Zwift en benodigde gear

Welke wielen moet ik kiezen, wat voor banden, welk merk is goed? Campa of Shimano.....
Alexander
Carbon Racefiets
Fiets: Bianchi Via Nirone
CTWT-lid: Ja

Re: Zwift en benodigde gear

Bericht door Alexander » zo 04 februari 2018 11:42

Thierry le Brun schreef:
zo 04 februari 2018 07:16
Hoogtemeters op een tacx :oke:
Alsof je met dat ding op je nek de trap op en af rent.
Ik heb de afgelopen dagen inderdaad wat hoogtemeters op deze manier gemaakt met de tacx.

Verder vind ik het een non-discussie of gereden kilometers meetellen voor het klassement. Bij hoogtemeters nog de nodige twijfels omdat dit afhankelijk is van je setup of mentaliteit om toch zelf de juiste cadans te trappen.

Ik ben het wel met Pino eens dat onderscheid tussen de verschillende gereden kilometers wenselijk is.

Overigens geeft Zwift en ook WattBike een te hoge snelheid weer. Bij laatstgenoemde moet je er in de regel 10% van af trekken. Rouvy is dan weer te conservatief in mijn ervaring.
Je gaat harder fietsen door harder te fietsen.

MrAnMo
Huis-, tuin- en keukenfiets
Fiets: Stevens Aspin
Contacteer:

Bericht door MrAnMo » zo 04 februari 2018 16:54

Zwift zijn natuurlijk geen echte kilometers toch klopt het algoritme wel aardig. In Zwift is het natuurlijk altijd ideaal fietsen, in de groep hoef je als het ware nooit op kop en kom je geen externe factoren tegen die je ophouden. In reallife train ik regelmatig bij een club achter een derny. Dan fiets ik ook 44km/u gemiddeld met een hartslag van 164. In zo'n training zijn ook bijna alle externe factoren uitgeschakeld behalve het sturen maar de snelheden en hartslagen die ik met zo'n training haal komen goed overeen met Zwift.
Ik faal niet, het is hoogstens een manier waarop het ook niet werkt.

Kluus
Fiets met zijwieltjes
Fiets: Specialized Tarmac

Bericht door Kluus » zo 04 februari 2018 17:24

Het gaat toch alleen om (sommige) gesponsorde challenges en niet om de challenges van Strava zelf. Alsof die dingen hier voor wel "eerlijk" waren... :lol: . Ik maak me er in ieder geval totaal niet druk om, ik trap dan wel wat avonduurtjes weg op Zwift, die "challenges" haalde (en haal) ik altijd nog wel met de buitenritjes in het weekend. Uitgezonderd de Climbing Challenge, maar die telt nog steeds niet mee voor Zwift..

Ik moet ook zeggen dat die snelheden redelijk overeen komen, hoge snelheden zijn inderdaad meestal in een "groepsactiviteit" behaald.
Laatst gewijzigd door Kluus op zo 04 februari 2018 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

GoodRiddance
Carbon Racefiets
Fiets: Fondriest TF3

Bericht door GoodRiddance » zo 04 februari 2018 17:26

Ach, kilometers of hoogtemeters loggen zijn vrij kansloos want de ene kilometer is de andere niet. Idem voor hoogtemeters.

Wat Strava telt, moeten zij weten. Ik tel de fietsminuten in combinatie met hartslag/vermogen. In een prachtige Excel sheet.

In die zin zijn Zwift minuten voor mij net zo waardevol als minuten buiten. En in het algemeen tellen ze in de sheet zwaarder omdat het vaak harder mijn best doe op de Kickr dan buiten waar ik snel in de toermodus beland.

Dat terzijde, Zwift kan best prima vermogens omrekenen naar snelheden. Simpele natuurkunde. Groot verschil met buiten is dat Zwift geen wind simuleert, je zit al snel in een groepje met bijbehorende voordelen en je remt nooit. De snelheden kloppen theoretisch wel maar dat betekent niet dat het in de praktijk een volledig realistische simulatie is van wat je buiten doet.

