gevaarlijk. Een gewaarschuwd persoon...

Alexander
Prince of Spain
Fiets: Bianchi Via Nirone

Bericht door Alexander » di 30 mei 2006 20:02

ik heb in mijn fortezza 8.5 bar achter en 8 bar voor

MEG
Moderator
Fiets: Red Bull Pro SL 300

Bericht door MEG » di 30 mei 2006 20:05

leendert schreef:
Il Falcone schreef: Banden van andere merken rijd ik tot nog toe allemaal binnen twee dagen aan gort (Michelin (ik meen pro race?), continental (ik meen 3000 en 4000?)). Top banden rijden iets fijner maar zijn veel duurder en veel zwakker. Met als klap op de vuurpijl Vredestijn (ik weet bijna zeker "volante"). Deze band is volgens mij ronduit gevaarlijk. De Vredestijn Volante klapte gelijktijdig zowel voor als achter toen ik aanzette voor de eerste en tevens enige afdaling die ik ermee ooit mee zal maken. Een wonder dat ik niet in de afgrond stortte. Velgen totall loss. Toen ik Vredestein om een reactie vroeg bleken ze geen enkele interesse te tonen en alleen geïnteresseerd te zijn in de financiële kant van het verhaal. Die band was veel te licht qua constructie.
??? binnen twee dagen een band aan gort rijden ???
Zowel de Conti GP3000 als Michelin ProRace staan dacht ik bekend om hun duurzaamheid. Ben dus erg benieuwd wat jij met je banden (en de rest van je fiets) uitspookt!
Sinds enkele jaren zorg ik bijna voor elke rit dat mijn banden op 7,5 bar staan. Sindsdien kan ik ook het aantal keren dat ik lek rij, per jaar op één hand tellen. Vorig jaar twee keer lek (op 7000km): een keer op de Tacx en één keer een afgebroken ventiel.
Mijn ervaring is ook dat de GP wat duurzamer is dan de GP3000. Maar ik heb nog nooit een band in twee dagen aan gort gereden, niet eens in twee weken. Wel in twee maanden. Dat was de GP3000.

Il Falcone

Bericht door Il Falcone » di 30 mei 2006 20:20

Ik weet niet meer of het nu 3000 of 4000 was. Ze reden heerlijk dat herrinner ik me nog wel. Tot die steen en ik mekaar tegen kwamen dus :x :evil:

PFW
Moderator
Fiets: Canyon, Beone, Trek
Contacteer:

Bericht door PFW » di 30 mei 2006 20:20

Il Falcone schreef:

Rij je offroad ofzo?

Er komen bij mij wel wat steentjes in een band, maar aan gort gaan ze zeker niet.

Er is bij ons afgelopen weekend wel een conti 4000 gesneuveld, maar daarvoor moest er wel met 55 km/h op een steen gereden worden.
Nee nee, althans off road is niet de bedoeling :shock:

Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al. In de afdaling raak ik wel eens stenen die op het asphalt liggen. Wanneer je met eerder genoemde banden een beetje op snelheid komt en je rijd over een steen dan resulteert dit meteen in een zware beschadiging aan de band waardoor hij een totall loss is geworden. Je voelt bij iedere omwenteling een bult en je rem loopt aan. Soms steekt ook de binnenband naar buiten door het gat. Rubino's kunnen duidelijk meer hebben. Zowieso gaan ze ook op het vlakke langer mee. Qua comfort rijdt het volgens mij ietsje minder prettig dan de meeste andere banden.

Wat ik eerder schreef over de Vredestein Volante was overigens geen steen. Ik ben toen nog terug gelopen om te kijken wat het nu kon wezen. Het ligt gewoon aan die band, die is echt gevaarlijk. Een gewaarschuwd persoon...
Nou heb ik niet zoveel afdalingen, maar ik heb eigenlijk amper beschadigingen heb met mijn Michelin Pro Race banden.
Die steen die mijn fietsmaat meepakte had waarschijnlijk elke band verneukt.