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » zo 04 februari 2018 19:59

Goudhaantje schreef:
za 03 februari 2018 21:54
Ik las vandaag dat voor gesponsorde Strava uitdagingen Zwift ritjes ook kunnen gaan meetellen. Qua tijd heb ik daar niet direct problemen mee, maar als ze ook km's gaan meerekenen wel. Het valt mij bij mijzelf en anderen op dat de gemiddelde snelheid, en dus ook het aantal gereden km, wel erg hoog is. Zag vandaag weer een ritje van iemand voorbij komen met 38,5 km/h. Wat is jullie ervaring daarmee?
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Het gaat mij er niet om wat anderen doen. Maar bij een uitdaging zoals bv Rapha500 vind ik het altijd wel mooi om, tijdens de laatste dagen van het jaar, waarbij de weer elementen niet altijd meewerken, toch aan die 500 km buiten te komen. Al is dat dit jaar helaas niet gelukt, vanwege het weer. Ik zou het jammer vinden als je ook binnen die km's mag wegtrappen. Dat is voor mij niet echt het idee.

Maar verder maakt het mij niet zoveel uit. Meestal fiets ik binnen zonder Zwift, en dan heb ik alleen de tijdsmeting. Voor mijzelf vind ik überhaupt alleen mijn trainingstijd belangrijk. Km's interesseren mij niet zoveel. Maar ja, iedereen wil altijd alleen maar weten hoeveel km je in een jaar fietst. Niemand vraagt naar de tijd die je in een jaar traint.

Pino
Carbon Racefiets

Bericht door Pino » zo 04 februari 2018 20:11

Die Rapha 500 wordt vooral door Australiers gescoord.
Afbeelding

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » zo 04 februari 2018 20:13

Ik ben het met je eens hoor dat het uiteindelijk gaat om de trainingsarbeid. Maar ik vind je verhaal rondom bepaalde uitdagingen een beetje kortzichtig. Er zijn bijvoorbeeld ook plekken op de wereld waar het halen van de genoemde challenge wat minder ongemak oplevert. En ook zijn bepaalde klim uitdagingen makkelijker te halen als je cyclo's in de bergen rijdt.

Overigens zijn naar mijn mening uitdagingen op basis van afstand toch al onzin.

Het beste is denk ik aparte uitdagingen voor buiten als voor binnen en voor het totaal.

..Pino was met net voor mbt Rapha500...

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » zo 04 februari 2018 22:12

Het is nog maar de vraag of dit gaat gelden voor Rapha500, dat het mogelijk is voor de commerciele partijen om hun challenge voor Zwift beschikbaar te maken wil niet zeggen dat ze dat altijd doen. En als ze dat wel doen is dat kennelijk wel “het idee” Rapha bedenkt in dit geval immers de challenge.

Overigens heb ik hem dit jaar wel gehaald ondanks het weer. Als een ander het virtueel zou doen maakt mij dat weinig uit, in een week ruwweg 16 uur op een trainer zitten vind ik ook een prestatie. ;-)

Dan vind ik dat iemand in Australie het inderdaad nog veel makkelijker heeft.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 05 februari 2018 11:22

Kluus schreef:
zo 04 februari 2018 22:12
in een week ruwweg 16 uur op een trainer zitten vind ik ook een prestatie. ;-)
Jij bent relatief nieuw op het forum, de oudgedienden zullen meteen aan Oege denken ;)

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 05 februari 2018 11:27

Alexander schreef:
ma 05 februari 2018 11:22
Kluus schreef:
zo 04 februari 2018 22:12
in een week ruwweg 16 uur op een trainer zitten vind ik ook een prestatie. ;-)
Jij bent relatief nieuw op het forum, de oudgedienden zullen meteen aan Oege denken ;)
of beter LPR
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

PFW
Moderator
Fiets: Scott AFD Team Issue
Contacteer:

Bericht door PFW » ma 05 februari 2018 12:30

Thierry le Brun schreef:
ma 05 februari 2018 11:27

of beter LPR
LFR was dat.
Ik ben een ambitieloos windscherm... :|

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » ma 05 februari 2018 13:03

PFW schreef:
ma 05 februari 2018 12:30
Thierry le Brun schreef:

of beter LPR
LFR was dat.
Klopt, die had altijd een complete survival kit mee in zijn rugzak...ook tijdens een cyclo.

Thierry le Brun
Prince of Spain
Fiets: Wilier,Giant,Stevens

Bericht door Thierry le Brun » ma 05 februari 2018 13:08

PFW schreef:
ma 05 februari 2018 12:30
Thierry le Brun schreef:

of beter LPR
LFR was dat.
LPR was dan weer een Italiaanse profploeg..
trainen doe ik zelden, fietsen des te meer

Goudhaantje
Aluminium Racefiets

Bericht door Goudhaantje » ma 05 februari 2018 14:43

Pino schreef:
zo 04 februari 2018 20:11
Nogmaals, ik kijk alleen naar mijzelf. Maar ik snap jullie argumenten. Was gewoon even benieuwd naar jullie mening. Mocht Rapha besluiten Zwift mee te rekenen en het is slecht weer, dan stap ik wel op de Tacx zonder Zwift. ;-)

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » ma 05 februari 2018 15:39

Goudhaantje schreef:
ma 05 februari 2018 14:43
Pino schreef:
zo 04 februari 2018 20:11
Nogmaals, ik kijk alleen naar mijzelf. Maar ik snap jullie argumenten. Was gewoon even benieuwd naar jullie mening. Mocht Rapha besluiten Zwift mee te rekenen en het is slecht weer, dan stap ik wel op de Tacx zonder Zwift. ;-)
Zo begrijp ik je punt wel ja, ik vond het ook irritant dat Virtueel meetelde voor "hoogste beklimming". Dat is nu volgens mij niet meer zo (maar inmiddels is mijn hoogste beklimming "real-life", dus controleren gaat niet meer ;)).

In het geval van Rapha500, in een week waarin ik bewust 500 kilometer buiten fiets ga ik niet ook nog op de Tacx zitten. Aan de meeste andere challenges, zoals die season starter van le col hecht ik niet zo veel waarde.

Ik ben hier inderdaad te kort actief om de Oege referentie te snappen ;-). Bracht die dergelijke uren op een hometrainer door?

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 06 februari 2018 10:31

Afgelopen zaterdag een testje gedaan op mijn oude Tacx Swing met de P1 pedalen verbonden aan Zwift via ANT+. Dat ging goed. Gisteren een eerste echte ritje gemaakt met deze setup maar ik heb het idee dat de getoonde wattages flink lager (zeker 30Watt) waren dan werkelijk weggetrapt. Nu vermoed ik dat er wellicht iets niet goed gaat met de calibratie en zojuist speurend op internet lees ik meerdere vragen over dit onderwerp. Deze worden dan door Zwift beantwoord met de tip eerst de calibratie uit te voeren met je normale fietscomputer. Maar dat is onzin. Het enige wat dan gebeurt is dat je fietscomputer dan de huidige waarde hanteert als nul-waarde.

Iemand ervaring met calibratie op basis van een vermogensmeter op de fiets?

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » di 06 februari 2018 10:36

Alexander schreef:
di 06 februari 2018 10:31
Afgelopen zaterdag een testje gedaan op mijn oude Tacx Swing met de P1 pedalen verbonden aan Zwift via ANT+. Dat ging goed. Gisteren een eerste echte ritje gemaakt met deze setup maar ik heb het idee dat de getoonde wattages flink lager (zeker 30Watt) waren dan werkelijk weggetrapt. Nu vermoed ik dat er wellicht iets niet goed gaat met de calibratie en zojuist speurend op internet lees ik meerdere vragen over dit onderwerp. Deze worden dan door Zwift beantwoord met de tip eerst de calibratie uit te voeren met je normale fietscomputer. Maar dat is onzin. Het enige wat dan gebeurt is dat je fietscomputer dan de huidige waarde hanteert als nul-waarde.