MJW
Carbon Racefiets
Fiets: NINER BSB 9 RDO

Bericht door MJW » wo 31 mei 2006 08:01

Michelin ProRace en tegenwoordig de ProRace2: rijdt lekker soepel en gaat behoorlijk lang mee. Ook in de regen een behoorlijke grip (zie de stelvios verderop). Komt ook nog eens als beste uit allerlei tests (NL en Dtslnd). Heb ze op mijn maatwerk klim/cyclo wielen (DT240s met revo's en OpenPros) liggen.

Voor training zijn de Conti GP uitstekend geschikt. Zelf gebruik ik tegenwoordig de volgnde combinatie:
Voor: GP3000 (de Eddy Merckx band; vorig jaar in een fraaie retro uitvoering)
Achter: een gewone GP in bijpassende kleur.

Nadeel van de GP3000 en de 4000 weet ik niet is dat ze vierkant afslijten wat ik erg raar vind. Of het ook echt van invloed is op rijgedrag is weet ik niet.

Ook eens een Schwalbe Stelvio Front/Rear gekocht. Wat een K-banden. Veel te ruim om de velg heen (OpenPros) en tijdens de verregende Kriek-2004 slipte mijn achterwiel in een afdaling gewoon onder me weg.

Ook in de winter rijdt ik uitsluitend nog op Michelins: XCR-muds. Ook daar heb ik geen geweldige ervarginen met Schwalbes.

Verder ga ik binnenkort de Veloflex (Pave's ofzo) eens uitproberen en wellicht (mochten er Zipps met tubes komen......) tubes. (Tufos of Conti's)

robz
Alu Racefiets met Carbon achtervork
Fiets: Colnago CLX
Contacteer:

Bericht door robz » wo 31 mei 2006 09:10

Heb veel banden geprobeerd, maar Michelin Pro Race vind ik gewoon het fijnst.
Ze lopen lekker licht, de ProRace 2 vind ik iets minder lopen als de eerste serie. Uit de test van Fiets blijkt dit ook.

Lekrijden vind ik ook wel meevallen met de Michelins, rij ongeveer 4000km met een setje.
pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd .................. http://www.alpblasserwaard.nl

Bruco
Carbon Racefiets
Contacteer:

Bericht door Bruco » wo 31 mei 2006 13:04

LFR schreef:Als ik buiten fiets, druk ik zo'n 10 bar in beide banden (ondanks dat de Bontrager en Mavic velgen een maximum van 8 bar toelaten).
Geen wonder dat jij zo weinig buiten fietst. Zoveel druk lijkt me niet comfortabel.
leendert schreef:Sinds enkele jaren zorg ik bijna voor elke rit dat mijn banden op 7,5 bar staan. Sindsdien kan ik ook het aantal keren dat ik lek rij, per jaar op één hand tellen.
Da's voor mij de kasseiendruk.
Ieke schreef:op de weg moet je er max. 8,5 bar instoppen anders ben je net een skippybal
Da's mijn gewone-werkdruk.

Niek
Driewieler

Bericht door Niek » wo 31 mei 2006 13:06

Vraagje: vind je 7.5 bar dan veel of weinig? Als ik buiten fiets, druk ik zo'n 10 bar in beide banden (ondanks dat de Bontrager en Mavic velgen een maximum van 8 bar toelaten). De fiets stuitert dan over de weg, maar ik rij vrijwel nooit lek daarmee, uitgeskloten frontale botsingen met bijvoorbeeld stoepranden.
Dit is echt gekkenwerk. 10 bar???? :?: :shock:

Normaal rij ik met 8 a 8,5 bar, das meer dan voldoende. Tijdens criteriums rij ik met 7 a 7,5 bar (afhankelijk van bochten en wegdek), dit rijdt een stuk beter weet ik uit ervaring.[/quote]

reesbeest
Carbon Racefiets
Fiets: Scott CR1 Limited

Bericht door reesbeest » wo 31 mei 2006 13:41

LFR: snel terug naar 8 bar. Dat rijdt sneller, comfortabeler en als het goed is zou je dan zelfs nog minder snel lek moeten rijden.

ascolnago
Carbon Racefiets
Fiets: Colnago C40 HP Bstay

Bericht door ascolnago » wo 31 mei 2006 15:25

Ik reed de laatste weken per ongeluk met 4 bar :shock: en zelfs hiermee reed ik mijn PR aan flarden
Nu zit er weer 8,5 bar in :)

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » wo 31 mei 2006 16:10

reesbeest schreef:LFR: snel terug naar 8 bar. Dat rijdt sneller, comfortabeler en als het goed is zou je dan zelfs nog minder snel lek moeten rijden.
Dat zou helemaal mooi zijn :roll: Ik rij nu immers gemiddeld een keer per drie jaar lek, de laatste keer dan wel een week voor de laatste ORM. Dat zou dan betekenen dat ik tot 2010 verwacht niet meer lek te rijden (even mijn pet als wiskundige/statisticus af).

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » wo 31 mei 2006 16:19

Bruco schreef:
LFR schreef:Als ik buiten fiets, druk ik zo'n 10 bar in beide banden (ondanks dat de Bontrager en Mavic velgen een maximum van 8 bar toelaten).
Geen wonder dat jij zo weinig buiten fietst. Zoveel druk lijkt me niet comfortabel.
Qua comfort eigenlijk geen last. Ook niet als ik na meer dan een half jaar alleen maar Taxcen gedurende vele uren achtereen buiten ga fietsen, ondankks het stuiteren. Dus daar eigenlijk helemaal geen last van.

LFR
Carbon Racefiets

Bericht door LFR » wo 31 mei 2006 16:21

reesbeest schreef:LFR: snel terug naar 8 bar. Dat rijdt sneller, comfortabeler en als het goed is zou je dan zelfs nog minder snel lek moeten rijden.
Rijd dat inderdaad sneller? In mijn auto zit er ook 3.5 in plaats van de aanbevolen 2.1 bar in de banden. Dat scheelt wel degelijk in het benzineverbruik. Dat verlies je dan feitelijk wel weer dordat de banden veel sneller slijten, maar het benzineverbruik is en blijft veel lager.
En ja, ik weet dat je daardoor minder grip hebt en moeilijker kan remmen.

Alf
Aluminium Racefiets
Contacteer:

Bericht door Alf » wo 31 mei 2006 21:10

Ik ben toch niet de enige die met Schwalbe rijd. Ik heb voor de AGR de originele speciallized bandjes vervangen voor de Schwalbe Stelvio. Omdat ik pas op de racefiets aktief ben heb ik niet echt een oordeel over de Schwalbe's.
Mijn zoon is m'n grootste fan!

meendering
Driewieler
Fiets: Bianchi 1885 Ultegra

Bericht door meendering » wo 31 mei 2006 21:36

Ik rijd sinds een maand op Michelin Krylion Carbon.
Ze bevallen me tot op heden zeer goed. Heb nog niet lek gereden gelukkig.
Krylions kwamen wel goed uit de testen, daarom heb deze genomen.

kaj_666
Carbon Racefiets
Fiets: Wilier Izoard
Contacteer:

Bericht door kaj_666 » wo 31 mei 2006 23:24

ALF schreef:Ik ben toch niet de enige die met Schwalbe rijd. Ik heb voor de AGR de originele speciallized bandjes vervangen voor de Schwalbe Stelvio. Omdat ik pas op de racefiets aktief ben heb ik niet echt een oordeel over de Schwalbe's.
Op mijn oude fiets had ik ook Schwalbe Stelvio's. Die reden eigenlijk vrij behoorlijk, als ik me niet vergis ook nooit mee lek gereden :)

Il Falcone

Bericht door Il Falcone » do 01 juni 2006 08:57

Niek schreef:Dit is echt gekkenwerk. 10 bar???? :?: :shock:
Op de eerste banden die ik ooit had, type: Continental super sport (meer dan 10 jaar geleden), stond "max pressure = 11 bar". :shock: :shock: :shock: ?? :lol:

Uiteindelijk is na een aantal jaar zo rond te rijden de band gescheurd op de naad. Jaja, er zaten (tot mijn verbazing) naden in. Die band kwam toen overigens nog als winnaar uit een test v/d consumentengids. Waren fijne banden.

Plaats reactie