Zwift gebruikt het vermogen van de P1 pedalen toch? Als die correct zijn gekalibreerd, hoef je verder niets te doen, toch?

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 06 februari 2018 10:57

PFW schreef:
di 06 februari 2018 10:36
Alexander schreef:
di 06 februari 2018 10:31

Zwift gebruikt het vermogen van de P1 pedalen toch? Als die correct zijn gekalibreerd, hoef je verder niets te doen, toch?
Dat snap ik dus even niet. Bij calibratie gaat er toch geen signaal van (fiets)computer naar de P1 pedalen? Het signaal (de huidige druk) gaat van de P1 pedalen naar de (fiets)computer. Vanaf dat moment gebruikt de (fiets)computer die waarde als "nul"-waarde (zero-offset). Althans, zo heb ik het calibratie proces begrepen. En veel anderen ook als ik her en der wat topics doorlees.
edit: Na wat verder doorlezen schijnt er toch in bepaalde gevallen sprake te zijn van two-way communication en zou er nog wat in het pedaal zelf gebeuren.

Ik ga de volgende keer (vrijdag) ook de rit op de Garmin 820 registreren en kijken wat het verschil is.

Gisteren kwamen de tacx en de fiets uit de koude schuur en dat is denk ik ook geen ideale start. In het begin had ik ook last van wat slippen van de band, dat werd gaandeweg de rit minder en op het laatst helemaal niet meer. Genoeg redenen om aan te nemen dat de getoonde wattages inderdaad niet klopten.

PFW
Moderator
Contacteer:

Bericht door PFW » di 06 februari 2018 12:53

Alexander schreef:
di 06 februari 2018 10:57
Dat snap ik dus even niet. Bij calibratie gaat er toch geen signaal van (fiets)computer naar de P1 pedalen? Het signaal (de huidige druk) gaat van de P1 pedalen naar de (fiets)computer. Vanaf dat moment gebruikt de (fiets)computer die waarde als "nul"-waarde (zero-offset). Althans, zo heb ik het calibratie proces begrepen. En veel anderen ook als ik her en der wat topics doorlees.
edit: Na wat verder doorlezen schijnt er toch in bepaalde gevallen sprake te zijn van two-way communication en zou er nog wat in het pedaal zelf gebeuren.

Ik ga de volgende keer (vrijdag) ook de rit op de Garmin 820 registreren en kijken wat het verschil is.

Gisteren kwamen de tacx en de fiets uit de koude schuur en dat is denk ik ook geen ideale start. In het begin had ik ook last van wat slippen van de band, dat werd gaandeweg de rit minder en op het laatst helemaal niet meer. Genoeg redenen om aan te nemen dat de getoonde wattages inderdaad niet klopten.
De kalibratiewaarde wordt volgens mij opgeslagen in je pedalen, zodat daarna via de ANT+ communicatie de juiste vermogenswaarde wordt doorgegeven (zoals jij het begreep zou je de vermogensmeter in zwift ook nog eens moeten kalibreren).

De fietscomputer geeft het commando tot kalibratie en je krijgt vaak een waarde terug (ter informatie).

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » di 06 februari 2018 13:05

PFW schreef:
di 06 februari 2018 12:53
Alexander schreef:
di 06 februari 2018 10:57

De kalibratiewaarde wordt volgens mij opgeslagen in je pedalen, zodat daarna via de ANT+ communicatie de juiste vermogenswaarde wordt doorgegeven (zoals jij het begreep zou je de vermogensmeter in zwift ook nog eens moeten kalibreren).

De fietscomputer geeft het commando tot kalibratie en je krijgt vaak een waarde terug (ter informatie).
Ok. Ik ga het vrijdag eens proberen. Wordt mijn eerste ritje op Richmond, al begreep ik gisteren van Ekko dat je ook zelf kan kiezen waar je rijdt.

Ik twijfel nog over een Apple TV. Nu doe ik het met mijn werklaptop die ik dan van boven naar beneden moet verhuizen. Op de laptop beneden gaat installatie van Zwift niet goed, update blijft steeds hangen :-(

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » di 06 februari 2018 16:40

Alexander schreef:
di 06 februari 2018 13:05
Ok. Ik ga het vrijdag eens proberen. Wordt mijn eerste ritje op Richmond, al begreep ik gisteren van Ekko dat je ook zelf kan kiezen waar je rijdt.

Ik twijfel nog over een Apple TV. Nu doe ik het met mijn werklaptop die ik dan van boven naar beneden moet verhuizen. Op de laptop beneden gaat installatie van Zwift niet goed, update blijft steeds hangen :-(
Zelf kiezen schijnt te kunnen, maar dan ben je wel “alleen”.

Calibratie is inderdaad op de pedalen zelf, dat kan je dus met een andere tool doen. Overigens vind ik het nog altijd irritant dat zwift niet zelf een zero optie heeft..

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 10 februari 2018 12:18

Gisteren kalibratie uitgevoerd op de pedalen en Zwift gaf hetzelfde wattage aan als de Garmin. Dit keer dan een stukje beter als de vorige keer. Maar het lijkt er toch sterk op dat ik makkelijker wattage weg kan trappen op de hometrainer en WattBike dan op de Tacx Swing. De weerstand blijft erg onnatuurlijk aanvoelen vind ik. Misschien daarom wel een goede uitdaging of tijd voor een nieuwe Tacx... :twisted:

Overigens de Full Screen optie gaf gisteren twee keer problemen bij mij door het scherm te sluiten en terug te gaan naar de desktop. Ik weet niet of dit herkenbaar is.

Gisteren mijn eerste bronzen beker gehaald...na een matige race en nadat enkele deelnemers geschrapt zijn uit het resultaat. Maar een beker is een beker. :oke:

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 17 februari 2018 10:39

Gisteren een rondje meegereden met de Giro di Castelli. Was best leuk en ging wel lekker en steeds in groepjes kunnen aanhaken. Daarna wilde ik de Social Ride meedoen waarbij rsnaterse ook meedeed maar die ging na een paar minuten de mist in omdat het vermogen wegviel doordat ik het batterij compartiment van het P1 pedaal niet goed volledig aangedraaid had. Tussendoor moest ik even de batterijen wisselen...maar nu moet het weer goed zijn. Ik heb 2 van de 3 ronden gereden en daarna wat uitgereden.

Morgen rijd ik de Fondo Bambino om 9uur.
Laatst gewijzigd door Alexander op za 17 februari 2018 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Kluus
Fiets met zijwieltjes

Bericht door Kluus » za 17 februari 2018 10:42

Beetje oud nieuws misschien, maar iemand al gekeken naar Cycligent Virtual Ranking?

Voor meer uitleg: https://zwiftinsider.com/cycligent-virt ... gs-launch/

Ziet er veelbelovend uit. Lijkt me goed alternatief voor de huidige indeling op basis van FTP. Zeker omdat er aparte ratings zijn voor "vlakke" en "klim" races. Verder lijkt me ook een leuke motivator om voor een zo goed mogelijke ranking te gaan. :oke:

Edit: Nog ouder nieuws dan ik dacht zie ik nu, dit loopt al meer dan een jaar. Jammer dat het kennelijk niet is doorgebroken daar indelingen nog altijd op W/kg zijn.

Alexander
Carbon Racefiets

Bericht door Alexander » za 17 februari 2018 12:39

Vandaag de Bambino Fondo gereden. Door omstandigheden de start gemist en ruim 3 minuten later aan een inhaalrace begonnen. Toch flink wat andere deelnemers ingehaald met name gedurende de klim waarbij ik een langgerekt lint van blauwe stipjes op de kaart voor me zag. Vanaf de radio toren in de afdaling wat gas teruggenomen om vervolgens aan te sluiten bij wat groepjes richting de vulkaan. Daar in mijn eigen tempo omhoog gereden en weer wat andere deelnemers in kunnen halen. Ondanks dat ik de start gemist heb toch een leuke rit gereden.

Plaats reactie